Přejít na obsah
Plavidla.cz

Loď vhodná na naše řeky


Zdenda

Doporučené příspěvky

Bohouši, jak jsi přišel na to, že se dá z Týna doplout do Hluboký? Od konce Týna k Hněvkovický hrázi to není splavný, až od hráze do čB na točnu parníku u Lanovo loděnice pod Jiráskovo mostem a pokud vím, dřív, jak za 4-5 let tenhle úsek nesplavní, tedy pokud nepopluješ na pramičce s ponorem 5cm. Pod Hněvkovickou hrází je jez

http://www.mapy.cz/zakladni?x=14.4442694&y=49.1931964&z=16&base=ophoto&q=ko%C5%99ensko

Pokud se něco změnilo, tak se rád nechám informovat. V Týně je ale opravdu parádní kotvení a příjemná hospoda s dobrou kuchyní

Upraveno uživatelem jiri.sefrna
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 377
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

PK v Hněvkovické hrázi je hotova. Pěkně si v ní kotví povodí :) , ale chybí prohrábka dna a plavební stupeň v jezu u obce Hněvkovice. Tak 3 -4 km nesplavné. Plus přesunutí nebo zvednutí starého mostu v Týně. Na informační tabuli u komory je hrdé datum celého dokončení r. 2012 :), ale nějak to nevyšlo :)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

na ty Varty opatrně-jsou to běžné kyselinové trakce,bezpečně si z nich můžeš vzít maximálně polovinu kapacity,pokud je budeš podbíjet pod 50% kapacity-odděláš je,Optima se svými 75Ah dá téměř shodnou kapacitu jako zmíněná trakce,bez rizika...měl jsem kyselinové trakce už v obytném automobilu,kde mi to zásobilo domácnost,jen jsem to měnil,jejich cyklická odolnost ve srovnání s mojí první Optimou nebyla snad ani třetinová, stály kolem 3 tisíc Kč,Optima tehdy však stála přes 8 tisíc Kč,dnes už stojí kolem 5 tisíc Kč (při kompletním odběru pro celou loď jsem za jednu platil 5.200,-Kč včetně DPH a včetně dopravy)

Když tu řešíte baterky, já teď vyndaval z lodě baterku a ukládal jí na zimu. Je to VMF-Baterry VDC31M 105Ah CA/CA podle štítku na baterce je stará 11let (už byla v lodi když jsem jí kupoval) v lodi je napojená na alternátor diesel motoru, doma ji nabíjím jen jednou a to před sezonou než jde loď na vodu. A zatím mi nezklamala. Je schopná často startovat diesel, vačer na ní běží světla a autorádio a když jsem přeplouval pod jeřáb, tak jsem na loď přišel po měsíci, 20sec žhavení, a start, bylo znát, že už s motorem točí pomaleji, ale i tak ho roztočila.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To charlie : prsímtě omluva že tady a teď mimo téma .. zatím jsem se ještě nedostal ale pojedu na SPS do Prahy buď v pátek nebov nejbližší době tak se stavím podívat na ten tvůj člu jak jsi psal..tu opravu a zrcadlo a tak..zdar.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

na ty Varty opatrně-jsou to běžné kyselinové trakce,bezpečně si z nich můžeš vzít maximálně polovinu kapacity,pokud je budeš podbíjet pod 50% kapacity-odděláš je,Optima se svými 75Ah dá téměř shodnou kapacitu jako zmíněná trakce,bez rizika...měl jsem kyselinové trakce už v obytném automobilu,kde mi to zásobilo domácnost,jen jsem to měnil,jejich cyklická odolnost ve srovnání s mojí první Optimou nebyla snad ani třetinová, stály kolem 3 tisíc Kč,Optima tehdy však stála přes 8 tisíc Kč,dnes už stojí kolem 5 tisíc Kč (při kompletním odběru pro celou loď jsem za jednu platil 5.200,-Kč včetně DPH a včetně dopravy)

