Praha 17. prosince (ČTK)

Labští lodní dopravci na dnešní tiskové konferenci znovu napadli ministerstvo dopravy kvůli špatné splavnosti řeky. Terčem kritiky se tentokrát stalo zvyšování mostů za stovky milionů korun; podle rejdařů by se stát měl postarat především o dostatečnou hloubku, například vyhrabáním dna. Ministerstvo dopravy kritiku odmítá.

„Pro nás je zásadní parametr ponor, podjezdové výšky nás nikdy nelimitovaly,“ řekl šéf společnosti ČSPL Milan Raba. Rejdařům prý nejde primárně o výstavbu často diskutovaného jezu u Děčína; údajně by stačilo, kdyby stát investoval peníze do udržování dna řeky. Hranice pro ekonomickou plavbu je podle lodníků hloubka 2,5 metru, což Labe po většinu roku nesplňuje.

„Úpravy mostů jsou v plném souladu se záměrem splavnění Labe do Pardubic, a tedy v souladu se zájmy dopravců,“ sdělil ČTK mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Podle něj není správný ani argument, že peníze na mosty lze využít jinak. Finance totiž putují z evropských fondů a jsou přesně určeny na jednotlivé projekty.

Ministerstvo také trvá na svých dřívějších tvrzeních, že v České republice neexistuje právní předpis, podle kterého by ministerstvo bylo povinno udržovat rejdaři uváděnou hloubku. „V tomto nám dal opakovaně za pravdu i soud,“ uvedl Ptačinský.

Ministerstvo dopravy je odpovědné za investice do vodních cest, za prohrábku řeky však zodpovídá Povodí Labe, které patří pod ministerstvo zemědělství. Také povodí kritiku rejdařů odmítlo. Jak uvedl ředitel pro správu povodí Václav Jirásek, plavební hloubka je zabezpečena „přesně ve smyslu zákonných předpisů“.

Rejdaři se však cítí existenčně ohroženi. Již několik let vedou s ministerstvem dopravy spory o náhradu škod, způsobených nesplavností. Firmy celkem podaly čtyři žaloby, ve dvou případech soudy první instance rozhodly ve prospěch státu. Právníci loďařů se odvolali nebo odvolají. O dvou žalobách zatím nebylo rozhodnuto. Firmy odhadují celkovou škodu na miliardu ročně.

Nejkritičtějším je úsek řeky u hranice s Německem, kde lodě často nemohou přes mělčinu projet. Situaci by měl vylepšit jez, jehož stavbu již 15 let blokují „zelené“ organizace i ministerstvo životního prostředí.

Dvě největší rejdařské firmy, EVD – Sped a ČSPL, vyřadily za poslední léta kvůli špatným plavebním podmínkám z labského provozu zhruba 50 lodí.

sin vju

Napsal PetrK

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.