Přejít na obsah
Plavidla.cz

vrtule,propeler jaky vybrat jakk to spocitat...


Hervas

Doporučené příspěvky

Podle mojí zkušenosti má loď na slané vodě trochu menší ponor, menší odpor za jízdy a tím jede trochu lépe. Zkoušel jsem dát na moře vrtuli s větším stoupáním a na klidné moře a delší jízdy to bylo fajn. Jenže pak přijdou vlny, kdy potřebuju tah a akceleraci, dno za týden začne zarůstat malinkejma korýšema, odpor se zvětší a těžší vrtule už nevyhoví. Takže za mne nechat stejnou, jako na sladkou vodu, nebo pokud je motor pro loď slabší a vrtule vyhovující spíše pro vyšší rychlost (pomalejší rozjezd), je ke zvážení dát pro jízdu na moři nižší stoupání a získat tak lepší dynamiku pro jízdu v těžších podmínkách. Předem se to ale odhadnout nedá. Pro první dovolenou na moři určitě vyhoví ta stávající, pak uvidíš, jestli to nějak ladit.

Pokud bys chtěl výrazně vylepšit komfort jízdy na moři, pak doporučuju dálkově ovládané klapky. Už jsem to tu psal vícekrát, jízda s klapkama na moři je neuvěřitelně lepší. Už si to bez nich nedovedu představit. Používám je neustále.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Trimovací klapky. Existují hydraulické a elektrické. Dělají se různé velikosti pro různě velké lodě. Já mám elektrické s ukazatelem polohy. Dokáží nastavit úhel lodi v kluzu a kompenzovat, nebo vyvolat boční náklon. Loď to na vlnách dokáže zásadně zklidnit. Je to velmi účinná zbraň proti vlnám.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 8 months later...

Nezalezi taky nahodou na velikosti a vaze lodi a tvaru dna? Aby jsi vedel kolik to pojede?

 

Samozřejmě, že na tom záleží, jak píšete. Ale tím, že dosáhne rychlosti 60/hod., je důkazem že trup člunu je postaven jako kluzák - nevím, zda jednobodový, dvoubodový nebo tříbodový. To tady nepíše. Každý kluzákový trup má své rychlostní limity a to i při přemotorizaci. Teoretický výpočet je následující:

druhá odmocnina délky trupu na vodorysce v metrech, násobená 22.

Příklad: Člun na vodorysce dlouhý 6m, tj. 2,45 krát 22 = 53,9 km/h (týká se jednobodových kluzáků). Při silnější motorizaci se začne příď natolik zvedat a záď se propadne do prohlubně mezi dvěma vlnami, že člun hrne vodu dnem před sebou, jakoby jel do kopce a rychlost už nestoupá. Lehký člun se pak může při výrazném navýšení výkonu přídí převrátit dozadu.

Chcete-li vypočítat teoretickou rychlost jednobodového kluzáku v různých režimech plavby, pak druhou odmocninu délky vodorysky násobte:

osmi - začátek skluzu

jedenácti - čisté klouzání

dvaadvaceti - maximální rychlost, kdy už je pod příďí příďová vlna a záď je propadlá mezi první příďovou a druhou vlnou.

K tomu hraje roli odpor vzduchu, tj. tvar a velikost nástavby, síla a směr větru, různé nepřesnosti v omočené části trupu a též hmotnost člunu a posádky.

Protože tazatel neuvádí bližší údaje, zejména o délce vodorysky, domnívám se, že asi víc jak 60/h z toho asi nedostane. Řešením o zvýšení rychlosti by byla už jen podvodní křídla (viz.: hydrofoil ). V okamžiku, kdy trup vynesou křídla nad hladinu, už platí zcela jiné veličiny.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Citace: Chcete-li vypočítat teoretickou rychlost jednobodového kluzáku v různých režimech plavby, pak druhou odmocninu délky vodorysky násobte:

osmi - začátek skluzu

jedenácti - čisté klouzání

dvaadvaceti - maximální rychlost, kdy už je pod příďí příďová vlna a záď je propadlá mezi první příďovou a druhou vlnou.



To je poněkud nesmysl. Vysvětli mi, jak teda pětimetrová loďka s V-dnem dokáže s patřičně silným motorem jet klidně přes kilo.

