Přejít na obsah
Plavidla.cz

RIB a výkon motoru


jiri.sefrna

Doporučené příspěvky

Ahoj, koupil jsem nový člun s laminátovým kýlem a zarazilo mě, jak málo s ním hýbe motor 30HP SELVA 2T. Předtím jsem měl gumák Bush 4m a motor Tohatsu 20HP 4T a i s 500kg zátěže šel v pohodě do skluzu, sice mu to 10 sec trvalo než lehnul, ale pak jel na 3/4 plnu za cca 5l/h rychlostí 25km/h, se 170kg zátěží jel max. 40km/h.

Teď mám Bombarda 4,2m RIB s uvedeným motorem a s 300kg v pohodě, ale se 400kg už ho do skluzu nedostanu. Je fakt, že se mi zdálo, že motor nejde úplně do špičky a tak jsem ho nechal seřídit, nicméně byl prý v pořádku. přesto se mi udá, že teď jede lépe a hlavně méně žere. Při prvních jízdách jsem se pohyboval při 3/4 plynu kolem 10l/h, teď bych řekl tak 7-8l/h. Motor má najeto cca 80mth, jetý jen 2 sezony, r.v. 2006, pak 3 roky stál. Vzhledově jako nový.

Chtěl jsem ho vyměnit za 40HP 4T (povolené maximum), ale servisák mi to vymluvil, že 102kg motoru je už na tu loď moc a přínos bude minimální, ta Selva má jen 45kg při 30HP, což je určitě rozdíl a s 30HP 4T s váhou 89kg bych si prý spíš pohoršil, loď by byla moc těžká na zadek. Objednal jsem automatické trimmklapky, což by mohlo pomoci s tím skluzem. na druhou stranu mě zaráží, že když táhnu malýho na lyžích s jeho 65kg, tak vystřelí z vody během 2-3 sec, víceméně okamžitě, jak loď přehoupne do skluzu a pak stačí motor držet na 3/4 plynu a lyžujeme jako víno. V tu chvíli si myslím, že je vše v pořádku. vyšší spotřebu beru, taky pořizovačka byla 1/3 ceny 4T motoru stejného výkonu a stáří, takže než ten rozdíl projezdím, tak budu mít jinou loď.

Ten člun je při cca stejné velikosti o 150kg těžší, než byl ten gumák, má děsně masivní laminát, min. tl. 6-8mm, možná je to tím. Bush měl zatížitelnost 1000kg a Bombard jen 750kg a přitom je o 20cm delší. Je možné, že ten Bombard má tak špatný vlastnosti a jiný člun by na tom byl lépe?


Díky za postřehy, rady a zkušenosti. Po několika gumácích je to první RIB

Upraveno uživatelem jiri.sefrna
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...
Sice nikdo nereagoval, ale můžu doplnit nové zkušenosti. Problém je v motoru. Koupil jsem 2T Mercury 40HP 2válec. Super motor, tichounkej jak 4takt a najednou to místo 40km/h jede 61km/h a se 400kg mu to sice trvá, ale ve skluzu je tak po 10-12 sec. a jede cca 45km/h a trim klapky jsou fajn, jen je musím nastavit do největší tuhosti, ta potvora voda má sílu, že ani při 25km/h se nevysunou, až při výtlaku. Takže teď je to se 40HP cca stejný se zátěží jako u gumáku s motorem 20HP, jen to pak jede rycleji.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nastesti to mam do libice do vari pres pole tak jsem si ho pujcil a me nechodil-kmital-ukazoval hausnumera nevim jestli jsem mel zmetek nebo to bylo ze mam dvouvalec ale na sekacce to podle servisaka chodilo potom jsem mel pujcenej nejaky co se dal prepinat ato bylo lepsi ten ukazoval ale musi to byt u motoru-kdyz tam dal delsi kabilek(3m) tak asi tuk
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 6 months later...
Ahoj, chtěl bych přidat svou zkušenost. Mám Rib 400 s motorem Suzuki 25 RL. Kupoval jsem ho nový a byl na něm propeler 10 1/4 x 15 (!) což bylo moc velký stoupání. V Chorvatsku jsem jezdil ve dvou a bylo to celkem v pohodě ale ve třech lidech se motor trápil. Podle otáčkoměru se ve dvou motor vytočil max. na 4200 přestože má maximum 5300. Doma jsem si spočítal že by byl optimální propeler se stoupáním 12¨. Koupil jsem ho, namontoval a motor je jako vyměněný. Ochotně jde do max. otáček a je cítit mnohem větší tah. Pro příklad, uvádím že jsem měl veliký problém dostat člun do skluzu s 65 kilovým klukem na kruhu. Teď bych ho možná vytáhl i na lyžích. Když o tom píšu, chtěl bych to zkusit ale nevím za co vlečné lano nejlépe uvázat. Vím že jsou u větších lodí hrazdy které jsou schválené a zapsané v TP ale to bych do Chorvatska neřešil. Máte někdo zkušenost s podobnou lodí? Díky za každou radu a zkušenost
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 7 months later...
pokud máte pochybnosti o sladění člunu RIB s motorem, přijeďte k nám do Divišova - jde o komplexní záležitost (vrtule, odsazení motoru, jeho výška vůči trupu, nastavení motoru a jeho stav, rozložení hmotnosti atd.) a existuje spoustu způsobů jak postupovat, přičemž něco jde odstranit levně a bezbolestně, někdy je ovšem třeba postupovat obezřetně. Na dotazy odpovídáme i telefonicky v případě krátkých konzultací. CMPboats.cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 5 years later...
Ahoj, chtěl bych přidat svou zkušenost. Mám Rib 400 s motorem Suzuki 25 RL. Kupoval jsem ho nový a byl na něm propeler 10 1/4 x 15 (!) což bylo moc velký stoupání. V Chorvatsku jsem jezdil ve dvou a bylo to celkem v pohodě ale ve třech lidech se motor trápil. Podle otáčkoměru se ve dvou motor vytočil max. na 4200 přestože má maximum 5300. Doma jsem si spočítal že by byl optimální propeler se stoupáním 12¨. Koupil jsem ho, namontoval a motor je jako vyměněný. Ochotně jde do max. otáček a je cítit mnohem větší tah. Pro příklad, uvádím že jsem měl veliký problém dostat člun do skluzu s 65 kilovým klukem na kruhu. Teď bych ho možná vytáhl i na lyžích. Když o tom píšu, chtěl bych to zkusit ale nevím za co vlečné lano nejlépe uvázat. Vím že jsou u větších lodí hrazdy které jsou schválené a zapsané v TP ale to bych do Chorvatska neřešil. Máte někdo zkušenost s podobnou lodí? Díky za každou radu a zkušenost

