Přejít na obsah
Plavidla.cz

Co je vše spojeno s vlastnictvím lodi


stefan

Doporučené příspěvky

Ahoj,


Moc se omlouvám za začátečnický dotaz. Mám průkaz VMP, přičemž rád bych si v dohledné době koupil nějaký starší motorový člun, kterým bych brázdil nejen Vltavu.


čluny se dají sehnat různé - to je kapitola sama pro sebe, nicméně velmi by mě zajímalo co vše je s vlastnictvím takového člunu spojeno za předpokladu, že bydlím v paneláku v Praze, takže člun nemůžu mít někde na přívěsu na zahradě.


Zajímali by mě zhruba měsíční nebo roční náklady na provoz takového člunu (tedy kotvení, předpokládám nějaké pojištění - co vše je potřeba udělat s člunem v zimě - nebo například při povodních, jako byli teď.)


Pokud existuje nějaký článek, kde by to bylo vše shrnuto, tak mi stačí odkaz, vše si nastuduji.


Hledal jsem dlouho, ale nic uceleného jsem nenašel.


Mockrát děkuji za pomoc.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 62
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Omlouvám se.


Většina člunů, která se mi líbila se pohybovala mezi 4,5 - 5,5 metry s motory Mercury 40, 50, nebo Mercruiser 3,0L.


Ustájení podle toho co je asi výhodnější. Nevím jestli lodi škodí, když je celý rok na vodě. Každopádně jezdit budu jen v teplých měsících.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ani jsem tě nepřivítal na fóru, tak tedy vítej. :-)


Já ti asi napíšu, jak to mám já.

Koupil jsem starý necky. Kotvím je na zahradě. Veškerý opravy si udělam sám. Pojistka není povinná. Náklady když odečtu kompletní generálku za cca 60 tis. jsou 0 (jen doprava 3km na vodu a zpět).


V tvém případě se tedy jedná o:

- údržbu/opravy,

- ustájení a popř.

- pojistku:


Jestli koupíš loď ve slušnym stavu, tak údržba se zcvrkne na posezóní výmenu olejů a zazimování (vypuštění vody a zakonzervování motoru, čalounění atd.). Když si obvoláš servisy, tak ti řeknou cenu zazimování.


Další je ustájení Mít to trvale na vodě má svý výhody i nevýhody.


Výhody jsou, že to máš kdykoliv k dispozici. Stačí volný odpoledne a můžeš na loď. Většinou k lodi nepotřebuješ ani vlek.

Nevýhody jsou, že ta loď mnohem víc trpí. Sráží se v ní voda, někdo ti jí tam může poškodit, nebo i vykrást/ukrást. Taky musíš pravidelně čistit trup.


Existuje spousta marin, který nabízí obojí. Taky je spousta firem, který maji hlídaný, nebo i zastřešený prostory pro uskladnění lodí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,


tak po zkušeností jak s "prckem" do 5 m, tak s lodí přepravitelnou za OA, se stabilním motorem -


1, Přeprava - máš to za čím tahat? K lodi je dobré mít vlek, nebo pokud jsi někdše v loděnici, tak alespoň manipulák.

2, kotvení

přes sezónu musíš mít minimálně povolení od povodí příslušného toku, pokud nejsi někde centrlně registrován (jacht klub, loděnice a pod.)

Tam - molo, popř. boje.

Přes zimu - buď na vodě, to je taky varianta, ale chce to loď kontrolovat aby ti nezamrzla, kvůli hladině a podobně, skoro lepší je jí na zimu vytáhnout - dá se snáze udělat údržba toho co se přes léto poškodilo - ukopalo, olámalo a pod. A hlavně zazimovat motor - vypustit vodu (popř. nalít fridex), zakonzervovat válce, atd. ... Takže asi bych se přikláněl k vytahování z vody.

3, kde se hodláš plavit? Vodní nádrž, nebo řeka?


