Mezi zámožnějšími vrstvami obyvatel megapole Istanbulu, rozkročené nad Bospor, se těší veliké oblibě lodní taxi, které začalo přepravovat lidi od konce července, napsala agentura AFP.
Počínaje minibusem přes trajekty až po lanovku – 13 milionů obyvatel Istanbulu soudí, že už vyzkoušeli všechno, aby se vyhnuli gigantickým zácpám ve velkoměstě, které má jen dva mosty přes Bosporskou úžinu, dělící je na evropskou a asijskou část.
Nesmělo by však být vynalézavosti tureckého podniku Teknomar, jehož poslední vymoženost začala lidem sloužit 26. července pod gescí istanbulské námořní dopravy IDO.
Nový dopravní prostředek, katamaran dlouhý jedenáct metrů a široký 4,3 metru, vyrobený v istanbulských loděnicích, může pojmout až deset cestujících a funguje jako běžné taxi. Platí se za najeté námořní míle a přepravu si lze telefonicky objednat na ústředně.
„Je to světový unikát,“ ujišťuje Alphan Manas, předseda správní rady společnosti Brightwell, mateřské firmy Teknomaru. „Pokud vím, nikde se neúčtuje podle najetých milí, ale vždy podle doby jízdy.“
Provoz začal se čtyřmi lodními taxi. Avšak vzhledem k vysoké poptávce – během 50 dní si chtělo taxi objednat 6250 lidí, z nichž jen 1750 mohlo být uspokojeno – začala firma používat šest katamaranů. Do konce letošního roku by jich mělo být 12 a do konce příštího roku 25, uvedla IDO.
„Je tu silná poptávka ze strany podnikatelů a podnikatelek, kteří chtějí cestovat bez ohledu na jízdní řády, třeba aby mohli dorazit včas na letiště,“ uvedl expert na marketing u IDO Kerem Arsan.
„Je to tak trochu doprava pro bohaté. Není to levné, ale nabízíme velmi rychlou dopravu uzpůsobenou požadavkům,“ dodává.
Základní poplatek činí 15 tureckých liber (asi 200 Kč) a za každou námořní míli se počítá dalších deset liber (asi 140 Kč). Při skupinové cestě lze poplatky rozdělit mezi spolucestující.
Teknomar, který sní o tom, že jednou bude mít flotilu 75 až 100 námořních taxi, zkoumá i další možnosti podnikání. „Jednáme s podniky, které přepravují školáky z jednoho břehu Bosporu na druhý,“ uvádí Manas. „Na cestě je dohoda s velkými firmami, které nabízejí dopravu svým zákazníkům.“
Cena námořního taxi neodradila Ahmeta Filize a jeho sestru Hafize, kteří se potřebovali rychle dostat z nábřeží Ortaköy na evropském pobřeží Bosporu na druhou, asijskou stranu.
„V Kuzguncuku nás čekají přátelé, a protože máme zpoždění, zavolali jsme si lodní taxi. Dorazíme tam tak za deset až patnáct minut, zatímco po silnici by to trvalo nejméně hodinu,“ vysvětluje sedmadvacetiletý Ahmet, který pracuje ve vedení jedné firmy.
„Nepoužívám námořní taxi denně, ale v případě potřeby nehledím na výdaje,“ dodává mladý muž, který zaplatil za převoz 45 tureckých liber (asi 600 Kč).
pel hej kš