bahno Zveřejněno 16. Únor 2012 Sdílet Zveřejněno 16. Únor 2012 Ahoj vsichni!Nasledujici radky berte podle sve natury, vazne, nebo treba jako naprostou fantasmagorii vhodnou jako vtipne cteni na dlouhe, jeste zimni, vecery - necham to na vas. S vikim uz jsem vedl nejakou korespondenci na tohle tema, ale prinesla vic otazek nez odpovedi. A tak i kdyz sem s tim puvodne zatim nechtel jit ven, tak jdu. Mame v nasi zemi desitky, stovky kilometru rek a pritom plavba u nas je, no spis neni. Co se tyce rekreacni plavby mame tu krome Vltavy a Labe akorat Batak - jeho vyuziti vsak ukazuje, ze o rekreacni plavbu tu zajem je.Budovani novych vodnich cest je u nas na bodu 0.001 - jez u decina ani splavneni do pardubic hned tak nebude a ani to neni to o cem chci mluvit. Dokonce i splavneni do Budejic vidim jako prilis zbytecne velky projekt. Lakaji me projekty mensi. A inspiroval me k nim tenhle clanek na wikipedii s timhle obrazkem:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/Dahme-Umflutkanal-06-VI-2007-313.jpg/640px-Dahme-Umflutkanal-06-VI-2007-313.jpgMozna bychom mohli dat dohromady par lidi a zkusit neco podobneho vybudovat a rozsirit tak moznosti plavby u nas.Neni to lehky ukol a rozhodne se ho nemuze zhostit jeden clovek. Ma to spoustu otazek.1) Technickych a) pro jak velkou lod b) jak resit pojezd, pripadne napajeni c) bezpecnost d) standartizaci e) ...2) Administrativne-pravnich a) Co to vlastne je z pravniho hlediska b) Muze-li to byti samoobsluzny c) Kdo to vybuduje. d) Kdo a jak to bude spravovat a provozovat e) Jak ukecat SPS, Povodi a pripadne jiny subjekty, aby s necim takovym souhlasili f) jak si nepovesit na paty zeleny polomozky, rybare, jiny lidi provozujici jiny cinnosti na tocich. g) ...3) Financnich Tady asi podbody nejsou zapotrebi, alespon prozatim. Budiz diskuze. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
bahno Odesláno 16. Únor 2012 Autor Sdílet Odesláno 16. Únor 2012 A jak to vidim ja:1) Technickych a) Rozmery klece na orliku nebyli voleny nahodne - je to nejvetsi za autem tahnutelna lod bez nadrozmeru. Drzel bych se jich. b) Varianta elektro, napajeni malym napetim se mi libi nejvic. c) Snekovy prevody, kombinovat system horsky drahy a ozubeny zeleznice. d) Uvidime 2) Administrativne-pravnich a) Nevim... b) Musi. Kvuli nakladum na provoz. c) Zalozit os a jet to ve vlastni rezii - jinak to bude stat strasny prachy. d) Vyse zminene os. Ostatne by to nemuselo bejt zadara, 10-20Kc za proplaveni nikoho nezruinuje a aspon nejaky zdroje by byli. e) Mno, tak kdo ma kde znamy? Nekoho mam na PVL, ale zadny supervysoky kontakty to nejsou f) Kazda rada draha... Ale zeleny si prosadili docela haldu penez na zprostupneni jezu, vodakum se taky vzdycky nechce prenaset, rybari taky radi vytahnou pramicku s kvrdlackou. Pojdme si z nich udelat kamarady.3) FinancnichByl bych stastnej jak blecha, kdyby to byla akce "narod sobe" a nevyseli pak u toho modrozluty cedule. Ale zase kdyz se nekde prachy valej, skoda je nevzit. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
maxik1958 Odesláno 16. Únor 2012 Sdílet Odesláno 16. Únor 2012 jel jsem to přes Google překladač, a nejsem z toho moc moudrej, nicméně mně to dost zaujalo, máš nějakou lokalitu? Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
