Přejít na obsah
Plavidla.cz

Zástavba motoru do plachetnice


Doporučené příspěvky

Tak se mi konečně podařilo setřídit fotky ze zástavby motoru do plachetnice kterou jsem prováděl minulou zimu.

 

Tak tady jsou: http://charliematejka.rajce.idnes.cz/Zastavba_motoru_do_plachetnice/

 

Jako motor jsem použil agregát z přívěsného motoru Yamaha F9,9AEM, čtyřtakt, dvouválec, 9,9HP se startérem a dobíjením kterému jsem udělal novou olejovou vanu - původní vana byla moc vysoká a měla průchod výfuku dolů, což by se mi do lodě nevešlo, tak jsem udělal nižší, o stejném objemu a udělal výstup výfuku do boku, na který navazuje směšovač výfuku s chladící vodou vlastní konstrukce. V lodi nebylo na klasickém místě pro zabudovaný motor místo - je tam naviják ploutve a nízká výška, tak jsem obětoval úložňák na pravé straně zádi, prořízl přepážku a tím mohl motor pustit níž. Do přepážky je prošroubovanej pevnej ocelovej rám, a do rámu přes 4 silentbloky přišroubován rám motoru s agregátem. Převod na saildrive je dvouma klínovejma řemenama (tichý a zatím bezproblémový provoz - zatím se osvědčili) Převodovka - vratka je umístěná pod lodí - použitá z téhož přívěsnýho motoru, kde bylo potřeba udělat novej náboj - původní měl prostup výfuku, utěsnit vstup chladící vody a všechny další otvory. Do trupu je noha prošroubována přes nerezové příruby, mezi kterýma je stažená tvrdá guma aby se nepřenášeli vibrace do trupu a řádně utěsněno. Výfukový systém je komplet od Vetusu - hadice, vodní zámek, svislý tlumič a prostup trupem.

 

Po instalaci motoru se objevilo pár problémů, takže přímo na vodě šel motor zas ven - přehříval se směšovač výfuku kvůli špatnému nasměrování trubek uvnitř směšovače, takže jsem je zakrátil aby směřovali na stěnu směšovače a bylo po problému, dál se přehříval motor, ale to bylo naštěstí jen vadným termostatem.

 

Jinak bezproblémový provoz, po celé sezoně převážně motorové plavby se žádné další komplikace neobjevili.

 

Vrtuli jsem měl celou sezonu původní třílistou trust, ale při plachtění výrazně omezuje plavební vlastnosti, takže jsem se pustil do výroby sklopné vrtule a jelikož původní převodovka je dost velká, tak jsem jí přes zimu rozebral, vykuchal a pustil se do výroby nového těla z duralu - tam je to momentálně ve fázy opracování, takže fotky budu průběžně dodávat. Vnitřnosti převodovky zůstanou stejné, jen se změní rozměry - bude celkově menší jinak tvarovaná. Původně jsem chtěl měnit i kolečka, kvůli převodovýmu poměru - otáčkyvrtule jsou 3x pomalejší než otáčky motoru, ale jiný kolečka jsem nesehnal a jiné než zakřivené zuby jsem nechtěl, takže kolečka zůstanou originál a převodový poměr motor-vrtule změním řemenicema, protože sklopnou vrtuly budu muset dát víc dorychla. Provozní otáčky motoru uvažuju kolem 2000/min

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak do alba Převodovka přidány další fotky - náboje převodovky, který už mám kompletní osazený guferama, ložiskama a okroužkama. Začal jsem s výrobou nových hřídelů - jak náhonovej hřídel, tam mám udělané drážky pro hnací kolečko v převodovce - takže ještě obrousit průměry na ložisko a na gufero - druhý konec budu dodělávat až po sesazení celé převodovky. A hřídel propelleru tam mám vyhrubovanou a udělaný drážkování pro přesuvník, zbývá obrousit průměry pro ložisko a gufera na jedné straně, a do futra v kolečku na straně druhé a pak po sesazení převodovky budu hřídel dodělávat ze strany propelleru - kužel, zajištění, atd, ale až to budu moci oměřit sesazené.


Začal jsem, s výrobou tvaru převodovky, fota budou průběžně přibývat. Pak mi čeká dodělat sklopnou vrtuly - náboj, lopatky už mám komplet hotové.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...

Tak jsem se zas dostal k další výrobě, přeci jen čas tlačí, aby už byla loď na vodě, ale v práci na tom můžu dělat jen když mám volnou mašinu. Náhonovou hřídel už mám komplet hotovou, tělo převodovky už mám taky celý obrobený. Dneska jsem dělal náboj sklopný vrtule - je z technickýho plastu do kterýho je nalisována gumová tlumící vložka s bronzovým futrem a celý je to zalisovaný do nerez trubky se sílou stěny 1,5mm pak obrobený tvary, vrtuly už schází jen dodělat čepy na kterých se otáčí lopatky a zajišťovací červy aby čepy nevypadly. V týdnu snad dodělám i hřídel propelleru a celý to zkompletuju. Pak už schází jen udělat novou duralovou řemenici - sklopná vrtule má jiný rozměry než původní, tak jí musím dát větší otáčky. Fotky přidám jakmile je setřídím.


Ještě jsem dělal nějaké úpravy na mezikusu, co je vložený ve dně lodi - moc se mi nedařilo ho z lodi demontovat - byl prošroubovaný 10 šrouby M6 skrz trup a celý to bylo těsněný acetátovým silikonem, šrouby šli ven dobře, ovšem silikon držel opravdu pevně, po prořezání silikonu kam jsem se dostal se jako nejlepší jevilo mezikus vytlačit heverem dovnitř, 3x jsem zvednul záď lodi z vleku než silikon povolil - tedy drží opravdu dobře. Mezikus už je tedy upravený a opět smontovaný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...