Přejít na obsah
Plavidla.cz

Shetland 535-zážitky ,plavby


KBfotoservis

Doporučené příspěvky

On ten 1km/h navíc skutecne muze mit vliv. Když si predstavim, ze mi reka tece nekdy i 11km/h, tak s maximalkou 12km/h jedu proti proudu kilometr hodinu za spotřebu X a kdy pridam 1km/h, jedu kilometr pul hodiny se spotřebou X+25%, takze v dusledku za min paliva.


Z vlastní zkusenosti muzu rict, ze při cca 12km/h maximalce to uz od nejakych 4-5km/h rychlosti proudu zacina byt pekna otrava nekam cestovat proti vode. To si clovek rad za ten 1km/h navíc priplati.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 1,2k
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

. Jestli je prioritou hrnout vodu rychlostí o jeden až 2 km vyšší a spotřebovávat při tom o 10 až 15% více benzínu, pak výměna vrtule za menší stoupání a větší průměr v tomto případě přinese tento kýžený efekt.

jestliže zvýším účinnost, vůbec to neznamená, že zvýším spotřebu, naopak. Při stejném výkonu popluju rychlejc, nebo při stejné rychlosti na míň otáček. Tedy úspora paliva.

A to ani nemluvím o plavbě proti proudu, kde každejch byť jen 500 m/hod přidanejch, mi za plavbu třeba Mělník - Týnec uspoří při původní rychlosti vůči vodě 9 km/h a proudu cca 2 km/h hodinu plavby a za hodinu paliva.

Tůdle jsou dvě vrtule, tipni si, kolik koní kterou honí.

 

 

http://davidlod.rajce.idnes.cz/vrtule/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to není jen o tý dosažený rychlosti. Možná nezvolim nejšťastnější přirovnání, ale co nebude to poprvé:

Když jedeš autem do kopce např. rychlostí 70km/h. Budeš to dusit na šestku, nebo tam dáš čtyřku a s lehkou nohou pojedeš? Opakuju, že nemam na mysli zrychlování, ale chod motoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak pardon ,já jsem se jen slušně zeptal na radu.Ve zvolení vrtule opravdu tápu.Holt nejsem Enstein.Od toho snad forum je aby jsme si vzájemně vyměnily skušenosti.nebo se snad pletu??Jinak na aliexpresu jsem objevil tuhle, 9 1/4 x 8 - J Fit Hidea Parsun 15hp tak jí koupím a uvidím,51 dolarů nějak překousnu...a skusím ji a pak když bude zájem tak dám vědet jak jsem dopadl...:-) V kovošrotu dyžtak hliník stále berou....:-)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

viki_cz... to máš pravdu,na jiným motoru už jsem jedné odrbal komplet listy...:-) a zrovna v místech před Hněvkovicema kde v sobotu otevírají komoru.Tenkrát tam náhle byla melčina a šutry ,s pahýlama jsem plul zpět do Týna n Vlt. asi tak 2 hodiny.Teď už to prohrábli na 1,40m a označily plavební dráhu.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

.....Tůdle jsou dvě vrtule, tipni si, kolik koní kterou honí.

 

 

http://davidlod.rajce.idnes.cz/vrtule/

Takovýhle vrtule jsou zcela mimo oblast mých znalostí, takže se můžu jen dohadovat. Co se týče té menší, tak pokud vím, malá plocha listů a velké stoupání se používá pro vysoké otáčky vrtule ve vodě a vysoké rychlosti lodě. úzké listy mají menší odpor a vzhledem k vysokým otáčkám vrtule dokáže nabrat dost vodní hmoty, aby jí předala velký výkon. Hřídel je robustní. Na druhou stranu mi ten tvar listů nepřipadá dost robustní, aby to vydrželo vysoké otáčky, spíše to vypadá na ohnutý plech konstantní tloušťky a na vrtuli vidím nějakou závlačku, což by mohl být střižný kolík a ten moc výkonu nepřenese. Mohla by to tedy být vrtule pro plachetku, kde se štíhlé listy dávají aby nebrzdily, když motor stojí. Velké stoupání by pak bylo třeba pro kombinaci s nějakým malým dieselem, který má nízké otáčky. Fakt nevím. Kdybych viděl jak je upevněná, nasměrovalo by mě to více k jedné z těchto možností, které jsou na opačných koncích spektra. Kloním se k variantě 2, kvůli tomu kolíku a listům konstantní tloušťky.