Chce to mít jasnou představu, co od toho chceš, ostatní se pak odvíjí samo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mockrát děkuji za příznivé přijetí a rady, nečekal jsem to :-)


Máte pravdu, že bych nejdříve měl promyslet, kde bych vlastně rád plul. Rozhodně si myslím, že i vzhledem k zázemí a k různorodému vyžití bych raději kotvil na vodní nádrži (například na Slapech) - jsem z Prahy.


Přes zimu by tedy byla asi nejlepší varianta loď někde zazimovat, přičemž je pravda, že bych měl možnost pronajatého hlídaného venkovního parkingu, kde by mohl přívěs stát. Zároveň se může stát, že budu delší dobu mimo republiku a nebudu tak moct v zimě chodit loď kontrolovat, jestli je v pořádku, jestli do ní přes nějakou trhlinu nenapršelo, apod.


Auto mám zatím bez tažného zařízení - to bych si musel nechat dodělat. Ale předpokládám, že bez možnosti vytáhnout loď z vody a někam si jí dopravit, je to stejně celkem na nic - například při povodních, nebo nějakých neočekávaných problémech jsem odkázaný na provozovatele kotviště.


Obecně pokud pominu pořízení lodi byste považovali vlastnictví toho menšího člunu (jak jsem psal výše) za finančně náročnou? Například ve srovnání s autem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že dost dobře nejde porovnávat věc užitnou tj, auto a věc pro zábavu tj. loď. Finančně náročnější na provoz je samozřejmě loď (ale zase záleží na tom jak velká a jak silný motor) Pravdou je, že většinou auta hodnotu stářím ztrácejí, což se nedá říci o lodích. Je to prostě záliba, koníček, něco bez čeho člověk prostě nemůže být, takže občas na nějakou korunu nejde hledět. :)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží jakou budeš mít spotřebu PH, jinek na vozejku Tě to bude stát parkovný, v nějakém klubu příspěvky+brigády, kotviště bývá nejdražší. Po mých zkušemostech jsem si nakonec pořídil loď kterou kdykoli odtáhnu za svým autem : http://www.starelode.cz/index.php/forum/22-ukaz-svou-lod/382-poseidon všechny minulý byly finančně náročný na jakoukoli manipulaci.....
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mit lod s privesakem a "kotvit doma" je varianta nejlevnejsi na provoz, ale na porizeni je to drazsi o slusnej vlek.

Na zimu se lod strci nekam aby do ni neprselo, motor uklidis do spajzu a zazimovani vic neresis.


Jak mas vestavnej motor, bud musis mit v teple celou lod, nebo musis zajistit, aby ve vsech mistech, kde zustava voda byla nemrznouci smes, tzn. na zazimovani vic prace, motor si doma do skrine nedas. Zas je vyhoda, ze ti v sezone na lodi ten motor tezko nekdo slohne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já taky parkuju loď na přívěsu na zahradě a je to pro mne ideální. Dovezu si jí kdykoli kamkoli, na Slapy, do českých Budějovic, na Labe, Baťův kanál, Dalešice a do Chorvatska. údržba je na přívěsu vždycky jednodušší, nežli na vodě. Loď délky 4,5 až 5,5m se krásně převeze. Kdybych neměl zahradu, tak bych asi šel cestou pronájmu garáže a parkoval loď na přívěsu v ní. Považuju to pro takto malou loď za ideální a nejlevnější řešení.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj a jeste jednou vitej zde na foru.

Vse zakladni zde jiz bylo receno. Ve velikosti mas jiz zrejme jasno, takze nyni par dalsich postrehu. Jak pise Viky ohledne motoru, tak tam je treba zvazit co je pro tebe prijatelnejsi. Nicmene ze vseobecneho hlediska. Zavesnej motor je mene narocnej na zazimovani, ale to sundavani bych asi uz v potaz nebral, protoze jestli uvazujes o motoru cca kolem 50HP, tak ver tomu, ze ten sundavat z lodi uz nebudes. Zabudovanej je samozrejme narocnejsi na zazimovani, ale zase jelikoz je vestinou kolem zabudovaneho motoru vice mista, da se lepe odhlucnit a jizda je prijemnejsi. Na druhou stranu pocitej s tim, ze zabudovanej motor bude tezsi, takze pokud budes resit vahu kvuli autu, tak zase je vyhodnejsi zavesak.

