Přejít na obsah
Plavidla.cz

seřízení vůle ventilů


Doporučené příspěvky

  • 2 weeks later...
  • Odpovědi 66
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Dnes jsem rozebral hlavu mého motoru a docela mě dostaly sací ventily. Na talířích ze strany sacích kanálů bylo napečeno dost karbonu - asi tak 0,5 mm. Výfukové byly proti tomu čisté. čímpak to? Že by špatně nastavená vůle? Sací kanály v hlavě jsou taky černé. Sedla přitom nevypadají, že by podcházely - bude stačit jen jemná brusná pasta. Vodítka jsou v pohodě, tak mě fakt napadá jen ta vůle. Nebo to je normální?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Muze to bejt zrani oleje pres zdvihatka (edit: voditka) nebo taky moc velkej predstih. Kazdopadne bordel v sacich kanalech neni moc dobry znameni.


Podpaleni se u ventilu projevuje takovejma jakoby vypalenejma bublinkama dovnitr do materialu. Obvykle to od toho pak praskne. Nevim jestli se u tohodhle motoru spis propali sedlo nebo ventil (spis ventil, protoze sedlo se precejen chladi do hlavy), ale kdybys to tam nasel (jakoby dolicky v dosedaci plose), tak je to jasna znamka podpaleni.

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to se napejkají olejové páry z přefuku - odfuku vany co je zavedenej do sání - filtru. vykašli se na to, nic divnýho to není. spíš koukni, kolik toho z toho odvětrání jde, kdyby moc, tak to je aspoň na překroužkování Upraveno uživatelem david
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tyjo... to mne nenapadlo. Tohle mam spis spojeny se zasranym karburatorem, nez sacima kanalama, ale dava to smysl.


Krome prekrouzkovani se tomu zasirani da jeste slusne zabranit tak, ze se na odvetrani skrine da odlucovac oleje. Sice to nepomuze tem krouzkum, ale aspon se tolik toho sajrajtu nebude usazovat v sani (je to taky mirne ekologictejsi, nez ten olej palit, ale zase se musi obcas odlucovac vycistit nebo vymenit).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak další pokrok. Vodítka ventilů jsou sice OK, ale ventily jsou v háji. Rozdíl na tloušťce dříku je u některého ventilu až 0,06mm, což se mi zdá dost. Z odvětrání mi jde jenom smrad - žádný olej. Hadice odvětrání je přivedená k filtru a do karbecu to jde přes filtr a filtr v tom místě je relativně čistý, takže to je OK. Klika, válce, písty kroužky - všechno přeměřeno a je to v pořádku. Ten motor byl než jsem to koupil zgenerálkovanej, ale hlavu někdo podělal. Ventily jsou zabroušeny tak, že jsou dosedací plochy téměř na kraji, takže kraje ventilů jsou slabé, navíc po očištění pěkně člochtaj ve vodítkách. Jsem zvědavej jestli se mi podaří sehnat nové ventily. Originál určitě už neseženu, ale snad se tam bude něco hodit. V pondělí se pokusím něco poshánět a uvidíme. Možná by stálo za to hlavu poslat na kompletní opravu. V manuálu mám napsané, že nemůžu používat bezolovnatý benzín. Kdybych to někam posílal - co se mění na bezolovnatý? Sedla ventilů jsou ocelová, ale dávají se nějaká tvrdší? nebo jsou jiné ventily?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to motor Mercruiser 90 z roku 1970. Rozebrat jsem ho musel, protože odešlo těsnění pod hlavou. Když jsem chtěl přes zimu udělat údržbu, tak jedna svíčka byla rezatá. Na jednom válci byl i rezatý ventil a na těsnění to bylo krásně vidět. Když už jsem sundal hlavu, Skoukl jsem komplet motor, takže vůle na klice, jak hlavní ložiska, tak i ojniční - vše je těsně nad spodní hranicí tolerance - i axiální vůle.Zvláštní, že na Válcích se naštěstí voda nepodepsala - jsou čisté a kroužky jsou taky OK, takže problém je jen u těch ventilů. Sací ventily choděj docela bez vůle, ale dva jsou zbroušený tak blbě, že talířky mají hranu jako žiletka, což je blbě.Výfukové ventily Jsou docela dobré, ale mají sjeté dříky. Vidím to na výměnu komplet všech ventilů a přitom hlavu komplet dát do pořádku. Zítra se stavím v brusírně jestli mi to udělají.Zrovna bych asi nechal dát i ty těsníky dříků. Píšou, že umí i ventily na veterány, tak snad to dopadne. Já se s tím motorem nějak nemůžu rozloučit. Jsme tak nějak stejná věková kategorie. Mý lodi by sice slušel nejmíň třílitr, ale tenhle je mi pořád ještě líto vyřadit a navíc na novej není.

