Přejít na obsah
Plavidla.cz

Když se chceš stát majitelem motorové lodě...


pebu

Doporučené příspěvky

Rozhodnul jsem se napsat příběh o tom, jak jsem se stal majitelem svojí první motorové lodě, jak jsem postupoval, co to stálo a všechny zkušenosti s tím spojené, protože je to opravdu hodně úkonů. Věřím, že tento příběh může pomoci (a nebo odradit) další, kteří mají podobný nápad.

V rychlosti proběhnu dětství, kdy jsem pročítal všechnu možnou literaturu o lodích, konec základky, kdy jsem uvažoval o námořní škole v Polsku, ale vyměknul jsem a pak bylo dlouho lodní pusto. V roce 2010 jsem s přáteli absolvoval týdenní plavbu po kanálech v Holandsku a lodičky mě tam učarovaly definitivně, Následně jsem Holandsko na lodi absolvoval ještě dvakrát. Teď skočím do roku 2021, kdy jsem začal pro lodičkování něco konečně pořádně dělat a první bylo získat papíry, které by mě opravňovaly k řízení lodě.

Papíry k řízení lodě :

Veskrze má člověk z ČR tři základní možnosti

1)  Vůdce malého plavidla vydávaný českou plavební správou VMP - mám, podrobně níže

2) Kapitán C vydávaný ministerstvem dopravy ČR - nutnost absolvovat týdenní praxi na lodi na moři + zkouška radio + ústní zkouška (nemám, vím jen z doslechu, ale pro toho kdo to chce myslet hlavně s plachtěním vážně naprostá nutnost ),

3) Voditelj Brodice vydávaný v Chorvatsku - mám, podrobně níže

 

Jak jsem získal VMP

První krok pro získání VMP je získat papír "Ověření praktických dovedností" , jsem Moravák a našel jsem si, že to lze dělat v Přístavu Petrov na Baťově kanále. Inzerováno je to jako dvoudenní víkendový kurz za cca 6000,- , ale lze domluvit jen vlastní praktickou část, která probíhá v neděli a za kterou chtějí 3000,- (Sobotní část je teoretické povídání, které se stejně musíte naučit na test, i když budete sebevnímavější, tak absolvováním teoretické soboty na testy připraveni rozhodně nejste, takže já jsem sobotu neabsolvoval a neměl jsem pocit, že jsem o něco zásadního přišel). Vlastní praktické ověření probíhá tak, že cca 5-10 lidí nasedne na otevřenou loďku s přívěsným motorem a mořský vlk vás cca 3 hodiny učí vázat uzly, manévrovat, otáčet se , vyvazovat ... Během toho si párkrát sednete k řízení a zkoušíte si to sami. Toť vše, v podstatě to nejde neudělat. Po třech příjemně strávených hodinách odcházíte s dokladem o absovování. Já todlensto absolvoval 10.10.2021 a jediné negativum bylo, že tam byla fakt strašná kosa 🙂 . Platnost má dva roky.

Druhý krok je absolvování lékařské prohlídky. Zajdete k doktorovi s formulářem, který dostanete při ověřování praktických dovedností, nebo si jej vytisknete ze stránek plavební správy, Doktor zkontroluje tlak, vidění a sluch a za 500,- vám papír potvrdí. Pozor platnost je tři měsíce !

Třetí krok je přihlášení se na zkoušku. Plavební správa je velmi moderní organizace, takže se přihlašuje elektronicky přes Portál dopravy, kde se potřebujete nějak identifikovat (bankovní identita, identita občana ...). V přihlášce vyplníte svoje iniciály, přiložíte skeny dvou dokumentů (doktor + praktická) a hlavně vyberete skupiny, které chcete absolvovat :

M - motorové lodě

S - Plachetnice - je potřeba jiné ověření praktických dovedností !!! motorák z Baťáku na toto nestačí.

C - mezinárodní vody do vzdálenosti 1 NM (1,852 km) od pobřeží, nebo přilehlých ostrovů (můj názor je, že to platí pro vlastně celé vody Chorvatska, protože všechny chorvatské ostrovy jsou přilehlé , tudíž by to mělo platit platit do vzdálenosti 1 NM od poslední ostrova, ale toto ještě ověřím na plavební správě a  následné doplním.

