Přejít na obsah
Plavidla.cz

Splneny sen


tomas80

Doporučené příspěvky

KB:

pokud by jsi vyklopil silnou šedesátku z vody,odmontoval na ní propeller,celý motor zakryl přepravním futrálem,měl zapsaný motor do 10kW v LO,pak si myslím,že ti nemá co kdo vytknout,ale zkus si to pro klid duše pozjišťovat na SPS a na příslušném útvaru PčR a tuto informaci ode mě berte případně jako dárek k vánocům...


konkrétně tvá loď by pro tuto úpravu byla ideální (dva závěšáky),horší by to měli kluci s vestavěnými motory,tam už by to tak snadno nešlo

Kéž by to tak šlo , Kvůli Lipnu bych tam i tu šedestáku klidně shodil dolu , kdyby s tou motnáží a demontáží nebyla taková pakárna .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 176
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Srovnání s vodami, kde jsou spalováky zakázaný mi nepřijde na místě. Jde o samotnou podstatu zákona. V tomto případě jde evidentně o ochranu environmentu. V případě omezení výkonu jde evidentně o regulaci způsobu plavby. V prvním případě nesmíš vézt na palubě spalovací motor ani v krabici, jako náklad. Ve druhém případě jde o zařízení použité k pohonu.

máš pravdu,zákon přítomností silnějšího k provozu zablokovaného motoru nijak porušen není,hlavní pohon je v danou chvíli motor do 10kW,který umožní pouze výtlak

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dneska jsem volal na SPS v Praze a musím uznat že jsem si sednul na zadek . Je to přesně jak psal Z 2013 . Pokud budu mít zapsaný další motor do 10 Kw v techničáku lodě a nebudu požívat mojí 60 Hp , tak s tou lodí můžu na všechny vody do 10 KW .Motor ani nemusím vyklápět(i když by to bylo prý transparetnější) , ani sundavat vrtuli. A klidně mi to pošlou písemně .

Takže 2017 rok bude ve znamení Lipna :-) Hurááááááá

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

desítka by byla lepší,s pětkou to bude větší louda než ta moje louda loudavá a hlavně nebude energie na vítr či vlny, bude každopádně legrační předjíždět "pomalé víceválce" plující s motůrkem 2,5-5-6hp...


na vodě do 10kW je větší pohoda,výtlak nikoho nenasírá,psal jsem to tady už kdysi a je klidně možné,že hodně lidí hledajících klid se přemístí právě na tyto vody a občas si odjedou zabláznit jinam,otázkou je,kdy to nějaký trouba začne porušovat a nastartuje silný motor,pak prosím všechny o vytočení 158 bez jakýchkoliv skrupulí,jinak nám to zatrhnou všem a nastane opět doba temna


tu šedesátku bych raději používal než požíval,blbě by to šlo ven...

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pokud mohu,doporučím všem kolegům s těžšími loděmi motor Yamaha FT 9,9 High Thrust,(neprohospodařuje palivo,je tichoulinký,neskutečně úsporný) a hlavně díky tlačnému převodu 1:2,92 má přebytek síly na vlny či vítr i s lodí o výtlaku cca 3 tuny ,navíc krásně drží směrovou stabilitu,tedy i kluzáci by nemusely tolik kličkovat,a pokud se vám podaří vyřešit společné řízení a samostatné ovládání na můstku,máte "druhou plnohodnotnou" loď na vody do 10kW a jako bonus na vody s neomezeným výkonem i skvělý záložák s výklopnou hydraulikou a elektrickým startem (model LEPL),jedinou vadou je jeho cena...


zároveň zkušenější poprosím o radu s výběrem silnějšího spalováku pro moji loď,výtlak 2,5-3 tuny,výrobce povoluje maximální instalovaný výkon na lodi 40hp,délka 7,1m,šířka 2,08m,(tedy užovka),mám ve výběru dvě Yamahy - FT25 High Thrust LEPL (převod 1:2,42)a F40 LEPL (převod 1:2),na 99% jsem rozhodnutý pro tlačnou FT25 HT,která dle mého pro výtlačnou loď by měla být vhodnější už jen součtem výkonů (9,9+25),plavební oblast jezera a řeky včetně Dunaje, F40 by měla být však rychlejší už jen díky výkonu a menšímu převodu,na finální rozhodnutí je zatím dost času,oba motory jsou za cca stejné peníze +-150-160 tis Kč po slevách

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Což o to mně je to jedno 5- nebo 10 Hp , rychle to stejně nepojede ani se to nebude smět a budu pod dohledem místních . Ale je fakt že to je velké překvapení že se to může .