Když tu řešíte baterky, já teď vyndaval z lodě baterku a ukládal jí na zimu. Je to VMF-Baterry VDC31M 105Ah CA/CA podle štítku na baterce je stará 11let (už byla v lodi když jsem jí kupoval) v lodi je napojená na alternátor diesel motoru, doma ji nabíjím jen jednou a to před sezonou než jde loď na vodu. A zatím mi nezklamala. Je schopná často startovat diesel, vačer na ní běží světla a autorádio a když jsem přeplouval pod jeřáb, tak jsem na loď přišel po měsíci, 20sec žhavení, a start, bylo znát, že už s motorem točí pomaleji, ale i tak ho roztočila.

"Asi dobrej oddíl"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...

Do kluzu dostaneš cokoliv. Je to jen otázkou výkonu. Druhá věc je jak efektivně se to chová. Tam už jde právě o ty tvary trupu, jak jsi někde správně četl.


Tahle loď je super věc pro optimisty. Chová se z poloviny tak dobře, jako motorák a z poloviny tak dobře, jak plachetnice. O tom jsem ale výše nepsal. Mě se tohle prostě nelíbí, netajím se tim a neodsuzuju nikoho, komu se líbí. Je to věc vkusu. Přijde mi to uvnitř špatně uspořádaný, stísněný, levný a z venku je to už moc autobusoidní. Pragmatická a logická část mě si uvědomuje všechny výhody týhle lodě. Nicméně muj zvláštní vkus je i důvod proč vzniklo tohle vlákno. Mam nějakou představu o plachetnici a mam nějakou představu o motoráku. Motoráky se mi líbí takový ty současný, moderní s ostře řezanými tvary, nízkou nástavbou, žádný autobusy na vodě. Na druhou stranu se chci na vodě ploužit a tyhle lodě jsou stavěný primárně do kluzu. Ve výtlaku je to ožralý jak dán. No ale tohle já už si nějak vyřešim. :)


P.S. kamarád toho meka má a tušim, že psal, že 50 kobyl je tak na spodní hranici, nebo dokonce málo. Je potřeba si uvědomit, že balast se vypustí až když to je v kluzu. Takže než se to vyhoupne, tak je to zatraceně těžký... No ale o mekách se toho píše celkem dost a nemá smysl to tu papouškovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teď na to koukám,tady je pěkné video o lodi

Vůbec jsem nevěděl,že existuje taková univerzální loď,já to musím za sebe pochválit a dokážu si představit,že bych byl i hrdým majitelem.Ale na druhou stranu chápu,že někdo hledá buď motorák a nebo plachetnici a tahle variace ho neosloví.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten s jednou řadou oken je právě v tom inzerátu a je to starší typ - 26X, současnej typ 26M má dvě řady oken, částečně i pevnou zátěž ne jen vodní balast a pak další drobný změny. 50HP dávali jako maximální možnej motor, nový už jsou typovaný do 60HP a na vodní balast není problém dát el. čerpadlo, aby jsi ho vypustil ještě než to půjde do kluzu.


Mě se ten 26M celkem líbí, vnitřek taky není zas tak špatnej, akorát je takovej holej, ale zas ber to tak, že souprava 26stopá loď s 50Hp motorem a hliníkovej vlek váží do 2000kg - takže jednoduše transportovatelný defakto i za novou koktávkou. Má ta loď svý pro a proti, ale celkem se v čr už rozšiřuje, jen na orlíku jsou 3. Mě se teda líbí víc, než současná polská produkce plachetnic s obřím trupem a miniaturní kajutovou nástavbou. Ale nejhezčí lodě se beztak dělali kolem roku 1980 +- 10let.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Ahoj, jsem tu nový. Bydlím v Praze a jsem už v důchodu. Po přečtení vašich příspěvků s odkazy na různé bazary převážně motorových jachet, mi nedalo, abych se s vámi nepodělil o své zkušenosti.