Takže já jsem zatrhnul M + C , vybral termín, kdy a kde to chci absolvovat (termíny jsou cca  jednou měsíčně v Praze, Děčíně a Přerově), následně jste nasměřování na platební bránu, kde zaplatíte poplatek 500,- a je přihlášeno

Čtvrtý krok je, se to naučit. Pokud nejste Einstein, tak to za jeden večer nedáte ! Ale týden v knihách ležet taky nebudete. Minimum bych viděl tak tři večery. Jedná se o cca 400 otázek z kategorie M a cca 200 otázek z kategorie C (Ano každá kategorie má sólo test ). existuje super aplikace na mobil Plavba Etesty (cena 49,-), kde jsou všechny otázky i s odpověďmi k dispozici a je možno si tam zkoušet i testy na nečisto, které jsou identické s testem, který budete absolvovat.

Pátý krok je vlastní zkouška. V mém případě to bylo 23.11.2021 na plavební správě v Přerově a probíhalo to následovně. Přidtete tam, identifikujete se a jste posláni do zkouškové místnosti, kde je několik řad stolů, na každém je počítač se spuštěnou zkouškovou aplikací (vlastně totéž na čem jste to cvičili). Zasednete k počítači, pracovník plavební správy v uniformě vás instruuje, že nesmíte nic mít na stole, že nemůžete během zkoušky odejít, radit se apod. Vysvětlí vám, že pokud máte více skupin, v mém případě M a C, tak se vám spustí prvně test M a po dokončení teprve spouštíte druhý test C. M má 35 otázek a třicet musíte mít správně,  C má 28 otázek a správně musíte mít 24. Po skončení testu vám počítač hned napíše, jestli jste vyhověl a pokud ano, tak jdete čekat něž vám nově získaný průkaz vyrobí a cca do hodiny odcházíte s tím, že máte průkaz v ruce a můžete řídit loď !!!

 

Jak jsem získal Chorvatský průkaz Velitelj Brodice

V květnu 2022 jsem vyrazil s kamarády na jachtu do Chorvatska a během této plavby jsem získal průkaz Velitelj Brodice. Jak na to ? Při naší plavbě jsme se motali kolem Šibeniku, což bylo důležité, protože pro získání průkazu jsem musel Šibenik navštívit 3x (3dny).

První návštěva kapitanátu v Šibeniku - na podatelně vyplnit přihlášku, doložit myslím dvě nebo tři pasové fotografie a dostanete pokyny k platbě (už bohužel nevím kolik), zaběhnete do nejbližší banky, kde platbu provedete a dostanete o tom doklad. S dokladem běžíte zpátky na kapitanát a jste přihlášeni na zkoušku. Ano existuje tisíc jednoduššších způsobu, jak se přihlásit na dálku, zaplatit online, ale v roce 2022 se to dalo v Šibeniku jenom takto...

Pak je dobré se naučit. Existuje na to perfektní knížka Staň se kapitánem od Romana Verby, kde je přesně popsáno jak probíhá zkouška v Chorvatsku, na co se ptají ... prostě zvládnete tuto knížku a jste připraveni. Opět bych doporučoval si vyčlenit minimálně tři večery na naučení.

Druhá návštěva kapitanátu v Šibeniku - vlastní zkouška. Dojdete na kapitanát, kde čekají na schodech ve frontě další uchazeči a po cca tříčlených skupinkách jste zváni do čekárny a pak následně po jednom do zkušební místnosti, kde sedí cca čtyři Chorvatší kapitáni v uniformách za stolem, na kterém leží mapy, navigační pomůcky, dřevěné lodičky. Vy si sednete naproti nim a zkouška začíná. První otázka je na jazyk (Chorvatština nebo Angličtina) a pak už se pokládají ústní otázky a vy odpovídáte (maturita hadr). Pro úspěšné absolvování zkoušky potřebujete alespoň základní znalosti angličtiny (fakt se nebojte) a umět víše zmíněnou knížku. Zkouška trvá cca čtvrt hodiny, po úspěšném absolvování dostanete lejstro o absolvování  a mažete dom, teda spíš na loď ...

Třetí návštěva kapitanátu - vlastní vyzvednutí průkazu. Tady asi není co dodat, přijdete na podatelnu, dáte lejstro o absolvování a dostanete průkaz...

Průkaz je dobrý na půjčení si lodě v Chorvatsku (Při půjčení lodě předkládáte) nebo i s vlastní lodí v Chorvatsku (teprve vyzkouším), má výhodu , že je součástí je i radio zkouška a podle zpráv z více zdrojů ho jinde neuznají ... možná laksní Řeci, ale Italové nee ...

 

 

Tolik první díl povídání a příště už se dostanu k tomu, jak jsem pořizoval loď a co to všechno obnáší ...