bahno Odesláno 16. Únor 2012 Autor Sdílet Odesláno 16. Únor 2012 Lokalitu ceho? Pokud jde o to existujici zarizeni tak to je tu.Pokud jde o to kam to dat v cechach, tak to je slozitejsi. Ja sem plzenak, a me osobne samozrejme nejvic laka kus radbuzy, mze a hlavne berounka - ale to z mnoha duvodu neni to spravny misto kde zacit. Kde zacit by mohlo bejt treba tady - je to kratky, vsechny pozemky patri PLA, pro experimentalni provoz vicemene idealni misto. Chce to, podle me, zacit nekde jednodusse, levne, treba i trochu partyzansky. Ale mozna to misto je nekde jinde a vi o nem nekdo jiny. Misto kde jeden jez, nebo hrazka brani pripojeni jinak splavnyho toku k jiz splavnymu toku. Misto kde by byl jez ci spise jizek by bylo jeste lepsi - dalo by se to zkombinovat s rybim prechodem, a na to dneska dost slysi, navic kde tece voda je i energie - a takovyhle zarizeni ji potrebuje jenom trosku, ale potrebuje. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
packa Odesláno 16. Únor 2012 Sdílet Odesláno 16. Únor 2012 (upraveno) nevim jestli jsem to pochopil spravne ale piskovna tousen by mela byt soukroma asi bych zacal u majitele ale treba mam blbe informace-jinak kdyz zavru oci uplne to vidim jak se ty koleju vinou skrz slavikovy ostrovy u prelouce a p.packa si jede do pardubic pro pernicek a nad tim se vznasi chraneny modrasek Upraveno 16. Únor 2012 uživatelem packa Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
viky_cz Odesláno 16. Únor 2012 Sdílet Odesláno 16. Únor 2012 Kdyz tu byla zminena ta nase diskuze, uvedl bych to na pravou miru. Furt mne to nejak vrtalo hlavou, jak to zaridit, aby tohle u nas nekdo neukradl (coz povazuju za zasadni problem), az mne napadla primo kacirska myslenka. Jednalo se konkretne o prekonani terenni prekazky ve forme jezu a mne tak napadlo, ze vlastne nejlepsi instalovana technika je zadna a ze vlastne individualnim pozadavkum na prepravu lode pomoci podobnyho voziku vyhovuje vozik na miru lode. Protoze si uz delsi dobu pohravam s myslenkou, ze by se mi hodil skladaci slipwagen, abych svoji (cca 300kg) lodicku dokazal prevazet po sousi v pripade potreby, nakonec mi vyslo, ze nejsnazsi zpusob prekonani maleho jezu je "silnice pres jez", teda oboustranny slip. Jelikoz na tom neni co ukrast. Tohle reseni bych povazoval za pomerne vhodny treba na Ohri, kde je jez kazdou chvili nekde a delat 5 "zeleznic" za sebou je blbost. Pro mista nekam patrici, jako je piskovna, je samozrejme spis vhodny zarizeni kolejoveho typu. Mimochodem, kdyz uz se mluvi o partyzanske zeleznici. Mohli bysme se pokusit nacerpat zkusenosti (mozna i material) zde: http://zeleznicka.bloudil.cz/ Treba se jim povede nam to i rozmluvit. :-) Edit: Jeste mne napadlo, ze musime nejak zajistit, aby se nam vagonek neutopil. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
packa Odesláno 17. Únor 2012 Sdílet Odesláno 17. Únor 2012 inspiraci hledej u vlacku,,zubacka,, nejbliz trat Tanvald-Harachov teda pokud neselzou brzdy jako vcera(aspon doufam ze ti jde o vyjizdeni a sjizdeni do vody) Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
bahno Odesláno 17. Únor 2012 Autor Sdílet Odesláno 17. Únor 2012 Samozrejme hledam. Reseni je bud zubacka, nebo lana ci retezy. Vsechno ma svy pro a proti, ale zubacka urcite neni spatnej napad. Zatim se ale spis klonim k retezu. Vzhledem k motorum ktery pripadaji v uvahu se clovek stejne nevyhne prevodum, a me by se libil snekovej - velky prevodovy pomer a zaroven samosvornost.Mimochodem, na tanvald-harrachov je sice ozubnice nainstalovana, ale nepouziva se, vlaky jezdi adhezne. Ostatne proto jim to selhava. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
