Nymburk 27. listopadu (ČTK) – Rekonstrukce nymburského železničního mostu, první ze série projektů k zabezpečení dostatečných podjezdných výšek na labské vodní cestě, dnes oficiálně skončila. Most je nyní zhruba o metr vyšší, jeho podjezdná výška je 5,25 metru. Stejná rekonstrukce čeká také na mosty v Poděbradech a Kolíně, řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVCČR) Miroslav Šefara.
Rekonstrukce mostu byla součástí projektu Zabezpečení podjezdných výšek 5,25 metru do přístavu Chvaletice, jehož cílem je odstranit dlouholeté omezení lodní dopravy na labské vodní cestě. „Výška některých mostů umožňuje přepravu kontejnerů jen v jedné vrstvě, což představuje výrazné omezení,“ vysvětlil Šefara. Most, jenž má v Evropě běžnou podjezdnou výšku alespoň 5,25 metru, pak umožňuje přepravu nadměrných nákladů, kontejnerů nebo třeba nových osobních vozů.
Aby byla takto splavná celá labská vodní cesta, plánuje ŘVCČR také zvednutí mostů v Poděbradech a Kolíně. „V Poděbradech je výška mostu dokonce jen 3,9 metru, což je nejméně na celém Labi,“ řekl vedoucí oddělení rozvoje Jan Bukovský. V příštím roce by tak poděbradský most měl být zvednutý dokonce na podjezdnou výšku sedm metrů, která by umožňovala přepravu kontejnerů ve třech vrstvách. Výhledově se prý s touto výškou počítá i v Nymburce. „Labská vodní cesta má po úpravě podjezdných výšek mostů na Labi nad Mělníkem reálnou šanci stát se do roku 2010 významnou konkurenceschopnou dopravní trasou,“ řekl Šefara.
Rekonstrukce nymburského mostu měla i několik vedlejších efektů, které si pochvalují především lidé bydlící v jeho okolí. Především byla snížena hlučnost projíždějících vlaků. „Toho jsme docílili díky pružné technologii uložené do železničních svršků,“ vysvětlil Bukovský. „Je to opravdu znát. Dřív jsem měl dokonalý přehled o jízdním řádu, protože jsem o každém vlaku věděl, dnes neslyším v podstatě nic,“ řekl ČTK obyvatel nedalekého rodinného domku.
Upravena byla také lávka pro pěší a oba sousedící železniční přejezdy, most získal i kompletní nový nátěr. „Nymburský most je také první mostem v ČR s tyčovými radarovými odražeči,“ řekl Bukovský. Radarové odražeče ocení posádky lodí především v noci nebo v mlze, protože umožňují bezpečnější plavbu. Mají lepší odraz signálu, jsou umístěné stabilně přímo na pilířích a výše. Na radaru lodi se tak most již nebude ukazovat jako souvislá překážka, ale bude vidět i pozice pilířů. „Je to praktičtější než bóje, protože jsou jednodušší na údržbu a nemusí se instalovat znovu po každé povodni,“ dodal Bukovský.
Celkové náklady na rekonstrukci nymburského mostu byly zhruba 92 milionů korun, které budou z 85 procent spolufinancovány z evropských fondů. „Jedná se o vůbec první projekt pro vodní dopravu v rámci Operačního programu Doprava,“ řekl Šefara. Pro období 2007 – 2013 je pro vodní dopravu vyčleněno 2,4 miliardy korun.
mtj mnj