Stavbaři začali modernizovat plavební úžinu Chvatěruby, která je pro lodě mezi Mělníkem a Prahou nejproblematičtějším místem na Vltavě. Úpravy za 353 milionů korun skončí v roce 2011. Úžinou by poté mělo proplout mnohem více lodí než dosud. ČTK o tom dnes informoval mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Václav Straka.
Plavební úžinou propluje ročně přes 1100 nákladních, osobních i rekreačních plavidel. Dnes je až 120 dnů v průměrně vodném roce tento úsek nesplavný. Projekt počítá s úpravou 2,7 kilometru dlouhého úseku.
Lodě pak budou moci plout mezi Prahou a Mělníkem bez přerušení až do průtoku 450 metrů krychlových za sekundu. Dnes je plavební úžina nesplavná již při průtoku 250 metrů krychlových za sekundu. Výrazně se tak omezuje splavnost Vltavy, protože z bezpečnostních důvodů dochází při tomto průtoku k zastavení plavby na celém úseku od Prahy po Mělník.
Součástí projektu je i vysazení 170 nových stromů a 150 keřů. V oblasti vznikne také šest tůní o celkové ploše téměř 6000 metrů čtverečních, ve kterých bude ideální prostředí pro rozvoj nových biotopů.
Bezmála 300 milionů korun z celkové investice uhradí EU prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
mtj mol