Přejít na obsah
Plavidla.cz

Plachetnice - typ Bez 4


Milan

Doporučené příspěvky

Jedná se o polskou produkci, není nijak zvlášť populární ani v zemi původu.

Nevyvolává příliš emocí ani zájmu, proto se o ní skoro nic nepíše. (Třeba Venus má svůj klub přiznivců)

vyráběly se tam 3 velikosti BEZ, v 70-80letech. Proto už jsou málokteré kusy v přijatelném stavu.

Nevyniká ani rychlostí, ani pohodlím, kajuta se základním spartánským vybavením, podobně jako Orion. Hodně skromná.

Stabilita nic moc, nevyvážené kormidlo.

Ale dá se v PL potkat za nízkou cenu, proto pro začátečníka nebo někoho, kdo ji bude mít na rekreační svezení je dobrá. V regatě bude nejspíš poslední.

Záleží, co od ní očekáváš.

Upraveno uživatelem bokal
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,


děkuji za informaci. Moc těch lodiček asi vyrobeno nebylo. Co myslíš tím nevyváženým kormidlem? Stabilita se dá doladit dobalastováním. měl si na ní možnost plout? Jestli jo, tak mě zajímá jak to pluje proti větru

dík

M.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Venuse znám. Dost se jim zanořuje záď a pak ztrácí na rychlosti.

Ten Bez 4 mě zaujal příznivou cenou a malou hmotností. Potřebuji loď kterou sám nastrojím, dám do vody, zajachtám a zase si ji jednoduše z vody vytáhnu a jedu dom.

M.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

už mě odpovídat nemusíš, mám to přímo z Augustowa, kde je vyráběli. S těmi plavebními vlastnostmi a stabilitou to není tak špatné. Jeden polskej Bez 4 plul i na Středozemním moři a jeden menší Bez 2 plul na Baltickym moři a v poho.

Ty lodičky přestali vyrábět před pěti lety, takže lze narazit i na zachovalý kousky za cenu okolo 7000 zl

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta Venuska je zcela jiná kategorie, vyráběla se ve firme Polsport Chojnice. Dříve jsem o ní uvažoval, tak jsem si ji párkrát byl prohlídnout. Překvapilo mě, že i po 20 letech byl laminát ve velmi pěkném stavu. Má hodně balastu proto je stabilní ale pomalá. a taky má docela slušnou kajutu, dá se tam bydlet po delší dobu.


Naopak BEZ 4 má dost málo balastu - 80kg. Na moře to rozhodně není. Na jezera bude dobrá. Při 2 osobách v kokpitu má zrcadlo tak 10 cm ve vodě, takže tahá vodu. Ale takhle se chovají všecnny starší konstrukce. A ta malá BEZ2 je nic moc i na přehradě, stabilita mizerná a nejede. Vítr 10m/s je pro ni rozhodně na sundání plachet. O místě v kajutě ani nemluvě. Asi jako ten Orion.

Ale v PL vyjeli na balt různí dobrodruzi a zoufalci na kdejakém plavidle. Ne všichni dopluli.


Je dobré taky pamatovat, že už to asi nepůjde u nás registrovat. Leda že má plachty do 12m2 a nepotřebuje registraci.


Vlasnil jsem Oriona, hezky jsem si poplachtil, na regaty bych se ovšem asi nehlásil. Přespat se v ní dá, ale dva týdny bych takhle bydlet nechtěl. Ale zase lepší než ve stanu.

pokud hledáš rychlejší plachetnici, tak nějakou Sportinu


Nechci odradit od koupě, záleží, co od ní očekáváš, píšu to takhle, abys nebyl zklamán.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Venus se ještě vyrábí, taky jsem o něm uvažoval. Ještě jsem zvažoval i El Bimbo na obou mám odjeté dvě sezóny na Mazurách 1990 -92.Jsou to ale ploutvokýly, takže větší ponor. Sportina je pěkná plachetka ale nevyhovuje mě lift kýl, sháněl jsem sklopnej, ale těch je na Sportinách vyjímečně.

Díky za informace k těm Bezům, měl si na nich možnost plout? Já zkoušel Bez 2 měl jsem ho půjčenej - je to stabilní "kačena" jede pomalu a jistě. Foukalo hodně ale neměl jsem pocit, že by se měl vyvrátit. Proti větru moc nestoupal - měl starý plachty

Než do toho půjdu, tak bych si ho nejraději půjčil a projel. Našel jsem tu plachetku na netu za nějakých 7700zlotych. Bimbo za 11000, Venuse taky okolo 12000, Sportiny za 19000.

Líbila se mi taky Carina ale to je kýl

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Byl jsem na obou typech BEZ, subjektivně jsem to cítil jako toho mého Oriona. Tedy ve slabém větru byl ten orion živější. A taky více stoupal.

Ta podobnost je ve stabilitě. Ony všechny tři mají počáteční dobrou díky poměrně plochému dnu. Ale beru to i z parametrů, že nemohu víc očekávat. BEZ i Orion mají podíl balastu asi 10%, takže, když se položí, už se nezvedne a půjde stěžněm dolů.

