Přejít na obsah
Plavidla.cz

Změna pohledu na hybridní pohon


Zdenda

Doporučené příspěvky

Tak už je na světě nová vyhláška o provozu plavidel se spalovacím motorem.

Konečně dělá přítrž všem dohadům, jestli když honim elektromotor centrálou vlastně pohánim loď spalovákem, nebo ne.


Citace:

Vodní nádrže a vodní toky, na nichž nelze povrchové vody užívat pro plavbu plavidel používajících při plutí k pohonu přímo či nepřímo spalovací motor nebo hybridní pohon, jehož součástí je spalovací motor, nebo plavidel současně používajících k pohonu sílu větru a spalovací motor (dále jen „plavidlo se spalovacím motorem“), jsou uvedeny v příloze č. 1 k této vyhlášce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 months later...

Zdravím všechny,

nechci zakládat nové vlákno, tak to vložím sem.


Minulý týden jsem si koupill Mariner 4 s eletkromotorem 58lbs. Měl jsem za to, že není v podstatě omezeno, kde se s ním může jezdit. V neděli mi na přehradě Horní Bečva tvrdila nejaká paní, že je z povodí, a že tam nesmím jezdit a že na mě zavolá policii. Nechtěl jsem se hádat a nebyl si jistý svojí pozicí a tak jsem sbalil motor a jezdil s vesly.


Snažil jsem se najít vyhlášku nebo zákon, který to definuje, ale našel jsem jenom vyhlášku 46/2015 definující spalovací motory.


Můžete mi, prosím, někdo upřesnit, jak to je a poradit mi, kde najdu zákon, kterým se mohu příště ohánět.

Díky.

Jarda

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 year later...

Elektický-hybridní pohon:


kdejaký znalec tu na stránkách pomlouvá elektrický či hybidní pohon lodě,pro nezasvěcené by tedy bylo vhodné sem vložit odkaz (nejen pro mě) top výrobku,který získal titul loď roku v kategorii motorová loď už v roce 2010,není to však rychlá loď,je to pohodlný cesťák-výtlak,tedy moje krevní skupina.


Oprašuji toto obecně zatracované téma nejen z důvodu tichého,naprosto spolehlivého i bezpečného elektrického provozu,ale i z důvodů jiných než ekonomických po dnešním rozhovoru s kolegou,který zatím marně vymýšlí,jak vyrobit hybridní plavidlo ze své rychlé lodě s objemem cca 5-6,0l (8-mi válec Volvo Penta) , kterého už nebaví neustále běhat s kanystrama k lodi...není to v jeho případě snad ani o penězích,ale o váze paliva vzhledem k jeho pokročilému věku a také o snaze trochu ušetřit přírodu,proto řádky zde o tom,jak není potřeba řešit spotřebu paliva lodí mi přijdou přinejmenším arogantní ,či přímo hloupé.


Tento týden jsme se toulali výhradně na elektrický pohon,to ticho je vážně návykové a začínám si uvědomovat,jak moc bych nechtěl o takové zařízení na lodi přijít díky pořízení dalšího ropáka až jednou akumulátory doslouží,raději bych snad pořídil nějaké lepší,revoluční,nebo kdoví jaké za pár let budou k dispozici,což ukáže až čas.


Přikládám s dovolením slíbený odkaz a také "srovnávací tabulku",s jakým výsledkem je možné podobný systém udělat i u nás v amatérských podmínkách i s přibližnými technickými hodnotami.


http://www.bvv.cz/boat-brno/boat-brno-2011/novinky-vystavovatelu/ceska-lodni-doprava/



a slíbené srovnání:


Viking 23 Hybrid Lydia Greenline 33 Hybrid


denní výkon instalovaných solárních panelů 0,9kW 1,3kW

výkon elektromotoru 10kW / 72V 7kW / ???

výrobce a výkon spalovacího motoru Yamaha FT 9,9hp VW marine 75hp-165hp

druh paliva benzín diesel

maximální rychlost lodě s elektromotorem 10km/hod 6,3km/hod

maximální rychlost lodě s oběma motory 12-13km/hod 27-28km/hod

hodinová spotřeba phm 0,9-1,4 litru 4 litry

objem palivové nádrže 12 litrů nádrž (90l-kanystry) 400 litrů vestavěná nádrž

celkový akční rádius (spalovací motor + elektro) 600km + x.elektro - nabíjení 700km + x.elektro - nabíjení

