Přejít na obsah
Plavidla.cz

co o tom víte?


sunrider

Doporučené příspěvky

dnes se objevil v inzerci tento odkaz:


RADA PRO VšECHNY,NEJEN LOÄŽAřE: neznamená, že když chcete táhnout loď na vleku s vyšší celkovou hmotností než 750kg, tudíš bržděný, že musíte mít řidičák skupiny E. Stačí splnit tyto kritéria: celková max.hmotnost vleku nesmí být vyšší než pohotovostní hmotnost auta a celková max. hmotnost celé soupravy nesmí být ani o 1 kg nad 3500kg. Ověřeno na M. dopravy.Platí to v zemích kde platí náš ř.P. Nevědí to ani některé autoškoly.


ví o tom někdo? chybí k tomu ještě metodická příručka, jak to vysvětlit rakouskému policajtovi :-))) Já sice E mám, ale stejně mě to zajímá..

Upraveno uživatelem sunrider
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S ohledem na množící se dotazy k významu řidičského oprávnění skupiny B a B+E z hlediska možné řízení jízdních souprav vydává Ministerstvo dopravy, odbor dopravně správní a BESIP, následující stanovisko.


Skupina B :

Podle § 81 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, přicházejí v úvahu v zásadě dva možné způsoby řízení jízdních souprav s řidičským oprávněním skupiny B. Písmena a) až c) totiž představují samostatné alternativy vozidel, resp. jejich souprav, jež lze s oprávněním skupiny B řídit.

Podle písmene a) cit. ustanovení motorové vozidlo, které má kromě místa řidiče nejvýše osm míst k sezení a jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg. K tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg. Souprava tedy může mít následující složení: motorové vozidlo 3 500 kg + přípojné vozidlo až 750 kg = jízdní souprava 4 250 kg (ve všech uvedených případech se jedná o maximální přípustnou hmotnost).

Podle písmene c) tohoto ustanovení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla. V tomto případě již neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti přípojného vozidla 750 kg, přípojné vozidlo tedy může být těžší. Jediným omezením hmotnosti přívěsu zde je, že jeho maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost tažného motorového vozidla. Pro celou jízdní soupravu pak platí omezení spočívající v nepřekročitelné maximální přípustné hmotnosti na nejvýše 3 500 kg. Příklad takové jízdní soupravy může být následující: tažné motorové vozidlo o maximální přípustné hmotnosti 2 000 kg, s pohotovostní hmotností 1 500 kg, spojené s přípojným vozidlem o maximální přípustné hmotnosti nejvýše do 1 500 kg, tj. jízdní souprava o maximální přípustné hmotnosti do max. 3 500 kg.


Skupina B+E :

řidičské oprávnění skupiny B+E opravňuje podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c). Po převedení do normálního jazyka to znamená následující. V rámci řidičského oprávnění B+E můžete řídit motorové vozidlo, k jehož řízení postačuje skupina řidičského oprávnění B, přičemž k němu můžete připojit přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nad 750 kg. Odkaz na odstavec 4 písmeno c) v cit. ustanovení je nutno chápat tak, že v případě řidičského oprávnění skupiny B+E neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.

Podotýkáme, že je ale nutné dodržet podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem dané omezení hmotnosti pro brzděné a nebrzděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz. Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla. Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km.h-1 nejvýše 2,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla (zprav. zde půjde o traktory). Hypoteticky si tedy lze představit, že s řidičským oprávněním skupiny B+E lze řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost je 12 250 kg, jestliže je konstrukční rychlost tažného vozidla nejvýše 40 km.h-1. U tažných vozidel s vyšší konstrukční rychlostí se lze dostat na 8 750 kg hmotnosti soupravy. Jde zde samozřejmě o extrémní případy.


Uvedená úprava odpovídá v případě skupiny B i B+E příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS).




