Přejít na obsah
Plavidla.cz

Noční signalizace plavidel


Anachy

Doporučené příspěvky

čl. 3.08

Noční signalizace jednotlivě plujících plavidel s vlastním pohonem

1. Jednotlivě plující plavidlo s vlastním pohonem musí nést:

a) vrcholové světlo umístěné v přední části plavidla v jeho podélné ose, ve výšce minimálně 4 m,

b) boční světla umístěná ve stejné výšce a ležící v téže rovině kolmé k ose plavidla ve vzdálenosti minimálně 1 m pod vrcholovým světlem, nikoli však před ním. Musí být zacloněna z vnitřní strany plavidla tak, aby zelené

světlo nebylo viditelné z levého boku plavidla a červené světlo z pravého boku plavidla,

c) záďové světlo umístěné v zadní části plavidla v jeho podélné ose v takové výšce, aby bylo dobře viditelné z plavidel plujících za ním.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/3_08.jpg?ver=2

2. Jednotlivě plující plavidlo s vlastním pohonem může nést druhé vrcholové světlo umístěné v podélné ose plavidla za předním vrcholovým světlem, ve výšce minimálně 3 m nad předním vrcholovým světlem, ve vzdálenosti minimálně třikrát větší než je jejich vzájemná svislá vzdálenost. Jednotlivě plující plavidlo s vlastním pohonem, které je delší než 110 m, toto druhé vrcholové světlo nést musí.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/3_08_2.jpg?ver=2

 

Noční signalizace plachetnic za plavby

1. Plachetnice musí nést:

a) boční světla předepsaná v čl. 3.08 odst. 1 písm. b); tato světla však nemusí být jasná, ale obyčejná,

b) záďové světlo předepsané v čl. 3.08 odst. 1 písm. c).

2. Kromě světel předepsaných v odst. 1 může plachetnice nést dvě obyčejná nebo jasná světla viditelná ze všech stran a umístěná nad sebou, přičemž horní světlo musí být červené a spodní zelené; tato světla musí být umístěna na vhodném místě, na vrcholku stěžně nebo v jeho horní části, ve vzdálenosti nejméně 1 m od sebe.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/plachetnice.jpg?ver=2

3. Ustanovení tohoto článku neplatí pro malá plavidla. Odst. 2 neplatí pro plavidla uvedená v čl. 3.51. (to se týká plavidel při rybolovu - sítě za lodí a tak podobně)

 

Noční signalizace malých plavidel za plavby

1. Jednotlivě plující malá plavidla s vlastním pohonem musí nést:

a) vrcholové světlo, které musí být umístěné v podélné ose plavidla minimálně 1 m nad bočními světly nebo ve stejné výšce jako světla boční, ale minimálně 1 m před nimi; musí být jasné místo silného,

b) boční světla, která mohou být obyčejná místo jasných a musí být umístěna buď:

i) tak, aby odpovídala čl. 3.08 odst. 1 písm. b), nebo

ii) vedle sebe nebo v jedné svítilně na podélné ose plavidla na přídi nebo poblíž přídě,

c) záďové světlo předepsané v čl. 3.08 odst. 1 písm. c), které se nemusí použít, avšak v takovém případě musí být vrcholové světlo uvedené pod

písm. a) nahrazeno jasným bílým světlem viditelným ze všech stran.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/mot_pl.jpg?ver=

Jednotlivě plující malá plavidla s vlastním pohonem, jejichž délka nepřesahuje 7 m, mohou místo světel předepsaných v odst. 1 nést obyčejné bílé světlo umístěné na vhodném místě a v takové výšce, aby bylo viditelné ze všech stran.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/mot_pl_1.jpg?ver=2

3. Jestliže malé plavidlo vleče nebo vede v bočně svázané sestavě vedená malá plavidla, musí nést světla předepsaná v odst. 1.

4. Vlečená nebo v bočně svázané sestavě vedená malá plavidla musí nést obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran. Toto ustanovení neplatí pro manipulační člunky patřící plavidlům.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/plachetnice_1.jpg?ver=2

5. Plachetnice, které jsou malými plavidly, musí nést:

a) boční světla a záďové světlo, přičemž boční světla musí být umístěna vedle sebe nebo v jednom svítidle v podélné ose plavidla na přídi nebo v její blízkosti a záďové světlo na zádi plavidla; tato světla mohou být

obyčejná, nebo

b) boční světla a záďové světlo obsažené v jednom svítidle umístěném na vhodném místě stěžně, na jeho vrcholku nebo v jeho horní části; toto světlo může být obyčejné, nebo

c) nepřesahuje-li délka plavidla 7 m, obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran. Když se přibližují jiná plavidla, musí toto plavidlo kromě toho ukazovat druhé obyčejné bílé světlo.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/plachetnice_2.jpg?ver=2

6. Jednotlivě plující malá plavidla bez vlastního pohonu a bez plachet musí nést obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran. Manipulační člunky plavidel však musí za stejných podmínek ukazovat toto světlo jen když se k nim přibližují jiná plavidla.

http://img10.rajce.idnes.cz/d1003/7/7252/7252563_c83d7e4522cfae560d1746e1f1d6f892/images/clun.jpg?ver=2

7. Při plavbě pod pevnou nebo pohyblivou konstrukcí mostu nebo pod lávkou plavební komory apod. mohou malá plavidla nést vrcholová světla uvedená v tomto článku níž, aby proplutí bylo uskutečněno bez potíží.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Příl.5

Intenzita světel a vzdálenost jejich viditelnosti

1. Světla plavidel se podle jejich intenzity dělí do tří skupin:

- "obyčejná světla",

- "jasná světla",

- "silná světla".

