Přejít na obsah
Plavidla.cz

Jet systém koncová časť.


tom30

Doporučené příspěvky

Ide o to že som si spravil Warrenjet http://en.topictures.com/warrenjet a skúšal som to z 6 lopatkami aj bez nich a nemalo to žiaden výraznejší efekt ,aj som koncovku zúžil a nič ,rýchlosť bola skoro rovnaká a v prúde som stal na mieste s nimi aj bez nich.Tak som si myslel či som nespravil chybu v počtu alebo dĺžky lopatiek.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Americký? analfabet Warren, bez základních vědomostí o hydrodynamice, posbírá co najde na dvorku a vrakovišti . Slepí to dohromady a myslí si, že vynalezl hranatej kruh.

Vstup vody do čerpadla musí být postupný, jak je to vidět na tom Youtubku. Ne zalomený na prasáka přímo do pravého úhlu. Při pohybu člunu vpřed tam vznikne, za přední ostrou hranou, velmi turbulentní místo, které značně omezí účinnost čerpadla. Při větší rychlosti proudění vody tam vznikne i kavitace, bublinky vzduchu, které jsou strhávané vodním proudem do čerpadla a ještě víc to kurv. .

Asi před více, než dvaceti?, lety se v malých sériích vyráběli přívěsné motory, které měli dole místo kloubového převodu namontované radiální odstředivé čerpadlo. Spodem, prostředkem to nasávalo vodu, urychlilo vodní proud na odstředivých lopatkách a vzadu tryskou poslalo ven. Ale to sání vody bylo vodorovné, s postupným ohnutím dohora.

účinnost ucházející, to jest nic moc.

Proto se začali dělat motory, které měli dole převodový kloub zachovaný. Místo vrtule bylo vícelopatkové axiální čerpadlo, které vodu jen vodorovně urychlilo, prohnalo do trysky. Proud stočený do šroubovice srovnaly pevné lopatky mezi čerpadlem a tryskou. To už bylo dobře účinné.

Tyto motory se vyráběli v menších sériích pro záchranné složky a armádu. V Evropě to dělal někdo z nich, tuším: Selva?, Tomos?, Volvo?, Crescent?. Před léty při kolapsu počítače jsem přišel o velkou část svého archívu, neměl jsem to zálohované. A teď rovnou z paměti už to nedám. Myslím, že i v americe to dělali pro armádu a hasiče. samoliter.

---------------------------------

Teď mne ještě napadá, hřídel čerpadla se točí správným směrem? Pokud jsi tam vyráběl nějaké lopatky, aby aby byli pravé na pravotočivý hřídel atd. češi i Slováci jsme národem kutilů, ale v zápalu věci, nebo bez patřičných vědomostí se může seknout každý.

---------------------------------

Pravá ruka v sádře, píšu to levou, asi jako když vrána občas klovne do exkrementu. Sorry za pravopis.

Upraveno uživatelem samoliter
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak že v sani od spodku axiálnym čerpadlom tam je chyba čiže ako hovoríš straty.Mal som motor z kosačky Briggs stratton 190cc tak 5k a skúšal som odpadové pravouhlé kolená 100mm a 150mm,čo sa tíka kavitácie tak výstupný prúd obsahoval bublinky ale na motore bolo cítiť zaťaženie. Problém presného nastavenia natočenia lopatiek som vyriešil tak že som lopatky vrtule natočil na 35 stupňov tak že motor sa ledva pretáčal a do sania som dal hadicu,tak že si z vodou prisával aj vzduch a ventilom na konci hadice som ho reguloval.Tím pádom som mal pod kontrolou kavitáciu a zároveň som si nastavil správne zaťaženie motoru.Napadlo ma použiť odstredivé čerpadlo,síce na videách z youtube to vyzerá že rýchlosť je taká istá ako z axiálnym čerpadlom,ale použili kupované a tie nemusia byť robené na maximálne zaťaženie motoru kvôli životnosti,tak že aj účinnosť môže byť menšia.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tome, možná jsme se navzájem špatně pochopili. Pokud sem dáš fotky, nebo náčrty Tvého díla, snad lépe pochopíme, o co jde, jaký problém. A v rámci možností, zkušeností a vědomostí, Ti nabídne někdo řešení, pomoc. Takhle je to jako schůzka naslepo, jako když kluk i dívka mají zavázané oči a mají se zamilovat na první pohled. Teď k věci.

