Přejít na obsah
Plavidla.cz

výfukové potrubí


Danykopy

Doporučené příspěvky

Dobrý den,chci se zeptat zkušenějších a znalejších. Výfukové potrubí u dieslového lodního motoru musí být vedeno od motoru pozvolna dolu,nebo jakkoliv? já bych potřeboval abych ho mohl u motoru svést na dno lodi a na konci u zrcadla ho zase vytáhnout nad vodorysku,ale mám obavy,že vznikne sifon a motor se bude dusit,protože neprotlačí plyny skrz vodu,která se bude držet na dně sifonu,jak to tedy je? nevím jak přesně jsou ty motory dělaný s tím chlazením výfuku. Děkuji za rady
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Většinou je vedeno lehce dolů do tlumiče a potom co nejvýš jak to jde a pak někam nad vodorysku. Na to vyústění trochu bacha - když loď jede "normální" rychlostí, mělo by být trochu nad hladinou. Když to dáš moc vysoko, tak v malých rychlostech je dost slyšet pleskání chladicí vody na hladinu, zatímco zanoří-li se ti záď ve větší rychlosti a tím se výfuk dostane pod vodu, nic moc se neděje - hluk vody okolo lodi bublání v podstatě eliminuje. Rozhodně by vyústění výfuku ale nemělo být u stojící lodi pod hladinou. Někde tady je o tom debata - hledej.

edit - http://www.plavidla.cz/forum/viewtopic.php?id=233 -je tam ale trochu pomíchané odvod vrtulí a "klasika" u stabiláků.

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

aha,tak to je složitější,než jsem si myslel,já budu mít asi tu druhou variantu,to znamená,že motor umístěn pod vodoryskou,nebo záleží na vyústění výfuku,jestli je nad vodoryskou? koukám,že tam budu muset dát nějaký odvzdušnění nad palubu,pak zpátky do výfuku,pak tam je asi nějakej gumovej člen,asi kvůli vibracím,pak asi nějakej lapač na nečistoty,na usazení kalu? sazí? to že by tam měl bejt i tlumič,to jsem taky nevěděl,myslel jsem,že to bude tlumit ta voda,ale stéjně mi nejde do hlavy,že bude muset tlačit motor spaliny přez cirka 30cm vodního sloupce.ale asi je to tak dobře.jinak díky za odkazy a rady,super
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten odkaz od Charlieho se mi nějak nezobrazuje, ale je to prosté - motor (prakticky vždy pod vodoryskou), hadice k tlumiči (tlumič někde u motoru, tedy také pod vodoryskou), hadice vzhůru co nejvýše (někam do úrovně paluby) a zpět dolů a ven z lodi kousek nad vodorysku. Voda se nastřikuje do výfukového sběrače a tlak plynů ji spolehlivě vyprskává ven. Výškový rozdíl mezi tlumičem a ohybem hadice pod palubou mám něco přes metr a není to žádný problém. Asi to může být i méně, ale bacha aby nedošlo v nějaké extrémní situaci k zalití motoru. I když zalití vodou hrozí spíš od sání chladící vody u dvouokruhového chlazení, ale to je jiná kapitola.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

První tlumič za vyústěním výfuku z motoru je vodní zámek, tam se drží chladící voda a zamezuje, aby se ti zpětně nemohla z výfukového potrubí dostat voda zpět do motoru přes výfuk, vše je propojeno gumovýma výfukovejma hadicema. Od vodního zámku jde hadice co nejvějš a je napojená do svislého tlumiče. Pokud je motor pod vodoryskou, tak výstup chladící vody z motoru se vede zase co nejvýše, přes zavzdušňovací koleno (aby ti nemohla jít zpětně voda zpátky při odstavení motoru) do směšovače. Lapač nečistot, kalů, sazí tam není, jsou to jen tlumiče. Nevím jak máš silnej motor, pro silnější motory se dává mezi vodní zámek a svislej tlumič ještě jeden tlumič - to je to na obrázku co jsi asi považoval za pružnej člen. Normálně se nechají koupit plastové tlumiče (Vetus, a pak i jiní výrobci) ale dají se vyrobit i nerez, ty bývají více tiché, neduní tolik.