Mimochodem, pod přídí se žádná vlna nemůže udělat, protože v čistým kluzu je ve vodě tak max polovina dna, ve vodě se vepředu courá akorát kousek kýlu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, chybí tam výkon motoru. Výpočet teoretické max. rychlosti daného lodního tělesa je dán tvarem, délkou vodorysky, hladkostí povrchu ponořené části lodě bez výstupků či zvlněné obšívky mezi žebry s úhlem náběhu kýlu na přídi 2 až 3 stupně.. Jedná se o výpočet teoretické konstrukční rychlosti u jednobodového kluzáku.

Dále je třeba mít dostatečný výkon motoru. Pro přechodovou rychlost a začátek skluzu nesmí přesáhnout hmotnost lodního tělesa 35 až 70 kg/ 1 koně (cca. 0,75 kW).

K dosažení dobrého klouzání se potřebujete dostat pod 35 kg/ 0,75 kW - cca 22 kg/0.75kW

Dokonalé klouzání pokud nepřesáhne hmotnost lodního tělesa 11 kg na 0,75kW. Zde se už jedná o závodní čluny, obvykle tříbodové kluzáky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Každá loď během plavby vytváří příďovou vlnu, která se vzrůstající rychlostí pomalu přesouvá k zádi a pod přídí vznikne vlna č.2.. Pokud kluzák dosáhne své mezní rychlosti, zadní vlně ujede, jeho záď se propadne do prohlubně mezi těmito vlnami, přední příďová vlna č.2 se posune pod střed trupu a loď jede do kopce. Nakreslil bych to, ale nemám s vkládáním obrázků zkušenost. Tento jev je příčinou rychlostního limitu každé lodě. Tedy i výtlačných člunů. Jen ta rychlost, kdy k tomuto limitu dojde, je u každého z nich jiná. A k tomuto slouží vzorečky pro výpočet, které jsem zde minule uvedl.

Pokud někoho zajímá výpočet pro výtlačné čluny, vzorec druhá odmocnina z délky vodorysky (skutečné čáry ponoru) v metrech násobená: číslem 3,4 = optimální rychlost výtlačného člunu, kdy pluje na obou vlnách a ještě té první neuplaval;; a totéž násobeno číslem 6 = mezní teoretická rychlost výtlačného člunu. I zde už ujede zadní vlně, propadne se zádí do prohlubně mezi zadní vlnou a novou příďovou, která se přesune pod lodní trup a loď opět pluje do kopce. Už tomu rozumíte?

Takže příklad: Výtlačný člun délka na vodorysce 4 m, druhá odmocnina ze 4 metrů jsou 2 a to násobeno a) číslem 3,4 = 6,8 km/hod. Toto je optimální rychlost kdy výtlačný člun pluje na obou vlnách, prohlubeň je někde pod středem trupu. Tato plavba je nejekonomičtější.

Max. rychlost tohoto člunu je 2 x 6 = 12 km/hod.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

v propelerech nejsem kovanej. Nejde jen o průměr, a stoupání, ale i o tvar a plochu listů propeleru. A s tím se asi pěkně vyvstekáte. Před časem jsem hledal nějaký vzorec pro výpočet velikosti letecké vrtule k motoru 3hp a otáčkách cca 3000/min. a neuspěl jsem. Na netu jsem nic nenašel a u leteckých modelářů jsem dostal fin. nákladnou radu. Vyzkoušet několik vrtulí a vybrat tu, při které se motor nebude při zatížení přetáčet do nejvyšších otáček a nebo naopak klesat jeho otáčky v důsledku velké námahy. No, dodnes jsem to nevyzkoušel, ale je to asi jediná spolehlivá i když nákladná cesta.

Vy to máte jednodušší. Od výrobce už má motor svůj propeler a pokud chcete zvětšit jeho účinnost, pokuste se sehnat stejnou velikost ale s trochu větším stoupáním. Větší průměr při vysokých otáčkách zvětší kavitaci a ta sníží jeho účinnost. Takže změnu ve stoupání opravdu jen malou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teda Nemo, mne tady už několikrát staří loďaři vyčetli, že moc teoretizuju, ale na Tebe nemám! :)

Co se týče maximální rychlosti ve výtlaku, tu známe u svých lodí všichni a leckdo jí umí i teoreticky spočítat. Stejně tak určitě všichni máme tisíckrát vyzkoušené jaké vznikají vlny a jak se záď boří, když se jede v přechodovém režimu. Ti zvídavější vědí proč to tak je. Ale že by maximální rychlost lodě byla daná její délkou a nebylo by možné jí překročit větším výkonem motoru je slušný hoax.

