Rybářská klasika z Chorvatska.
Většinu lodí, které můžeme vidět na výstavách po celé Evropě tvoří segment lodí pro volný čas. Může se tak stát, že snadno podlehneme dojmu, že ani jiné lodě neexistují.
Opak je ovšem pravdou. V přímořských státech (z těch nám nejbližších např. v Polsku, Chorvatsku a Německu) tvoří velkou část ze všech prodaných lodí plavidla pracovní, které využívají obyvatelé přímořských států ke každodenní dopravě nebo obživě.
Tato skupina lodí se od plavidel pro volný čas výrazně odlišuje tradiční konstrukcí, konvenčními tvary a solidním dílenským zpracováním. Mohli bychom tyto lodě snadno označit jako nenápadité a zastaralé, ale jejich konstrukce, tvar trupů a vnější vzhled je za desítky let vyzkoušeným a optimem pro účel, ke kterému jsou používány.
V délkách do 470 cm se většinou jedná o bytelné veslice s možností použití přívěsného motoru ve středu nebo na okraji zrcadla. Bort mívá výrazný prošlup, kýlová ostruha je velmi mohutná, aby loď dobře držela směr, trup je výtlačného tvaru a v přídi je zabudován velký odkládací prostor s kruhovým nebo obdélníkovým víkem. V délkách do 600 cm se jedná o klasické menší rybářské čluny s malou kajutou, která však slouží převážně jako nákladní prostor a nouzový přístřešek proti špatném počasí. Bort lodí mývá výrazný prošlup a kýlovou ostruhu, trup je výtlačného tvaru. Motor je nejčastěji přívěsný, méně často vestavěný. Loď se ovládá rukojetí přívěsného motoru nebo kormidelním kolem montovaným na pravé straně kajutové přepážky. Kajuta často přechází ve stříšku s krátkými bočními okny a děleným oknem předním. V délkách do 900 cm je konstrukce lodí obdobná jako u předchozí skupiny. Lodě jsou používány pro lov ryb nebo přepravu osob. Motory bývají nejčastěji vestavěné vnětové.
Vzhledem k relativně velkým délkám člunů a výtlačnému tvaru trupů jimi lze dosáhnou dostatečné rychlosti i při použití méně výkonných (a tedy v provozu velmi úsporných) motorů. Výrobu si zajišťují buďto sami uživatelé laminováním na kopitech, které se půjčují nebo jde o výrobky průmyslové. Výrobců tohoto typu plavidel najdeme v přímořských státech opravdu mnoho – od malých rodinných firem až po firmy s velkým objemem výroby.
Mezi malé výrobce patří v Chorvatsku například firma DAMOR d.o.o. V sortimentu této firmy najdeme celkem pět typů lodí v délkách od tří do devíti metrů. Nás zaujal v jejím sortimentu zejména typ DAMOR 580, což je klasický malý rybářský člun pro denní použití stěmito parametry:
- délka 580 cm
- šířka 208 cm
- hmotnost 750 kg
- počet osob 6
- výkon přívěsného nebo vestavěného motoru 6-20 HP
Obdobný člun by jistě našel své uplatnění i na českých vodních plochách, kdyby provoz lodí se spalovacími motory nebyl omezován nesmyslnou vyhláškou.