Co se auta tyce, tak jde o to, aby si to vubec utah. Nespolehej se na vahu, kterou ti rekne prodejce, nebo najdes nekde na netu v originalni dokumentaci. Vetsinou jsou to vahy suche lode bez jakychkoliv naplni a vybavy, takze samozrejme po naplneni a osazeni vybavou jde hmotnost dosti nahoru. Nejlepsi je bud se optat nekoho, kdo ma stejnou lod, kolik vazi a nebo nejlepe sjet nekam na vahu. Z vlastni zkusenosti pokud pujdes do neceho sportovniho otevreneho kolem 5 metru se zavesakem, tak budes s hmotnosti vcetne vozejku na nejakych 1000-1300 kg. Pokud bude zabudovanej motor, tak si jeste pro jistotu tak 100-200 kg pripocitej.

Kotveni v lete samozrejme nejlepsi na vode v nejakem jachtklubu a nebo marine. Vyhoda je ta, ze kdyz si vzpomenes, tak skocis do auta, dojedes k lodi a hnedko si muzes uzivat. Pred X lety jsem to praktikoval tak a nejenom ja, ze jsem mel lod doma v garazi a kdyz jsem se chtel jet projet, tak lod zaprahnout, odvlect k vode, odkurtovat, spustit na vodu a po par hodinach jizdy zase postup obratit a trada domu. Samozrejme se nejednou stalo, ze jsme prijeli k vode, obloha se zatahla a jako zmokle slepice jsme jeli zase domu aniz by lod okusila vodni hladinu.

Zimni kotveni samozrejme zalezi na moznostech. Nicmene za mne doporucuju to dat na zimu do nejake haly. Pokud motor nechas prohnat fridexem, tak nemusi bejt vytapena, ale mas jistotu, ze se ti na plachte co budes mit na lodi neudela lavor, kterej jak pises nejakou trhlinou zacne tect do lode a na jare budes mit o zabavu a odliv penez vystarano. Dale pokud to nehodis nekde tamhle Tondovi do stodoly ke slepicim, tak vetsinou maji tyto haly pojistene, zabezpecene, takze kdyz se nedejboze neco stane z duvodu privalu snehu a nebo jine pohromy, tak alespon mas moznost ziskat za svoji lod nejakou nahradu.

Priprav se na to, ze je to konicek a proste nejake ty penize v tom utopis. Ja to radsi uz ani nepocitam. Nezalezi na tom jak bude lod vypadat pri koupi. Ja jsem kupoval lod v nemecku, protoze byla i po tech letech jako nova, bohuzel pozorni ctenari jiz znaji me peripetie s motorem. Do toho proste nevidis a i kdyz ti to vyzkousej a predvedou, tak nemas jistotu, ze se tam diky neodborne manipulaci majitele pred tebou neco nenacalo a samnozrejme za tech par minut zkusebniho vrceni to nepoznas a holt to bude stat nejake penize.

Nekdo to tu srovnaval s autem, ale to proste srovnavat nejde. Autem jezdis celej rok a kdyz se ti dvakrat do roka podela, tak to neni tak hrozny. Kloudna sezona tady u nas jsou dva az tri mesice. A kdyz se ti lod taky podela dvakrat v roce, tak samozrejme v tech dvouch mesicich, kdy si to chces uzit a pak samozrejme vetsinou nehledis na penize a snazis se to opravit co nejdrive, aby jsi mohl jeste neco najezdit.

Tak a ja zatim budu koncit :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, a vítej mezi námi.. :)

Takže jak to mám já.