Axiální čerpado můžeš mít i kolmo a je plně funkční. Ale jakmile při provozu čerpadla s ním začneš pohybovat vodorovně, rychlostí i jen pár kilometrů, nastane problém s tou turbulencí. Teď nemluvím o rotaci hřídele čerpadla, ale že celé, vertikálně umístěné, čerpadlo se během provozu pohybuje horizontálně. řešení je umístit nasávací otvor vodorovně proti směru pohybu čerpadla a pravoúhlým kolenem s plynulým obloukem tu vodu otočit směrem vzhůru do sání čerpadla. Při pohybu čerpadla vpřed se voda náporem tlačí do sacího otvoru čerpadla a snižuje energetický nárok při mírném zvýšení účinnosti.

Pokud bude koleno jen dva kusy trubky, svařené na prasáka do pravého úhlu, turbulence za tím ostrým rohem vznikne.

Pokud tam nebude žádné koleno, tak turbulence vznikne za ostrým rohem v sání. Myslím tím ostrý okraj vnitřku sacího otvoru, kolem kterého bude voda nucena okamžitě zatočit do pravého úhlu, bez možnosti plynulého přechodu obloukem.

Ty přechodový obloukový kolena tam nejsou z důvodu estetického designu, ale kvůli vyloučení, nebo zmenšení,

turbulentního proudění. Hydrodynamiku neoje..š.

To s moc zahnutýma lopatkama a možností přisávání vzduchu, jsi jen zmenšil zatížení motoru ale zhoršil účinnost čerpadla. Dát méně lopatek, případně zmenšit jejich plochu, anebo méně zahnuté lopatky, aby se zmenšilo zatížení motoru a tem mohl pracovat v provozních otáčkách, aby se tzv. nedusil. Jako když máš na lodním motoru tzv. těžkou vrtuli, s velkým stoupáním, tak ten motor taky nejde do max otáček, někdy ani do provozních. řešení je dát vrtuli s menším stoupáním.

Zadej do vyhledávače Dynamika kapalin, nebo Hydrodynamika. Nebo si v knihovně půjčit něco o kapalinách, třeba: http://www.chlup.net/products/books/mechanika.html . Vykašli se na vzorce a rovnice pro výpočty a koukej po obrázcích, náčrtcích. V nějaké knize o stavbě přehrad, něco jako Vodní díla, nebo Vodní stavby, tato problematika byla též zmiňována v souvislosti s otvory v hrázi na přívody vody k turbíně. samoliter.

Upraveno uživatelem samoliter
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Davide. V těch moderních současných motorech už jsem nepátral. Teď mi sundali sádru z pravé pazoury a ten přišitej sval drží, ale ruka protestuje, málo poslouchá.

Už jsem v obraze, asi? Něco, jako u některých starších rychlých člunů, že neměli v chladícím okruhu vodní čerpadlo, jen zamřížovanej nátok, vysunutý mírně šikmo pod dnem člunu. Při jízdě vpřed se náporem voda natlačí až do chlazení motoru a výfukových parohů i dále do výfuku.

To podle Warrena v horním příspěvku fakt vypadá jako vesnické bastlení na dvorku, než vymazlená technická vychytávka. Pokud Tom sem dá nějaké foto, náčrty, tak můžeme dál debatovat, co by se na tom dalo zlepšit.