objem vodní nádrže 120 litrů 300 litrů

výtlak 2,5 - 2,9 tuny 4,5-4,9 tuny

délka dle LO 8,7m 9,9m

šířka 2,1m 3,5m

akční rádius elektrického pohonu 15-20km 33km

kapacita akumulátorů 75Ah 240Ah

přepravitelnost za osobním automobilem ano ne

mobilita v lodním výtahu (Orlík/převoz Slapy) ano/ano ne/ne

spolehlivost pohonné jednotky dva nezávislé motory jeden společný agregát

externí palubní generátor 230V ano ne

image lodě soukr.stavba-jediný na světě tovární hybridní jachta r.2010

výrobce plavidla Viking Mouldings Ltd.+ já Seaway ,Slovinsko

rok stavby - použité plavidlo 2014 2014

jeřáby + tendr na zádi ano ano

lednička s mražákem,kuchyňská linka,spotřebiče ano ano

nezávislé topení (diesel + 230V) ano ano

oddělená koupelna se sprchou s horkou vodou ano ano

stojná výška ano ano

audiosystem ano ano

domácí pekárna ano ne

mikrovlnka ne ano

osobní pocitový stupeň luxusu 65% 100%

možnost plavby na vodách do 10kW ano ne


pořizovací cena plavidla zlomek proti 4,5-6 mil Kč(inzerce)



nepochybuji o vlně kritiky,to bychom snad ani nežili v té naší hezké kotlině...a omlouvám se za úpravu

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Náhodou mě se tvé srovnání zamlouvá a smekám za dosažené hodnoty v porovnání s fabrikou. (až na tu domácí pekárnu :) , ale pokud na ní trváš a neobejdeš se bez ní tak proč né)

Mohl by jsi sem ještě pro srovnání přihodit nějaké foto tvé lodi .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

https://www.youtube.com/results?search_query=Viking+23+Lydia


nemám reklamní fotky,ale pouze "rodinná" videa z roku 2014,kdy loď byla pouze elektrická,teprve na sezonu 2015 dostala nový (vyšší) antifouling,spalovací motor (pokamaráděný s elektrikou), další budíky na můstek,nové společné řízení pro dva motory,hydrofoily, Higt Thrustový šroub i na elektrický motor a co nejlepší celkové vyvážení,změnilo se tím manévrování i plavba výrazně k lepšímu a bylo nutné i razantně změnit zadní badenplato včetně umístění jeřábů tak,aby zbylo místo pro druhý motor,teprve letos dostala konečně i dieselové topení, nový strop i diskutabilní zmíněnou pekárnu ,jiné příďové vlajky a jiné (serioznější) pojištění...


na dlouhé cestování samozřejmě elektrika díky akumulátorům vhodná zatím není,ale drtivá část majitelů lodí kotví na stálém místě,dnes již téměř standartně vybaveném přípojkou 230V a na delší toulání je k dispozici ropáček,ale plavby "na koupačku" do 20km (tam a zpět) v pohodě elektrika zvládá, a těch je za sezonu pravděpodobně většina,nicméně i tak mám k dispozici posledních 14mth na spalováku,pak bude muset loď z vody a "pohrká" na vleku do garančního servisu,což elektrický motor nezná...




takto mám naskládanou elektriku ve spalovací noze i já (elektrika nad čárou ponoru),motory Karvin či Torqueedo mají elektriku pod čárou ponoru,při kolizi může být tedy problém


tady je "ten můj" ještě ve vývoji,pak šel ještě do lakovny,GO převodovky dostal ještě před přestavbou

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...
Jak se hledí z pohledu orgánů na loď, která má oba druhy pohonu, byť momentálně používá jen jeden?

tuším,že od 15.4.2015 je jakýkoliv spalovací pohon na lodi považován za spalovací motor,tedy i palubní generátor propojený s elektromotorem,ale na SPS mě ujišťovali,že pokud budu mít spalovací nohu zvednutou z vody,bude se pořád jednat o elektroloď,tak kdoví jak by to bylo na vodě,záleželo by to asi jen na konkrétním člověku,ale i tak mohu plout na klidných vodách do 10kW,omezení se týká jen spalovacích motorů,nikoliv elektriky

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak se hledí z pohledu orgánů na loď, která má oba druhy pohonu, byť momentálně používá jen jeden?

tuším,že od 15.4.2015 je jakýkoliv spalovací pohon na lodi považován za spalovací motor,tedy i palubní generátor propojený s elektromotorem,ale na SPS mě ujišťovali,že pokud budu mít spalovací nohu zvednutou z vody,bude se pořád jednat o elektroloď,tak kdoví jak by to bylo na vodě,záleželo by to asi jen na konkrétním člověku,ale i tak mohu plout na klidných vodách do 10kW,omezení se týká jen spalovacích motorů,nikoliv elektriky

