Přejít na obsah
Plavidla.cz

Horní převod "Z nohy"


Doporučené příspěvky

trochu bych potřeboval poradit abych nenadělal více škody než užitku :

Když koukám do manuálu motorů mercruiser tak u nohy alpha 1 je u 120 hp doporučen převod 20/24 a u 165 hp 24/24. Jde o motory které ale mají stejný průběh maximálních otáček a to 3800-4300 ot/min.

Takže marně pátrám proč je jiný převodový poměr - že by kvůli "síle " motoru?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A myslíš otáčky na motoru, nebo výsledné otáčky na vrtuli?

Pokud na vrtuli a nepletu se tak při poměru kol 1.94 (20/24) bych teoreticky měl mít více otáček na vrtuli a tudíž pokud dám správné stoupání neměl by být problém. Jinak momentálně mám průměr 14 1/2" a mohu jít i na větší místo tam je a se stoupáním si mohu pohrát v rozmezí 14"- 22"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

počet zubů 20/24 není převod 1,94, ale 1,2 do pomala. tedy noha u 120HP točí míň, u 165HP točí 1:1, dolní převod se nemění.

Je to kvůli účinnosti, jak jsem už psal, a předpokládám, že motor dokážeš vrtulí zatížit.


Jen musíš dát větší než by byla u 165HP a převodu 1:1 ( 24/24)

Upraveno uživatelem david
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

poměr počtu zubů nemůže být nic jiného než převodový poměr.

z pohledu od motoru do nohy udělá motor 1 otáčku a noha 0,833 otáčky. a můžou si psát v manuálu co chtěj :(

Jasně taky tomu tak rozumím matematika je jen jedna.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 months later...
Kuci, kde se odehrava tento prevodovy pomer Z-nohy. Jde mi o to, ze jsem myslel, ze toto je podle osazeni ozubenych kolecek v horni casti za kardanem. Dneska jsem koukal jen tak na Ebay na nejaky prislusenstvi k motorum a tam byli i v nabidce spodni casti Z-nahonu kde je prevodovka razeni. Trochu mne zarazilo, ze u techto casti maji vetsinou v inzeratu take uveden ruzny prevodovy pomer. Myslel jsem, ze spodek je vzdy stejnej a vse se odehrava nahore, nebo jsem se pletl?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen tak mimochodem, kdyz nas sef skolil na prevodovky(a ze byl pred sefovanim fabrice sefem vyvoje u dvou ZF prevodovek), tak nam rikal, ze se pokud mozno prevody nevoli na cely cisla. Duvod je zivotnost. Pokud totiz bude jeden zub malinko(staci opravdu malinko, porad jeste ve vyrobni toleranci) spatnej, tak pri prevodu 23/24 postupne omila vsechny zuby. Pokud ale je prevod 24/24, tak se furt potkavaj ty samy zuby a ten ne uplne dokonalej zvejka furt ten samej protizub. Navic, dle murphyho zakonu, pokud bude na kazdym kole jeden vadnej zub, tak se to namontuje presne tak, aby se ty vadny potkali - a problem je na ceste.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 4 months later...

Tak diky novy zkusenostem trochu oprasim tuto diskuzi. Takze jsem se spletl. Prevodovy pomer se zrejme odehrava v dolni casti. Dneska jsem kuchal nohu s tim, ze tam osadim ten novej spodek nohy, co jsem si loni provezl z dovolene. Nicmene po rozpojeni jsem zkousel prevodove pomery dolni casti a jsou rozdilne. Ta stara spodni cast nohy mela 1,5 ot. hridele u cerpadla na 1ot. vrtule a ta nova noha ma 2ot. hridele u cerpadla na 1 ot.vrtule. To znamena, ze jde do pomala. Celkovej prevodovej pomery Z-nahonu i s vrchni casti mi po vyzkouseni na puvodni noze vychazel cca 2ot. na kardanu na 1 ot. na vrtuli, to znamena, ze nyni tento pomer bude jeste vetsi.

Takze zrejme pri urcovani prevodoveho pomeru zalezi na spodni prevodovce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 years later...

Oprašuji toto téma a mám jeden upřesňující dotaz.

při ozubených kolech na horní části převodu v zetku 20/24 je jak zde uvedl David poměr otáčení na 1000 ot/min motoru 833 ot/min propelleru. Pokud se osadí konverze 24/24 rozumím tomu dobře, že se změní na 1000/1000 ot min.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oprašuji toto téma a mám jeden upřesňující dotaz.

při ozubených kolech na horní části převodu v zetku 20/24 je jak zde uvedl David poměr otáčení na 1000 ot/min motoru 833 ot/min propelleru. Pokud se osadí konverze 24/24 rozumím tomu dobře, že se změní na 1000/1000 ot min.

Ale ještě nesmíš zapomenout,že v dolní části nohy je další převodový poměr-vždy do pomala-který ti upraví výsledné otáčky propelleru!

 

bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oprašuji toto téma a mám jeden upřesňující dotaz.

při ozubených kolech na horní části převodu v zetku 20/24 je jak zde uvedl David poměr otáčení na 1000 ot/min motoru 833 ot/min propelleru. Pokud se osadí konverze 24/24 rozumím tomu dobře, že se změní na 1000/1000 ot min.

Ale ještě nesmíš zapomenout,že v dolní části nohy je další převodový poměr-vždy do pomala-který ti upraví výsledné otáčky propelleru!

 

bootcentrum

No to mi je jasné ale pokud vyměním jen horní převod a spodní zůstane původní ? Tak by se asi něco na výsledných otáčkách změnit mělo ? Teď když otočím motorem tak je výsledek cca 2 : 1 , takže změna jednoho soukolí by asi něco měla upravit. Nejsem žádnej počtář takže výsledek je pro mě zatím velká neznámá :) .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Celkový převodový poměr vícestupňové převodovky je násobkem převodových poměrů jejích dílčích převodů. Pokud původně bylo 1000:833 + 2:1, tak to bylo celkem 2000:833 což je 2:0,833. Po změně na 1:1 + 2:1 to bude výsledných 2:1, což je zrychlení otáček na výstupu o cca 20%.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Celkový převodový poměr vícestupňové převodovky je násobkem převodových poměrů jejích dílčích převodů. Pokud původně bylo 1000:833 + 2:1, tak to bylo celkem 2000:833 což je 2:0,833. Po změně na 1:1 + 2:1 to bude výsledných 2:1, což je zrychlení otáček na výstupu o cca 20%.

Smekám a děkuji za vysvětlení :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Anachy,Anachy...... a to se prezentuješ projektovou čiností ve výstavbě a přitom jsi nedával pozor ani ve fyzice na ZDš!

Vždyt je to tak trivialní spočítat převod,když znáš počty zubů ,vždyt jde jen o dělění a násobení.Místo zde pokládaných otázek se zkus zamyslet a určitě na to příjdeš sám,vždyt jsi přeci šikovný chlapec.Abych viděl,že jsi to pochopil,napiš tady jaký je převod spodního soukolí,když celkový je 2:1 a přitom horní je 20/24 - tak jak uvádíž a jaký bude výsledný když horní změníš na 24/24 a POZOR-NENAPOVIDAT!


držím ti palce - bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak vidím, že jsem si pěkně "naběhl"

No jak jsem psal - matematika není moje hobby a nemá to nic společného s tím co dělám :) Bohudík. Jinak 2 + 2, nebo 2 x 2 a tak podobně samozřejmě spočítat umím. Jestli ono to nebude tím, že už jsem ve svém věku trochu líný přemýšlet, tak proč nenechat vyniknout někoho jiného koho to třeba baví :) .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...