 

Upraveno uživatelem pebu
  • Super 2
  • Díky 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když se chceš stát majitelem motorové lodě II.díl

V minulé části jsem popsal, jak jsem se dobral k papírům, které mě opravňují k řízení lodě, co to obnáší a kolik to stojí a teď už se budu věnovat samotnému výběru vlastní lodě.

Když pominu nějaké nárazové chvilky, kdy jsem mohl někde držet kormidlo, tak mám za sebou několik týdnů řízení lodě v Holandsku na kanálech a jezerech, týden plachetnice v Chorvatsku a týden půjčený osmimetrový RIB motorák v Chorvatsku. 

Proč vlastně chci pořizovat loď. Protože chci ! A to je bohužel jedinej rozumnej důvod, kterej k tomu je, protože když se snažíš najít nějakej racionální důvod proč si má čech, který nebydlí poblíž splavné řeky, nebo alespoň přehrady, nebo nehodlá strávit každý rok minimálně měsíc na lodi v Chorvatsku , tak žádný neexistuje, nebo si sám lžeš do karet. 

Ano můžeme si snažit nalhávat, že v Chorvatsku za týdenní půjčení osmimetrového RIBu ve slušném stavu chtějí v sezóně nehorázných 2000€ a že když budu jezdit takhle deset let na týden, tak už je to 500 000 kč a to už je defacto úbytek ceny, kterou takováto loď za těch deset let může mít ... (skoro :-)), ale kromě toho musíš platit tisíc dalších položek, otravovat se se servisem, opravami , s uskladněním, s taháním atd. což finanční výhodnost okamžitě zabije a ještě přibude hromada dalších starostí. Takže závěrem, pokud pořizuješ loď, tak jenom proto, že ji chceš, je to tvůj sen, chceš mít pocit TO JE MOJE a všecho ostatní jsou jen kecy, které tu blbost mají ospravedlnit. A ano já si ji pořizuji protože ji chci mít ...

Jakou loď ?

První myšlenky byly - měla by být ideálně nová, ať mám ten neopakovatelný pocit z novoty, je nás pět (dva dospělí a tři děti), takže ideálně s kajutou a se spaním pro pět. Měla by zvládnout i dovolenou s přáteli (těch je taky pět), ale budeme skromní, s těmi už nebudeme počítat s kajutou na spaní. Maximální šířka pro převoz bez výjimek je 2,55, tak to bude i šířka naší lodi, ať se neomezujeme a délka k těmto všem parametrům vychází k osmi metrům !!! 🙂 No a cenově startujeme někde na třech milionech !!! Takže na takovou loď sice asi mám, ale vycimbám se kompletně z rezerv a už asi určitě nebudu mít na to, abych ji uživil, nemám ji kam dát a jediné pozitivum je, že mám auto, které na kouli utáhne 3,5 t, což by mohlo stačit, akorát na to nemám papíry a zkušenosti s taháním něčeho tak obrovského už vůbec nee.

Druhá myšlenka byla - když nemůžeš mít něco takového, tak to radši nic, přece se nebudeš ve svých snech uskrovňovat...

Třetí myšlenka - Ale vždyť přece nemusíš být ve všem perfekcionalista a můžeš i slevit neeee. Vždyť pořizovat jako první majitelskou loď něco takovýhodle by byla úplná hovadina, vždyť to můžeš vyzkoušet na něčem uchopitelnějším. Pět lidí to uvést musí, přece nenecháme dítě na břehu, ale deset nee, přátelé, když pojedou s námi, tak si přece můžou půjčit druhou loďku. Spaní na lodi sice super, ale přece varianta se s paním v apartmánu a každodenním vyjížděním je taky super a úplně nová být přece taky nemusí, když bude řekněme do tří let stará a malým nájezdem někde na sladké vodě, tak to bude taky super.

První dvě myšlenky jsou v pohodě a jsou v rovině klukovského snění, ta třetí je nebezpečná tím, že je reálná 🙂 Takže na serveru Boat24.com, kde je nepřeberná nabídka loděk z první, druhé i osmé ruky v Evropě jsem změnil vyhledávání ze snových lodí za miliony na reálné loďky buď RIB, nebo BOWRIDERY a takhle jsem ve volných chvílích serfoval, prohlížel, hledal, až 15.9.2023 se tam v novinkách objevila ONA. ONA, která ve většině splňuje všechno, co od své první loďky chci a ještě navíc za super cenu... a kdo je tedy ONA ?

