Přejít na obsah
Plavidla.cz

Schéma zapojení pohonu a ovládání elektropohonu


Tom2082

Doporučené příspěvky

  Citovat
No jo no, já jsem zvyklí u fora zmačknout ikonu vložit obrázek a zadat cestu, kody jsou spíše pro programátory...

Ze ty ses na facebooku? ;)

 

Edit :Koukam na to schema... ty mas motor 1200W/12V?

 

Jestli ne, tak bych ti silne doporucil predelat to na polovicni proudy a na 24V. Az se ti na jednom z dvojice paralelnich relatek prichyti kontakt, tak to pres to druhy udela takovej zkrat, ze z tech relatek zbydou jenom ohorely konektory. Na 24V budes mi taky moznost nejak regulovat vykon, s timhle on/off rizenim daleko nedojedes.

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
  Citovat
No jo no, já jsem zvyklí u fora zmačknout ikonu vložit obrázek a zadat cestu, kody jsou spíše pro programátory...

Ze ty ses na facebooku? ;)

 

Edit :Koukam na to schema... ty mas motor 1200W/12V?

 

Jestli ne, tak bych ti silne doporucil predelat to na polovicni proudy a na 24V. Az se ti na jednom z dvojice paralelnich relatek prichyti kontakt, tak to pres to druhy udela takovej zkrat, ze z tech relatek zbydou jenom ohorely konektory. Na 24V budes mi taky moznost nejak regulovat vykon, s timhle on/off rizenim daleko nedojedes.

Na facebooku nejsem a nemám ho.

 

No ty relátka by to měly vydržet, když jsou chráněný těmi nulovými diodami. Proti zkratu je tam pojistka. Popřemýšlím jak vyřešit ty paraelní relé.

 

Mám motor 1200W/12V, takže jedině sehnat ješte jeden a provozovat na 24V, ale to s emi moc nechce když je obecně vše spíše na 12.

 

Ten pohon má být n atichou plavbu a manévrování s tím moc nepůjde, na to je spalovací motor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
Jestli to je na tichou plavbu a manevrovani s tim moc nepujde, tak bys mohl uvazovat o tom, ze to spis nebude jezdit dozadu ale mohlo by to mit regulaci vykonu.

No tohle je zajímavá myšlenka, by tím odpadla složitost reverzace, ale jak udělat regulaci v těchle proudech fakt nevím. Tranzistory na tyhle proudy budou mastny, a napěťová regulace je dost ztrátová.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hele, treba tohle je zajimavy, tranzistor co tam maji je do 74A (a vic jsem P-MOS nikde nevidel) a stoji kolem 60Kc. Kdyby se zapojeni trochu upravilo a tranzistory se tam hodily tak 3 nebo 4 s mensima predradnejma odporama (mozna jenom delsi privody z topnyho dratu), tak by to mohlo fungovat.

 

http://www.elektronikacz.ic.cz/Data/images-elektronickyprerusovac/image002.png

 

Zde komplet dokumentace: http://www.elektronikacz.ic.cz/Data/elektronickyprerusovac.html

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
Hele, treba tohle je zajimavy, tranzistor co tam maji je do 74A (a vic jsem P-MOS nikde nevidel) a stoji kolem 60Kc. Kdyby se zapojeni trochu upravilo a tranzistory se tam hodily tak 3 nebo 4 s mensima predradnejma odporama (mozna jenom delsi privody z topnyho dratu), tak by to mohlo fungovat.

 

http://www.elektronikacz.ic.cz/Data/images-elektronickyprerusovac/image002.png

 

Zde komplet dokumentace: http://www.elektronikacz.ic.cz/Data/elektronickyprerusovac.html

Tohle je cyklovač a perioda se tuším řídí kondezátorem, moc to pro regulaci použitelný není.

