Výroba námořních plachetnic a sportovních motorových člunů je byznys, který dobře prosperuje. Horní patro nabídky pro mohovité klienty tvoří tzv. megajachty, což jsou velké motorové čluny, připomínající svými rozměry menší parník. Takové produkuje i italská průmyslová skupina Ferreti Group, jež v uplynulých 6 letech pohltila nejen 3 italské konkurenty, a získala kontrolu i nad výrobcem sportovních rybářských člunů v USA na Floridě. V 16 střediscích na celkové ploše 250 000 metrů čtverečných a s 1200 zaměstnanci docílila Ferretti Group ve fiskálním roce 2001/02 obratu 333 milionů Euro a čistého zisku 28,3 milionu Euro prodejem 324 luxusních plavidel v délce od 13 do 28 m. K novinkám letošního roku pak patří přes 22 m dlouhá megajachta Ferretti 730. To záčíslí, a to platí obecně pro označování jachet, obvykle udává délku plavidla ve stopách, takže příště, až budete opět u moře, můžete ohromit rodinu, nebo partnera, že ta námořní plachetnice před vámi, která má v typu číslo 435, je 13,3 m dlouhá (43,5 stopy).
V drtivé většině případů je stavební materiálem jachet laminát. Ovšem ne takový, z něhož se dělají podhledy nebo jiné stavební dílce. Používají se speciální pryskyřice odolné proti nasákavosti a jako výztuž čím dál tím častěji uhlíková vlákna. Paluby se vykládají teakem, což je dřevo, které nehnije, a v interiérech se pak uplatní mahagon, buď vysoce leštěný nebo s matným leskem. Obdobně byl postaven i objekt tohoto popisu, jehož vzniku předcházelo 2 roky studií, během nichž se hledalo optimální hydrodynamické řešení trupu a výtvarného řešení, které v tomto případě pochází z lodního ateliéru Zuccon International. Každá firma se snaží o vytvoření výtvarného image, u Ferretti to jsou boční okna, která mají ferrettiovský tvar. Pojďme ale na palubu (dámy si musejí vyzout střevíce s vysokým podpatkem, aby nepoškodily teakovou palubu) a vystupme na létající můstek, kde zahájíme prohlídku, bohužel jenom po půdorysných pláncích.
Ferretti 730 se vyznačuje klasickým uspořádáním motorové jachty s palubním salonem, který přechází skleněnou odsuvnou stěnou do záďového kokpitu a na střeše nástavby umístěným létajícím můstkem. Anglické označení „Flying bridge“ vzniklo na základě pocitu, jemuž na můstku propadne každý při rychlostech kolem 60 km/hod. To je na vodu rychlost dosti značná a pasažér má pocit, že nad vodou přímo letí. V čele můstku je pochopitelně stanoviště kormidelníka s anatomicky tvarovaným křeslem jako ve sportovním automobilu a přístrojová deska je prošpikována elektronikou. Nechybí navigační počítač s vestavěným GPS, zde kombinovaný s radarem. Z můstku se též dálkově ovládá spouštění kotvy a pomocný příčný pohon v přídi, který usnadňuje manévrování v omezených prostorách. Můstek je ale také místem pro slunění relaxaci a pochopitelně i pro popíjení chlazených drinků. Proto nemůže chybět půlkruhová pohovka, plošina na slunění a bufetová kuchyňka s chladničkou. Nu a na střeše za můstkem je ještě místo pro uskladnění vodního skútru a hydraulickou ruku pro jeho spuštění na vodu.
Z můstku máme na výběr kudy sestoupit. Jednak můžeme použít zadní schodovou spirálu, která ústí do kokpitu na zádi, nebo sejít po schodech vedle kormidelního stanoviště. Ty nás dovedou do jídelny na hlavní palubě, která zajišťuje stolování 6 až 8 osobám. Na ploše jí ubírá plně vybavená kuchyně. Nechybí sporák s varnou deskou, myčka na nádobí, mikrovlnná trouba, velká chladnička s mrazákem a odsávač par. U naší lodi je vybavení kuchyně ozvláštněno žulovou pracovní deskou, do níž je vsazen dvojdřez. Teplá a studená voda je samozřejmostí. Kuchyně má extra vstup z levobočního palubního ochozu, aby její provoz nerušil stolovníky.
Těsně za čelním panoramatickým sklem přechází jídelna do druhého, krytého kormidelního stanoviště, s ještě širší paletou přístrojů než na můstku. Je zde druhý, silnější autopilot značky Raytheon (jako celá navionika na lodi), kontrolní a řídící prvky motorů, VHF rádio, ale také ukazatel polohy kormidla a stavoznaky nádrží. Pasažéři, kteří chtějí dělat kormidelníkovi společnost, mají k dispozici pohovku ve tvaru „L“, z níž je termálními panoramatický skly nerušený výhled na moře.