Malý Bowrider vyráběný ve finsku Bella 500 BR z roku 2020 s motorem Mercury 80 prodávaná velkou renomovanou dánskou loděnicí, která tvrdí, že zná kompletně její historii, že má nájezd do 50 mth a to pouze na sladké vodě, zimovaná a servisovaná byla pouze u nich a toto za cenu 16 000€ (prosím teď hnidopichy o zdržení se komentářů, že inzerát kecá, a že je to za ty prachy určitě oježděná bréca. Já samozřejmě vím, že to tak může být, ale chci věřit tomu, že je to fakt loďka s mini nájezdem za super cenu, tak mi to prosím nekažte ...)

 

Toliko díl druhý, jak jsem loďku vybíral a díl třetí bude o tom, co všechno bylo třeba udělat pro to, abych Bellu koupil a dovezl domů ...

 

IMG_0167.JPG

IMG_0169.JPG

IMG_5426.JPG

Upraveno uživatelem pebu
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak sem to přelouskal 😎
to CUKNUTÍ z 8 x 2,5m je a bude znatelný i po ospravedlnění si všecho okolo až po zakotvení u těch 5 x 2m ? 
mam opena 5,6 x 2,2m sem spokojenej ve dvou lidech > a to mam opravdu "jinak" řešený rozložení interieru < 
opravdu seš si jistej že sis to ospravedlnil početně a prostorově SPRÁVNĚ ? 
neni to to hnidopíchání jen položená otázka jestli si správnš sečet "ten příklad" !! osobně mi právě vychází , že tohle je jen PŘEPRAVNÍ lodka bez následnýho pohodlnýho relaxu ( natož pro 2 dospělí a 3 děti ) při zakotvení 🤫
jinak samo at to pluje dle očekávání  a nejlíp ještě LÍP 😉
PS: foto na vodě je případně někde ve vlákně CHorvatsko 👍

20230529_191122.jpg

Upraveno uživatelem HANZTD
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, halis.nb napsal:

....Pro Lubora: kde vidíš tu výšku? To máš asi gumák ne e? Na tomhle jsem začínal.

Podle fotky mi to připadalo nepatrně vyšší, nežli jsou takové ty 5m Baylinery se sluneční palubou vředu. V HR vídávám, jak do nich stříká voda už při docela malých vlnách. Každý centimetr výšky je dobrý.

Moje loď patří mezi ty vyšší ve své kategorii a délce. Na moři si to hodně užíváme. 😀

Coaster 600DC na vlnách 1 - YouTube

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prosím, prvotní důvod proč jsem tohle vlákno založil je, že teď při vlastním pořizování první lodě nacházím plno úkonů, které jsou s tím spojeny a nikde jsem nenašel místo, kde by to bylo uceleně popsáno a chci tímto pomoci dalším, kteří budou stejnou věc řešit a nebudou mít možnost se obrátit na zkušené kamarády, pro které je tohle všechno přece “úplně jasný”. To, že Bella 500 je malá loď, samozřejmě vím, ale beru to v tuto chvíli jako její klad a ne zápor. V jedné recenzi jsem se dočetl “In addition, the new Bella 500 BR is excellent as a first boat for anyone interested in boating” a s touto úvahou ji kupuji, jako první loď, na které si za relativně malé peníze ošahám, jestli je pro mě vlastnictví lodě ok. Chci se na malé lodi naučit ji ovládat, servisovat, tahat za autem, nemusím pro ni nic stavět, protože se mi vleze do stodoly asi je snažší dostat na skluzu do vody a zase ven malou loď, než velkou, … a po pár sezónách s Bellou se rozhodneme, jestli chceme loďařit dál, nebo to pro nás úplně není, mezitím se nám asi kousek od domu postaví celkem velký přístav na Baťáku  … buď jak buď výsledek bude stejný, Bella bude asi na prodej a do stodoly se zase vrátí pingpongový stůl a my se vrátíme k půjčování lodí, tak jak jsme to dělali do teď a nebo si koupíme loď větší, ale to už kromě jiného budeme zkušenější, budeme lépe vědět, co od ní vlastně očekáváme a hlavně už budeme mít alespoň z části odbyté začátečnické chyby … 

Takže teď prosím, budu rád, když se tohle vlákno udrží jako soubor rad a návodů, co všechno je potřeba z pohledu začátečníka řešit při pořizování lodě a to že Bella 500 je asi nejdebilnější loď v této, ale i všech přilehlých galaxiích a všichni ostatní mají doma mnohem dokonalejší lodě (protože nejlepší je samozřejmě ta, kterou mám JÁ a všichni ostatní jste trubky, že si kupujete ty braky 🙂 ) , nechejme prosím třeba někam jinam … díky 😉

