Papežtější než papež. Tímto pořekadlem se patrně řídí Ministerstvo životního prostředí, které v těchto dnech doručilo parlamentu ČR návrh nového vodního zákona, jež předpokládá úplný zákaz provozu plavidel se spalovacím motorem na celém území ČR. Ministerstvo tento návrh zdůvodňuje snahou o zachování populace tuleně obecného na českých řekách, neboť tento je – dle názoru ministerských úředníků – ohrožen natolik, že ho ještě nikdy nikdo na žádné české řece neviděl a přežívá pouze v nemnoha kusech v několika českých ZOO. Od absolutního zákazu plavby motorových plavidel si ministr Bursík slibuje, že se tuleň na českých řekách zabydlí a stane se magnetem turistického ruchu. Ministr Bursík řekl doslova „Prohrané volby mne nezajímají, tuleň je pro mne prioritou číslo jedna“.
Zatímco provozovatelé osobních lodí zvažují, že výletní lodě přestaví na obří veslice, rejdaři z Plavby Rábsko-Moderské a.s. vyzkoušeli nový způsob pohonu nákladních plavidel bez použití klasického spalovacího lodního motoru. Podle příslušné vyhlášky je za lodní spalovací motor považován pouze takový, který je spojen pevně s plavidlem. Za takový motor tedy nelze považovat samochodné rypadlo nebo bagr zaparkový na palubě plavidla, které je používáno k pohonu veslováním nebo pádlování. Vyhláška definuje pouze pojem veslice (loď poháněná vesly) a pádlice (loď poháněná pádly) a klasifikuje jak veslici, tak i pádlici mezi lodě bezmotorové.
První zkoušky, které proběhly, dopadly velmi slibně. Ukázaly, že zkušený bagrista-veslař je schopen plavidlo o dálce třiceti metrů pohánět pohánět rychlostí až 5 uzlů, což pro většinu českých toků plně postačuje. V přípravě je nyní zkouška pohonu tlačného remorkéru dvěma rypadly se synchronním pádlovacím taktem ráz-a-dva.