Nová splavná trasa pro výletní lodě by měla v budoucnu vzniknout mezi Břeclaví a šest kilometrů vzdáleným zámečkem Pohansko. V rámci projektu je nutné vytvořit ve městě přístaviště a vyčistit zanesené koryto řeky Dyje. „Brzy zahájíme první jednání k celému projektu. Tyto snahy vítáme,“ řekla dnes ČTK mluvčí podniku Povodí Moravy Dana Meissnerová.
Pro vytvoření splavné trasy je nutné pod Vídeňským mostem v Břeclavi odstranit z vody piloty ze starého mostu, který v těchto místech kdysi stával. Na toku pod ním je v úseku 200 metrů silně zanesené koryto Dyje. Řečiště je nutné vybagrovat, aby se proud řeky zpomalil a její hloubka se pohybovala kolem jednoho metru.
„V první etapě bychom nejprve mohli zajíždět osmnáctimístnou pramicí Jitkou od břeclavského kulturního domu až k Pohansku. Naším snem je jednou splavnit řeku až po Polesí Soutok,“ řekl dnes ČTK Jan Maděřič ze společnosti Alba. Soutok je největším polesím v Česku a tvoří jej zachovalé lužní lesy u Lanžhota. Lodní trasa z Pohanska po Soutok by měla měřit 20 kilometrů.
V Břeclavi je ale nutné nejprve vytvořit přístav. „Na tento projekt jsme vyčlenili 100.000 korun. Mohl by přispět k oživení turistického ruchu ve městě,“ řekl ČTK mluvčí břeclavské radnice Dalibor Neděla. Částka, kterou si vyžádá zprovoznění úseku mezi Břeclaví a Pohanskem pro lodní dopravu, nebyla zatím vyčíslena.
Z Břeclavi vozí již tři roky turisty desetimetrová loď Sámo k romantické zřícenině Janohrad v Lednicko-valtickém areálu. Loď se ale k Pohansku nedostane. Koryto Dyje totiž v Břeclavi rozděluje jez. Proto bude nutné, aby k Pohansku jezdila jiná loď.
Empírový zámeček Pohansko je častým cílem výletů. Objekt nechali počátkem 19. století vystavět členové rodu Lichtenštejnů. U zámku jsou archeologické vykopávky, které dokládají, že oblast obývali již staří Slované. Turisté mohou navštívit také vojenskou pevnost vystavěnou v roce 1938 jako součást československého hraničního opevnění. V pevnosti provázejí příchozí milovníci vojenské historie v dobových uniformách.
ČTK