viky_cz Odesláno 18. Únor 2012 Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 Zubacka bude myslim problem pod vodou. Ve chvili kdy vozejk je minimalne zatizenej a zuby jsou treba i zaneseny bordelem je potreba zabrat. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
bahno Odesláno 18. Únor 2012 Autor Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 No, zadny velky nadseni asi nebudim, ale stejne si maluju:http://bahnos.wz.cz/splavnost/vytah1.pnghttp://bahnos.wz.cz/splavnost/vytah%20s%20lodi.png Jinak: slavikovy ostrovy takhle resit asi nebude to pravy orechovy. S jezerem mezi mosty uvidime, ja to bral podle katastru...Pohony ted zacnu malovat, ale zubacka rozhodne patri mezi favority. Retez je jednodussi, ale nemam vyreseny zatacky, zuby si jedou jak chteji.A trosku matematiky: uvazujme jez o prevyseni 2m + 2m ponor voziku. Delka drahy 100m, pohyb rychlosti prizabity zelvy 0,5m/s. Vozik 2t, lod 3.5t, celkem 5500kgEnergie pro vyzdvihnuti telesa: 5500x4x10 = 220kJ, 61WhUcinnost motoru a prevodu 50% ??? to by tak mohlo bejt.122Wh energie k prejezdu.24V napajeni 5,09 Ah z baterky vycucnout.200s doba jizdy, 2.2kW motor(y) je zapotrebi - vykuchat vysokozvih. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
packa Odesláno 18. Únor 2012 Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 hergot tebe to teda drzi-fandim ti-ale lodicku jsi namaloval hezkou- Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
bahno Odesláno 18. Únor 2012 Autor Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 Tak lodicka je stahlej model, zas tak bych se s tim nefrcal:-)No drzi :-/ ja nad necim takovym premejslim uz tak rok, rok a pul. Neni to momentalni napad - jen sem se konecne rozhoupal s tim jit ven. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
viky_cz Odesláno 18. Únor 2012 Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 Krasnej navrh, dovolim si zase trochu oponovat. 1) Lod musi bejt ulozena tak, aby se nekymacela na kylu, to znamena minimalne skloneny mekky tramce, nebo tomu podobnej tvar, eventualne popruhy pod lod. Podlahu a zabradli povazuju za zbytecny, stacil by nejaky mustek aby se z lodi dalo vylejzat. 2) Nebude snadny zvolit max/min delku lode pro roztec popruhu. Malej rozvor naprav by taky mel za nasledek nachylnost k vykolejeni pri spatnym usazeni dlouhy lode. K cemu je mimochodem takovej pocet kolecek? Na 5t bohate stacej dve napravy, ne? 3) nejen pro pripad poruchy pohonu musi byt moznost vozik z vody vytahnout, coz zubacka pomerne slusne vylucuje. Spis bych navrhoval "retezubacku", retez vhodne ukotveny k prazcum nad svahem. V pripade poruchy by se z vody dal vozik vytahnout na retezu. 4) drzel bych se rozchodu 1435mm, instalace pohonu bude myslim snazsi, muze byt mensi polomer zatacek. V krizi bych mozna byl dokonce pro mensi rozchod, jako maji tramvaje, tim se dostanes na jeste mensi zatacky. Stejne bude limit sirky lode kolem 2.6m, tak ta stabiilita nebude takovej problem. Edit:Pokud bych se mohl (ponekud graficky negramotne) projevit, videl bych to spis takhle: http://www.volny.cz/valentvi/foto/retezubacka.gif Podvozek delsi nez roztec popruhu je kvuli nemoznosti prevratit vozik blbym tezistem lodi. V nejhorsim pripade lod pri vytahovani z vody vypadne z popruhu. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