PS : Když jsem před rokem začal po lodích vážně pokukovat, tak nejvíce přínosné pro mě byly informace a videa od Lubora a i jsem se zamiloval do Coastera 600 DC ,ale ten by se mi do stodoly nevešel :-), takže až si loďování ošahám a řeknu si joooo, to je ono, postavím vedle stodoly loďohangár a pak uvidíme …

 

Upraveno uživatelem pebu
  • Super 1
  • Díky 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neber ty reakce jako kritiku. Ono na fóru když někdo něco píše, tak je to jiné, nežli u přímé řeči, kde máš  možnost vnímat mimiku, tón hlasu a další neverbální druhy komunikace druhého člověka. Takže to tady snadno může vyznít drsněji, nežli je to myšleno.

Teď je to tady v pohodě. Doby, kdy tady pár lidí trolovalo a napadalo příspěvky začátečníků jsou už naštěstí pryč.

Chce to nadhled a vždy si říkat, že je to myšlené jako rada, nebo úvaha nad tématem, které jsi otevřel a ne útok. Ono je velmi obtížné napsat svůj odlišný názor tak, aby se to druhé strany nedotklo. 😎

Moje první loď byl otevřený motorový člun 5m. I ten nám za 10 let provozování přinesl dříve nepředstavitelné možnosti a zážitky. Projezdili jsme s ním pobřeží od Splitu až po Korčulu.

 

2006-07-24 19-03-30.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

když se chceš stát majitelem motorové lodě III. díl

V předchozích dílech jsem prošel období půjčování si lodí, získávání “licencí” k jejich řízení a také cestu k výběru první vlastní lodě. Skončili jsme nálezem vyhovující kocábky na prodej v loděnici kdesi ve středu Dánska… No a co dál… 

Vzhledem k tomu, že jsem nové inzeráty sledoval pravidelně, tak inzerát “mojí” Belly jsem zaznamenal v řádu několika málo hodin od vyvěšení. Inzerát v první fázi ještě neměl přiloženy fotky konkrétního kusu, ale pouze obecné fotky modelu a popis, což jsem předložil ke konzultaci a následnému schvalovacímu procesu manželce, kde po získání souhlasného stanoviska ve zrychleném termínu jsem začal konat a loď jsem zarezervoval. Loděnice sama od sebe mi v první fázi loď zarezervovala bez složení zálohy na pět dní, které jsem strávil utvrzováním sebe sama, že koupit si loď je sice volovina, ale krásná volovina, kterou chci udělat a hlavně zjišťováním všech dostupných informací…


kam s ní …

Když jsme ještě uvažovali o větší lodi, tak jsem měl plán, že pro loď vybuduji v průmyslovém areálu mého zmámého montovanou plechovou halu na panelové ploše. takováto hala jde přídit v Polsku za cca 100 000,- českých. Myšlenka uskutečnitelná a relativně i levná, ale mít loďu kdesi v plechové budce 15 km od domova se mi úplně vnitřně nezamlouvalo. Bella je menší a s tím se naskýtá možnost, že by mohla bydlet v nově zrekonstruované stodole na chalupě, ale vleze se tam a projede vraty ? Kolik ta loď vlastně měří sama o sobě a kolik měří na vozíku. Bohužel todle je přesně v podstatě minimálně u mojí Belly nezjistitelné … V technickém popisu se dočítám, že délka je 5,01 m, šířka 2,01 m, výška ta je ale hádankou, zato zde mám informaci o ponoru při maximálním naloadování 0,33 m a maximální výšku nad hladinou 1,25 m. Jednoduchou matematickou operací získávám číslo 1,58 m, ale je to fakt celková výška lodě ? Ćert ví, ale v podstatě to stejně není úplně důležitý údaj, protože loďa mi do té stodoly nedopluje, ale přifrčí na vozíku a kolik to měří celý i s motorem, když je to naložený na vozíku, to už jsem fakt nevyčetl nikde. Sice se dočtu, jak je vozík dlouhý, o kolik se dá vysunout zadek, ale kolik to bude měřit na délku, když na to posadíš loď s motorem přesně nezjistíš, ani když se rozkrájíš do nudlí a výšku už vůbec ne. Odpověď dánské loděnice na můj dotaz, jestli Bella na vozíku Brenderup 1300 projede vraty o výšce 200 cm byla povzbuzující, zněla “ano, to by mohla projet”  ,ale zároveň jsem cítil, že tahle odpověď vznikla pohledem z okna do dáli dánských rovin … Takže výsledná úvaha je následují, na délku to asi určitě o kousek nevyjde, ale to nevadí, do stěny stodoly vyříznu otvor, kudy protáhnu oj, které z venku postavím malou dřevěnou budku. Výška, to bude větší oříšek, buďto to těsně vyjde bude to ok, nebo to těsně nevyjde a pak mám několik možností, jak si pomoci. 1. Nejvyšší bod lodě je víc jak metr před nápravou vozíku, takže když při průjezdu vraty snížím opěrné kolo vozíku o cca 10 cm, tak v místě nejvyššího bodu lodě získám cca 2 cm. 2. Když vozíku popustím kola, získám cca 5 cm. 3. Když v místě vrat snížím cihelnou dlažbu, získám cca 5 cm. 4. A konečně nejradikálnější zásah - dřevěný trám, který tvoří překlad vjezdových vrat má na výšku cca 20 cm a když ho o půlku zaříznu a vyztužím ocelovou pásnicí, tak mám 10 cm. No prostě se to tam nějak vleze. A jak to tam dopravím ? Do dvora nacouvám autem, potom přepřáhnu za čtyřkolku, ta dotáhne k vratům a zbytek dotáhnu navijákem to půjde ….

