Přejít na obsah
Plavidla.cz

Záložní motor na motorový člun


Sullaco

Doporučené příspěvky

Ahoj,


nemám na svém člunu žádný záložák a vždycky mě na vodě jímá hrůza, co by se stalo, kdybych nenastartoval. Chtěl bych tedy nějaký motor pořídit. Motor bude demontovaný a bude uložen v úložném prostoru ve špičce lodi. Moje loď je cca 5,8m dlouhá, váží cca 1150 kg, motor 3,0 Mercruiser. Bude mi stačit jako záložák motor o výkonu 2,5 - 3,5 HP nebo to musí být 5 HP??? Nejde mi ani tak o výkonový rozdíl, ale síše o to, že mezi 2,5 a 5 HP je cca 10kg rozdíl, což mi přijde celkem dost na to, že motor bude 99% času ležet ve špičce. Co se týká délky nohy musí být určitě dlouhá že?


Díky za rady.


Zdenek

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 101
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Ahoj,


take premyslim o zaloznim motoru na svou lod. Mam o trosku lehci lod nez ty.... Predchozi majitel na ni mel jako zalozak 2,5HP Suzuki a rikal, ze v pohode. Zkousel i na mori, ale pry nebyly nic moc vlny.... Jinak mel kratkou nohu, klasicky na sklapecim pantografu... Napada me, kdyz budes mit motor schovany v pridi, budes mit cas ho nasadit, az ti vysadi hlavni pohon??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj mám na své loďce 2,5 hp vzduchem chlazenou čtyřtaktní HONDU s dlouhou nohou - ale to jen kvuli umistení závěsu - a v pohodě. Už jsem ji bohužel musel i použít a nemá problém s lodí jet (6,5m váha cca 1800 včetně vybavení). Jinak motor mám také schován mimo zavěšení v uložném prostoru a když jsem musel použít naštěstí to bylo jen na řece a docelo foukalo šla kotva do vody a bylo dost času na instalaci motoru vytažení benzínu s nádrže a následné zprovoznění, na moři jsem jej vozil na závěsu ale zbytečně se jen "prosoloval"
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja mam na nasem 3,3HP a bohuzel jsem mel jiz tu cest vyzkouset na Labi proti proudu a vcelku s tim nemel zadnej problem. Lod 7,5m cca 2,5t. Nebyla to sice zadna honicka, ale kam jsem potreboval mne dopravil. Nicmene na mori by to asi bylo horsi. Teda za klidneho pocasi asi ne, ale pokud by byly vetsi vlny, tak to by asi uz nezmaknul.

Ale to uz je zase extrem a pro nejake zakladni postrceni mi to staci. Nehlede, jak rikas, velka deviza toho motoru je, ze je docela lehkej a takze i manipulace s motem na gumak je vcelku v pohode. Ta 5Hp mi uz prijde docela tezka.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdysi jsem se v jedný chytrý knížce dočetl, že pro přirozenou rychlost ve výtlaku (to je taková, kdy má loď záď na příďový vlně, kterou svoji plavbou vytváří) stačí 1kW výkonu na 1tunu výtlaku. Ta rychlost je 3,4*odmocnina z délky lodě. Takže většinou stačí málo. Upraveno uživatelem Petan
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Musím to nějak poměřit, abych věděl jestli dlouhou nebo krátkou nohu. Nechci mít na lodi nějakou hrůzu (zrcdlo) nejraději jen to jednoduchý, ten pantograf mi přijde moc.

Ahoj, řešil jsem tu samou otázku a protože mame stejný lodě ...... Moturek 3.5 Johnson ,noha 60cm nevim jestli je dlouhá či krátká, rychlost vpřed zpatečka otočením motoru díky bohu nkdy použit jen vyzkoušen uloženej vlevo umotoru po směru jízdy baterky jsem dal do prava k čerpadlu trimu a držák jsem vytvořil z kulatiny 15mm 2 kusy cca 50cm strčený do zasunutýho žebříku spojený navařenym plocháčem,pozinkováno na plocháči zrcadlo tzn. kus nalakovaný fošny uloženo s motorem a tradááááá. Nikde žádná zbytečná díra.Jo a ta kulatina je trošku ohnutá směrem dolu aby svislá zrcadla byla svislá vzhledem k plující lodi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Musím to nějak poměřit, abych věděl jestli dlouhou nebo krátkou nohu. Nechci mít na lodi nějakou hrůzu (zrcdlo) nejraději jen to jednoduchý, ten pantograf mi přijde moc.

Ahoj, řešil jsem tu samou otázku a protože mame stejný lodě ...... Moturek 3.5 Johnson ,noha 60cm nevim jestli je dlouhá či krátká, rychlost vpřed zpatečka otočením motoru díky bohu nkdy použit jen vyzkoušen uloženej vlevo umotoru po směru jízdy baterky jsem dal do prava k čerpadlu trimu a držák jsem vytvořil z kulatiny 15mm 2 kusy cca 50cm strčený do zasunutýho žebříku spojený navařenym plocháčem,pozinkováno na plocháči zrcadlo tzn. kus nalakovaný fošny uloženo s motorem a tradááááá. Nikde žádná zbytečná díra.Jo a ta kulatina je trošku ohnutá směrem dolu aby svislá zrcadla byla svislá vzhledem k plující lodi.

Mohl bys mi to vyfotit? Krátká noha by se mi hodila víc, nebot bych mohl pak motor použít i na moji malou rybářskou laminátku. Takže můj stěžejní problém je, jak to udělat, aby to moc nehyzdilo loď. Mimochodem když pojedu na záložák, předpokládám že manévrovat půjde pomocí spuštěné nohy hlavního motoru ne?

