Přejít na obsah
Plavidla.cz

Renovace motoráčku - kajuťáčku.


Majk1

Doporučené příspěvky

Ahoj všem, nejprve bych se tu rád představil a postupně bych rád přidával postupy v procesu a hlavně asi dotazy na zkušenější místní osazenstvo :-)

 

Takže - jmenuji se Michal, bydlím kousek za Prahou na sever a po cca 20ti letech u vody (různě na menších až větších plachetnicích mého otce) jsem se dokopal ke složení zkoušky VMP a pořízení první lodě. Měl jsem požadavek na menší, snadno převozitelný motorák s kajutou pro občasné přespání 2-3 lidí a s dostatečným výkonem pro běžnou plavbu i tahání lyžníka. Po čase se usmálo štěstí (snad) a z Německa jsem dotáhl slušný "papamobil" od staršího pána a vše zdárně přihlásil na SPS. Po prvním svezení zavládlo nadšení a rozhodl jsem se, že si loď přes zimu předělám k obrazu svému. Zde jsou fotky původní podoby a níže popíšu, k čemu všemu se postupně chystám. Naštěstí mám okolo sebe lidi, kteří mi pomohou s věcmi pro mě neproveditelnými jako je šití polstrů nebo strojní práce a sváření.

 

http://img12.rajce.idnes.cz/d1203/9/9022/9022656_1c6bffe1d90138f8177826f8cd309c64/thumb/20131103_135339.jpg?ver=2

http://minovak.rajce.idnes.cz/lod_Germania#20131103_135339.jpg

http://minovak.rajce.idnes.cz/lod_Germania#20131103_135359.jpg

http://minovak.rajce.idnes.cz/lod_Germania#20131103_135410.jpg

 

Tak fotky se mi nějak nedaří vložit, zde je tedy odkaz:

 

http://minovak.rajce.idnes.cz/lod_Germania

 

Plány jsou celkem velkorysé, a sice:

 

- Odstranění čelního zasklení a s tím související úpravy "stanu"

- nové zasklení

- celková renovace vnějšku vč. kování, laku atd...

- celková renovace interiéru vč. čalounění a obkladů teakem

 

Pokud Vám to nebude vadit, již teď mám asi tisíc dotazů na doporučené postupy a jakmile na ně bude docházet řada, rád bych Vás poprosil o rady.

Samozřejmě pokud Vás již teď napadne něco, na co bych neměl zapomenout, pište již teď a budu moc rád.

 

Jen mi prosím nepište rady, ať to prodám koupím lepší :-)

 

Předem moc díky, Michal

Upraveno uživatelem Majk1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Zdendo, diky, už jsem se lekl :-). Naštěstí mám vytapenou garáž přímo v baráku, tak můžu dělat dle libosti, i když to bude trochu natesno... Každopádně se těším, o víkendu to snad vypukne. Ještě venku musím shodit stříšku, kříž a sklo a pak už půjde do tepla. Diky M
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Majk1.

Taky gratuluju k pořízení lodě.

Nežli se pustíš do řezání nadstavby, doporučuji dobře to nafotit, pak fotky vytisknout alespoň na A4, přiložit průsvitný papír, obtáhnout obrysy a důležité kontury, pak tuto výchozí skicu mnohokrát oscanovat a po večerech si tužkou kreslit varianty tvarů a změn v několika pohledech. Naše vody jsou plné upravených plavidel šílených tvarů, které často nelze ospravedlnit ani funkčností. Možná by nebylo od věci to konzultovat s někým, kdo má cit pro design. Tihle lidé dovedou doplněním vhodné linky, nebo drobnou změnou tvaru oblouku či hrany dělat zázraky!

Co se týče použitých materiálů a technologií, na tom šetřit opatrně. Sám jsem renovoval starou loď bez zkušeností a ochoty nacpat do toho více peněz. Jenže od té doby rok co rok něco předělávám či obnovuju. Chce to určitou velkorysost, aby to dobře vypadalo a bylo to trvanlivé. :-)

PS: jak starý je ten motor? Neblíží se už k 25 let?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Lubore, take děkuji za gratulaci k pořízení lodě. Zároveň díky za dobrý nápad s "obrysy" a skicami přestavby. Designu se tak nějak lehce věnuji jak pracovně, tak i jako koníček (stavěl jsem několik motorek), ale vždy jsem vše nosil v hlavě a přesně věděl, jak to bude nakonec vypadat. Nicméně tady se trochu bojím technologie výroby čelního štítku, protože nejvíc mi tam jde ohýbaný s jemným rámečkem a to bude asi trochu náročnější... Nicméně šetřit na "renovaci" nehodlám - loď mi vlastnostmi maximálně vyhovuje a i když bych mohl za výslednou cenu, na kterou to asi vyleze, pořídit větší loď, v plánu to zatím rozhodně není. Jinak motor je 94 rok, tak ještě nějaký rok pojezdí a pak se uvidí...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výrobu jsem popsal tady:

http://www.jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6920&highlight=%E8eln%EDho

 

Co se týče chyb, ty se projevily po pár měsících. Při ohybu zřejmě nebylo plexi dostatečně prohřáté, nebo chladlo moc rychle. Na povrchu se dost brzy objevily vlasové trhlinky zejména v místech výraznějšího tváření. To je podle mne chyba výrobce, nebo tomu taky přidal pozitivní tvar kopyta. Plexi má velkou tepelnou roztažnost a pokud je forma negativní, tak se při chladnutí ve formě jen smrskne. Na pozitivním kopytě mohlo snáze dojít ke vzniku pnutí. Výrobce byl tenkrát hodně uspěchaný a podle mne to vytáhl z pece ještě horké. Zřejmě to mělo chladnout ve vypnuté peci.