platba

Asi nejjednodušší část programu. Po výměně pár mailů s loděnicí s fotkami všeho možného a ujišťujících dotazů, jestli loď neměla havárii - ano samozřejmě jsem ujištěn, že neměla a cena je takto nízká, protože potřebuje důkladný úklid, který už bývalý majitel nebude dělat, jsem dostal návrh smlouvy s údaji pro platbu. Platbu jsem odeslal v dánských korunách a od té chvíle si můžu loď kdykoliv vyzvednout. Jedna perlička - ve smlouvě jsem se poprvé setkal se jménem prvního majitele, které mi nic neřeklo, ale zkusil jsem co na něj řekne pan google a ejhle pán se stejným křestním, prostředním jménem i příjmením je majitelem  jednoho z největších dánských korporátů, který má sídlo cca 10 km od loděnice. To asi nebude náhoda 🙂 Manželce jsem naordinoval, že může kamarádkám vykládat, že zrovna kupujeme jachtu od jednoho z nejbohatších Dánů … to zní lnepoměrně lépe, než pěti metrová Bella 🙂 Na co Bellu takovýto člověk měl, ale netuším, asi z ní krmil kachny na svém soukromém jezeře … Ale každopádně by to mohlo být vysvětlení pro tu nižší cenu a proč je neumytá …

Na čem budu tahat …

Po chvíli googlování jsem se stal odborníkem přes vozíky a zjistil, že výrobci vyrábějí vozíky v určitých sobě konkurujících řadách, které jsou určeny pro lodě o určité maximální délce a váze. Pro Bellu je to vozík o celkové hmotnosti 1300 kg. Bella má hmotnost pro přepravu dle technických údajů 890 kg, vozík sám má 305 kg a 105 kg mám rezervu (snad to bude stačit). V podstatě všichni výrobci používají pro vozíky stejné komponenty Alko, nebo Knott, liší se jen kostra a co jsem zatím viděl, tak jen velmi mnimálně. Prvně jsem si vybral vozík Brenderup, ale následně vyhrál Thomas 1300. Je to vozík od malého polského výrobce, který dělá v malých sériích jen lodní přívěsy, přijde mi kvalitně zpracovaný a hlavně je laděný do oranžova, což bude ladit k Belle 🙈

 