Z jídelny vede půlspirála schodiště do skutečného podpalubí, do spojovací chodbičky, z níž se vstupuje do jednotlivých kajut. Zcela v přídi je apartmá pro VIP s pódiovým dvojlůžkem, šatníky a dalšími úložnými prostory. K apartmá samozřejmě patří koupelna s elektricky ovládaným WC (na jachtách vždy někdo musí WC vypumpovat – buď člověk nebo elektromotor), umývadlem a sprchovým koutem. Na megajachtách má každá kajuta svoji koupelnu, což platí i pro skrovnější dvoulůžkové kajuty na bocích.
Zadními dveřmi se z chodbičky vstupuje do majitelova apartmá, které vyplňuje celou šíři trupu (5,48 m) a v níž nechybí ani toaletní stolek pro make-up paní majitelova srdce.
Když se vrátíme zpět do jídelny a vydáme se směrem k zádi, můžeme projít do salonu. To je tradiční jachtařský název pro společnou místnost, kde posádka relaxuje a kde se ve valné míře odehrává společenský život na lodi. Základem je sedačku do „U“ kolem nízkého kávového stolku. Nu a protilehlý bok vyplňuje novověký „oltář“ v podobě likérníku a a nad ním se nacházející LC obrazovky velkoplošné televize. Je vidět, že ani nejnaditější prkenice nechrání před touto drogou volného času a satelitní antény s automatickým naváděním na komunikační družici a s vyrovnáváním kymácení na vlnách umožňují kvalitní televizní příjem i za plavby. Kromě audio/video centra k technickému vybavení salonu patří i ochlazovač vody se zásobníkem na 75 l vody.
Posuvnou zadní skleněnou stěnou se dostaneme do kokpitu, což je plošina na zádi, chráněná před větrem a vlnami. I zde je k dispozici pro popovídání, třeba důvěrné jenom ve dvou, k dispozici pohovka, jejíž opěradlo kryje další vstup do podpalubí. Ten ale není pro hosty, neboť vede do kabiny profesionální posádky se dvěma kójemi nad sebou a do strojovny. Opačný bok zaujímá prádelna a sušárna, variantně je zde možno zabudovat další kabinu pro posádku.
Nu a na samé zádi je trup „nadstaven“ plošinou, která usnadňuje sestup do vody a nese lodní nafukovací člun s přívěsným motorem. Schůdky do vody, stejně jako teleskopicky výsuvná nástupní lávka, se ovládají elektrohydraulicky, stačí jenom zmáčknout knoflík.
Srdcem lodi, a tím přecházíme v naší exkurzi k technickému vybavení, jsou dva hlavní motory. Ve strojovně pod salonem mohou být buď osazeny turbodiesely MAN po 1300 k, s nimiž megajachta dociluje špičkové rychlosti 33 uzlů, pro americké zákazníky pak motory Caterpillar o výkonech 1420 k, anebo pohonné jednotky MTU po 1500 k, s nimiž Ferretti 730 uhání rychlostí 35 uzlů.
Samozřejmě že to něco stojí, spotřeba dosahuje stovek litrů paliva na hodinu. Kdo ale má na megajachtu, má i na naftu.
Alfou a omegou provozu moderních jachet je elektrika. Nasycenost elektronikou a množství elektrických spotřebičů nutí konstruktéry osazovat stále mocnější zdroje. Megajachta Ferreti 730 má vbudovány dva generátory. K levobočnímu motoru je připojen 16kW generátor, který z jeho výkonu odebírá méně než 2 %. Při kotvení v zátokách nebo za pobytu v exotických krajích, kde není možnost napojení na veřejnou síť, je k dispozici pomocný 4kW dieselagregát. Stejnosměrné sítě 12 a 24 V napájí akumulátory, které jsou z bezpečnostních důvodů rozčleněny do tří baterií. Dvě slouží ke startování hlavních motorů a dieselagregátu, třetí pro napájení palubních spotřebičů.
Samozřejmě že je loď vybavena systémem automatických čerpadel pro evakuaci vniklé vody, automatickým hasícím zařízením strojovny a dalšími hasícími přístroji, stejně jako záchrannými vestami a záchranným ostrůvkem pro 12 osob. Ale to bychom zaběhli do nezáživných technických podrobností a i článek na Internetu musí mít stravitelnou délku. Takže závěrem pár měr. Ferretti 730 je dlouhá 22,20, široká 5,48 m a plně naložená má výtlak 48,8 t, z čehož asi 4,5 t připadá na palivo.
Ještě co taková megajachta stojí. Jejich ceny v katalogu nenajdete. Orientačně lze použít údaje z firemního profilu, kde je uvedeno, že cena člunů a megajachet se pohybuje od 0,5 do 3,01 milionu Euro. Když uvážíme, že „730“ patří k větším plavidlům, lze její cenu šacovat na 70, 80 milionů Kč.
Psáno v Praze 9. 8. 03 podle firemních materiálů Ferretti Group
Převzato z rubriky Mrožoviny politického a psího denního www listu Neviditelný pes.