Nemyslím si, že bych nevěděl vocogo, ale některé informace prostě nemám. Jsou samozřejmě věci, na které nemám vybavení a musí se svěřit specialistům.

Upraveno uživatelem romanva
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Píšeš,že válce jsou O.K. - měřil jsi průměr supitem?? To proto,aby jsi zbytečně nedělal hlavu a komprese díky vyběhaným válcum byla špatná!

Pošli foto a změř všechny rozměry ventilů,pokusím se je sehnat v originálu,aby se namusely vyrábět z jiných ventilů!

Pokud mají ventily vyběhané dříky,budou i vyběhaná vodítka,taky je nutno je vyměnit.

A ještě bývá velmi často ojetý některý palec na vačkové hřídeli,nutno přesně změřit!!


bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ve válcích jsou ještě vidět stopy po honování. Měřil jsem pouze vůli mezi konci kroužku asi na čtyřech místech válce a všude to je stejné, vůle je podle manuálu OK a kroužek v pístu taky OK. V létě jsem měřil tlaky ve válcích a byly 13atmosfer a rozdíl mezi válci skoro nic. Kliku jsem měřil plastigauge, i jsem zkoušel jak se otáčí v hlavních ložiscích - to všechno je OK, Jen tu hlavu nějak zbastlili. O té stránce vím - už jsem toho prolezl strašně moc a dokonce se mi podařilo někde stáhnout servisní manuál. Bez něj bych se do vrtání se v motoru sám moc nepouštěl. Jsou tam všechny hodnoty, předepsané vůle a momenty. Většina se sice dá odvodit, ale takto je to jasné. Dnes jsem volal do brusírny a komplet hlavu mi udělají. Ventily prý snad půjdou z Tranzita. Dají mi tvrdý sedla, nový vodítka, nové ventily a hlavu přeměří, otlakují a případně srovnají. Když to prý bude řešitelné, tak mi dají i těsníky dříků. Za tohle všechno mi řekli odhadem asi 6000,

Což bych docela i bral. Přesnou cenu mi ale dají až si vše přeměří, tak jsem zvědavej. Ta vačka mě nenapadla. Kouknu jestli najdu nějaké rozměry a zkusím to přeměřit. Házivost jsem zkoušel v hrotech a je v pohodě, jedině že by byly ty palce. Možná by stačilo jen porovnat je mezi sebou?

Ty ventily přeměřím a pošlu, ale ty výfukové se budou muset dát asi všechny, sací by stačily dva - dříky jsou OK, jen ty talířky jsou pryč.

Děkuji všem za rady

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak, Hlava je zabalená v krabici a zítra fičí do brusírny. Změřil jsem ty ventily a: Sací - dřík je 7,97mm, talíř 40,0mm celková délka 110,5mm

Výfukový - dřík 7,97mm talíř 35,5mm délka 110,5mm. Nějaké fotky jsou tady: http://romanva1.rajce.idnes.cz/Lod_GOGO

Vačkovku jsem přeměřil a největší rozdíl mezi vačkami je 0,03mm. Neumím posoudit jestli to je moc, ale vzhledem k tomu, že vůle se seřizuje měrkama, si myslím, že to je dobré. V manuálu k tomu žádné údaje nejsou, pouze axiální vůle.