Papíry na tahání…

Vozík objednán a je skladem, ale objevuje se malinký problémek. Vozík má celkovou hmotnost 1300 kg a můj Touareg cca 2800 kg a to je dohromady 4100 a to je víc než 3500, takže na to řidičák B nestačí. Manželčino Volvo je ještě o kousek větší a  je taky ze hry. Takže než pojedu pro loď, tak musím udělat řidičák na vozík. Mám dvě možnosti. Buď řidičak B96, což je rozšíření béčka na možnost tahat přívěs s celkovou hmotností soupravy 4200 kg a nebo klasické E , kde je to myslím až do sedmi tun. B96 = žádná teorie, zkouška pouze z jízdy. E = zkouška z teorie + jízda. Volím E a nestačím se divit, kolik je v testech nových otázek, který vůbec nevím, nic,éně po čtrnácti dnech je splněno, test na plný počet bodů, při jízdě pár keců o zbytečným blinkru a couvám už na jedničku. Předtím ale bylo potřeba dovézt vozík od dodavatele na chalupu. Cca 30 km kotěhůlkama, tak jsem si řekl, že to bez hotovýho éčka risknu a kdyžtak dostanu přinejhorším nějakej bodík a dva tácky pokutu. To risku. Prdlajs, ještě, že jsem se ráno před odjezdem podíval na net, jak se tohle trestá… a trestá se to stejně, jako jákakoliv jiná jízda bez ŘP, takže správní řízení 25-50 tis flastr a 1-2 roky zákaz řízení. A todle teda riskovat nebudu. Řešení se ale našlo, stačilo si půjčit lehčí auto, který, lae zároveň může tahat víc než 1300 kg a bylo vystaráno. Legislativu máme super. S velkým , bezpečným Touaregem tahat vozík nemůžeš, ale zapřáhnout ho za oktávku, se kterou jízda s takovýto vozíkem jrčitě nebude bezpečnější můžeš…. Trochu Kocourkov

 

Toliko III. Díl a příště o tom, jak jela Bella domů…

 

9047FD6A-E47F-41C7-BB78-269D50315A11.jpeg

CFBB4B2A-9344-462A-BA53-6959A6A110FA.jpeg

Upraveno uživatelem pebu
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

chtěl jsem připsat naky postřehy , že třeba motor lodi ti prodlouží dýlku vleku páč je až za vozejkem atd .........

ale vlastně netřeba k tomu žadný postřehy přidávat , když je to psaný vše zpětně a necky už jsou (dávno) pod střechou 😉

taky zásadní info 😎

PS 1 : vlek je pěknej bytelnej na tuhle vahu ze 120 profilu 👍 na tlumičích ? doporučuju + REZERVU !
mam podobnej (čr RHC) 1300 naprava je klasa knot , ale předimenzovaná 1800 
je na 100km/h což stačí 👍 1 rychlejc s tim lítat nepotřebuju (sup 4x4 2,0 tdi) .. 2 : v Rakousech pak stejně osekana rychlost na 80 - 100 🤣 .. 3 : vše naštelováno a vyváženo , že o tom za sebou vlastně ani nevim 👍 4 : v práci stejně LÍTÁM z 90% 80 -85km/h 🐌 

PS 2 : vejšce bych s chlupama ke 2m i věřil , ale sem zvědavej na tu dýlku v ty stodole , kolik bude TO O KOUSEK 👀

20190612_101040.jpg

Upraveno uživatelem HANZTD
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Krásně jsem si zavzpomínal jak jsem úplně stejné informace získával já. 😃😃😀

K přívěsu si dovolím dvě rady z mojí praxe.

Loď bude mít kýl ve velké části zřejmě rovný. Aby se její váha rozložila do všech kýlových rolen, musejí být ty střední nepatrně níže. Přívěs se pod zátěží nepatrně prohne a pokud jsou rolny v přímce, ta vzadu a vpředu nese mnohem menší tíhu.

Snadno se to zjistí tak, že s lodí na přívěsu vleže pod ním zkusíš otočit zatíženýma rolnama. Asi zjistíš, že těmi krajními otočíš, ale středními ne.

Když se to správně nastaví, váha lodě je pak rozložená na všechny a i to lépe sjíždí a najíždí.

Nevím jak u Tvého přívěsu, ale já všechny osy rolen předělával, aby se to snadněji točilo i zatížené. Některé jsem i měnil za plošší tvar, aby loď neseděla na jejich hranách. Jako osy jsem použil nerez trubky myslím, že 16x2mm a do nich závitové tyče M12. Točí se to mezi tou trubkou a rolnou. Nic tam neoxiduje, točí se to už 7 roků.

Pro správné navedení na přívěs mám vzadu odnímatelné bočný rolny. Boční vítr, proud, nebo sklon sjezdu mi nedělá problém, pokaždé se to natáhne přesně do osy, aniž bych se s tím musel nějak prát.

Tady jsou trochu vidět:

Musí být odnímatelné, aby při přepravě nedřely bok lodě.