JUDr. Pavla Horká

ředitelka

Odbor dopravně správní a BESIP


v z. JUDr. Jan Kněžínek, v.r.

zástupce ředitelky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja jsem si rikal, ze uz jsem toto nekde resil.

 

Mrkni se na toto vlakno, tam je to take reseno a s myslim stejnym zaverem :). Diskuze na toto tema zacina ve spodni polovine prvni stranky.

http://plavidla.cz/forum/viewtopic.php?id=12

 

Daval jsem tam onehda tento odkaz, kde je to take pekne vysvetleno

http://ridicske-prukazy.info/ridicske-opravneni-skupin-B-F-rizeni-jizdnich-souprav.html

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To co se píše v tom "inzerátu" je pravda. Já v autě vozím vytištěnou příslušnou vyhlášku s vyznačenými důležitými body, kdyby policie nechtěla rozumět.


Vysvětlovat v zahraničí bych to nechtěl, páč se s nimi nedomluvím.


Ale pokud někdo chce tahat těžkej vlek, myslím že dodělat si jen Ečko k Bčku není zas takový problém a cena za autoškoly v porovnání s cenama věcí na loď není zas až tak závratná. Já si tedy dělal kvůli lodi C+E a každej mi při kontrole dokladů může.

Upraveno uživatelem Charlie
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Samozrejme, na to prece staci jenom B+E. C mas pro auta nad 3,5t, coz se mne netyka.


B- mas auto do 3,5 t a E - prives do 3,5 t. Respektive podle toho co povoluje vyrobce auta, coz je v evrope vetsinou max 3,5 t. To mi na to staci bohate. Jizdni souprava je tim padem 7t.

Jeste kdyz byly hranice s Rakouskem, tak nas kazdej rok kontrolovali prave kvuli tomu jestli mame E ke klasickemu ridicaku B.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 4 weeks later...

to co tady píšete je sice hezké, ale pro většinu z nás nepoužitelné. Podmínku aby celá jídní souprava nepřesáhla 3500kg jen tak nesplníte.

Leda za předpokladu lehčí lodi kdybych počítal s autem, které má na kouli max zatížení 1400kg - např. OctavieII, která má pohotovostní váhu 1600kg a provozní 2010kg + vlek s lodí 1400kg tak je to jen tak tak( 3410kg).

Jelikož ale potřebuji na tahání auto, které má na kouli víc tak už se do toho nevejdu. (Audi A4, 1800kg na kouli, 1900kg pohotovostní, 2250kg provozní váha + vlek s lodí 1500kg = 3750kg)

Předpokládám, že vetšina z vás je na tom ještě daleko hůř.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to skodavrs: to je pravda co píšeš, ale dost často se mylně uvádí, že s Bčkem, smíš zapřahnout vlek jen do 750kg což není pravda, záleží podle tažného auta a třeba u tebou zmiňované Octavie je to až 1400kg. A to se může někomu hodit.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Váha na tažnym se posuzuje s OKAMŽITOU HMOTNOSTí vleku, maximální přípustná se u B+E nebere. Sám tahám 1750kg na 2000kg vleku s autem co má tažný na 1800kg , naprosto bez problému, vyhláška tady hovoří jasně, stačí si ji přečíst (mimochodem já ji i vozím v autě)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Toto je ve vyhlášce:


Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorií O1 a O2 platí


a) okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie O1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla,


b) okamžitá hmotnost přívěsu kategorie O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to Charlie:

psal jsem o tom když máš pouze B.

sorry, ale podle toho co jsi sem vložil to tak není!

V bodě b) se píše, že je sice důležitá okamžitá hmotnost, ale za podmínky, že největší povolená hmotnost vleku není větší než největší povolená hmotnost auta.

Což znamená, že pokud by jsi měl vlek např. na 2500kg, ale okamžitá hmotnost s lodí by byla 1700kg a auto mělo 1800kg tak nesplňuješ tuto podmínku, protože největší povolená hmotnost vozidla bude menší než 2500kg.