Ale, přeměřil jsem i olejové čerpadlo, a to je nejspíš v háji. Tam kde manuál říká max. 0,18mm strčím klidně měrku 0,25 a kde je max. 0,2 tak tam jsem strčil bez problémů 0,3. Horší je, že nevím kde ho vezmu. Našel jsem jeden typ v USA, ale ty rotory jsou o 1mm vyšší. V nejhorším to budu muset vzít a nechat obrousit. Je taky na těch fotkách tak kdyby náhodou měl někdo doma něco podobného, určitě uvítám třeba informaci z čeho to je, abych to nemusel tahat z ameriky.

Venkovní průměr rotoru je 49,2mm, výška je 26mm a průměr hřídele je 12mm. Hřídel je asi ten nejmenší problém. Nebo nemáte někdo nápad kde by to vyrobili? To je taky jeden důvod, proč jsem to rozebral. Byl malý tlak mazání - tlačilo to maximálně 1,5 atm. Původně jsem si myslel, že to utíká na klice, ale je to asi čerpadlem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tam to vypadá, že je to taky v pořádku. Je to OHV, takže na vačku dosedají takový válečky který jsou uloženy v hlavě - dosedací plochy jsou krásně rovné a lesklé jako psí kulky a vůle v hlavě je 00nic, do nich jdou krátké tyčky a pak jsou zdvihátka "koníky" . Všechny dosedací plochy jsou OK. Dokonce ani nebyly rozklepané konce dříků. U některých motorů jsem to viděl, že ani ventily nešly vytáhnout skrz vodítka. Vačky jsou taky hlaďoučké.

Ještě teda musím přeměřit přesah válců (vložek), ale podle toho jak bylo vymáčklé těsnění, si myslím, že to bude dobré.

Jestli se mi podaří vyřešit to čerpadlo, tak si myslím, že s motůrkem ještě zažiju spoustu krásných chvil. Není to sice žádná raketa, ale ten pocit, že mi za zádama vrčí něco stejně starého jako já a vím o každém šroubku, mi za to stojí

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...

Tak dnes jsem vyzvedl opravenou hlavu. Nové sedla, vodítka, těsníky dříků, dva ventily , srovnání a tlakování - celkem 6500,-

Trochu to zabolelo, ale bude klid. Teď ještě kloudně přeložit manuál - mám pocit, že tam píšou vůle ventilů při horké hlavě. Je to možný? Byl jsem zvyklý, že se to seřizovalo na studeným motoru (na jiných motorech). S angličtinou moc nekamarádím a pan Google si to někdy překládá po svém.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem to asi přeložil ( s dcerou) a seřizuje se to na teplým motoru. V tabulce je Int. 0,008 Hot a Exh. 0.010 Hot. Je to v palcích, tak by to mělo být - sací 0,2mm , výfuk 0,25mm a Hot je jako teplý? V popisu je uvedeno ohřát na provozní teplotu, demontovat kryt atd.

Mám s tím ale malý problém. Mám jednookruhové chlazení bez oběhového čerpadla a bez zatížení nedokážu motor ohřát. V lodi zase nejsem schopen otáčet motorem protože nemá řemenici a není jak s ním otočit. Musel jsem sundat nohu a pak dlouhým speciálním klíčem točit setrvákem. Než tohle všechno udělám, je motor zase studenej. Na tohle jaksi v tom manuálu pozapoměli. Dá se nějak předpokládat o kolik se vůle zmenší po ohřátí? Nebo nemáte někdo možnost zjistit jaká je vůle na motoru renault 17? Je to ten můj motor. Mě se k tomu ale nepodařilo sehnat nic.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...