Přejít na obsah
Plavidla.cz

Elektrický naviják přívěsu pro loď


Lubor

Doporučené příspěvky

Pánové řešíte absolutní hovadiny!

Jeden z pinů je určen pro nabíjení AKU přívěsu - tudíž na něho napoj AKU stejného napětí jako je v autě a dál nic neřeš.Po nastartování auta se zvýší napětí až na 13,7 - 14,3V a přídavná AKU na vleku se začne dobíjet, stejně jako AKU v autě.Když vypneš motor,vyndáš klíček nic se dál nebude dít!! Pokud ovšem nemáš někde závadu!!

Ten správný pin si zjisti přímo na zásuvce auta např.pomocí žárovky,samozřejmně nebudeš autem svítit,blikat,šlapat na brzdu a pod.

Jinak nevím jaký máš výkonný naviják,ale určitě jeho spotřeba při vytahování lodě bude více jak 18A !!! Klidně může být 100A a více dle výkonu-příkonu motoru navijáku!!!


bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kluci, nečtete pozorně! Já vím jak zapojit zástrčku přívěsu. Problém je v tom, že do zásuvky auta mi nepřichází na pin 10 napětí. Zřejmě není přiveden příslušný drát. Původně jsem to chtěl suplovat tím vedením od palubní zásuvky, ale pak mi došlo, že by to nebylo vhodné, aku z přívěsu by po vypnutí klíčku živila ostatní spotřebiče v autě, které jsou k okruhu palubních zásuvek paralelní, tedy na stejném relé spínaném zapnutím klíčku. Nežli začnu rozebírat polstrování a hledat dráty, tak potřebuju vědět, jak to má být správně zapojené. Teoreticky už je mi to jasné, viz včerejší můj příspěvek.

Co se týče spotřeby navijáku, nebude tak dramatická. Odhaduji do 20A. Ten motorek v navijáku je dost malinký. Není to naviják jako pro offroad. Je to taková imitace navijáku. :-) Nemám možnost to změřit, můj ampérmetr na to nestačí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdybych to dělal já, tak bych pořídil spínač deního svícení (ten, kterej sepne světla po nastartování a vypne po chcípnutí motoru). Zkontroloval bych max. proud na kontaktech relé a natáhnul bych kabel ze sběrnice. Jenomže já mam baterku, sběrnici a veškerou elektroniku v kufru. Taky ten naviják připojuju přímo na baterii v kufru.

Druhá varianta je mnohem jednodužší. Píšeš, že odběr navijáku je do 20A. Zásuvka v kufru běžných aut je jištěná 15 - 20A (já mam dokonce 25A). Takže bych si změřil přívodní drát k zapalovači a buď bych to natáhnul přímo z něj, nebo si teda natáhni novej drát ze sběrnice jak jsi psal sám.

Stejně se ta zásuvka liší auto od auta. Někde to opravdu funguje tak, že na pinu 10 je napětí až po nastartování (dobíjení) a jinde je to zase tak, že je tam napětí hned po zapnutí klíčku. Drát by tam měl bejt 2,5mm.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak ten spínač funguje? Sepne, když se zvýší palubní napětí nabíjením z alternátoru?

EDIT:

Odpovím si sám, ano. (už jsem to vynetoval).

Pak je to zajímavá možnost vyhnout se tahání drátů od pojistkové skříňky. Tím spínačem by se to dalo vyřešit v rámci kufru! Díky za tip!

Upraveno uživatelem Lubor
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, je to jen na malou baterii, tam velké proudy nebudou.

Ale narazil jsem na jiný zádrhel. Ty automatické spínače vypnou až po úplném vypnutí řídícího napětí. Takže to nemůžu napojit jak jsem si zkraje myslel rovnou na tu palubní zásuvku, to by se mi nevyplo nikdy, protože by to i po vypnutí klíčku zapalování zpětně živila ta přídavná baterka.

Teď jsem našel nějaké spínací moduly pro LED přídavná světla. Podle popisu se zdá, že ty se chovají jinak. Při zvýšeném napětí (motor nabíjí) sepnou a při snížení napětí (motor přestane nabíjet) rozepnou. Muselo by se to doplnit relátkem, ale to už je maličkost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To si samo pamatuji jen jsem myslel, že už jsi pořídil novější model :)

hmmm bych se nejdřív musel vážně zamyslet nad svýma příjmama. :(

Na druhou stranu čim víc vydělam, tim víc manželka utratí. Tak to asi stejně nemá smysl řešit.

No a když né manželka tak to jde na daně :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes jsem měl auto v servisu, aby mi oživili pin 10 zásuvky přívěsu, který byl mrtvý. Auto je kupované v tomtéž servisu a tam mi také tažné v rámci předprodejní přípravy montovali.

Odpoledne to bylo hotové, prý tam byla prasklá spojka kabelů. Mluvil jsem s mechanikem, říkal že je to auto se sběrnicí a zásuvku tažného zařízení ovládá černá krabička v kufru. Znělo to věrohodně a korespondovalo s tím, co už jsem zjistil.


Jenže doma po připojení přívěsu začalo auto cinkat při otevřených dveřích i když byl klíček vyndaný ze zapalování. Také se z baterie přívěsu aktivují palubní zásuvky.