2. Barevná světla jsou zpravidla výsledkem kombinace zdroje bílého světla a barevného filtru. Stanovené chromatické hranice těchto světel jsou uvedeny v příloze 4. Barevný filtr je selektivní a hodnota koeficientu šíření * barevného filtru odvisí od spektrálního složení dopadajícího záření, tj. od zdroje světla. V praxi jsou všeobecné koeficienty šíření pro barevné filtry tyto:

červený nebo zelený - * = od 0,10 do 0,20

žlutý - * = od 0,40 do 0,60

modrý - * = nebo je větší 0,02

3. Hranice intenzity světel plavidel jsou uvedeny v tabulce. Všechny uvedené hodnoty odpovídají hodnotám intenzity I B používaným v pracovních podmínkách a rovnají se 75 % fotometrické intenzity I O:

I B = 0,75 x I O

Koeficient 0,75 zohledňuje efekt snížení intenzity světla v důsledku delšího použití zdroje světla a do jisté míry i znečištění zdroje světla a optického systému. Hodnoty uvedené v tabulce platí pro všechny směry ve vodorovné rovině, procházející optickým ohniskem v užitné části signálního světla. Při naklonění svítidla do 7,5 stupně k vodorovné rovině je třeba, aby hodnoty intenzity světel dosahovaly ještě nejméně 50 % intenzity světla dosahované ve vodorovné rovině.

4. Vztah intenzity I B v cd (ve svíčkách) používané v pracovních podmínkách k vzdálenosti viditelnosti t v km v nočních podmínkách se určuje podle následující rovnice:

I B = 0,2 . t2 . q-t

kde koeficient 0,2 odpovídá mezinárodně přijaté hranici vnímání stupně světelnosti oka 0,2 mikroluxů v nočních podmínkách a převodu metrů na kilometry, pokud jde o t, a q je koeficient šíření světla v atmosféře na vzdálenost jednoho kilometru. Pro určení vzdálenosti viditelnosti světel plavidel byla použita hodnota q = 0,76, která odpovídá meteorologickým podmínkám viditelnosti na 14,3 km.

Intenzita světla I B v provozních podmínkách a vzdálenost viditelnosti t světel plavidel

+------------------+----------------------------------------------------------------------+

| | druh světla |

| +----------------------+-----------------------+-----------------------+

| barva světla | obyčejné | jasné | silné |

| +-----------+----------+-----------+-----------+------------+----------+

| |I B v cd | t v km | I B v cd | t v km | I B v cd | t v km |

+------------------+-----------+----------+-----------+-----------+------------+----------+

|bílá | 2 - 4 |2,3 - 3,0 | 9 - 25 | 3,9 - 5,3 | 35 - 100 |5,9 - 7,7 |

+------------------+-----------+----------+-----------+-----------+------------+----------+

|červená nebo | | | | | | |

|zelená | 0,9 - 5 |1,7 - 3,2 |3,6 - 20 | 2,8 - 5,0 | - | - |

+------------------+-----------+----------+-----------+-----------+------------+----------+

|žlutá | 0,8 - 2,4 |1,6 - 2,5 |3,6 - 15 | 2,9 - 4,6 | - | - |

+------------------+-----------+----------+-----------+-----------+------------+----------+

|modrá | 1 | 1,8 | - | - | - | - |

+------------------+-----------+----------+-----------+-----------+------------+----------+

http://www.stranypotapecske.cz/dokument/rpb/radplbdj.gif

Chromatický graf MKS udávající hranice barevných signálních světel

 

 

Tedy bacha na intenzity a barvy - zelena je vcelku vyrazne modrozelena(kvuli barvoslepejm) a bila muze byt i hodne teple bila(kvuli petroleji), ale ne moc studene bila.

Vertikalni pozorovaci uhel je tedy 15° pro pokles intenzity o 50% - coz je standartni zpusob udavani.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 4 months later...

Jestli čtu dobře tak:

"1. Jednotlivě plující malá plavidla s vlastním pohonem musí nést:

a) vrcholové světlo, které musí být umístěné v podélné ose plavidla minimálně 1 m nad bočními světly nebo ve stejné výšce jako světla boční, ale minimálně 1 m před nimi; musí být jasné místo silného"


Tak nevím proč metrovou tyč??


Mám kajutový Vanguard cca 5,5 m a světla jsou od výroby cca ve stejné úrovni. Přídové, barevné boční, a na zádi

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli čtu dobře tak:

"1. Jednotlivě plující malá plavidla s vlastním pohonem musí nést:

a) vrcholové světlo, které musí být umístěné v podélné ose plavidla minimálně 1 m nad bočními světly nebo ve stejné výšce jako světla boční, ale minimálně 1 m před nimi; musí být jasné místo silného"

 

Tak nevím proč metrovou tyč??

 

Mám kajutový Vanguard cca 5,5 m a světla jsou od výroby cca ve stejné úrovni. Přídové, barevné boční, a na zádi

v Německu bys narazil, tam chtějí vrcholové / příďové pouze 1m nad barevnými. na přídi neeé.

 

http://www.blue-2.at/drupal/Lichterfuehrung

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...