Nevymyslíme hranatej kruh, ale možná půjde zlepšit plnění čerpadla a zvýšit jeho účinnost při stejném výkonu motoru. samoliter.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

fotky jsou hezke-ale co touto konstrukci sledujes? jestli si vyzkouset jenom jak to funguje-prosim,jestli to ma mit prakticke vyuzití a trochu vykon-no nevim,asi bych zacal tim ze bych si nekde u hasicu prohledl plovouci cerpadlo a jeho parametry(otacky a vykon,kolik obeznych kol a jak to vlastne vevnitr funguje a pod)-motor ze sekacky a telo z novoduru?-to cerpadlo je tak nejak v principu skoro to same

pokud ale chces si udelat motor na lod samo-domo-udelal bych klasickou nohu(vodovodni tecko,par lozisek a gufer,ozubene kola z velke karboflexky a par hodin na soustruhu-to je vyzkousene a funguje to(ale nic moc)

jeste me napadlo-pouzit nektere veci z vodniho skutru

at se dilo dari

Upraveno uživatelem packa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Se zájmem jsem si přečetl všechny příspěvky a hlava mně to nebere. Proč to vlastně děláš? Jsem staršího data narození a byl jsem zvyklý taky všechno možný kutilsky vyrábět ale v dnešní době to ztratilo smysl. Jestli se chceš projet na vodě kup třeba starší pětikoňák , za pár peněz, a netrap se vymýšlením a vyráběním takových nesmyslů. Neber prosím můj příspěvek jako urážku.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Paměť, má vlastní, mi ještě něco vyhodila. Cca. před dvaceti lety zkoušeli hasiči z Lovosic pohon člunu nějakým hasičským čerpadlem. Jezdili s tím po Labi. Ale myslím, že jen ve výtlaku, ne v kluzu. Koukali jsme na to z jachťáku v Lovosicích, zrovna jsem tam něco kupoval.

A tady je na klasický přívěsný motor dole naroubované odstředivé čerpadlo: http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.fishingmag.co.nz/Assets/Boat%2520Tests/boats-outboard-jet.jpg&imgrefurl=http://www.fishingmag.co.nz/boats-outboardjet-unit.htm&usg=__DRoJAX__H3oSSt2ff7p2bVrHuvk=&h=435&w=336&sz=17&hl=cs&start=11&zoom=1&tbnid=pamWBkFD30GsrM:&tbnh=126&tbnw=97&ei=KDrYUbHEBsPUswag74D4CQ&prev=/search%3Fq%3Doutboard%2Bjet%2Bmotor%26sa%3DN%26hl%3Dcs%26biw%3D1024%26bih%3D587%26site%3Dimghp%26tbm%3Disch&itbs=1&sa=X&ved=0CEAQrQMwCg .

Nebo na Google dát obrázky a pak tam napsat outboard jet motor.

samoliter.

Upraveno uživatelem samoliter
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady je něco přegooglené, snad to bude makat: http://translate.google.cz/translate?sl=en&tl=cs&js=n&prev=_t&hl=cs&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.boatdesign.net%2Fforums%2F . Až se to načte, přeloží, tak v sekci Pohonu klepni Jet pohony. Je tam vlákno i na malý 5 HP motor, a dále i na ten Mokai. čti, studuj, inspiruj se. Abys složitě nevymýšlel něco, co už jinde fachá.

Je tam někde odkaz na Youtube, člun Mokai. I ve vyhledávači to najdeš, když zadáš Mokai.com . Myslím, že foto číslo 6 ukazuje dno a záď člunu. samoliter.

Upraveno uživatelem samoliter
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak na klasický přívěsný motor dát dolu to čerpadlo, jak je to na googlu v sekci obrázky. Dole na noze přidělané odstředivé čerpadlo, tuším červené barvy. Takové staré čerpadlo na zkoušku sehnat za pár šlupek, na štroťáku, nebo přes inzerát. A když se osvědčí, pak uvažovat třeba o koupi nového čerpadla. Tyto čerpadla jsou většinou používané, připojené k elektromotoru. Od Sigmy, nebo nějakého výrobce, zkusit vytahat nějaké info, parametry. Pro menší výtlakovou rychlost potřebuješ čerpadlo, které větší objem vody urychlí na přijatelnou menší rychlost. U těch proklínaných vodních skůtrů, ev. jet člunů, se naopak menší objem vody urychluje na vysokou rychlost, takže skůtr pak letí po vodě i osmdesátkou, jako nic. Doufám, že jsem tu definici nezkonil, některé věci se časem v hlavě trochu zamlží, pozapomenou a pod.

samoliter.

Upraveno uživatelem samoliter
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...