To je jednoduší sehnat malý regulátor a doplnit výkonovými tranzistory, uvidím co stuhnu. Na tuhle sezonu to zkusím zatím bez reverzace, jen zap/vyp, více asi nestihnu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
Ja sem na tamto narazil pri hledani zapojeni toho 74A tranzistoru. To ostatni je (z myho hlediska) takova celkem podruzna zalezitost - tu se skrabne spoj, tam se neco spoji, tu se da jinej kondik....

 

Joo... tady mame ten zazrak - http://www.puhy.cz/stejnosmerny-regulator-motorku-3789.html

Když už b yse šlo tímhle směrem tak pak už s tou reverzací viz můj příspěvek. No nic , jdu studovat výkonové tranzistory....:)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1) pokud mas prepinaci rele pro dany proud, staci ti na prepinani smeru 2ks. Na hroty privedes motor a na prepinaci kontakty spravne + a -. Pak mas jeden signal na prepinani smeru. Neumi to pak brzdeni motoru, ale to stejne nepotrebujes.

 

2)http://pokusy.chytrak.cz/schemata/wmp.htm - tady mas schema PWMky s 555kou. Jenom vymenit vystupni tranzistor za nejakej poradnej a pridat do minusu podle rady cislo 1.

 

Jinak samozrejme tranzistorovy H mustek, proc ne, ale krome potreby 4 relativne drahejch tranzistoru pripocitej problemy s buzenim hornich a citlivost na casovani, daj se bez problemu na par milisekund uveds do zkratu a pak papa lala.

Upraveno uživatelem bahno
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja myslim, ze kdyz si za 180Kc koupi stavebnici s hotovym tistakem, tak to bude urcite lepsi nez ten bastl co je na strance ve tvym odkazu. Jinak ten NPN tranzistor bych tam klidne nechal, at budi ty 4 FETy. Kdysi jsem zkousel pouzit 555 primo jako vykonovej clen kapacitni pumpy a dalo to 20mA na vystupu, ale to uz se ta 555 dost potila, takze udelat tam nejaky slusny buzeni tech FETu by nebylo od veci.


Zajimavy je, ze kdyz na 555ku misto PNP napojis NPN, tak to funguje taky, jenom je 100% vykonu na opacny strane jezdce. 555ka je proste genialni chip.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
Ja myslim, ze kdyz si za 180Kc koupi stavebnici s hotovym tistakem, tak to bude urcite lepsi nez ten bastl co je na strance ve tvym odkazu. Jinak ten NPN tranzistor bych tam klidne nechal, at budi ty 4 FETy. Kdysi jsem zkousel pouzit 555 primo jako vykonovej clen kapacitni pumpy a dalo to 20mA na vystupu, ale to uz se ta 555 dost potila, takze udelat tam nejaky slusny buzeni tech FETu by nebylo od veci.

 

Zajimavy je, ze kdyz na 555ku misto PNP napojis NPN, tak to funguje taky, jenom je 100% vykonu na opacny strane jezdce. 555ka je proste genialni chip.

Zatím to vidím takhle http://www.puhy.cz/obousmerny-regulator … -3775.html to by budilo tohle http://www.ges.cz/sheets/i/irf1404.pdf budu pěkný regulátor s reverzací.

 

Jen bude zrůdnost na ty tranzistory pajet nebo svorkovat kabelovou žílu o průřezu cca 25 mm2...... :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty hele, ale tohle je tranzistor s N-kanalem, ne? Ja myslim ze potrebujes dva s N-kanalem a dva s P-kanalem. Dela se tohle i v ty opacny verzi? Ja sem totiz hledal docela hodne a s P-kanalem jsem nenasel vic nez tech 74A. Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
Ty hele, ale tohle je tranzistor s N-kanalem, ne? Ja myslim ze potrebujes dva s N-kanalem a dva s P-kanalem. Dela se tohle i v ty opacny verzi? Ja sem totiz hledal docela hodne a s P-kanalem jsem nenasel vic nez tech 74A.