Měl jsem 4,5m na vodorysce a když jsem na ní navěsil 100HP, lítala 75km/h a kdyby byl motor silnější, tak by jela i mnohem víc.

V kluzu žádná vlna pod lodí nevzniká, ty vznikají až za ní a tím pádem jí nemohou nijak ovlivnit.

Bořením zádě při jakési vzorcové maximální rychlosti? =D =D =D

Co vodní skůtr? Vodoryska do 1,5m, rychlost 80 a i mnohem víc?

Aha, už mi to došlo. PetrR se registroval pod novým jménem. Už nenabízíš propellery s účinností 3x větší nežli ty komerčně vyráběné?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

.....a pokud chcete zvětšit jeho účinnost, pokuste se sehnat stejnou velikost ale s trochu větším stoupáním. Větší průměr při vysokých otáčkách zvětší kavitaci a ta sníží jeho účinnost. Takže změnu ve stoupání opravdu jen malou.

:lol: Tak to je úplně nejvíc rada :lol:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

.....Před časem jsem hledal nějaký vzorec pro výpočet velikosti letecké vrtule k motoru 3hp a otáčkách cca 3000/min. a neuspěl jsem. Na netu jsem nic nenašel a u leteckých modelářů jsem dostal fin. nákladnou radu. Vyzkoušet několik vrtulí a vybrat tu, při které se motor nebude při zatížení přetáčet do nejvyšších otáček a nebo naopak klesat jeho otáčky v důsledku velké námahy. No, dodnes jsem to nevyzkoušel, ale je to asi jediná spolehlivá i když nákladná cesta......

Nedá mi to, ještě musím okomentovat tohle. Opravňuje mne k tomu mnoho let modelaření a provozování RC modelů různých velikostí a výkonů.

Zjistit doporučený průměr vrtule a stoupání pro konkrétní motor a model je triviální záležitost. Stačí se rozhlédnout okolo, zeptat se jiných modelářů, prodejce....

S takto vybranou vrtulí model na 100% poletí a doladění do optima nebude vyžadovat zkoušku dalších mnoha vrtulí, takže náklady vzhledem k ostatním zanedbatelné.

Pokoušet se zjistit vhodnou vrtuli pro motorový model výpočtem je stejný nesmysl jako se o to pokoušet u lodě. Když jsem řešil vrtuli k nové lodi, prodejce se zamyslel co pro tuhle loď a motor funguje a bylo to. Zkusil jsem i jiné, ale už 5 let jezdím na tu původně doporučenou. Je nejlepší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

na závěs ani vrtule většího průměru nedáš ! ONA SE NEVEJDE ! o stoupavosti je to jasný že se bude měnit chování - začal sem 17" ted sem na 21" a na příští rok mi doma leží nachystaná 23" , přesně vim co ktera vrtule poskytuje v jakym režimu otáček , a jakejch těch otáček dosahuje ... co si sám fyzicky netestneš (za cenu nákladů k pořízení) na vlastní konkrétní lodi a motoru TO NEZJISTÍŠ at počítáš nebo posloucháš zaručený rady okolí !

o stránku dřív sem se k tomu krapet rozepsal , ale konkrétně moje necky + závěs , na tom co mám ....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 7 months later...

takže po delší době ---- nasadil sem letos na moje SUZUKI DF 90 A 23" vrtuli (dvě sezony zevluje v garáži) ... to znamena že mam najetou 17" , 19" sem přeskočil , 21" VELKÁ spokojenost , a ted se na moři ukáže co předvede 23" , ,,,, rychlostní posun ani mocneočekavam dejme tomu cca 5kmh ale čekám další pokles otáček  a zvědavej sem taky na položení do kluzu a průběhy v ruznejch rychlostech ..... UVIDÍME OZKOUŠÍME 

Upraveno uživatelem HANZTD
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, HANZTD napsal:

jediný co vidim a vi že to je co ma , sou otáčky 3,5t/min ,, mužeš mi to ostatní na BLBCE vypsat co je co ... díky 

pardon:

otacky 3500, rychlost 45km/h

spotreba 53l/100km, 24l/hod

dole pak zleva vzdalenost do cile, teplota more a teplota motoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Abbe
19" je dle mě tobě dostačujicí , budeš tahat lyžaře ? - vytáhneš ho ! , a něco to pojede i volně (tipuju 5700 o/min) ,
ale kde to v čechach využiješ , takže si ji tam nech a plácej se s ní jako do teď a naky ty trim klapky bych tam taky nedával 
🙂
dej odkaz na nakou foto co vubec máš ! ,,,,,......