Podle mne se žádná z inzerovaných jachet příliš na naše řeky nehodí. Nejlepším řešením je hausbót nebo kajutový pent. Záleží také na tom, zda se vám jedná o nákladnou, leč příjemnou plavbu klouzáním, anebo pomalou, leč klidnou a úspornou plavbu výtlačnou. Nemyslím si, že milionáři se budou prohánět v jachtách po našich řekách. Ti zamíří rovnou na moře. My, co na to nemáme, se musíme spokojit s našimi vnitrostátními vodními cestami. To byl také důvod, který mne vedl před mnoha lety k tomu, abych se začal věnovat problematice návrhů a projektování říčních lodních těles, pro sport a rodinnou rekreaci. V dětství jsem se věnoval lodnímu a leteckému modelářství a v důchodu jsem začal stavět skutečné lodě. Takže k věci:

Pro naše řeky bych volil lodní trup s malým ponorem, což nejlépe splňuje trup splochým dnem. Nevěřili by jste, že dvacetitunový hausbót může mít ponor trupu jen 15 cm (nepočítaje propeler či kormidlo). Pokud vám postačí něco menšího, pak takový kajutový pent, je vlastně trochu větší pramice s nízkou kajutou. Pro lepší plavební vlastnosti nemusí mít vpředu i vzadu tzv. podhon, ale může mít zašpičatělou příď a zúženou a zvednutou záď pro lepší odtok vody - výtlačná plavba. Pro jeho pohon postačí i ten nejslabší lodní motor. Pokud chcete takový trup dostat do skluzu, záď nebudete zužovat ani zvedat k hladině, dno bude rovné a odtrhová hrana mezi dnem a zádí (tzv. zrcadlem) bude ostrá, bez zaoblení. Příď s náběhem (ode dna k hladině) cca. 5 stupňů. (vzpomeňte na akční filmy s plavidly do bažin opatřenými tlakovou leteckou vrtulí). Jenže tady už budete muset sáhnou hlouběji do kapsy. Závěsné lodní motory u nás "koštují" cca. 8 000,-č za každého koně (HP), či chcete-li, za každých 0,75kW. Přičemž pro dobrý skluz potřebujete na každých 35 kg hmotnosti člunu i s posádkou a motorem, alespoň 0,75kW (1 HP). Pokud bude celkový výtlak např. 1000kg, pak potřebujete alespoň 40 HP, ale spíše víc, protože nemůžete dřít motor neustále na plný výkon a potřebujete nějakou rezervu. A dát 300 000,-Kč za takový motor, který k tomu všemu papá daleko víc, než vaše auto, to už také není pro našince. Přitom na našich vodních cestách nesmíte tvořit za plavby vlnění, které by obtěžovalo ostatní uživatele řeky. Ať již rybáře, plavce, ostatní plavidle nebo vodní díla. A na řekách či plavebních kanálech v Evopě, je povolená nejvyšší rychlost jen 10 km/hod.

Když toto všechno zvážíte, vítězí jednoznačně výtlačný člun. Pokud chcete docílit vyšší rychlosti, pak musí být na vodorysce (čára ponoru)co nejdelší.

Každý člun má své mezní hodnoty dané konstrukcí. U výtlačného člunu (stejně jako u kluzáku) je lze vypočítat. Zatímco kluzák může též plout výtlačnou plavbou, vzhledem k jeho tvaru je ale neekonomická, neboť za sebou táhne vodu a víry za jeho zádí jej brzdí. Výrazným zvýšením výkonu motoru, přejde kluzákový trup do tzv přechodové rychlosti. Lze ji vypočítat podle vzorce: v=8 krát odmocnina L (L = délka trupu na úrovni vodorysky - čáry ponoru)

(na kalkulačce stiskněte délku vodorysky v metrech a pak symbol odmocniny. Výsledek násobte osmi.