Ale je to totálně postavený na hlavu , budu tam brblat s hlučnou 2T 5 HP , co čoudí a smrdí a 60Hp co žere úplně stejně ,možná mín s tou mojí lodí je tichounká a má samý ekohvězdy , tak bude muset být zhasnutá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

VYJÁDřENí SPS PRAHA


Dobrý den,


Vyhláška č. 46/2015 Sb. o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě stanoví v části „Rozsah a podmínky užívání povrchových vod k plavbě“, v §2, odst. 1 násldeující:

Povrchové vody, které jsou nesledovanými vodními cestami1) nebo účelovými vodními cestami1) uvedenými v příloze č. 2 k této vyhlášce, je možné užívat k plavbě malého plavidla se spalovacím motorem pouze tehdy, je-li k pohonu použit spalovací motor o výkonu nejvýše 10 kW a plavidlo pluje takovou rychlostí, při které vztlak plavidla tvoří zejména hydrostatické síly a vliv dynamických sil vyvolaných rychlostí pohybu plavidla je zanedbatelný (dále jen „plutí ve výtlačném režimu“). Omezení výkonu spalovacího motoru se nevztahuje na plachetnici, která je plavidlem využívajícím při plutí jako hlavní pohon pouze sílu větru působící na plachty nebo obdobné zařízení na plavidle, používá-li spalovací motor jen jako pomocný pohon k manévrům v místě stání, v nouzi nebo za nepříznivých klimatických podmínek.


Z uvedeného vyplývá, že pokud bude použit pouze motor do 10 kW maximálního výkonu , je plavba za uvedených předpokladů možná.



Petr Horáček

referent dokladů plavidel


Telefon: +420 234 637 443


Státní plavební správa - pobočka Praha

Jankovcova 4

170 04 Praha 7 - Holešovice


ústředna: +420 234 637 111

Fax: +420 266 710 545

E-mail: pobockapraha@plavebniurad.cz

Internet: www.plavebniurad.c

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pokud mohu,doporučím všem kolegům s těžšími loděmi motor Yamaha FT 9,9 High Thrust,(neprohospodařuje palivo,je tichoulinký,neskutečně úsporný) a hlavně díky tlačnému převodu 1:2,92 má přebytek síly na vlny či vítr i s lodí o výtlaku cca 3 tuny ,navíc krásně drží směrovou stabilitu,tedy i kluzáci by nemusely tolik kličkovat,a pokud se vám podaří vyřešit společné řízení a samostatné ovládání na můstku,máte "druhou plnohodnotnou" loď na vody do 10kW a jako bonus na vody s neomezeným výkonem i skvělý záložák s výklopnou hydraulikou a elektrickým startem (model LEPL),jedinou vadou je jeho cena...


zároveň zkušenější poprosím o radu s výběrem silnějšího spalováku pro moji loď,výtlak 2,5-3 tuny,výrobce povoluje maximální instalovaný výkon na lodi 40hp,délka 7,1m,šířka 2,08m,(tedy užovka),mám ve výběru dvě Yamahy - FT25 High Thrust LEPL (převod 1:2,42)a F40 LEPL (převod 1:2),na 99% jsem rozhodnutý pro tlačnou FT25 HT,která dle mého pro výtlačnou loď by měla být vhodnější už jen součtem výkonů (9,9+25),plavební oblast jezera a řeky včetně Dunaje, F40 by měla být však rychlejší už jen díky výkonu a menšímu převodu,na finální rozhodnutí je zatím dost času,oba motory jsou za cca stejné peníze +-150-160 tis Kč po slevách

ahoj ,tak jestli uvažuješ o řekách jako Dunaj , tak uřčitě 40 HP.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

KB:

vyhláška nenařizuje použití starých 2T motorů,pouze omezuje výkon do 10kW a je na každém,jestli je ochoten čichat 2t a plout se sluchátky,nebo rozbije prasátko a zainvestuje pořízení moderního tichého motoru...