maxik1958 Odesláno 18. Únor 2012 Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 No, zadny velky nadseni asi nebudim, ale stejne si maluju: Naopak,mě se to moc líbí! Nejlepší by to bylo na ruční pohon, jako drezína, ale to bych se asi utočil k smrti,při převodu kterým by šlo lehce točit......... Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
viky_cz Odesláno 18. Únor 2012 Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 Mne by se rucni pohon taky libil. Pri sklonu 5% by to ani nemusel bejt nejak extra prevod. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
maxik1958 Odesláno 18. Únor 2012 Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 Pro mně s 350 kilovým člunem, by to vlastně byla hračka :) a =) Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
bahno Odesláno 18. Únor 2012 Autor Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 1) kdyz to je tezky... Ja se k tomu stavim tak, ze na orliku maj taky plochy dno klece, zadny popruhy a davaj to i kylovy plachetnice - a to neni typicky plavidlo na rece. Mozna by sli popruhy zavesit na ty postrani klanice, ale to namahani bude znacny. To bude nutny overit vypoctem. A jak sem rikal, potrebujeme mit co nejvic "kamaradu" - pro zeleny to sice zatim neni, ale rybari a vodaci uz by mohli:http://bahnos.wz.cz/splavnost/vytahcanoe.png2)to samy3) Pohony zacnu malovat, na moznost nouzovyho "rucniho" vytazeni nutno pamatovat. Ale je to realizovatelny i pro zubacku.4) napravy, rozchod - stabilita a blbuvzdornost jsou pro me pomerne prioritni. Standartni rozchod ma jednoznacne vyhodu v moznosti pouziti "recyklovanych" casti. Ale zase - sirokej,"plnej" rozchod ma taky svy plusy. On ostatne nemusi bejt na prazcich, muze bejt treba na panelech - a hned je jako bonus slip. Mohl by bejt taky kotvenej do telesa jezu nebo slajsny nebo rybiho prechodu... Zatim to tema rozpracovavam, presoupnout podvozky na normalni rozchod nebo je udelat jednonapravovy neni takovej problem. Maxik1958: dikRucni pohon pro rozumny rychlosti transportu nepada moc do uvahy - vykonove sem to nastinil dole. Vykon cloveka je zhruba 200W, takze doba proplaveni by se protahla z 200s (3m20s) na 2200s (36m 40s) a to uz se mi zda fakt dost. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
viky_cz Odesláno 18. Únor 2012 Sdílet Odesláno 18. Únor 2012 Napadlo mne vhodne umistit kola od osobaku pro podporu kylu. Je to kompromis. http://www.volny.cz/valentvi/foto/retezubacka2.gif Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
maxik1958 Odesláno 19. Únor 2012 Sdílet Odesláno 19. Únor 2012 Já vím, vždyť jsem psal,že bych se utočil D a =D nicméně s projednáním klubu veteránů má Tvůj nápad velkou podporu. Můj soused se pokouší vybudovat koňskou železnici, vyslechnu ho ohledně kolejí ,a podám zprávu! Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
viky_cz Odesláno 19. Únor 2012 Sdílet Odesláno 19. Únor 2012 Maxiku, klubu lodnich veteranu by se jiste libil tento navrh: Vozik tazeny na retezu by mohl mit v nejvyssim bode "trate" misto navijaku svisle namontovany vedle koleji rumpal pohaneny az 4mi "plavebnimi osly" dle vahy lode. Zarizeni je to jednoduche a pro mensi lode myslim vhodne, rekneme, ze jako "varianta brod" by se to dalo pouzit. Bahno:Jeste poznamka k dimenzovani... je celkem pravdepodobny, ze pro mnoho mist by lode kolem 3.5tuny byly na zpristupnenou vodu moc velky, takze lidsky pohon bych