 

Pokud by jsi chtěl tak dám odkaz na obchod v německu kde jsem kupoval Vetus díly na výfukový systém - poloviční ceny oproti cenám v čechách.

 

Hadice, vodní zámek, svislej tlumič a průchodka výfuku trupem i s poštovným mě vyšlo cca na 7tis - vše na průměr 40mm.

 

Tedy ti dám ještě odkazy na obrázky tlumičů s českejma cenama:

svislej tlumič: http://www.imramovsky-marine.cz/cs/katalog/lodni-motory/prislusenstvi/vyfukovy-system/vyfukovy-sifon-lt/ej

vodní zámek: http://www.imramovsky-marine.cz/cs/katalog/lodni-motory/prislusenstvi/vyfukovy-system/vyfukovy-sberac-lp/

výfuková hadice: http://www.imramovsky-marine.cz/cs/katalog/lodni-prislusentvi/voda-palivo-topeni-odpad-instalace/hadice/vyfukove/vyfukova-hadice-40/

odvzdušňovací ventil: http://www.imramovsky-marine.cz/cs/katalog/lodni-motory/prislusenstvi/vyfukovy-system/odvzdusnovaci-ventil/

tlumič - muffer: http://www.imramovsky-marine.cz/cs/katalog/lodni-motory/prislusenstvi/vyfukovy-system/tlumic-vyfuku-mp/

Upraveno uživatelem Charlie
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chtel bych vetsinu dilu vyrobit sam z nerezu,myslim,ze by me to melo vyjit podstatne levneji,ale chci aby to bylo udelany spravne.diky za tyhle informace,..puvodne jsem myyslel,ze bych proste vyvedl rouru,dal tam nejakej gumovej mezikus a hotovo,ale koukam,ze to bude krapet slozitejsi.motor jeste nemam,ale moc silnej nebude,pocitam s motorem do 40 koni.jeste k tomu privedeni chladici vody,kdyz uz se o tom bavime.kde je nejlepsi udelat diru do trupu,v nejnizsim miste?jakej prumer asi?nemelo by to byt s nejakym kosem aby se dovnitr nedostaly necistoty?asi je dobre mit na tom vstupu kohout,na uzavreni v pripade poruchy,ze?nebo nenni dobry to udelat taky az na palubu aby nehrozilo zaplaveni?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi nesprávně jsem nazval výfukový sběrač (resp. vodní zámek) tlumičem. Buď jak buď mám v systému pouze ten sběrač (druhý odkaz od Charlieho) a společně s hadicema a vodou to tlumí zcela uspokojivě. Je fakt, že mám diesel jen 20 koníků. Co se týká toho ventilu, mám za to že je spíš zavzdušňovací, tak ten tam tedy nemám. Myslím, že při vyústění výfuku nad vodorysku, dostatečného přesahu hadice nad hladinu při poměrně velkém průměru potrubí zalití ani nehrozí - jak jsem psal, na rozdíl od přívodu vody k pumpě - to si motor bez zavzdušnění při odstavení nasaje jedna radost.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám na 13Hp dieselu vodní zámek hadice a svislej tlumič, už jsem to tak koupil. Zavzdušňovací ventil je tam taky, přívod vody mám udělanej od nasávacího koše přes kohout hadicí do filtru chladící vody (ten mám dost nad vodoryskou), z něj hadicí rovnou do čerpadla vody na motoru z něj to jde do výměníku a z výměníku hadicí přes zavzdušňovací koleno do výfuku.

 

Na chlazení 13Hp dieselu mám průměry hadic na vodu 14 - 20mm, sání vody mám na začátku motoru a mám tam jen průchodku trupem - volná díra. Na bývalé lodi jsem měl sání vody přes tohle: http://www.imramovsky-marine.cz/cs/katalog/lodni-prislusentvi/voda-palivo-topeni-odpad-instalace/saci-kose/sani-vody-12/ ta "kapka je pod lodí a jsou v ní drážky pro prostup vody - takový hrubý síto. A filtr vody mám tenhle: http://www.imramovsky-marine.cz/cs/katalog/lodni-prislusentvi/voda-palivo-topeni-odpad-instalace/filtry/pro-chladici-vodu-1/

 

Kohout na vstup vody určitě dej, kdyby byl s něčím problém, ať můžeš zavřít vodu - a našroubovat ho rovnou na průchodku - bez hadice - hadici až od kohoutu dál. Akorát pozor na kulový kohouty v zimě aby ti při zavření kohoutu v něm nezůstala voda - v mraze pak rádi praskaj.

