Ředitelství vodních cest ČR zahájilo plánovanou stavbu nového vysílače, který téměř na metr přesně určí polohu lodí bez ohledu na terénní podmínky. Vysílač bude stát v blízkosti plavební komory Obříství na Labi. ČTK o tom dnes informovala mluvčí ředitelství Pavlína Straková.

Dosavadní navigační systém pro vnitrozemské vodní cesty pracoval s odchylkou až 50 metrů. „Nový vysílač významně zlepší bezpečnost plavby a zjednoduší operativní rozhodování vůdce plavidla o optimálním vedení plavidla,“ uvedla mluvčí. V kombinaci s radarem se také při snížené viditelnosti podstatně omezí navigační chyby a celkově zjednoduší průjezd plavebně obtížnými úseky.

V loňském roce byl dokončen telematický systém vodní dopravy LAVDIS (Labsko Vltavský Dopravní Informační Systém). Tím byl dán základ pro aktivní využívaní palubních navigačních systémů pracujících s digitální plavební mapou. Systém pracuje na principu satelitního navigačního systému GPS, který však může mít při určování polohy lodi odchylku až 50 metrů, což znemožňuje efektivní a bezpečné využití pro navigaci na palubě plavidla.

Pro zpřesnění se používá takzvaný diferenciální GPS (DGPS) založený na principu doplnění korekčního signálu vysílaného z jiné stanice, která se nachází ve známé a neměnné pozemské poloze a na níž lze určit velikost chyby GPS. Ten určí polohu lodi s přesností 0,5 metru až dva metry bez ohledu na terénní podmínky.

Vybudování vysílače DGPS bude stát 24,5 milionu korun a je z 85 procent spolufinancováno Evropskou unií z Regionálního rozvojového fondu prostřednictvím Operačního programu Doprava.

Celý projekt telematického systému je založen na jednotném evropském standardu Říčních informačních služeb, jejichž zavádění je na evropsky významných vodních cestách na základě Směrnice Evropského parlamentu a Rady povinné. V České republice se to týká Labe a Vltavy v celkové délce 303 kilometrů.

mtj tav

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..