Přejít na obsah
Plavidla.cz

Coaster 600 DC


Lubor

Doporučené příspěvky

Já potřebuju nějakou skladnou kotvu hlavně na Slapy, kde rádi přespáváme. Takže pro kotvení s vyvázáním ke břehu. Dno tam zřejmě bude kombinace bahna, štěrku, písku + možné komplikace s těma pařezama. Se skládací kotvou, která mi vyhovuje v Chorvatsku se na Slapech nechytám a se starou lodí jsem jí používal jen pro udržení směru lodě když kýl byl na mělčině. Teď potřebuju jinou dimenzi, kotvu, která udrží vyvázanou loď od břehu, ale současně jí chci co nejmenší a nejlehčí, což si protiřečí.....

Ta Danforth mi připadá do mělké kotevny zatím vhodná. Pluhovou tam určitě nedostanu. Asi to dopadne tak, že koupím Danforth co největší se vejde do kotevny a budu s ní muset nějak vystačit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Trochu jsme sice mimo téma vlákna, ale- již hodně let používám jak na Orlíku, tak i na moři danfortku. Proti zaseknutí pod pařez nebo skálu stačí posuvný kroužek na dříku kotvy, který pří vytahování zpod kořenu sjede až ke kulatině, na které jsou přivařena ramena (pochopitelně se pak musí tahat proti směru zaseknutí). Je to určitě lepší systém než pomocné lanko - jednoduchost a nic se nezamotá. Na kotvě mám cca 7 metrů řetězu průměr 8 mm. Dal jsem náčrtek dílů na Ulož to - https://uloz.to/!V2lc9Gbjpfr7/kotva-nerez-cortina-555-jpg

heslo - kotvataurus

Rozměry jsou uzpůsobeny kotevně Cortiny 555, ale nijak neovlivňují funkčnost. Na uvedenou loď (naložená cca 1.800 kg) je sice vč. řetězu asi zbytečně těžká, v pohodě udrží i pětitunovou loď. Omlouvám se za uloženou čmáranici - původně sloužila pouze pro moji potřebu, překreslovat to nehodlám.

 

edit- překlep

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím jen pro všechny , kotva její tvar a podobně,je jedna věc,ale klíčová součást kotvy je řetěz . Sebelepší tvar jí na dně bez pořádného řetězu neudrží. To je prostě to hlavní . čím těžší řetěz , tím lepší adheze kotvy a tím se lépe zaklesne do čehokoliv . Na předku mám z kolejnice svařenec se zubama , na zádi mám "buchtu" .. neboli nechal jsem si ve Ferroně uříznout 10 cm kulatinu a průměru 45 cm ,,, a k tomu navařit oko .Kotvím jak na Labi v písku , tak na Slapech ,Orliku případně v Vltavě v Praze . Ale jak říkám ,, kotva je jedno ale těžkej řetěz je to hlavní u kotvy .
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já si ji nechal vyříznout na laseru. Mám 6kg a drží opravdu dobře. Jestli chceš, můžu poslat výkresy v dxf

děkuji předem,jen nevím, kde si ji nechat vyrobit,netuším jestli kamarád má v práci laser...ty plány jsou podle kotvy Mantus?

Jojo je podle ni http://www.mantusanchors.com/mantus-anchors/

kamarád to umí nechat vyřezat,stačí mu soubor v dxf,moc ti blahopřeji k nejlepší kotvě,ve spojení s řetězem je nedostižná

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle mantusky jsem taky dělal svojí kotvu. Podle tvarů mi ale přišlo, že je primárně navržená pro použití s řetězem. Já mám jen 3m řetězu a pak lano, takže jsem trochu zvětšil úhel. Jediný dilema jsem měl s nabroušením. cca stejný kotvy vyrábí mantus a rocna. Obě jsou ale broušený přesně opačně. Už nevim kterou jsem se poprvé inspiroval, ale nakonec jsem to přebrušoval, protože to na zahradě klouzalo. Teprve opačný nabroušení se zařízlo i do trávníku.


Ještě perličku..... Chlapům v práci nějak zlobilo měřítko na laseru. Takže tou první kotvou, co mi vyřízli bych mohl klidně kotvit i Vyšehrad. :D Až druhá byla správná (tušim 18kg).