 

A celý vedení chladící vody je dobrý vyspádovat tak, aby se ti v něm zbytečně nedržela voda - a případně aby šla jednoduše na zimu vypustit.

 

Jinak k výrobě - svislej tlumič bych udělal z nerez trubky, co největší průměr se ti vejde (nebo svařit hranatej) a nahoře i dole udělat připojení na hadici - podle použitýho průměru hadic. Vodní zámek by šel taky udělat, jen naležato, ale nevím jak je to vevnitř provedený, v řezu jsem ho neviděl, ale vstup vody bude muset být nahoře a výstup šikmo odspodu nahoru aby se nemohla z výstupu na zámku dostat voda zpátky dovnitř.

 

to taurus: odhlučněno máš opravdu parádně, v létě jsem tě potkal na orlíku, valil jsi kolem nás a diesel si jen spokojeně odfukoval - jak máš odhlučněnej motorovej prostor? Já budu dávat na jaře izolaci a rád bych to odhlučnil co nejvíce.

Upraveno uživatelem Charlie
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Charlie - odhlučněné to mám dost bídně - sem tam nalepený mirelon tl. asi 1 cm. Okolo lodi nebo na přídi je to v pohodě, ale v kokpitu se to ozývá víc než bych si představoval. Snad to ještě někdy trochu dolepím. Jinak ještě k tomu přetržení vodního sloupce - mám za to, že jak to máš udělané je to dost o hubu. Já při svém ponoru mám komplet motor pod úrovní hladiny a po prvním roce bez problémů se mi ho podařilo komplet zaplavit a to mám filtr také až nahoře. Prostě to chytlo "panáka" a bylo vymalováno. Tak jsem do nejvyššího bodu sání dal téčko s ventilem a ten před vypnutím motoru (nebo krátce po) na chvíli otevřu. Není to sice moc automatizované, ale zcela spolehlivé. Tedy pokud to nezapomenu otevřít, což se mi za asi 10 let ještě nestalo. Automat jsem tam chtěl dát, ale ruční ventil byl zrovna po ruce no a už tam zůstal... Jinak s tvým příspěvkem souhlas, jen ten zavzdušňovák až za motorem mi nějak nesedí.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No je to takhle i podle nákresů a bylo to tak namontováno. Já tedy motor pod úrovní hladiny nemám, tedy určitě ne celej. Předpokládám, že když to fungovalo v lodi přes 20 let, tak že je to ok, ale zkušenost s tím nemám, takže pro jistotu seženu ještě jeden zavzdušňovací ventil a přidám ho na sání vody.


Jinak na izloaci já sehnal izolační desky co dávají na odhlučení elektrocentrál s diesel motorem, je to skelná vata, molitan, skelná vata a hliníková folie - samolepící síla někde mezi 2 - 3cm na bokách motoru nemám moc místa, tak tam přijde jenom to, a pokud to nebude stačit, tak přemýšlím, že bych zbytek motorovýho prostoru kterej nebude v těsný blízkosti motoru ještě přidím takovou tu tvarovanmou izolaci - co vypadá jak plato od vajec, tam by se ten hluk mohl víc pohltit.