Ps : o okusek vejš sem přidal foto ot a km 

Upraveno uživatelem HANZTD
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 weeks later...
V 29. 5. 2023 at 21:35, HANZTD napsal:

takže po delší době ---- nasadil sem letos na moje SUZUKI DF 90 A 23" vrtuli (dvě sezony zevluje v garáži) ... to znamena že mam najetou 17" , 19" sem přeskočil , 21" VELKÁ spokojenost , a ted se na moři ukáže co předvede 23" , ,,,, rychlostní posun ani mocneočekavam dejme tomu cca 5kmh ale čekám další pokles otáček  a zvědavej sem taky na položení do kluzu a průběhy v ruznejch rychlostech ..... UVIDÍME OZKOUŠÍME 

Jak dopadl pokus s větším stoupáním?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

TAKŽE
jak bylo napsáno nasadli sem letos (za 21") zahálející vrtuli 23" s nějakejma myšlenkama sem si po předchozích obměnách vrtulí od 17" - 19" - 21" pohrával , a více méně sem se nemílil .
po najetí na  zkušební plochu 😄
 sem začal standartní ůkony : odbublat za žlutou bojku , mírně přidat cca na 2t/ot a krapet se popasovat s přípravou na přesun do zátoky (překlopit fendry , sundat klobouk , nasadit brejle , umravnit spolujezdkyni) 🙂 
no a pak sem to zpustil : nastavení 3800-50o/min jako na 21" kdy rychlost byla 40kmh a hned vyplynulo že na SOUČASNÝCH 40kmh se budou otáčky stahovat a to až na 3550-600o/min zjištění teda u mojí NORMÁL přesunovací rychlosti je že rozdíl mezi 21" 23" je zase dolu cca 250-300o/min !!

pak se přešlo na MAX : foto jak uvidíte zkresluje (měl sem co dělat z drženim tel rovně a navíc zrovna v rozhodnym okamžiku sem asi najel kopec vlny ale je to vážně 60kmh a to při 4600-50o/min , to se rovná teda poklesu otáček dolu při maximu u 21" 23" cca 400-450o/min (předchozí točky 60kmh 5050-100o/min

maximálka teda zůstala stejná vlastně i cestovka , ale zase s příjemnym poklesem otáček což NENI NA ŠKODU ba NAOPAK !! 
při rozjezdu nastane skluz nepatrně dýl cca 1-2sek ale kultivovanost a projev chodu motoru při ""dlouhodobym"" tahu je parádní , fešáckej , a já usmívající 😄  

když to všechno zpětně shrnu tak sem si prošel 17" maxka 60kmh 6200o/min dál se to dá cca odvodit každejma 2" nahoru OTÁČKY dolu !! 
 výsledek teda je že mám necky open 5,6m "" jen"" 90hp co upalujou 60kmh s motorem OTÁČKOVĚ se NEpřemáhajícim 😄 

JE TO BOMBA - ja se o SUZU starám a ona se mi odvděčuje 

PS
: když někoho napadne naka otázka , posnažim odpovědět 

20220906_175234.jpg

20230606_120802.jpg

20220907_174551.jpg

20230611_164245.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tady s 23" vrtulí opravný foto těch  60kmh při 4600-650o/min 😄  

no ted jí tam zas nakej čas necham tu 23" jesli to vůbec projedu na řece se budu dlouhosahle rozmejšlet
ve svejch PRO x PROTI

HLAVNĚ mě se s tou 23" těch 3550-600o/min při normalníim 40kmh pluti STRAŠNĚ ZAMLOUVÁ !!!  na tý SUZUCE DF 90 A je to kultivovanost (projevu) sama (ticho , klidnej plynulej chod) a při posunutí na plnej to okamžitě zatahuje k maximu (řekneš si o BLBEJCH 20kmh víc) ale že NA VODĚ je to opravdu znát !!!!!!!!!  KDO PLUJE VÍ 😉 😄   
 

20230612_181136.jpg

Upraveno uživatelem HANZTD
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...