Obojí řezáno z 10mm plechu.

Upraveno uživatelem Zdenda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za inspirace! Zatím se kloním k té Danforth. Pokud nebude ke koupení vhodná velikost, aby se mi vešla do kotevny, tak bych si jí udělal. Nevíte někdo, jak se to řeší v zinkovně, aby se otočný spjení dílů nezalilo zinkem?


Já používám velmi úspěšně v HR malou skládací kotvu bez řetězu, ale na laně mám pružný člen z gumového lana tl. 2x8mm délky skoro metr nenatažené. Když přijde vítr a vlny, loď se vzpíná, poskakuje, ale kotvu nevytrhne, guma to vypruží. Dřív jsem neměl klid a pořád hlídal loď, jakmile to začalo trochu vlnit. S pružným členem na laně se mi kotva neuvolnila už 4 roky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ideální je pochopitelně nerez, na ocelovou kotvu plně stačí zinkochromát, a to i na několik měsíčních pobytů na moři (osobně vyzkoušeno). Pak ti problémy se zalitím zinkem odpadnou.

edit - místo gumy je lepší použít menší závaží na na lanku a na karabině, kterou spustíš po kotevním lanu z lodi. je to ideální řešení hlavně pro menší hloubky - kotevní lano je u dna, nevadí ostatním lodím a v podstatě nahrazuje řetěz, tah na kotvu je v lepším úhlu. Stačí klidně 1-2 kg, lano se i při této malé váze není schopné napnout do přímky a "pružnosti" dosáhneš spolehlivě. Délka lanka by měla být o trochu větší než hloubka na kotvišti.

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky jsem měl danfortku a na dříku posuvnej kroužek, tu jsem si dělal sám podle oměřeného vzorku, někde mám ještě i rozměry (na tá jsme měli loď 1,2t), nechal jsem ji po svaření jen galvanicky pozinkovat a na orlík v pohodě. Teď na větší lodi (3t) používám danforku co byla v lodi, cca 10kg, žárově zinkovaná, posuvný kroužek nemá a na orlíku bez problému, zatím se mi nestalo, že bych za těch 10let tam musel kotvu nechat. Pustit tam jen závaží bych si netroufl, mám vyzkoušené, že mi to loď neudrží. Danfortka když se pomalu pustí do vody, tak se zareje a drží dobře. Ještě jsem taky používal CQR kotvu, ale ta se mi nechtěla zarývat. S plachetnicí vždycky stojíme kus od břehu, aby bylo pod kýly dost vody i na houpání ve vlnách, kotva ze zádi, z přídě lano na břeh.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, tenhle úhel myslím. Podle mne je klíčový pro správné fungování kotvy. Jak tady dával odkaz na fotku misson10, tak mi ten úhel připadal moc velký. Ale foto může klamat.

Za náčrtek budu rád, jeden už odsud mám a líbí se mi to řešení s pohyblivým okem. Jen bych jí dělal trochu menší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten úhel může být rozhodně menší, ale myslím, že i těch 45 stupňů ničemu nevadí. Podstatnější je to, aby se kotva při zahrabávání "nezvrhávala". řešení jsem viděl několik, většinou to byly přivařené koule na koncích tyče. Já jsem to vzhledem k uspořádání kotevny u Cortiny řešil přivařením dvou + dvou kousků pasoviny na tyč proti ramenům v úhlu asi 45 stupňů. Při zkouškách za autem jsem rozryl zahradu, záhon, pláž i kamenitou cestu s výsledky více než dobrými.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vrátil bych se k tématu lávky. David psal, že s lodí musí být spojená otočně ve dvou osách, svislé a kolmé k ose lávky. To ale vytváří dost velké nároky na pevnost čepu a jeho uložení v lodi. Když pak se svými 100kg šlápnu těsně u lodě na stranu lávky, bude to na ten čep a uložení dost velká síla. Máte prosím někdo nějaké foto pro inspiraci. Není problém to udělat zemědělsky, ale pak to bude těžké. Machrovina je udělat to lehké a současně pevné. Moje lávka bude složená někde v lodi a v ideálním případě bych jí chtěl mít možnost zasunout do nějakého držáku jak na špičce, tak vzadu.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Vytvořit...