Aha, jsem uvažoval že s P kanálem existuje automaticky, no pokud nem tak budu muset zase přemýšlet jak řešit přepolování aby se dali užít jen s N kanálem. Zatím budu rád když stihnu na letošní sezonu jen zap/vyp :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

protože v jednoduchosti je síla a elektroniku nemám rád, řešil bych zap/vyp odpojovačem baterek integrovaným do rukojeti a reverz otočením motoru - předpokládám, že to je přívěs


jináč se dá koupit reverzační stykač ke kotevním vrátkům, ale je to italskej šmejd, uhořívaj kontakty


btw. jak máte zmáknutý rozběhový a vypínací proudový a napěťový štosy?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To co jsem soupnul jako schema je totez no na tom odkazu "za 180". Ale:

1) budit ty fety neni trivialni - ty dolni jsou v pohode, ty horni ne.

2) Bavime se tu o tranzistorech co spinaj 120A?

Pro davida:

I malej motor ma cenu ridit, polovina prikonu rozhodne neznamena polovicni rychlost lode. Viz my pokusy s jednodeskovkou a 320W motorem - na 150W to jede svizne a usporne.

A rozbehovy prodovy stosy nejsou zasadni problem, ty resi Ip toho tranzistoru a rozumna frekvence ty PWMky. Napetovy vypinaci stosy resi ty diody - zas takovej vykon utopit nemusi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
protože v jednoduchosti je síla a elektroniku nemám rád, řešil bych zap/vyp odpojovačem baterek integrovaným do rukojeti a reverz otočením motoru - předpokládám, že to je přívěs

 

jináč se dá koupit reverzační stykač ke kotevním vrátkům, ale je to italskej šmejd, uhořívaj kontakty

 

btw. jak máte zmáknutý rozběhový a vypínací proudový a napěťový štosy?

Rozběhový proud je nulový nebot proud cívkou je spojitý, vypínací proud řeší nulovací diody.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  Citovat
To co jsem soupnul jako schema je totez no na tom odkazu "za 180". Ale:

1) budit ty fety neni trivialni - ty dolni jsou v pohode, ty horni ne.

2) Bavime se tu o tranzistorech co spinaj 120A?

Pro davida:

I malej motor ma cenu ridit, polovina prikonu rozhodne neznamena polovicni rychlost lode. Viz my pokusy s jednodeskovkou a 320W motorem - na 150W to jede svizne a usporne.

A rozbehovy prodovy stosy nejsou zasadni problem, ty resi Ip toho tranzistoru a rozumna frekvence ty PWMky. Napetovy vypinaci stosy resi ty diody - zas takovej vykon utopit nemusi.

1, jeden čas jsem s tím experimentoval když jsem tvořil střídač na 50 Hz, nakonc se topovedlo ale nebyli to 100A proudy

2, ano, jsou to veliký proudy ale když už mám takový motor tak se dá sotva něco jiného vymyslet, jedině nějaký výkonový reostat a řídit napěťově, tedy jen při mánevrování, al eto je takový všechno středověký

 

Nevím jak u tvé lodi, ale moje je větší , tedy vzhledem k tomu motoru, jede mi i při 400W, co jsem zkoušel ale to je fakt jak hlemýžd. ten 1200 W je lepší, a to řízení si myslím smysl nemá nebot když vzroste rychlost klesne moment motoru a tím i proud.

Těch 1200 W je jen když by se roztážel do plné zátěže, a to v případě vody není, tam je náběh sice strmý ale roztáčí se prakticky do nulové zátěže.

Takže priorita je zatím pro mě ta reverzace, to řízení nevím jestli zvládnu ve smyslu spousta času s vymýšlením a pak to může klidně schořet a všechno usilý v niveč.

Takže závěrem bych to viděl asi tak, že na přívodu baterie tranzistor pro řízení, dále mechanické prvky pro reverzaci, použity při nulových proudech. Vyhnout se paraelním relátkům, sehnat 100A stykače nebo něco podobného.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...
TOPlist