nezavrhoval, treba tak do 1.5t. Zeleznice je supr, musi ale zpristupnovat hodne vody hodne lidem, aby mela smysl a hlavne podporu.Par pripadu (podle mapy), kde by se to asi hodilo:http://mapy.cz/#x=15.787451&y=50.051233&z=14&t=s&l=15http://mapy.cz/#x=15.135430&y=50.138386&z=14&t=s&l=15http://mapy.cz/#x=15.049615&y=50.186805&z=14&t=s&l=15http://mapy.cz/#x=14.878306&y=50.173818&z=14&t=s&l=15 Jeste je tu takova perlicka - to je hodne velka utopie... ale jeste je tu Opatovicky kanal, je size zavlazovaci a nikdy nebyl splavny, ale obchazi Prelouc.Zde vstup, prevyseni asi 3m: http://mapy.cz/#x=15.520029&y=50.045049&z=15&t=s&l=15Krome hloubky je tu jeste jeden technicky problem a tim je podjezdna vyska mostu.... v Semine je to asi 40cm. :D Edit:Jinak k prekonani jezu Prelouc po strane mesta (kde snad ekologove neprudej) celkem nic nebrani, akorat je potreba trat o delce cca 2.5km s vyhybnama na koncich, takze by to bylo stavebne dost narocny a vyzadovalo by to na pretahovani nejakou lokomotivu... respektive bych to pri standardnim rozchodu videl na dieselovou drezinu. Pripadne pro "odlehceni" by se daly vyuzit koleje tramvajovy. Ciste technicky - dostupna je tato trasa: http://mapy.cz/s/36xc Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
packa Odesláno 19. Únor 2012 Sdílet Odesláno 19. Únor 2012 kdyz si vzpomenu na ty hromady koleji+vozejky a loko co se valely u zrusenej dolu(svatonovice a pod)-ale vsechno uz bude asi ve srotu Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
packa Odesláno 19. Únor 2012 Sdílet Odesláno 19. Únor 2012 (upraveno) viky proc tak slozite?vzdyt by stacilo na protejsim brehu podle cesty ktera tam mimochodem uz je dat metrovej prouzek s kolejovym polem a spoustet pod komorou-komora je funkcni......jde jen o to prekonat ,,hrcaky,,-vyhnes se civilizaci a navigace(breh)patri jen povodi a ne desitkam majitelu- ani bys nepotreboval vyhybnu-tocna.i mech ovladana zabere minimum mista Upraveno 19. Únor 2012 uživatelem packa Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
viky_cz Odesláno 19. Únor 2012 Sdílet Odesláno 19. Únor 2012 Proc? Protoze tohle nekoliduje s planem na novou komoru. Predpokladejme, ze je jeste porad na Povodi nekdo, kdo veri, ze tam ta komora jednou bude.Jediny rozumny by bylo ji postavit v ramci toho novyho ostrova u komory, coz by bylo elegantni a krasny. ;)Edit: Vona je to asi pitomost. Proc by nekdo delal 3km koleji, kdyz povedou podel horniho kanalu novy komory... to je asi nesmysl. I kdyz vozit lodicky pres park by bylo hezky, to zas jo.Jo k ty tocne.... co chces delat s tocnou proboha? Skoro vsechny kolejovy vozidla jsou delany pro obousmernej provoz, ale musis vozejk s lodi nejak prohodit s lokomotivou, takze vyhybna, ne tocna. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
packa Odesláno 19. Únor 2012 Sdílet Odesláno 19. Únor 2012 nez bude nova komora tak budu mit fousy az na zem- nebo(a to spis) prdet do hliny-ja si chci dojet pro ten pernik-tohle spojit s budovanim labske stezky by mohlo dyt podstatne driv Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Anachy Odesláno 19. Únor 2012 Sdílet Odesláno 19. Únor 2012 Co se týče dna přepravního vozíku, může byt klidně rovné - viz výtah na orlíku, jde to jen o to tam loď správně vyvázat aby se nekymácela. Jezdím tam každoročně minimálně jednou a jde jen o cvik a trochu trpělivosti. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se