Doufám, že jsem to napsal srozumitelně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to skodavrs - hned pod tvým příspěvkem jsem reagoval také pouze na to, pokud máš B


asfaltsurfer psal, že u B+E ti musí sedět váha tažnýho s maximální váhou vleku, na to jsem reagoval, že váha na tažným se posuzuje s okamžitou hmotností vleku.


A ano, špatně jsem do příspěvku napsal, že maximální váha se nebere, bere se v ohledu s maximální váhou auta. Tam u osobáků musí být maximální vleku nejvýš stejná jako maximální auta, u teréňáků (pokud mají zapsáno kategorii M1G / N1G je to až 1,5násobek maximální auta).


Já mám max auta 2115, max. vleku 2000, na tažným 1800 a vlek s lodí váží 1780

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo jasně :-).


Mě to vychází, protože než jsem koupil auto, všechno jsem převažoval. Loni jsem do lodi zabudoval motor, z vleku sundal nepotřebný krámy, tak na jaře pojedu na váhu znova, aby mi to sedělo do těch 1800kg, kdyžtak na přepravu budu muset něco dát z lodi do auta. Ale pochybuju, že mě v čechách bude někdo vážit při těch 150km najetejch za rok. Ale i tak to chci mít všechno ok, člověk nikdy neví.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pokud jezdíš jenom po čechách, tak bych to neřešil. Já jsem také normálně tahal za octavií na krátké tratě. Musel jsem to řešit kvůli Chorvatsku to si prostě nelajsnu aby mě v Rakousku zvážili a zjistili že vlek má o 100kg víc než má pololeno octavie tahat.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak pánové,

ted jsem ten váš problém konzultoval s inspektorem na DI a platí vždy / jak jsem psal i výš/ okamžitá hmotnost přívěsu!! Tudíš mohu třeba za oktávkou táhnout prázdný 3500kg přívěs a nebo naložený na max.váhu kterou to tažné auto může táhnout,ovšem pokud je v dokladech celková max váha jízdní soupravy,tu nesmím překročít - ale vžda platí ta okamžitá váha!!!

Ale to vše je zatím pouze sranda - od 1.1.2013 bude platit /již to vyšlo v zákoně/ že majitelé řidičského opravnění B+E mohou tahat jízdní soupravu do celkové hmotnosti POUZE 3500kg.

Dnes ještě platí, že vám stačí B+E na tahání např.teréní automobil s tažným 3500kg a vlek taky 3500kg tj celková 7000kg.

Od 1.1. r.2013 budete muset mít pro tahání této soupravy již řidičák C+E a co to již dnes stojí v autoškole,to vám snad ani nemusím říkat a od příštího roku to bude výrazně drašší - tak neváhejte a vrhněte se do autoškoly a nebo větší lodě s vlekama odstavte před vládu!! jak jde vidět,bude se nám dařit lépe a lépe a lépe.....a o cestách k moři s B+E např.s Baylinerem 2355 si můžem nechat jen zdát!!!


Bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hmm, ja bych jeste zavedl ridicak na kolo, co rikate :) :).

Nojo, sama pozitiva a socialni jistoty, to nas ceka pekna pakarna, pockam pristi rok jak se to nakonec vyvrbi. Zajimalo by mne, zda tuto pakarku chystaji i v zahranici. Jestli tam bude platit take , nebo se bude dat stale jezdit na B+E ?


Kazdopadne toto nas jiz nemusi trapit, kdyz v prosinci bude konec sveta, ze ? :) :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak ještě že jsem dělal rovnou C+E. Vyšlo mě to na 19tis.


to Bootcentrum: výš v kterém zákoně to už je napsané? Aby se dal dohledat. četl jsem různé návrhy a připravované novely, ale o omezení hmotnosti soupravy na 3,5t u B+E nikde nic není.

Upraveno uživatelem Charlie
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...