Ahoj, mám 20hp motor Honda 4t a svůj gumák Boat007 380 (cca 70kg) bych rád vyměnil za RIB. Současný člun jde do skluzu v pohodě i ve 4 dospělých lidech.

 

A teď otázka:

 

Můžu koupit RIB 450 vážící 170kg, aniž bych zabil jízdní vlastnosti?

 

říkám si, že je to jen o 100kg těžší (váha 1 osoby), ale že by to zase mělo mít mnohem lepší jízdní vlastnosti ... Takže by to ten váhový rozdíl mohlo trošku smazat ...

 

Je to tak nebo se pletu?

 

Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A proč rovnou nekoupíš laminátku.? Zrovna u boat007 jsem kupoval 4m a jízdní vlastnosti super. Přechod mezi výtlakem a kluzem v podstatě nebyl cítit. Podotýkám že gumový čluny i RIB jsem měl, ale čistý laminát je lepší.

Protože mi všichni tvrdí, že lamínátka bude naprd, že to bude na moři hrooooozně houpat. Měl jsem vyhlédnutou Anetu 400 lux http://azboat.cz/cs/kategorie/14-aneta-400-lux.html nebo https://www.boat007.cz/lode-cluny/laminatove-cluny/motorovy-clun-boat007-415.html a koho jsem se ptal, ten mi tvrdil, že to není loď na moře, ale jen na úplně hladkou hladinu nějkého jezera.

 

Potřebuju něco pro 3 dospělé a 2 děti. Jezdíme 1x ročně na 14 dní k moři a jezdím s tím podél pobřeží na max 30km výlety.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to jde tak trochu proti sobe, mas nejakou vahu, nejakou sirku, nejakej tvar dna a to všechno ovlivnuje chovani.


Aby stacil malej vykon motoru, potrebujes plochy dno a potrebujes lod co nejlehci. Aby to nemlatilo na vlnách, potrebujes V dno. Aby se to nekymacelo, po trebujes lod tezkou... nebo sirokou... nebo plochy dno, ale to bude mlatit na vlnách.


A ted si vyber. :)


Jedina skutecna vyhoda nafukovacky podle mne je v tom, ze je skladnejsi vyfouklej a tudíž muze byt sirsi. Je fakt, ze ta Aneta bude lod spis na jezera. Ale podle mne, když do ni posadíš lidi k prostredku a dolu, jako na gumaku, tak v tom velkej rozdil nebude.


Ale neber muj názor jako dogma, protože nafukovaci cluny nejak nemam v oblibe.


Edit: Co mne kdysi prekvapilo a nerozumel jsem tomu... balast v motorových clunech se nema davat ke kylu, ale po obvodu dna a důvod je ten, ze pak mají sice stejny teziste, ale vetsi moment setrvacnosti, takze se tolik nekolibaji. Mozna ty relativne tezky valce na gumaku taky mají vliv. Ale taky mozna by nebylo od věci veskery bezpecnostni vybaveni v laminatce skládat kolem obvodu a bude se na mori chovat lip.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

O tom se už napsalo hodně, co člověk, to názor. Nejlepší je si to vyzkoušet. S gumou zkušenost máš, tak sežeň někoho na vodě s podobným člunem, když slušně požádáš, myslím, že tě každý sveze a nechá vyzkoušet. Nebo v HR obětuj nějaký Euro (vím, že je to drahý) a půjč si na den loď. Je to jako když vybíráš auto, nejlepší je testovací jízda.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...