Drážďany 29. ledna (ČTK)
Zhruba stovka lidí se dnes sešla v Drážďanech, aby s hořícími pochodněmi v rukou vyjádřila nesouhlas s chystanými stavebními zásahy do toku Labe.
Protestní akce názvem „Hořet pro Labe“, kterou němečtí ekologové svolali i do dalších německých měst ležících na tomto evropském veletoku, byla namířena také proti plánované výstavbě jezu v Děčíně.
„Je zbytečný,“ řekl ČTK a Českému rozhlasu Ernst Paul Dörfler ze Spolku pro ochranu životního prostředí a přírody Německa (BUND), který dnešní demonstrace inicioval. „Čtyři až pět měsíců v roce nemohou po Labi plout lodě, protože je v něm málo vody. Jedno zdymadlo v Děčíně to nevyřeší, aby se dostaly až do Hamburku,“ dodal Dörfler, podle něhož by bylo nutné vybudovat dalších 20 až 30 plavebních stupňů na německém úseku Labe. To ale Německo neplánuje.
BUND volá po zachování přírodního rázu Labe a přesunu dopravy zboží na železnici. „Přírodní Labe je nejlepší způsob, jak chránit lidi před povodněmi,“ řekl ČTK Jens Bitzka, jeden z účastníků dnešního „ohňového protestu“, který se konal už počtvrté. Letos se k němu připojilo celkem 45 německých měst na Labi, Sále a Dunaji.
Organizátoři na nich očekávají několik tisíc lidí, kteří mají vyjádřit nesouhlas také s plánovaným plavebním kanálem spojujícím Sálu s Labem a s jeho připravovaným zúžením a prohloubením na středním toku.
Protesty německých ekologů už v pátek kritizovalo Ředitelství vodních cest ČR jako nemístný zásah do posuzování vlivu stavby děčínského jezu na životní prostředí (EIA). „Zcela odsuzujeme tyto pokusy německých profesionálních aktivistů o vměšování a negativní ovlivnění probíhajícího procesu EIA,“ uvedl v tiskovém prohlášení zaslaném ČTK šéf ředitelství Miroslav Šefara. Argumenty ochránců přírody odmítl jako účelové.
Podobně reagoval i český ministr dopravy. „Z naší pozice příliš nechápeme sobotní akci německých aktivistů, neboť se snažíme postupovat maximálně ohleduplně k životnímu prostředí,“ prohlásil Vít Bárta.
V řízení EIA chtějí své stanovisko předložit podle dřívějšího zjištění ČTK i německá vláda a zemský kabinet v Sasku. Praha Drážďanům dokonce prodloužila do konce února lhůtu, do kdy tak saské ministerstvo životního prostředí může učinit.
Jeho šéf Frank Kupfer loni v německém tisku chystaný plavební stupeň v Děčíně odmítl s tím, že ovlivní zbytek toku Labe, ohrožena podle něj bude druhová rozmanitost v řece a hrozit může i pokles množství vody přitékající do její německé části. V případě, že saské námitky nebudou zohledněny, uvažuje Kupferův úřad i o tom, že stavbu napadne soudně.
Pro české ministerstvo dopravy je však výstavba jezu s elektrárnou v Děčíně jednou ze základních priorit. Chystaný plavební stupeň má totiž prodloužit splavnost Labe na 345 dní v roce. Po jeho vybudování dlouhodobě volá i Svaz dopravy České republiky. Podle jeho viceprezidenta Jaroslava Hanáka je současný stav splavnosti řeky pro lodní přepravce likvidační, neboť prý mnohdy musí odříkat zakázky kvůli její nesplavnosti. Lodní dopravu navíc označují za nejekologičtější.
Autor: ČTK