Měl jsem malý člun s dvoutaktním závěsným motorem doma v garáži na vleku a pokaždé když jsem chtěl jet na vodu, zapřáhnout, dojet k vodě, odkurtovat, spustit a někde nechat auto s vlekem. Plavím se - hlavně Orlík a Slapy.

1) Musíš mít vytipovaná místa kde to jde spustit a vytáhnout, aniž by po tobě někdo nechtěl poplatek za použití skluzu do vody a parkovné... na Orlíku je takových míst hodně málo. V marínách za toto chtějí cca 500,- Náklady: (údržbu si dělál sám) jenom za materiál. olej, svíčky, filtr, cca 2-3 tis a byla to 40HP.

2) Jak již tady někdo psal, ztratíš čas tím že loď doma nebo kdekoliv musíš zapřáhnout, k vodě jedeš o poznání pomaleji, spustit, zaparkovat a pak teprve si vyrazíš užít si....... a potom zase obráceně, vytáhnout z vody, zakurtovat, odvést, zaparkovat.... a většinou ještě trochu poklidit nebo připravit na další výlet.

Koupil jsem větší člun, zabudovaný motor 6V, 190HP, mám ho přes léto na vodě v maríně, přijedu, odvážu loď a tradááá, po sezóně si údržbu dělám sám, a přes zimu zastřešená nevytápěná hala. Náklady: zimní stání 2000,- , sezónní letní kotvení 16000,- , údržba: materiál cca 5000,-

Chtěl jsem větší loď, a to věčné tahání lodě tam a zpátky mě už nebavilo (jsem cca 40-50km od vody). Ale nelituji toho, s tím že to bude stát víc nejen za poplatky, ale i za spotřebu jsem počítal, jenže je to koníček a bez lodě bych asi nevydržel, takže do toho rád investuji :)

Sanozřejmě to přesně nepočítám, ty částky jsou opravdu cca+- :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, ja bych si z vlastni zkusenosti takovou vec jako je koupe lodi dobre rozmyslel. :-) Mne lodky nikdy nic moc nerikaly a pak jsem pred ctyrmi lety udelal tu chybu ze jsem si vlastne z nouze (rybareni) poridil malej clun z 5 hp motorem a naivne jsem si myslel ze to tim zkoncilo. Dnes mam treti lodku a naklady jsou takovy ze uz je zacinam tajit i sam pred sebou. A to se obavam ze bude jeste hur. :-) Jak pisou kluci prede mnou, je to konicek a tam se to prisne ekonomicky moc brat stejne neda. Podobna financni estrada se muze nakonec vyklubat treba z potapeni nebo lyzovani. :-)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím ve spolek. Loď není koníček, je to stáj plná koní, ale stojí to za to. Dovolená na moři s pocitem volnosti že můžeš vyrazit jakýmkoli směrem nic nevynahradí a i tady třeba na Labi je to moc hezký zážitek se prohánět.. Nicméně nejlépe to vystihuje mosazná destička na lodi mého kamaráda kde stojí: "Kdybych neměl tuhle loď, tak jsem milionářem"...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Apropo jeste k tem motorum. Nezapomen, ze v pripade koupi lode se zavesnym motorem tento nesmi byt starsi 25 let jinak ti ho tady uz neprihlasej. To same plati pokud mu bude treba 20 let tak pocitej ze za pet let uz ti neudelaj technickou. Da se to samozrejme obejit jiz mnohokrate se to tady na foru resilo,ale uz jsou to dalsi zarizovani. Z toho duvodu je take vyhodnejsi zabudovanej motor protoze tam toto omezeni neni.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Při rozhodováni o výběru lodě je asi nejdůležitější na co ji budeš používat. Něco jiného je o víkendu si poblbnout na Labi, něco jiného jezdit na ryby a uplně jiná kategorie je jezdit na velké několikadenní výlety. Já jsem nejdřív koupil gumáka do Chorvatska aby se dalo popojet na pláže, pak 5,5m kajutovku se kterou jsem brázdil Labe a několikrát strávil víkend, ale hlavní důvou proč šla do světa byl nepřítomnost WC ! Bez toho nemůžeš trávit třeba několik dní na vodě, je to vopruz pokaždý hledat kde zakotvit. Být tebou, staviil bych se někde v marině a okouknul lodičky co tam stojej. Každý kdo tam u toho bude s tebou určitě rád pokecá a řekne ti klady a zápory toho jeho miláčka. Určitě bych si koupi dobře rozmyslel a porovnával. účel lodě je pro tebe ale směrodatný. Přeji Ti dobrou volbu a hodně hezkých zážitků na vodě...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám motorák, 4,5m byl na něm 50Hp přívěšák. Když neberu pořizovací cenu, tak mi ta loď stojí 1x za 4roky STK na vleku a 1x za 4roky technická člunu. Parkuju jí tedy na zahradě pod přístřeškem. Na vodu ji dá jeden za běžným osobákem (tedy zkoušel jsem jen Ford C-Max 1,6TDCi a můj Peugeot 607 2,2HDi) a vyndá taky. Jen zapřaženo za autem a zadníma kolama k vodě, pak jde lehce sestrčit a nazpět navijákem. + samozřejmě projetej benzín. Teď jsem na člun pověsil Hondu 2Hp - na orlík úplně stačí - dodělal jí dálkové ovládání a stlačil jsem náklady na provoz na minimum - technickou na člunu nedělám a spotřeba motoru 00prd.


