Suché počasí a nízký stav vody v Labizpůsobuje vodním dopravcům milionové škody. Plavba se na Labi
zastavila začátkem srpna, v Ústí nad Labem nyní hladina kolísá
pod 150 cm. Pokud nezaprší a situace na Labi se nezlepší, je
podle mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové možné
předpokládat, že se bude opakovat loňská situace, kdy plavba na
Labi stála větší část roku.

Měsíční ztráty v době zastavení plavby na dolním toku Labe se
podle dopravců pohybují v řádu milionů korun. Nízký stav hladiny
zaznamenalo povodí poprvé na začátku prázdnin. Znovu se plavba
zastavila v pondělí. „Ztráty jsou zatím v několika milionech
korun. Pokud však budeme muset poslat zaměstnance na nucené
volno, určitě vzrostou,“ řekl ČTK jednatel společnosti Evropské
vodní cesty (EVD) Lukáš Hradský.

Šetřit musí také firma ČSPL. Sucho v loňském roce ji
způsobilo ztrátu 130 milionů korun. „Věříme, že se situace nebude
opakovat,“ uvedl Milan Raba z děčínského rejdařství ČSPL.

Loni dopravci a provozovatelé vodní infrastruktury vyčíslili
své ztráty týdně na 7,5 milionu korun. Ministerstvo ale uznalo
jen škody z uskutečněných jízd méně naložených lodí a ne ztráty,
které dopravcům způsobilo úplné odstavení plavidel. I tak byly
ztráty týdně na úrovni 4,1 milionu korun.

Pokud je na ústeckém vodočtu hladina po 200 centimetry po
dobu kratší než 100 dní v roce, jde podle ministerstva o dobrý
rok. Letos je voda nižší než dva metry zatím necelé dva měsíce.
Otázkou možného odškodnění se tak bude zřejmě ministerstvo
zabývat až v případě, že bude tento stav trvat přes tři měsíce a
nebude výhled na zlepšení, řekl Josef Kaisrlík z odboru plavby a
vodních cest ministerstva dopravy. Odškodnění musí vždy
schvalovat vláda. Loni například ministerstvo vyčíslilo škody na
82 milionů, vláda jim však rozdělila 25 milionů korun.

V Ústí nad Labem v současnosti stav vody kolísá pod 150
centimetrů, dnes ráno vodočet ukazoval 138 centimetrů. Po
bezpečnostním odečtu 50 až 75 centimetrů v jednotlivých úsecích
Labe by tak teoreticky byla možná jen plavba lodí s ponorem pod
jeden metr. Doprava je ale v tomto úseku rentabilní u ponoru
nákladních plavidel nad 140 cm. Lodě tak již několik týdnů stojí.

Plavbu na Labi přitom omezuje hlavně 40 km úsek na dolním
toku na českém území. Podle dopravců i ministerstva dopravy by
byla řešením výstavba dvou plavebních stupňů, o které se vedou
spory s ekology již deset let. Jezy v Malém Březnu a v
Prostředním Žlebu mají zajistit ponor 140 cm minimálně 345 dnů v
roce a 220 cm po 180 dnů v roce. Tím by byl odstraněn ztrátový
provoz a zastavování plavby, řekla mluvčí.

Otázka výstavby jezů by se podle ústeckých představitelů ČSSD
měla objevit i v programovém prohlášení nové vlády. Stavbu chce
prosadit ministr dopravy Milan Šimonovský, proti je ministr
životního prostředí Libor Ambrozek.

Materiál ba zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi, na
jehož základě měla vláda rozhodnout, zda je větším veřejným
zájmem vodní doprava nebo ochrana přírody, vláda projednávala již
v únoru. Poté se problematikou zabývala komise náměstků pěti
ministerstev. Závěry komise a právní analýzu, kterou k věci
vypracovalo ministerstvo dopravy, by měla vláda projednat,
jakmile jí parlament vysloví důvěru.

ČTK

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..