 

Ta větší je ještě divnější. Napojení listů na unašeč jakoby popíralo základní pravidla pro návrh předmětu, který se má otáčet ve vodě s co nejmenším odporem. Listy jsou velmi robustní, stoupání veliké, to by nasvědčovalo použití pro vysoké rychlosti. Co ale ten střed? Leda by to byla vrtule, která není za jízdy celá ponořená. To by vysvětlovalo ten neobvyklý tvar. Je to vrtule z nějakého tunelového kluzáku?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak si představ, že ta menší je z Tümllera 2.5 HP a ta větší z motorvesla Zündap 2.3 HP. Překvapení, že? To jen tak pro názornou ilustrací, kterak se dá využít přenos výkonu do vody a jakej v tom může být rozdíl. Oba motory točí zhruba stejně a oba mají převod do pomala. Rozdíl v tahu je neuvěritelnej.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže závlačku jsem viděl u té menší správně, plechové velmi obyčejné listy taky, vysoké stoupání pro nízké otáčky mi taky vyšlo.

Tu větší jsem považoval za mnohem větší. Zřejmě ta krabice není od grilu, ale od minigrilu.:-) U té větší jsem si podle fotky myslel, že je na mnoho desítek koní

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja chapu Luborovu uvahu takhle. Pro tento typ lode relativne tezka klouzava lod je 15 hp proste malo a at tam das vrtuli jakou chces tak jedina ekonomicka plavba je vytlak do 9 km h. Teoreticky muzes a to pise i Lubor jinou vrtuli zlepsit prenos vykonu do vody, ale vysledek je nejisty. Bylo by lepsi, nez vyhazovat penize pri laborovani s vrtulema prisetrit a sehnat nejakou tu 40 hp, ktera by byla mnohem vhodnejsi pro provozovani teto lode.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky Všem za rady a Packovi za nabídku.Jde mi z číny 9 1/4 x 8 vrtule.Vyzkouším jí a dám vědět jak jsem dopadl.Stejně je lepší mít v lodi náhradní vrtuli.Zvlášť když přistávam na mělčinách u břehu.Jezdím na ryby a jelikož se mi nechce handrkovat s porybnýma vůči chytání z kajutovky tak chytám ze břehu a občas je sranda zakotvit i když má motor mělčinový výklop.:-) Tam kde chytám jsou porybný...no ukázka a nehodlám si s nima ničit víkend...:-)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli mohu poprosit ,, opravdu poprosit , ti co chtějí zkoušet nesmyslné kombinace maloobjemových motoru a jejich vrtulí ,, založte si nové vlákno ,, Shetland 535 Vám s tím NIKDY stejně nepojede . Rady lidí co Shetland mají ,, stejně neslyšíte , silnější motor taky nekoupíte . Je to trošku zaplevelování Shetland 535-zážitky ,plavby . Krajní mez kdy se tato loď začne hýbat .. je 40 HP a to prázdná a ve 2 lidech .Při vší úctě ,, prosím založte si téma něco jako ,, Jak rozhýbat tunovou lod s motorem 5-15 Hp nebo tak nějako . Díky moc a prosím neuražte se .
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pavel 242 já sem toto vlákno založil a týká se to 535 Shetladnu ,, a tohle co se tu ted 3 stránky řeší jsou opravdu nesmysly , zkoušet nějaká stoupání u slabounkých motorů ve vztahu k této lodi ,, ps ,, jinak kajutovku na ryby klidně mít můžeš a porybný s tím nic neudělá , to by se musel obrátit na soud ,, Mám stanovisko českého rybářského svazu a vozím ho trvale sebou
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...