 

Jinak mě už jednou motor vypověděl službu, respektive startér a naštěstí jsem to měl po proudu domů (k autu) Proti proudu bych byl i s veslama nahranej. Rád bych podnikal výlety do Drážďan a dál, a tam si to prostě bez záložáku nelajsu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...Proti proudu bych byl i s veslama nahranej. Rád bych podnikal výlety do Drážďan a dál, a tam si to prostě bez záložáku nelajsu...

No nevím, do Drážďan jsem to zkoušeli a myslím, že s menším motorem je to proti proudu dost bez šance a nebo to bude nekonečně dlouhé. Při náhlém selhání je stejně problém trochu jinde - cestou nám došlo pod Děčínem palivo v hlavní nádrži a nezbýval, než "řízený pád" s pádly a kotvou. V případě většího problému jsem byl zkrátka odhodlán dojet pro auto a vlek...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Musím to nějak poměřit, abych věděl jestli dlouhou nebo krátkou nohu. Nechci mít na lodi nějakou hrůzu (zrcdlo) nejraději jen to jednoduchý, ten pantograf mi přijde moc.

Ahoj, řešil jsem tu samou otázku a protože mame stejný lodě ...... Moturek 3.5 Johnson ,noha 60cm nevim jestli je dlouhá či krátká, rychlost vpřed zpatečka otočením motoru díky bohu nkdy použit jen vyzkoušen uloženej vlevo umotoru po směru jízdy baterky jsem dal do prava k čerpadlu trimu a držák jsem vytvořil z kulatiny 15mm 2 kusy cca 50cm strčený do zasunutýho žebříku spojený navařenym plocháčem,pozinkováno na plocháči zrcadlo tzn. kus nalakovaný fošny uloženo s motorem a tradááááá. Nikde žádná zbytečná díra.Jo a ta kulatina je trošku ohnutá směrem dolu aby svislá zrcadla byla svislá vzhledem k plující lodi.

Mohl bys mi to vyfotit? Krátká noha by se mi hodila víc, nebot bych mohl pak motor použít i na moji malou rybářskou laminátku. Takže můj stěžejní problém je, jak to udělat, aby to moc nehyzdilo loď. Mimochodem když pojedu na záložák, předpokládám že manévrovat půjde pomocí spuštěné nohy hlavního motoru ne?

 

Jinak mě už jednou motor vypověděl službu, respektive startér a naštěstí jsem to měl po proudu domů (k autu) Proti proudu bych byl i s veslama nahranej. Rád bych podnikal výlety do Drážďan a dál, a tam si to prostě bez záložáku nelajsu.

Na fotku jsem myslel když sem to psal ale lod je daleko syn to nakreslí a pošle mejlem a ještě ten motor je asi lepší 2 takt ten mužeš položit jakkoliv 4takt prý ne kvuli oleji ale to neni z mojí hlavy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Celý problém je v tom, k čemu kdo chce motor používat. Obecně každý pomocný motor je na 1,5 t lodi určené ke skluzu nouzovka nejvyšší. Jde-li o dojetí večer v klídku na Orlíku tak bohatě stačí nějaké tři koníky a řídit třeba přizvedlým hlavním motorem a klidně může být uložen v nějakém nákladovém prostoru. Při "regulérním" použití (moře, delší vzdálenost, proud, malér nad jezem...) je nutných alespoň pět koní, trvalé zavěšení s možností rychlého uvedení do chodu a rozumná řiditelnost. Momentálně mám na Cortině 555 pětikoňák s krátkou nohou. Když se dá na bok (stejně to do středu nejde) tak to alespoň u Cortiny vyjde kavitační deskou pod odtrhovou hranu (ale o chlup výše než je střed dna - supr pro mělčiny) a jde pohodlně vyklopit aby byl dost vysoko i bez pantografu. S tím už se dá slušně jet i řídit, navíc je to tak akorát na gumák se dvěma lidmi. Rozdíl ve váze 3,3/5 koní není při výtlaku 1,5 t až tak zásadní. Jinak hlavně bacha na to, aby vrtule nebyla krytá zádí - a to i částečně. Pak se dá využít s bídou zvýšený volnoběh. Jinak ale jak píšu - i když je to nouzovka, měla by být reálně a rychle použitelná. Na nějaké došmudlání ke břehu stačí pádlo.

edit - mám čtyřtakt a s olejem žádná potíž.

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

sullaco - budeš-li v Kralupech, můžeš to opajcnout. Mám to maximálně jednoduché a spolehlivé (taky jsem to třikrát předělával :))

edit - ono o centimetr výš nebo níž a už něco při pevném závěsu nefunguje (třeba nejde při zvednutí docvaknout)

Upraveno uživatelem taurus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Musím a ještě ten motor je asi lepší 2 takt ten mužeš položit jakkoliv 4takt prý ne kvuli oleji ale to neni z mojí hlavy.

ani dvoutakt nemůžeš položit výfuk kanálama nahoru, může se dostat voda do válců. sichr je svíčkama dolů, nebo, u většiny, na bok - šaltpákou nahoru

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 weeks later...
Musím to nějak poměřit, abych věděl jestli dlouhou nebo krátkou nohu. Nechci mít na lodi nějakou hrůzu (zrcdlo) nejraději jen to jednoduchý, ten pantograf mi přijde moc.

Já mám 555 Cortinu s Mercurym 115 cca 1300kg a záložák 3,5 Tohatsu. Na moři jsem jej nezkoušel k vůli soli, ale u nás v pohodě jede a při spuštěném hlavním motoru se dá i volantem řídit. Mám je schovaný pod podlahou a upevnění na sundávací pantograf (koupený nejlevnější v Marine Sportu), který upevňuji přes objímky (instalatérské na trubky) na zadní žebřík. Nikde nic nezavazí a montáž je rychlá.

Upraveno uživatelem zodiac
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...