Jak vidět, prognózy meteorologů z posledních deseti let se začínají naplňovat. Celkové globální oteplení zemské koule přináší lidstvu v posledních letech nejen extrémní výkyvy počasí, charakteristické častým střídáním období prérijního sucha o období ničivých přívalových dešťů a povodní, ale především masivním táním ledovců na obou pólech zemské koule a s tím spojeným vzestupem hladin světových moří a oceánů.
Bude-li toto tání ledovců i nadále pokračovat stávajícím tempem (a nic nenasvědčuje tomu, že by se tak nemělo stát) bude lidstvo jako celek muset během několika málo let postatně změnit nejen mapy zemského povrchu ale zejména svůj životní styl. Zaplavení rozsáhlých území je prostě nevyhnutné.
Hrozba je to opravdu vážná, i když si ji ještě možná dostatečně neuvědomujeme. Mnoho lidí kolem nás se ale už začalo na katastrofu připravovat, což mohou potvrdit především výrobcí lidí. Prodej lodí se v první polovině tohoto roku, proti srovnatelnému období z loňska, zvedl více jak dvacetinásobně. Na odbyt jdou především velké plachetnice a hausbóty. Na dotaz našeho redaktora „Kde budete s lodí plavat?“ v jednom pražském supermarketu, odpověděl čerstvý majitel dvacetistopé plachetnice toto: „Pane, (pozn. redakce – myšleno pane redaktore) za několik let budu tady plavat, tady plavat, tady také plavat, prostě tady všude budu plavat.“ Také školy jachtingu praskají ve švech.
Protože zatím není jisté, zda vzestup hladiny bude pozvolný nebo bude mít charakter velmi rychlé přívalové vlny, je nutné nově zakoupené lodě připravit na obě varianty. Například předseda sdružení chatařů Slapské a Hracholuské přehrady, pan Ing. Klassa, radí zásobit loď potravinami na nejméně třicet dnů, benzínovým generátorem se zásobou paliva na dva měsíce a loď zakotvit na plochém zatravněném místě blízko víceproudové dopravní tepny, nejlépe dálnice, jak názorně ukazuje ilustrační obrázek v úvodu článku.
Příslušné orgány připravují do sněmovny legislativní předpis, který řeší otázku výcviku zaměstnancům školství a státní správy, svobodných matek, důchodců, bezdomovců a dalších nemajetných osob ve stavbě nouzových obytných plavidel a jachetním výcviku. Nově byl zřízen specializovaný výzkumný ústav, který řeší výzkumný úkol typizace nouzových obytných plavidel. První výsledky výzkumu jsou velmi povzbudivé. Bylo zjištěno, že nejvhodnějším stavebním materiálem je dřevo, skelný laminát, kov a beton a byl vyvzorováno první typové plavidlo, s pracovním označením ZAJ3. Jedná se o třímístné plavidlo styrenově-pontonového typu se sedlovou střechou, učené pro oblast plavby „C“. Plavidlo prochází v těchto dnech schvalovacími zkouškami na MD a SPS. O výsledcích zkoušek budeme, v Radiu Jerevan, brzy informovat.