Venus je těžší kvůli balastu a navíc jej má níže v ploutvokýlu. Mi se ten ploutvokýl docela líbí, jako rozumný kompromis. Ponor 50cm je moc?


Ovšem je taky mnoho jiných, modernějších a lepších plachetnic. Z těch levných se mi docela líbil německý Dehler Varianta 4


Po delším hledání jsem zvolil TES 678, hlavně s cílem pohodlné rodinné plavby na jezerech i na moři. Mohu tě ujistit, že i na Tesu je při Bf5-6 vhodné se rychle schovat. Proto bych si na Bezu nebo Orionu na moře netroufl.


Při váze 1550kg má ta moje balast + ploutev 540kg, rozhodně to není přehnané. Spouštění a vytažení z vody na vhodném přívěsu zvládneme ve dvou asi za 30minut. Nastrojení a odstrojení asi hodinu. Pravda, na Oriona stačilo menší auto a menší přívěs, ale práce je to skoro stejná.

Ale na spouštění na jeden den bych to viděl na ještě menší tak asi do 5m, třeba bez kajuty.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výrobce u Beza 4 uvádí celkovou hmotnost 480 kg. Ploutev i list kormidla je ocelový výpalek takže celkem cca 50 kg + 50kg vnitřního balastu by mělo být dostačující.

Plul jsem na Omegách a ty žádný balast nemají, takže s balastem si hlavu nelámu. Balast se dá doložit nebo ubrat.

Ponor ten Bez má pouhých 28 cm.

Ten tvůj Tes 678 je pěkná loď, jak se chová na moři ve vlnách?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejlepší je určitě si napřed půjčit a vyzkoušet. Každý máme nějaké představy a očekávání.


S Tesem ve vlnách do 1m to je dobré, při větších do 2m už je to trápení, hlavně když jsou krátké. A to jsou často, dál od pobřeží si netroufám, spíše mezi ostrovy, aby se bylo kam schovat, když překvapí silný vítr. Zažil jsem dosud nejvíce 22m/s u Rogoznice. Výška vlny se ovšem špatně odhaduje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

potřebuji plachetnici s kterou můžu na přehradu, jezero, řeku i plavbu při pobřeží. S kterou můžu plout sám, sám ji spustím do vody a vytáhnu. S kterou budu soběstačný a nezávislý na jiných. Plachetnici s malou hmotností s kterou při pobřežní plavbě a nenadálé změně počasí mohu strandovat na pláž. A nemusím řešit přístav, prostě vjedu na pláž. Ten Bez toto všechno splňuje, zatím jsem jinou lepší neobjevil.

Pluješ tedy se svým Tes v Chorvatsku. Takže klasika - dva nebo tři týdny dovolená a pak jseš nekde na přehradě?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hlavně je v současné době dobré ještě před koupí zjistit na SPS, jestli to půjde registrovat u nás. Asi s tím bude od nového roku problém.

Nechal bych si poslat kopii papírů a konzultoval to na SPS. Nebo to nechat registrované v Polsku. To bude možná snazší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

chci ten jachting provozovat svobodně, nezávisle a bez diktátu nějakých úředníků. Nezajímá mě SPS ani jiněj úřad. Jachting je o svobodě a nezávislosti. Ta loď má 12m plachet. Nezajímají mě předpisy, registrace, certifikáty CE. Kdo má rád pohodlí velké kajuty a chce velkou loď, tak ať si projde celou tou buzerací s papírama a hezky platí.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ne, já se vracím zpět od velkých lodí. Měl jsem plachetnici přes osum metrů délky a 30m plachet s GPS a automatickým kormidlem....atd.dnes to nepotřebuji. Mám chuť ne na to pohodlí ale na tu svobodu a nezávislost. Obětuju to pohodlí a vyměním to a rád. Nechci si nechat diktovat jako ti ostatní, kteří stejně pak na těch svých registrovaných plavidlech moc neplují. Vím jak to vypadalo kdysi ještě před revolucí v 89 a vidím kam to dnes spěje - z jachtingu se stává móda pro lidi kteří na to mají financ, pro některé je to byznys ( úřady, firmy,internetové portály...atd). Jachtař i motorář bude nakonec sešněrovaný předpisy, zákony...atd. a bude platit a přizpůsobovat se dalším úředním nařízením.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rozumím ti Milane, je mi taky smutno z toho, kam se celý ten jachting ubírá. Vadí mi ta komercionalizace a nesvoboda, kterou dnes do toho naše úřady vnášejí. Taky jsem měl Oriona jen bez registrace a měl jsem klid. Dosud to bylo ještě přijatelné, ale to, co teď vymysleli, z toho se mi dělá špatně. A vymlouvají se na unii, přitom v sousedních zemích došlo naopak k uvolnění. Napadají mě myšlenky, kam to spějeme a notně se vrací vzpomínky na doby socializmu.

Pokud to půjde takhle dál, asi se přesunu do sousední země.

Jinak sohlasím, že jsou takoví, co mají loď jen jako módní styl a plují párkrát za sezónu.


