Přejít na obsah
Plavidla.cz

Na plachetnici v Chorvatsku


Doporučené příspěvky

Ahoj,

všichni jezdíte do Chorvatska s motorovými čluny, tak jsem se rozhodl, že vám tady sepíšu, jak vypadá taková dovolená v Chorvatsku na charterové plachetnici.

Report jsem začal psát při chvilce klidu dnes v letadle směr Zadar. Po pár charterechech s chorvatskými společnostmi jsem se po 6 letech rozhodl vrátit k české firmě Bemex Boot, která má základnu v marině D-Marin Dalmacija v Sukošanu. Na základně je český personál, marina je obrovská, se spoustou místa a super zázemím.

Kromě skippera v mé osobě se posádka skládá ze čtyř mých kolegů z práce, kteří vyrazili autem o půlnoci z pátka na sobotu směr Chorvatsko.

Pronajal jsem si plachetnici Benetau Oceanis 41, r.v. 2014, se třemi kabinami. Loď je papírově pro 8 lidí, nás je 5, takže optimální velikost. Pokud byste si někdy chtěli plachetnici pronajmout, nenechte se zmást čísly a pokud pojedete třeba 3 páry po 6 lidech, určitě si neobjednávejte loď pro 6 lidí. Dva lidé jsou totiž většinou počítáni na rozkládacím gauči v salónu. Já se tedy řídím počty kajut a délkou lodě. Ale je to asi individuální. Mám rád komfort a mačkat se v 5 lidech na 35 stop dlouhé plachetnici prostě nechci 🙂

Předpověď v Chorvatsku se vylepšila, katastrofické scénáře se snad nevyplní, tak začínám konečně v letadle trochu plánovat trasu. Zatim to podle Windy vypadá na krásné sportovní plachtění přes Kakan na Vis a v druhé půlce týdne zpět.

Jen malé vyjádření k trase – přestal jsem si trasy připravovat dopředu. Dřív jsem to dělával a pak jsem byl akorát nervózní, že musíme plout proti větru a člověk byl ve stresu, aby se všechno stíhalo.

Další příspěvek už s fotkama na místě 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sobota 14.9.  
Odjíždím ve 4 ráno z domu směrem na letiště v Praze. Teploměr ukazuje 8 stupňů, lije jako z konve a fouká šílený vítr. Sleduju počasí v HR a říkám si, že se asi moc neohřeju ani tam. Zadar naštěstí vítá sluníčkem a kolem 12 hod už teploměr ukazuje 25.  
Loď je uklizená před 3 hodinou, posádka jela zatím nakoupit, tak mám klid na přebírání lodě. Výhoda čistě mužské posádky je, že máme poměrně rychle veškerou bagáž, jídlo a pivo na svém místě. Ženský vždycky hodinu laborovali, kam to teda dají 🙂

V 17 hod po rychlém briefingu vyrážíme ven z mariny. Přijde mi, že jsem vždycky jeden z mála lidí, co vyráží už v sobotu. Jednak nevím, proč bych v těchto velkých marinách trávil drahocenný čas, a hlavně nechci v neděli odjíždět z mariny s další stovkou lodí.  
Cíl plavby je jasný, v noci má foukat cca 20 kts, takže jedeme na jih, směr zátoka Zaklopica na konci Pašmanu (naproti Biogradu).  
První šok zažívám asi 500 m před zátokou, kde nás dohnal katamarán, který na to ještě víc šlápl, aby nás předjel a ukořistil lepší bojku pro sebe. Nevím, tohle se podle mě nedělá a nikdy jsem to asi nezažil.  
Po uvázání na bojku a zaplacení 60 €, konečně otvírám zasloužené pivo a relaxuju, dokud z již zmíněného katamaránu nezačne diskotéka a pruzení celé zátoky.  
Za nedlouho se přidává druhý katamarán s maďarskou posádkou, tak tam kopnu panáka rumu a v 9 večer jdu spát.

IMG_6084.jpeg

IMG_6096.jpeg

IMG_6097.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

hlavně PŘEJU to POČASÍ ☝️

Zaklopica je super , aleposlední dobou tam hospodskej vybíra podle toho jakou ma naladu i jen za hozenou kotvu z mojich necek , tak radši odjedem ,, na jiný super místo 

CHr 23 (6).jpg

Upraveno uživatelem HANZTD
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neděle 15.9.

V 9 vyplouváme směrem Zlarin do mariny, má být ještě furt větrná noc, koupat se nebudeme, tak si užít trochu pevniny.  
Od rána nás doprovází deštivé počasí, na plachty se plácáme cca 2-3 uzly za hodinu. Chlapům už po páté vysvětluju, jak se v těch ostrovech před námi vyznám, které lano ovládá co, proč ta přední plachta je takhle a ne jinak, a v neposlední řadě si po desáté vysvětlujeme, jak poznám, odkud fouká vítr.  
Je to náročné, ale po obědě začne naštěstí foukat a otázky upadnou v zapomnění.  
Kolem čtrnácté hodiny fouká už 10 uzlů a rychlost lodi stoupá.  
Během půlhodiny se rozfouká na krásných 15-20 uzlů, loď se nakloní a mé upozornění na padající předměty v podpalubí se stává realitou. Rychlostí 7-8 uzlů si to ženeme k ostrovu Zlarin a po několikáté posádku ujišťuji, že je takřka nemožné moderní námořní plachetnici převrátit.  
Přistání na Zlarinu proběhne bez problémů, silný vítr fouká do zad, takže přistání k molu na mooring je hračka.  
Město Zlarin je krásné, je tu pár klidných restaurací a my se nakonec usazujeme v restauraci Prslika, která je asi 500 m od moře. Za 5 lidí jsme platili i s dýškem 300 €, podotýkám, že jsme měli všichni hlavní chod, nějaké polévky, pivo, 2 lahve místního vína, dezerty, něco tvrdšího na "šlehnutí" apod.

Jediná nevýhoda Zlarinu je, že je otevřený na severozápadní větry, takže se tu hezky celou noc houpeme. Marina nemá sprchy ani WC, nicméně cena za noc je krásných 60 €, stejně jako bojka Zaklopica minulou noc. Ve 22 ulehám ve své kajutě a jdu si vysnít zítřejší plachtění na 40nM vzdálený ostrov Vis.

IMG_6099.jpeg

IMG_6102.jpeg

IMG_6112.jpeg

IMG_6113.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...