To přeci není normální, něco museli zapojit blbě?!?!?!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejspíš je tam fakt něco blbě. Já mam v lodi baterii a za jízdy jí normálně dobíjim právě z toho pinu 10. Nijak divně se mi to nechová. Možná jsem to už psal. Kromě jinýho jsem kolem toho běhal, že mi ten pin 10 nedává šťávu. Pak mě napadlo si nastartovat a ejhle.... ono to šlo. Asi se projevoval časovej pres. :)


Takže šťávu mi to dává až po nastartování a když chcípnu motor, tak to nejen že nedává nic, ale ani mi tudy zpětně nic do auta neleze. Je úplně jedno, jestli mam klíček v zapalování, nebo ne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám podezření, že to tam píchnul na drát od svorky 15 (spínáno klíčkem), který tam asi vede souběžně se sběrnicí. Když jsem jim to tam dával, tak jsem jim vše vysvětlil a varoval před jakýmkoli nestandarním zapojováním, protože už jsem věděl, že právě takový problém může nastat. Jenže to jsem byl asi jen "chytrý" zákazník. Tak zítra tam budou mít jednoho hodně nas.... A to tam servisuju 5 služebních aut a 2 jsme od nich koupili!
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten pin 10 je k tomu účelu přímo určenej ne? :)

Dost pochybuju, že by baterie z přívěsu přes ten pin oživila přístroje v autě. Je to holej nesmysl. Jestli to někomu tohle dělá, tak má něco špatně v autě. Nejspíš garážová instalace tažnýho.

Podle mě ani po zapnutí klíčku tam nic nebude. šťáva tam bude až po nastartování.... slouží to přece k dobíjení. Bez nastartování neni z čeho dobíjet ne?

Tak jsem strávil mnoho hodin vyhledáváním na netu, 2 cesty do servisu, několik desítek minut vysvětlování problému přijímacímu technikovi a následně mechanikovi, 20 minut stěžování si u majitele servisu, dalších 30 minut vysvětlování mechanikovi z jiného servisu, na který mne ten majitel, když pochopil že na to nemají, přesměroval......

 

Výsledkem je zjištění, že všichni o tom vědí kulový a nikdo není schopný říci, jak by se měl pin 10 v zásuvce chovat. Návody jsou zřejmě matoucí, protože v mnohých je uvedeno "napětí ovládané klíčkem pro nabíjení baterie". Jenže v normě (to jsem si musel vyhledat, v servisu nemají tušení) o nabíjení baterie není řeč a tak je možné, že tak jak se mi to nyní chová - tedy že po připojení přívěsu s akumulátorem na pinu 10 mi obživnou některé okruhy auta i při vypnutém klíčku - je vlastně standardní. Přívěsáři to zřejmě řeší v rámci přívěsu takzvaným D+ detektorem, který připojí aku přívěsu k autu až když detekuje v zásuvce napění vyšší jak 13V, tedy když se nabíjí (běží motor).

Chtěl jsem to mít zapojené správně, aby to bylo kompatibilní s jakýmkoli přívěsem, ale zřejmě nedokážu zjistit, jak by to správně mělo být.

Objednal jsem si spínač přídavných LED světel, který funguje podobně jako D+ detektor, přidám k němu relátko, umístím ho do přívěsu a napojím na pin 10. Tím se vyhnu zásahu do auta a mělo by to fungovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejspíš je tam fakt něco blbě. Já mam v lodi baterii a za jízdy jí normálně dobíjim právě z toho pinu 10. Nijak divně se mi to nechová. Možná jsem to už psal. Kromě jinýho jsem kolem toho běhal, že mi ten pin 10 nedává šťávu. Pak mě napadlo si nastartovat a ejhle.... ono to šlo. Asi se projevoval časovej pres. :)

 

Takže šťávu mi to dává až po nastartování a když chcípnu motor, tak to nejen že nedává nic, ale ani mi tudy zpětně nic do auta neleze. Je úplně jedno, jestli mam klíček v zapalování, nebo ne.

Takhle jsem si představoval, že by to mělo fungovat. Jenže to by ten D+ detektor musel být v autě. Já se do auta vrtat nechci (záruka, poničené plasty) a ani ve značkovém servise mi nejsou schopni takovou úpravu udělat. Teda asi by schopni byli, ale po předchozích zkušenostech a diskusí zjištěných jejich vědomostech jim to prostě nesvěřím. Určitě by vymysleli nějakou hovadinu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 weeks later...
Nakonec jsem to vyřešil tou koupí spínače přídavných světel a relátka. Spínač je umístěný v přívěsu a spíná relátko při stavu, kdy indikuje na přívodu do přívěsu napětí nad asi 13V (běžící motor). Relátko připojí aku přívěsu k pinu 10 zásuvky tažného a tím k okruhu auta. Je to taková levnější obdoba D+ detektoru, který hodně používají karavanisti. Upraveno uživatelem Lubor
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 months later...
Zatím to funguje k plné spokojenosti. Obavy jsem měl v Chorvatsku, kde je velmi příkrý sjezd. Bylo to ale v pohodě. Manželku jsem raději nechal na apartmánu, vždycky se u nakládání lodě pohádáme :-))). Díky el. navijáku jsem to zvládnul sám a vysmátý. Stál jsem vedle skluzu, mačkal tlačítko dálkáče a tyčí lehce korigoval loď, aby najela rovně. :cool:
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...