Příklad: loď na čáře ponoru od přídě k zádi je ponořená v délce 5 metrů. Odborně vodoryska je dlouhá 5 m. Její odmocnina je 2,236 x 8 = 17,9 km/hod. Pětimetrový člun musí překonat tuto rychlost, tedy více jak 18 km/hod., aby pod jeho dnem vznikl dostatečný hydrodynamický vztlak, který zvyšováním rychlosti vzrůstá a začne vyzvedávat trup lodě k hladině. Dobré klouzání vypočteme stejným způsobem, jen

údaj odmocniny vodorysky v metrech - 2,236 násobíme číslem 11, výsledek 26 km/hod. (zaokrouhleno) dostane loď do čistého klouzání. Maximální teoretická konstrukční rychlost kluzáku se násobí 22: 2,236 x 22 = 49 km/hod.

Tyto výpočty jsou jen teoretické. Výsledek ovlivňují další faktory: Kvalita povrchu omočené části trupu, odpor vzduchu nástavby, protivítr, proudění vody v řece, rozložení hmotnosti, kterou tvoří vybavení lodě, zavazadla a posádka.

U výtlačné plavby je tomu jinak. Zde při pohybu lodě nevzniká hydrodynamický vztlak. Ponor výtlačného člunu je stále stejný, bez ohledu na jeho stání či pohyb. Platí zde Archimédův zákon. Při plavbě voda trup obtéká. Každá sebedrobnější překážka loď brzdí. Proto má být trup tvarován tak, aby v pohybu ve vodě kladl co nejmenší odpor. Ideálním tvarem pro výtlačnou plavbu je kanoe. Příď vodu s malým odporem rozráží a za zádí voda bez vírů splývá. U pramicového podhonu (plochá příď a záď se zvedá nad hladinu) je odpor větší. Proto se na obou koncích zužuje, aby se odpor snížil. I výtlačné čluny mají svou ideální i maximální konstrukční rychlost. Vypočítáme ji stejně, jako u předchozích příkladů. Jen odmocninu délky vodorysky v metrech násobíme jiným číslem. Optimální a tedy nejekonomičtější plavbu výtlačného člunu vypočteme tak, že násobímre číslem 3,4 (u pětimetrového člunu je to 7,6 km/hod.). Max. rychlost násobíme 2,236 x 6 = 13,4 km/hod. Loď s délkou na vodorysce 5m nemůže překročit rychlost 13,4 km/hod. Je to její mezní rychlost. Při zvýšení výkonu se příď zvedne a loď dnem začne před sebou hrnout vodu, která nedovolí tuto rychlost překročit. čím více výkonu, tím větší vlna pod přídí a v extrémech může loď převrátit směrem dozadu. Výhodou ale je, že k dosažení ideální rychlosti postačí velmi slabý a tudíž úsporný pohon.

Omlouvám se vám všem za přednášku. Myslím, že to někomu snad pomůže v rozhodování. Jednoduchý trup můžete postavit z překližky, hliníkového plechu anebo z desek polypropylénu-PP nebo polyetylénu-PE. Je to podobné jako u automobilů. Některé se hodí pro sport - buginy, závodní monoposty apod., jiné pro nákladní či osobní dopravu, atd... U lodí je tomu podobně. Položte si otázku: kde budu loď provozovat? Kde přes zimu skladovat? Kolik osob se na ní bude plavit? Budeme na ní spát a stravovat se, anebo jen pár hodin cestovat? Kolik do toho jsem ochoten investovat? Jaké provozní náklady si mohu dovolit? Bydlím v Praze a kdo bude mít zájem, můžeme se sejít a říci si o tom trochu více.

Váš Nemo

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

zaujal mě článek od Nema, kterého tímto zdravím a děkuji za přehledné vysvětlení. Několik let jsem si pokládal stejnou otázku o vhodné lodi, několik jich vyměnil, až jsem skončil u říční lodě RIVERBOAT 26. Lodičku (8m) jsem postupně vymazlil a dnes splňuje moje představy a potřeby. Pouze motor Mercury 40, který je vůdči lodi miniaturní, je překvapivě a zbytečně silný :D - s pomocnou 5 to jede skoro stejně. A tak bublám a bublám ....

Kralvod

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...