Ředitelství vodních cest (ŘVC) zahájilo dnes oficiálně práce na splavnění horního toku Vltavy pro rekreační plavbu. Úpravy umožní pravděpodobně už v roce 2013 plout po řece z Českých Budějovic až do Prahy. Stát na to však bude muset vynaložit okolo tří miliard korun. Jde hlavně o dokončení plavebních zařízení na Orlíku a Slapech řádově za dvě miliardy korun, řekl dnes ČTK ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Miroslav Šefara.
„Doufáme, že v konečném efektu to přivede desetitisíce vodních turistů, kteří migrují po Evropě a hledají novou destinaci. Jižní Čechy jsou proto ideální,“ podotkl Šefara.
Práce začínají u Českých Budějovic. Projekt tady prošel hladce i proto, že většina úprav jezů a mírné prohloubení koryta na jednom místě jsou součástí systému protipovodňové ochrany. Práce se nyní zaměřují na modernizaci jezu v Českém Vrbném a prohrábku koryta ve zdrži jezu v Hluboké nad Vltavou, což přijde na 146 milionů korun. Část nákladů na devítikilometrovém úseku hradí EU. První dvě stavby mají skončit v listopadu 2009, splavnění první trasy bude možné za další rok. „Poté v roce 2011 bude naprosto reálná plavba pro veřejnou plavbu, tak i soukromé rekreační lodě do ponoru 1,30 metru,“ uvedl poradce jihočeského hejtmana pro dopravu Ivan Študlar.
Dál se bude pokračovat modernizacemi jezů a zprovozněním zatím nepoužívaných plavebních komor, hlavně od Týna nad Vltavou proti proudu. Příští rok se začne s výstavbou plavební komory na jezu v Českém Vrbném. Na stejnou dobu je v plánu i úpravu koryta řeky v Budějovicích pod Jiráskovým jezem, stavba přístavu v Českém Vrbném pro 23 malých plavidel a několik osobních lodí a přístaviště Lannova loděnice v Českých Budějovicích. Z původního plánu, který počítal i s nákladní dopravou, ale sešlo. Úpravy koryta by byly náročnější, dražší a proti by byli ekologičtí aktivisté.
Splavnění celého úseku z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou si vyžádá předběžně 860 milionů korun. Díky tomu přibude dalších zhruba 33 kilometrů vodní cesty pro rekreační plavidla, menší osobní lodě a výletní parníky do výtlaku 300 tun. Význam celé akce není podle Šefary omezen jen na jižní Čechy.
„Vracíme se na historickou vodní cestu. Po dokončení celého projektu v roce 2013, kdy budou dobudována i plavební zařízení na Orlíku a Slapech, vznikne souvislá vltavská vodní cesta, napojená na Labi na rozsáhlou síť evropských vodních cest,“ uvedl. Splavnost Vltavy se tak prodlouží na celkových 240 kilometrů.
Z celkového rozpočtu, který se blíží třem miliardám, spolknou nejvíc práce na hrázích přehrad vltavské kaskády, konkrétně dokončení plavebních zařízení na Orlíku a Slapech. O prodloužení vodní cesty výrazně usiluje Jihočeský kraj. „Vltava je podle zákona vodní cestou a byla i v dávné historii. Turistická plavba nabývá stále na větším významu. Zkušenosti z Německa či Francie ukazují, jak je tato aktivita žádaná,“ řekl jihočeský hejtman Jan Zahradník. Podobný model už funguje v menším měřítku na českém Baťově kanále na řece Moravě.
bej tav