Poslední tři lodě letos opustí doky Českých loděnic v Děčíně, pak firma zřejmě skončí svou činnost. Problémy sužovaná firma totiž nemá další zakázky a už rozdala všem svým zaměstnancům výpovědi. ČTK to řekla obchodní ředitelka společnosti Daniela Čálková. Zřejmě jedinou nadějí na přežití jsou jednání o vstupu nizozemského investora, ta se ale stále protahují a termín jejich uzavření není znám.

Na začátku roku zaměstnávala firma 184 lidí, 108 z nich už odešlo během jara. „Nemáme už bohužel podepsaný žádný nový kontrakt. I když o investorovi stále jednáme, není zřejmé, kdy by se to mohlo uzavřít, a tak jsou ve výpovědi i zbylí lidé“ řekla ČTK Čálková. O vstup do Českých loděnic se zajímá nespecifikovaná firma z Nizozemska, která by podle Čálkové měla přinést know-how i lukrativnější zakázky. Právě to je jeden z největších problémů loděnic – noví zákazníci se sice občas objeví, ale požadují nereálné ceny.

České loděnice mají tři závody, jeden v Děčíně a dva v Ústí nad Labem, kde jeden pronajímají. Oba zbylé už jsou prakticky bez práce a čekají na svůj další osud. Jen při pohledu do děčínské loděnice jsou pořád k vidění tři téměř hotové lodě. Dvě menší říční a jedna velká loď třídy Combicoaster jsou stavěné pro různé nizozemské zákazníky.

Hodnota všech tří by se měla pohybovat okolo 100 milionů korun, Čálková hovoří jen o „řádově milionech eur“. Společnost v posledních letech vykazovala tržby kolem 300 milionů korun ročně, zejména díky odběratelům z Nizozemska a Německa. Společnost je stoprocentně vlastněná firmou ČL Invest a má ještě třetí závod v ústecké místní části Střekov, ten je ale v současnosti v pronájmu.

Cenu posledních lodí výrazně snížila i hospodářská recese. Zákazníkovi se kvůli ní předají prakticky nevybavené, některé dokonce téměř jako holý trup. „Situace na trhu je taková, ani jejich odběratelé pro ně nemají moc využití a budou je zřejmě sami skladovat a v případě potřeby si je vybaví sami,“ řekla Čálková.

Do svých nových působišť by měly všechny zbylé lodě odjíždět během roku, zákazníci si je ale už během července přebrali. Odjezd combicoasteru navíc komplikuje nízký stav vody. Aby mohl odjet, musí být na vodočtu v Ústí nad Labem 180 centimetrů.

Jan Beránek jpt

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..