Upraveno uživatelem Charlie
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Uz tomu trochu zacinam rozumet. Ten zavzdusnovaci ventil za motorem je tam proto aby to proste pri vvypnutym motoru nenasalo do motoru pres vodni chlazeni a vejfuk vodu,ktera. By se tam natlacila,neco jako,kdyz se nasaje s hadice pri. Precerpavani treba nafty z nadrze...tak to uz me hnedka napada jak usetrim za odvzdusnovaci ventil,staci vytahnoutdve trubky nad palubu jako na obrazku a v nejvyssim bode navarim tenkou trubicku treba prumer 6,nebo 8 mm a dlouhou treba 15cm,vodu to nevyflusne,teda doufam a i kdyby,bude to nad palubou a zaroven se tamtudy dostane do systemu bez problemu vzduch..ta zpetna klapka na vyfuku to by asi bylo moc slozity to vyrobit,resp.aby to fungovalo,tesnilo...tak to bych asi koupil...a jak mate vyresen pruchod vyfuku skrz lod? To asi je lepsi pevne nespojovat s trupem,aby se neprenaseli vybrace? Nebo je to jedno? Kdyz uz je to vlastne od motoru odvibrovano totim gumovym kusem vyfuku?asi bych udelaldiru na pruchod vyfukove roury vetsi a v tom miste bych vyfuk dal do gumove trubky a to cele prostrcil trupem...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takhle udělanou izolaci bych si taky představoval, můj hlavní problém je vlez do motorového prostoru - řemenice vyšla až do překližky víka, tu jsem musel vybrousit až na "tloušťku" asi 2 mm a tam s tím moc nenadělám - jedině celý dekl předsadit dál od motoru. Ne že by to nešlo, ale nějak se k tomu nemůžu dokopat. K zavzdušnění - jestli to maká 20 let, tak to je asi v pohodě.

Danykopy - jenže takhle ti to ani zase nenasaje vodu.

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Danykopy - to výfukové potrubí je celé z hadice - tím že je chlazená vodou tak je to OK. Do boku lodi šroubení a na něj rovnou připáskovat hadici.

edit - jsi moc rychlej - nestíhám. Nasaje si to bez problémů (tedy máš-li v pořádku impeler)

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten zavzdušňovák je tam ve většině případů nezbytnej - to že to Charliemu funguje jak píše je možný - záleží na ponoru a umístění motoru. Já ho tam nemít, tak to utopím. A nevěřil bys, jak ta svině voda rychle motor otevřeným výfukovým ventilem naplní včetně vany. Pak stačí zastartovat a je to o zkurvení motoru, nehledě k tomu, že zbavit ho vody není taky žádná slast.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo průchodku pevně do trupu (já jí mam na zádi, ale záleží od konstrukce trupu - nemám bádenplato na zádi) a utěsnit, aby se ti nemohla dostat tamtudy eventuelně voda do lodi. Vybrace se ti přenášet od výfuku do lodi nebudou, protože jsou to všechno hadice, nic napevno. Pokud to budeš dělat nové, tak bych asi investoval do automatickejch zavzdušňovacích ventilů, je to na to dělaný a nemusíš pak na to pořád myslet.


Jinak s tím zaplavením, při zastaveným motoru by to teoreticky mělo podržet čerpadlo, já tam mám klasickej impeler a přes něj bych řekl, že by se voda samovolně nasávat neměla, né? Nebo se pletu?


A když zavzdušňovák na sání, tak ho dát před čerpadlo?

Upraveno uživatelem Charlie
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No já nad tím tak přemýšlím, a mě voda jde vlastně hadicema do výměníku, tam nemá kde utéct, ve výměníku taky nemá kam utéct a pak na výstupu z výměníku jde hadicí přes zavzdušňovací ventil do výfuku, tak jestli jsem to dopře pochopil, tak se voda nemůže samovolně do výfuku dostat, protože musí přes zavzdušňovák.


Já mám dvouokruhový chlazení - vnitřní uzavřený okruh motoru s nemrzkou a vnější otevřený okruh přes výměník do výfuku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To já mám taky - ta voda se tam dostane až výfukovým potrubím - sběrač na motoru mám pod úrovní hladiny.

edit - a vyústění výfuku pochopitelně je až nad hladinu, tak se to zaleje komplet. Totéž by mohlo nastat i přímo přes výfukové potrubí, ale tam to u mě, jak píšu výš, nehrozí.

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

viky - při rychlosti, množství a teplotě výfukových plynů by to do lodě bylo dost monstrum. Dělám ve firmě, krerá tyhle věci vyrábí a aniž bych to počítal myslím že je to mimo realitu. Nehledě k tomu, že voda ve výfuku má i hodně tlumící účinek. To už je jednodušší udělat izolovaný výfuk bez chlazení - ale to v případě třeba laminátové plachetnice se stísněným prostorem je docela vopruz.

edit - jedině snad to udělat u kratšího vedení jako dvouplášťové s vodou okolo výfuku, ale to už je kutilství na entou. Pak z toho většinou vyleze něco ve stylu "stavěl dědoušek, navrhovala kočka" :)

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...