Do dvora já parkuju takhle 😀:

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To Hanztd : Nene, není to vše psáno zpětně, právě jsem se s psaním dostal do online stavu. Ve čtvrtek ráno vyrážím do Dánska, v pátek dopoledne bych měl loďku převzít a v sobotu dopoledne plánuji návrat domů 🙂

Ano, správná info, která se hodí zmínit, s přívěsem, který má konstrukční rychlost 130 -140 km/h je takto možno jezdit jen pokud jsi blázen a u nás. Rakousko má soupravu do 3,5 t 100km/h, nad 3,5 t 80 km/h. Německo 80 km/h, s výjimkou 100km/h, Maďarsko 80km/h

Jojo, s těmi rozměry ve stodole jsem taky moooc  zvědavej . Stodola má šířku 6,2 m a uvažuji, že když má loď 5 m, s motorem ve svislé poloze může mít cca 5,6 m, tak se to prostě do stodoly musí vejít a ven ze stodoly bude něco koukat, ideálně jenom oje po opěrné kolečko, v horším případě včetně opěrného kolečka a v nejhorším případě i naviják.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To Lubor : Díky za rady, ty boční rolny vzadu se mi líbí ...

a tyhle dvě videa pro mě byly už dříve inspirativní 🙂 Já budu ale spíš věřit navijáku, než samohybnému kolečku, přece jenom tam mám pohyby po trávě ...

 

Upraveno uživatelem pebu
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pebu podle mě už ted maš vlek 6m ? a + přesah necek i kdyby zároveň s poslední hranou možná kuliva vyvážení mírně i za !?  tak motor i kolmo dolu cca +- 60cm .. no jak píšu sem zvědavej za tebe 🤣 ( si myslim , že taky budeš muset jíz v zadu za hranu abys to vyvážil na nápravě a neleželo ti to na kouli 🛠️
ja sem v doku v dýlce 7,5m a nechavam motor mírně šikmo (defakto jak je na dolní foto) at nesundavam zadní čelo a je to tak akorát 👀 , ten oblouk u mě je sklopnej takže nejvyšší bod mi dělá kormidelna , ale kolik to ma vejšku komplet netušim , to sem nikdy nepotřeboval ... (líběj se mi ty plány na snížení vejšky - člověk kolik ma hned nápadů 😈)
doporučuju ti na vlek tu rezervu , ta se snadno vozí a ještě snadnějc použije 👍 
ty rolny si vem nářadí (radši víc) a jak píše Lubor (napsal bych ti to taky) sešteluj si to rovnou po naložení na vejletě , hodinou - dvěma navíc nic neprohloupíš naopak vyřešíš , a každopádně budeš hejbat s naviják sloupkem !

mě osobně se líbí na Lubor vlečce ta pochozí lávka , i sem jí měl už namyšlenou , ale tim že to složení a naložení upřednotňuju v CHr DIZALICOU (jeřábem) tak sem zatim projekt odložil 

 

20210322_121449.jpg

20220916_175219.jpg

Upraveno uživatelem HANZTD
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já taky hodně posouval přední sloupek, aby loď vzadu nepřesahovala. Taky jsem bojoval s délkou, aby mi to tolik nečumělo z přístřešku. Nápravu jsem posouval taky dopředu.

Ten sloupek by šel předělat, aby byla loď víc vpředu, ale to už by asi nevycházela na poslední rolnu. Ten přívěs je podle mne pro loď 5m trochu delší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak já tedy pánové nevím, snaha se sice vždy cení, ale ty rady pro "pebu" jste mohli šoupnout někam jinam. Jestli jsem jej dobře pochopil tak si zde vytvořil vlákno o tom co obnáší stát se majitelem lodi a vy mu to tady "zasíráte" svými postřehy i když dobře míněnými. Tak by to mohl admin trochu uspořádat a nechat mu to zde pro jeho popis a rady dát do samostatného vlákna s odkazem. 

Pro toho kdo si bude chtít přečíst popis od "pebu"  uceleně to bude lepší .        

Upraveno uživatelem Anachy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak právě jsem se ubytoval na hranicích Německo-Dánsko. Do lodenice mi chybí cca 180km, takže zatím držím cestovní plán, aaaaaaaale je tu jeden průšvih https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-na-severu-evropy-uderi-boure-babet-hrozi-stolete-zaplavy-40447643#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

…a venku už je to slyšet

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

17B12973-38E8-4CFB-BD34-24EE4FC20336.thumb.jpeg.fed95b2961ec0bb5996770b09b8aa591.jpeg Tak Bella je naložena a frčí domů. Začátek cesty byl v 50-60 km/h větru trochu divočejší, ale teď už se jede dobře. V loděnici mi kompletně seřídilii trailer, já jsem nesměl na nic šahat a jen se koukat a vůbec přístup dánské loděnice byl dokonalý. 

EFAD8B46-2EDC-4179-8539-3DFF5772332D.jpeg

Upraveno uživatelem pebu
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Vytvořit...