Pak mám taky samozřejmě kajutovou plachetnici 25ft a tam už je to úplně o něčem jiném. Ale s nákladama (když neberu to, že pořád něco vylepšuju) je sezonní kotvení 3500 (bójka) + vytažení a spuštění za traktorem počítám že se vejdu do 1000kč. Ale parkuju zas na svym pozemku. A zas k tomu technická lodě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zmiňoval jsi běžné náklady jako projetý benzín, nevím jestli máš ponětí, o jaké peníze vlastně jde. Mám 5m a 90HP přívěsák a spotřeba je kolem 60l/100km při 5 lidech, ve dvou kolem 45l/100km, počítám vždy na ujeté km, spotřeba na hodinu mě nezajímá, není to sekačka, která jede pořád ve stejném režimu. Při 50km/h by tedy byla spotřerba 30l/h. není to moc, 6m kajutovky umí i přes 100l/100km. Na moři projezdím denně kolem 2-3 tisíc Kč, když vezmu i sezonu na Orlíku, tak jsem na 50 i 60 tisících Kč za rok v benzínu. To není málo a je třeba s tím počítat, žere to jako ZIL, to se nedá nic dělat. A žádnej zázračnej úspornej motor neexistuje, tedy pokud chceš jezdit rychle a ne ve výtlaku, pak můžeš jezdit na 5HP záložák za 1-2 l/h rychlostí kolem 5-7km/h Upraveno uživatelem jiri.sefrna
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na rychlym clunu uspornej motor skutecne neexistuje. Kdyz mas ale clun s vytlacnym trupem (neco jako trup plachetnice), tak se s tim 5HP motorem da jet "celkem rychle". Tzn. neco jako 13km/h, za 1,5l/h. Tam uz silnej motor ale nema vyznam, 10HP je nejvic co bezne muzes vyuzit a jezdi to pomerne levne. Nekdo to ma takhle radsi nez rychly cluny, akorat ta lodicka pak vetsinou je delsi, takze se nevejde do kazdy garaze.


Ja mam sice teoreticky kluzak, takze ten 5HP motor tam neni uplne OK, ale tech 7km/h jedu za 0,5l/h. V teto verzi se z toho stava dostupna zabava pro prosty lid. Za tejden dovoleny na Slapech jsem projel asi 8 litru benzinu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...