Díky. Zajímá mě to z toho důvodu, že když si jeden koupí přídavný elektromotor, zda-li může například na brněnskou přehradu za předpokladu, že bude samozřejmě používat výhradně elektropohon.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak se hledí z pohledu orgánů na loď, která má oba druhy pohonu, byť momentálně používá jen jeden?

tuším,že od 15.4.2015 je jakýkoliv spalovací pohon na lodi považován za spalovací motor,tedy i palubní generátor propojený s elektromotorem,ale na SPS mě ujišťovali,že pokud budu mít spalovací nohu zvednutou z vody,bude se pořád jednat o elektroloď,tak kdoví jak by to bylo na vodě,záleželo by to asi jen na konkrétním člověku,ale i tak mohu plout na klidných vodách do 10kW,omezení se týká jen spalovacích motorů,nikoliv elektriky

Díky. Zajímá mě to z toho důvodu, že když si jeden koupí přídavný elektromotor, zda-li může například na brněnskou přehradu za předpokladu, že bude samozřejmě používat výhradně elektropohon.

v tomto bych SPS moc nevěřil a raději dodržoval zákon,spíš si myslím,že i když si dáš elektriku na loď se silným spalovákem,možná to při kontrole neustojíš a budeš jen platit,něco jiného by bylo,kdyby jsi se vešel do spalovacích 10kW,pak by vše bylo v pořádku i na tom "Prýglu" a nemusel by jsi mít ani elektriku,osobně bych tedy neriskoval, telefonát na PčR a SPS ti vše objasní,rozumím tvé snaze-vody do 10kW jsou zatím oázou klidu

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mě to zajímá spíš teoreticky. Na vody s 10kW jsem si koupil malej Zodiac a pak smutně koukám, jak se kolem prohání ve skluzu o metr větší gumák se čtyřmi lidmi na palubě. Na motoru samozřejmě čerstvá nálepka "5". Ale čert to vem, nejsem fízl. Nerozumím ovšem té politice, mě to stálo padesát tisíc za loď, kterou bych si jinak odpustil. Na Lipně se plaví odporné slátaniny o ohromné délce, ovšem údajně malý motor tomu dodá punc legality.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...
  • 2 years later...

je škoda,že drtivá většina podobných zpráv byly novinářské kachny,ale pokud by se něco podobného zakládalo na pravdě navíc s rozumnou dostupností a použitelností,okamžitě a rád bych z lodě sundal pomocný spalovák FT9,9HT a opětovně zavěsil původní skvělý elektrický BLDC motor 10-20kW/72V,mám ho stále uskladněný včetně celého příslušenství a čekám marně na vhodné energetické řešení,výměna by byla otázkou 1-2 dnů...

https://www.novinky.cz/auto/clanek/revoluce-v-pohonu-elektromobilu-brit-tvrdi-ze-vymyslel-baterii-s-vydrzi-2400-km-40300646?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdenku zdravím.. ten elektromotor si nech i nadále zakonzervovaný. Zázrak se nekoná a eurounijní ohýbání fyzikálních zákonů rovněž ne. Problematiku akumulátorů v elektroautech sleduju systematicky asi dva roky. Za tu dobu jsem shromáždil řadu odkazů na publikované články. Jejich titulky jsou podobné: NOVÉ REVOLUČNÍ ŘEŠENÍ, ŠVÝCAŘI VYVINULI BATERII S REKORDNÍ KAPACITOU, REVOLUČNÍ BATERIE... a podobně.


Občas vyskočí i zaručené zprávy o vynálezu, kterému nepřejí velké korporace a ropné lobby. Bohužel i tady se jedná o tzv. městské legendy.


Doporučuji přečíst tohle. http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou


Je to tu vysvětleno dost polopaticky. Pěkný den, Zdenku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- psal jsem,že dosud to vše byly jen novinářské kachny,bohužel...u vás na Vranově je elektrika jedinou možností motorizace,u mě je to nostalgie a myslím si,že přes akumulátory cesta k masové elektrifikaci nepovede,odkazovaný článek je sice líbivě napsaný,ale kdyby vše bylo jen černé a bílé Toyota by dnes nevyráběla vodíkový Mirai už ve druhé generaci a firma Westinghaus by kdysi neprodala americké vládě Teslovy patenty včetně "krystalu" na čerpání volné energie,hezký den Fando.


- energie sbalená na cesty v podobě Tatranky je fajn,můžeš ji zkusit využít třeba při tlačení auta

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...