Mám sice registrovanou plachetnici, ale k této kategorii se nehlásím. Nemám v povaze dělat něco jen proto, že to je v módě.

Jachting je pro mne záliba, možná spíše vášeň. Takže trávím na mojí lodičce většinu volného času, od května do listopadu skoro každý víkend, podle možností i v týdnu. Za sezónu upluju cca 600 mil. Plachtím, nebo jen tak pobývám, mnohokrát tam přespávám. Proto mi vyhovuje velikost Tesa, poskytuje mi míru pohodlí, pro můj způsob využití. Prostě kategorie tzv. trailersailer, kdy jsem soběstačný. Větší bych nechtěl, to už je pak omezující.

Bez registrace ale asi nemůžeš na jadran.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano třeba v Polsku, kde byli hodně sešněrovaní (námořní jachtaři) a záviděli nám a někteří dokonce uvažovali plout pod českou vlajkou. Dnes se jim tam uvolnilo a plachetnice do délky 7m nepodléhají u nich registraci.

Takže, jak obejít řechtání našeho úředního šimla?

1. zvolte způsob, který použiju já - plachetka do 12m plachet

2. kupte v Polsku plachetnici do 7m - třeba TES dejte ho k nám někde na přehradu, vyvěšte na záď polskou vlajku a pod pravý sáling tu naši českou a je to v poho.

3. mít loď (do 7m)někde v polských vodách - Otmuchov, Solina, Tarnowskie, Ilawa, Mazury, Balt


Jak se vyhnout chorvatskému šimlovi?

1. nejezdit tam se svou lodí, raději si ji tam půjčit

2. se svou lodí (do 7m)plout ve vodách našich severních sousedů - jsou tam nádherná místa, spousta jezer, řek, zálivů, moře. Příjemní kolegové jachtaři.


Já třeba nikdy se svou lodí na Jadran nepojedu už nechci. Jadran je krásné moře ale necítím se tam svobodně. Ten kdo tu svobodu nezažil, tak mu to asi nevadí a bere to jako přirozenou věc - to všechno čím je nutné projít.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlasím se vším Milane co jsi uvedl.

Dodal bych, že na rozdíl od Chorvatska je to v Polsku skoro zadarmo. Na jadranu jsem byl 3x a už se nechystám. Láká mě řeka Odra a také trasa štětín - Rujana vnitřními vodami.

Těch tras by se našlo hodně. Na jaké přehradě budeš u nás?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nikdy jsem nebyl na slovenských přehradách. Láká mě to. A i u nás - Orlík, Lipno. A v Polsku Solina, řeka Wisla až k moři. Je toho dost co bych chtěl. S malou a dobře převozitelnou lodí by se to dalo za pár sezón obrazit všechno.


Odru jsem taky neplul, jen západní v Německu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 7 months later...

Docela by mě zajímalo Milane, co jsi nakonec pořídil. škoda, že při výběru plachetnic na internetu není možné dát do vyhledávačů plochu plachet a vybrat si tak z nabídky nějakou loď, která nepotřebuje registraci.

Byl by tady někdo tak hodný a sdělil zde nějaké typy (názvy) těchto plachetnic bez nutnosti registrace?

Typy lodí moc neznám a špatně se v nabídce orientuji. Hledám co možná s největší kajutou.

Po sezoně se chystám také nějakou pořídit a možná budu volit právě tuto velikost, ikdyž pokukuji po Neptunu 22.

Proč po sezoně? Výběr bude větší, můžu loď ještě vidět v provozu a místo na zazimování pro mne není problém.

Ušetřím i starost prodávajícímu :-) Děkuji vám za tipy a typy:-)

Letos jsem na motoráku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 months later...
Děkuji vám za tipy a typy:-)

Letos jsem na motoráku.

Ahoj, nedávno jsem koupil celolaminátovou kajutovku Flying Cruiser, výroba Německo, pro 4 členy posádky, základní plachty 11,9 mq, možnost větší kosatky, ploutvokýl, tedy ponor cca 40 cm, ideální na naše jezera a řeky. Pokud ji budete užívat ve dvou lidech, myslím, že je tam dostatek místa na vestavbu kuchyňky a dalších úložných prostor, na úkor hundekojí. Když sleduji, co se chystá na registrované lodě za změny, myslím, že je nejlepší řešení taková malá lodička. Hodně zdaru při výběru, Jirka

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...

Díval jsem se na obrázky a tech. parametry lodi Flying Cruiser. To je přesně cesta jakou při výběru lodi půjdu.

Ještě ně napadá Neptun 20. Výhodu vidím v možnosti zdvihací kajuty na stojnou výšku.

Délka 6m a základní oplachtění je 16m2. Upřednostňuji větší kajutu a i Flying vypadá prostorně.

Informoval jsem se, že plachty je možné odborně přešít na 12m2 u odborné firmy zabývající se stavbou lodí. Dokonce mohou vystavit doklad o úpravě pro případnou kontrolu lodě z SPS.

Vadí mi jakékoliv papírování kolem registrací a prohlídek. A bude hůř.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...