 

Další trhlinky se objevují poblíž lemovací hliníkové lišty, do které je sklo vsazené. Výrobce mne varoval před pevným spojením plexi s lištou, já nenašel jinou možnost. I když jsem se hodně snažil lištu naohýbat podle tvaru hrany skla, stejně se to muselo na hranu lehce doklepnout a tak je plexi lištou v některých místech namáhané. Dorazily to šrouby pro cvočky plachty, které lištu se sklem po 10ti cm pevně spojily a to nedělá dobrotu.

 

Dalším problémem asi bude plachta lodě. Tíží okraj plexi a v létě pod ní může být hodně horko. I to zřejmě přispívá vzniku pnutí v plexi a následnému vzniku trhlinek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak konečně jsem se o víkendu dostal k tomu, abych z lodě sundal nástavby, motor a odstrojil vnitřní vybavení. Nakonec se i do garáže vešla a dá se okolo projít, tak jsem spokojen. Fotky vnitřku jsem doplnil do galerie na rajčeti http://minovak.rajce.idnes.cz/lod_Germania . Pro zvolení správného a co nejlogičtějšího postupu prací bych Vás proto chtěl požádat o radu. Trup lodi půjde do folie, nicméně přemýšlím o vršku. Prý by šel i ten dát do folie, nicméně tam se bojím jak výdrže při běžném používání, tak zaniknutí protiskluzových ploch a dalších detailů. Proto asi nejvíc uvažuji o laku a přemýšlím, jestli nechat klasicky lakovat v lakovně, nebo zkusit nějakou jinou metodu. Kdysi jsem cosi "válečkoval" a dostal jsem se k barvě, která byla naprosto super a krásně se rozlévala, takže výsledek byl s přimhouřením oka jako klasickým stříkáním pistolí. Navíc je plocha hodně členitá a ještě rozdělena těmi protiskluzy, tak by to mohlo jít... Jde mi o to, že mám strach, aby si lakýra dostatečně pohrál s oblepením lodě a nenadělal pak víc škody než užitku. A doma to vylepovat sám nemá moc smysl, asi by to po cestě ulítalo... Nemáte tedy někdo zkušenosti s "lakováním" paluby?

 

Předem moc díky, Michal

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lodička výborná , mám něco podobnýho . Co se týká toho štítku nahoře , tak doporučuji využít zadní sklo z nějakého auta . Mám to podobně . Jednak mořská voda , a nečistoty ty plexi hodně poškrábou a když máš stěrač , což se fakt hodí když prší tak máš po starostech , auto sklo nepoškrábeš . Dobré to je dát do rámečku z čehokoliv aby se ti to nekroutilo a mohl jsi tam přidělat zakrytí a pod. Takto to mám já http://kbfotoservis.rajce.idnes.cz/Shetland_535_%2C_Johnoson_Outboard_40_hp_four_stroke_./
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano,dobrý kontakt,ale okna vyrábí na míru! Připrav si několik více tisíc!!

 

bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 months later...

Zdar pánové, kousek jsem se posunul a řeším teď nátěry. Co se týče trupu a paluby, mám celkem jasno, nicméně bych rád obnovil střechu kajuty. Byla tam struktura "kůže", kterou bych asi i rád dal znovu, jen v šedé barvě. Nemáte někdo zkušenosti s tímto povrchem? Dávalo se to myslím kdysi na střechy aut, ale nemůžu teď na nic použitelného narazit...


Předem díky, Michal

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na autech to nebyl nátěr, byl to vinil na bázi koženky, pod tím normální lakovaná střecha. Viki má pravdu, s tím bordelem, pokud chceš protiskluz, ten dělám pomocí cukru nesypaného na čerstvou barvu, a po zaschnutí vypláchnout vodou. Líp se to udržuje, ale špína taky sedá.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jj, taky jsem původně myslel, že je to koženka, ale měl jsem to právě na střeše a teď jsem to pracně zbrousil - fakt to byla barva :-) Nicméně i když to tam bylo xx let, bylo to celkem v pohodě. Teď jsem tam ale rušil nějaký sloupky, madla atd a zůstaly by mi tam "nezaretušovatelné" díry, dal jsem to pryč a chtěl bych to obnovit v celé ploše. Nad "cukrem do barvy" jsem taky přemýšlel, ale tohle mi přišlo takový hezčí a hladší...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

černé hrbate strechy byl hit kdyz jsem byl kluk-do barvy se pridavalo neco?-řikalo se tomu snad,,čeřilkovy lak,,kradlo se to z TESLY(tam s tim strikaly bedny na prístroje aby neklouzaly v rukach)

po plyšaku jsme ve VS začali vyrabet trezory a ten hrbatej povrch delal lakyra tak že zaklad poprskal-malej tlak,velka tryska a hustota barvy tak akorat-akorat to musiš mit asi(určitě!) natrenované-po prestříkaní vrchní to vypadalo jako kura z pomeranče

ake ze se v tom bude držet špína je na 100%

Upraveno uživatelem packa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...