Labe letos lodním dopravcům extrémně nepřeje. Jak vyplývá ze statistik ministerstva dopravy, od poloviny června do konce listopadu bylo v úseku u hranic s Německem prakticky neprůjezdné. Firmy závislé na lodní dopravě odhadují škody na stovky milionů korun, někteří rejdaři dali své lodě sešrotovat či je poslali do zahraničí.

Zástupci loďařských firem hovoří o největší krizi od roku 1946, na vině je přitom údajně stát. Firmám vadí především chybějící jez u Děčína, který by problém splavnosti u hranic vyřešil. Zatímco ministerstvo dopravy stavbu podporuje, ministerstvo životního prostředí je proti. Situace je tak po dlouhá léta zablokovaná a z Labe mizí lodě.

„Naše společnost byla nucena v důsledku nízkých vodních stavů v letošním roce sešrotovat čtyři lodě o kapacitě 2700 tun, což je 108 kamionů,“ řekl ČTK jednatel společnosti Evropská vodní doprava Lukáš Hradský. Další čtyři lodě firma vyřadila z provozu. EVD drží údajně nad vodou přeprava na zahraničních řekách, která umožňuje „holé přežití“.

Rozladěnost neskrývá ani Jiří Hejl z logistického zastoupení firmy Posad. Ta se specializuje na rozměrné náklady, pro které je lodní doprava často jedinou možností. Jako příklad dal Hejl šest obřích generátorů pro americkou firmu General Electric (GE). Některé z nich musely čekat na přepravu více než měsíc a nakonec bylo nutné je riskantně přetáhnout na nízkoponorových vanách.

„Speciální přestěhování každého generátoru představovalo navýšení ceny pro zákazníka o 800.000 korun,“ řekl Hejl. Podle něj situace může dojít tak daleko, že se klienti po zboží poohlédnou mimo Českou republiku. Generátory přitom nebylo možné přepravit po silnici ani po železnici. Jiné velké náklady sice podle Hejla lze převézt do německých přístavů po souši, je to ale až několikanásobně dražší.

„V přístavech leží zboží za stovky milionů korun, které nemůže být dodáno odběratelům a smutné je to o to víc, že se jedná o podniky, které v současné době hospodářské krize jsou schopny úspěšně vyvážet,“ uvedl Hradský.

Podle Hejla je dalším důsledkem mělkosti Labe malá konkurence mezi rejdaři a tím vyšší ceny lodní přepravy ve srovnání s minulostí. „Když už sem někdo projede, tak to chce pořádně zaplatit,“ řekl Hejl. Například na vodní cestě z Mělníka do Antverp tvoří dvě třetiny ceny úsek do Magdeburku, který přitom leží v třetině cesty.

Podle zástupkyně Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Ireny Válové „ze situace profitují kamiony a Německé dráhy“. Rejdaři již také podali na stát několik žalob, kde žádají náhradu škod za nesplavnost Labe v řádech miliard korun. K žádnému rozhodnutí zatím nedošlo.

sin dp

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..