České Budějovice 2. března (ČTK)
Na řece Vltavě dnes byla ukončena modernizace jezu v Českém Vrbném. Spolu s prohloubením koryta řeky až ke zdrži jezu v Hluboké nad Vltavou stavba přišla na skoro 167 milionů korun, z čehož 85 procent tvoří dotace EU. Modernizovaný jez dokáže mnohem spolehlivěji udržovat nejen plavební hladinu, ale také efektivněji čelit povodním, což už se projevilo při letošním tání sněhu, řekla novinářům náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová (ODS).
Unikátní železobetonový jez v Českém Vrbném byl vybudován v 60. letech minulého století, aby zlepšil protipovodňovou ochranu nově budovaných českobudějovických sídlišť. „Už tehdy měl sloužit i pro potřeby plavby. Postavil se ale pouze jez a následně vodní elektrárna, nikoliv plavební komora. Způsob hrazení jezu byl ovšem naprosto nevyhovující, velmi obtížně se s ním manipulovalo a udržování stabilní hladiny bylo téměř nemožné,“ řekl ČTK Jan Bukovský z oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC).
Hradící konstrukci teď nahradila nová, moderní, skládající se ze dvou ocelových klapek o šířce 22,5 metru a o hradící výšce tři metry. Jez je ovládán plně automaticky, hladinu reguluje počítač. „Důležité také bylo zajistit plavební hloubku ve zdrži Hluboká nad Vltavou, jež je zadržována jezem z roku 1931. V minulém roce bylo koryto prohloubeno pro provoz osobních lodí do hloubky 1,6 metru,“ dodal Bukovský.
Modernizace českovrbenského jezu byla součástí první etapy projektu Dokončení vltavské vodní cesty v úseku mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Prvním úsekem z jihočeské metropole do Hluboké nad Vltavou poplují první výletní lodě s ponorem 1,3 metru na jaře příštího roku.
Současně se u českovrbenského jezu buduje plavební komora a pracuje se také na zprovoznění dosud nefunkční plavební komory vodního díla Hněvkovice. Zahájena bude stavba plavební komory na jezu Hluboká nad Vltavou a modernizace jezu Hněvkovice. S financováním projektu nejsou problémy, shrnul ředitel správy vodních cest Miroslav Šefar.
Po dokončení celého projektu v roce 2013 a dobudování plánovaných lodních zdvihadel na Orlíku a Slapech by měla vzniknout souvislá vltavská vodní cesta napojená díky Labi na rozsáhlou síť evropských vodních cest. Řeka by pak měla být plně splavná nejen pro vodáky, ale i pro výletní lodě do rozměrů 44 krát 5,4 metru, s ponorem 1,3 metru.
mi jpt