Aleš:

děkuji za radu,Dunaj plánuji plout hlavně po proudu,proti proudu to raději asi jako každý vytáhnu po silnici na vleku,chystáme se s pár lidmi z Bratislavy do Bělehradu,ale určitě bude potřeba občas se s proudem poprat,tedy jeden hlas pro 40hp

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je hezké a rozhodně progresivní, že SPS takto zákon vykládá, ale stále to není právně správně. Zákon nic neříká o maximálním možném výkonu motoru, ale jen cit.: "... je-li k pohonu použit spalovací motor o výkonu nejvýše 10 kW ...". To že si tuto definici všichni vykládají jako výkon motoru napsaný v TP je jen lidová a úřednická tvořivost.

Tak jak je podmínka popsána umožňuje jízdu s jakýmkoli motorem při výkonu do 10KW. A je na dozorujícím orgánu aby mi dokázal, že jsem použil výkon vyšší.

Jasně, že tam nepojedu s hlavním motorem a nebudu se tam hádat, nejezdím na vodu pro takové emoce. Ale kdyby někdo ty koule měl, tak má podle mne v zákoně oporu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

High Trust motory mají obvykle převod v noze více do pomala a větší vrtuly. Měl jsem 9.9 Yamahu (ta měla převod skoro 1:3) na 1,5t plachetnici a ta originál velká vrtule s tím pěkně cvičila, točil jsem jí max na čtvrt plynu a úplně stačilo, většinou bublala jen na zvýšenej volnoběh.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží na tom, jaký výkon při jaké rychlosti potřebuješ. To bych doporučil předem vyjasnit. Pro pohon lodě 5,5m výtlaku 1t třeba nebudeš potřebovat pro běžnou cestovní rychlost zdaleka celých 5HP. Pokud je dobrý tvar trupu, třeba na to stačí jen půl výkonu a pak může být velký rozdíl v hluku motoru. S vyšším převodem a pomalou vrtulí docílíš větší dynamiku při rozjezdu a lépe z motoru dostaneš plný výkon v krajních režimech. Ale na druhou stranu může být nepříjemné, že běžné cestování bude doprovázeno větším hlukem vyšších otáček a vyšší účinnost motoru ve vysokých otáčkách vlastně vůbec nebudeš potřebovat.....

Já bych takový motor spíš viděl na hausboatu, pramici či pracovní plošině, která má velký odpor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Všechno je to o rychlosti, otáčkách, stoupání, prokluzu apod. Když tohle není vyladěno na konkrétní loď, tak vrtule nepracuje efektivně. HT motoru nic nepřidá. Jen sníží otáčky vrtule, takže vrtule se stejnym stoupáním funguje efektivně i při pomalý výtlačný plavbě. Vrtule s tak malym stoupáním, aby to odpovídalo rychlosti třeba 12 km/h se pro řadu malých motorů nevyrábí. Viz. třeba moje Honda.


Je tu o tom několik super vláken. Co vim, tak třeba Viky o tom ví opravdu hodně. (stoupání, otáčky, prokluz apod.)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hondu 5hp jsem měl na kdysi půjčené 20" lodi o výtlaku cca 1-1,3 tuny a motor byl rád,že to rozpohyboval na 7-8km/hod,rezerva na vítr či vlny byla takřka nulová,manévrovatelnost nic moc,proti tomu ten HT 5hp motor bude vždycky lepším řešením a popluje zrovna tak 7-8km/hod,běžný převod je samozřejmě rychlejší,ale má větší prokluz,nemám s těmi malorážkami tolik zkušenností jako Viki,vycházím jen z osobních poznatků,každopádně Vikimu a jeho vláknu děkuji za vzorec na výpočet rychlosti

(otáčky motoru:převod:60x0,0254x3,6xstoupání),vychází to skoro přesně právě u HT motoru (v reálu dokonce +1km/hod proti výpočtu),u běžného převodu je potřeba výslednou vyšší rychlost násobit prokluzem cca 0,8 a vychází to také (+-)


Olin:

HT motoru se neboj,bude super na loď s celkovým výtlakem do 1 tuny (300kg loď,4 lidi,bagáž,motor,benzín,voda,jídlo),na lehký gumák by byl vhodnější motor s normálním převodem



přesně podle výše uvedeného mám problém s finálním výběrem motoru, FT25HT by byl bez prokluzu,F40 s prokluzem,ale i tak zřejmě rychlejší,jenže u těžkého výtlaku je rychlost velmi diskutabilní,proto se zatím víc kloním k FT25HT motoru s lepším záběrem,menším hlukem i spotřebou a obávám se,že není nikdo,kdo by byl schopen přesně propočítat vhodnost toho či onoho motoru pro konkrétní loď,mohu jen vycházet z údaje výrobce o maximálním povoleném výkonu a ze své uživatelské zkušennosti s menším FT9,9HT a s elektrikou,která má cca 2-3x lepší záběr než ta FT desítka a také ze vzorců Vikiho,které odpovídají podle otáček,podle potřebných kW na rychlost to už neumím spolehlivě propočítat


na rychlost 7,3km/hod mi stačí na spalováku 1.700-1.750 otáček,na rychlost 9,3km/hod potřebuji už 2.350 ot,ale vís se už motor stejně neroztočí a nepomohla ani vrtule s menším stoupáním,na elektriku s odběrem 10kW mám rychlost 10km/hod a na oba motory na plný knedl,což je celkově cca 17kW mi to pluje 12-13km/hod,a to je vše co mám k dispozici pro nějaké rozhodnutí,což moc není,ještě mám radu kolegy krále vod,který má na své obytce 40hp a loď tím moc nezrychlil,tímto tě Rendo zdravím a děkuji za rady

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Olin:

HT motoru se neboj,bude super na loď s celkovým výtlakem do 1 tuny (300kg loď,4 lidi,bagáž,motor,benzín,voda,jídlo),na lehký gumák by byl vhodnější motor s normálním převodem

To je právě, čeho jem se bál. Myslel jsem, že proti 4hp Crescentu trochu zrychlím a ztichnu, přitom to bude pomalu stejný, pouze s tím rozdílem, že můžu vzít na palubu , nebo do vleku navíc 500 kg a na tahu to nepoznám. Lodě na který ho chci používat jsou podobný spíše tomu gumáku. No uvidíme, v létě to kdyžtak s Vikym proberu osobně, až připluju do těch jejich končin.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ňák vám tu všem uniká, že většího tahu, při změně převodovýho poměru, lze dosáhnout pouze větším průměrem karfilólu a /nebo/větší plochou listu, či počtem listů. Nikoli pouze holou změnou převodovýho poměru a stoupání.

neboj neuniká,nelze si nevšimnout,že HT motor má vrtuli jak od větráku,s menší vrtulí s malým stoupáním jsem měl za lodí metrovou díru a loď skoro stála,až Ft šrouby na spalováku i elektrice (tu jsem už na sezonu 2015 pro tento větší šroub upravil zcela záměrně) jí daly ten správný záběr,ovladatelnost,atd.


kdyby tě napadl důvod,který z motorů je pro mě vhodnější,budu moc rád...vrtule F40 i FT 25 mají stejný průměr 11+3/4,FTmá stoupání 9",F40 má 11",ale je možné si propeller vybrat


u motoru F40 mám strach,že jen budu víc mixovat vodu a vyrábět vlnu s minimálním vlivem na rychlost,ta FT jednotka je pro mě zatím jistota skvělé volby už jen kvůli vyzkoušené FT9,9

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě zde k probíranému tématu . Mluvil jsem dneska s Plavebkou kvůli zapsání druhého motoru a plavbě na vodách do 10 KW , tak samo jde to ,ale mojí starou 5Hp nezapíšou , bo sice na pramici na Lipně s ní drandit můžu , ale na registrovanou loď by musel být motor už kdysi přihlášen a nebo mladší 2004 .. takže koupit jinej .

Ale co bylo ještě dobrý , varoval mne na Lipně zejména před tím , abych tam ten silnej motor nezkoušel ani nastartovat . Prý to tam je samej práskač a velmi nemile nesou uvolnění z loňska . A pokuty ?? hned to jde do správního řízení a to je od 5000 to 150 tis Kč . No husté

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...