Přejít na obsah
Plavidla.cz

Zapojení baterií


Anachy

Doporučené příspěvky

Ahoj kolegové,

mám na lodi dvě baterie a klasický boot přepínač - baterie 1, baterie 2, off, nebo obě najednou, zapojené to mám tak že "jedu" na vše (start + spotřebiče - dobíjení) buď z jedné nebo z druhé, nebo z obou najednou.

Potřeboval bych poradit jak zapojit na lodi dvě baterie následujícím způsobem (tedy pokud to tak lze udělat)

- po zapnutí by jedna z baterií byla jen pro start a druhá pro spotřebiče a při jízdě se obě dobíjely aniž bych musel manipulovat s přepínačem.

Měl jsem to takto zapojené na půjčené lodi v nizozemí ale neměl jsem šanci zjistit jak to bylo propojené.

Děkuji za Vaše rady a příspěvky. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dělá se to tak, že máš dva oddělené okruhy - motor a ostatní. s možností pomocí přepínače sepnout oba dohromady. tyhle dva okruhy dobíjíš přes oddělovací diody. nejvíc se dozvíš tady:

 

http://www.yachtbatterie.de/de/Ladetechnik.html?x877ea=664r48c6n0a6cdpod99chs9kr7

 

dá se to zbastlit na koleně, předpokladem úspěchu jsou diody s nízkým poklesem napětí, nejlíp pod 0,5V

 

druhý řešení je přibastlit druhej alternátor na motor

 

třetí řešení je mít na drátu od altíku přepínač co snese max. dobíjecí proud a ručně přehazovat, co chci přednostně dobíjet. přepínač ve směru od altíku překlenout diodou, by se altík v momentě přepínání nadostal "do luftu" - tak jsem to měl mnoho let a OK.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pro Anachy - v jednoduchosti je krása a spolehlivost,nevím co tě vede k tomu,že nechceš ručně přepínat AKU přepojovač dle vlastní potřeby a uvážení.Automatika je velmi jednoduchá,ale z AKU pro ostatní spotřebu nemůžeš běžně startovat motor,nebot bys musel mít elektronický přepojovač dimenzovaný na vysoký startovací proud.běžné přepojovače jsou dimenzované na 50- 80A.cena cca do 1000,-kč.zapojení velmi jednoduché a taky ti tím pádem stačí odpojovač pro 1 AKU.


bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pro Bootcenrum - měl jsem jen takovou "hříšnou" myšlenku něco udělat jinak. Mnou popsané původní zapojení mi bez problémů funguje už tři roky a jen jednou se mi po noci stalo, že jsem musel přepnout na druhou baterii neboť v té co běžně používám bylo málo "štávy" pro start. Normálně mám tu druhou baterii opravdu jen jako rezervu, na kterou občas přepnu aby měla nějaký odběr a také aby se dobila. Jinak jedu skoro celou sezonu na jednu baterii.

Přepínač co používám snese proudy 350A trvale a špičkově 800A, takže z toho strach nemám.

Baterie používám trakční VARTY - fungujou bez problémů.


Děkuji Davidovi za odkaz a návod, ale jsem "elektrickej "antitalent, takže do nějakých propojování a instalaci jakýchsi diod se radši pouštět nebudu - je to mimo moje schopnosti a jak říká kolega s bootcentra neni nad jednoduchost i když je občas třeba otočit knoflíkem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 weeks later...

Hoj,


já jsem to vyřešil časovým stavitelným relé, kdy mám při vypnutém klíčku od sebe obě baterie odpojené, primární baterie je jen pro motor, sekundární mám pro všechny ostatní spotřebiče. Když zapnu zapalování, časové relé mi sekundární baterii po 10 sek (tedy po nastartování) připojí k motorové, tedy dobíjejí se obě. Když zapalování opět vypnu (chcípnu motor) baterie se samy oddělí a spotřebiče, rádio, lednička atd. pak sosají jen z té sekundární, takže když tu sekundární vytluču do mrti, nic se neděje.



Případné schema mohu poskytnout.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... největší náklad je na časové stavitelné relé (cca 1200,-) ale je to naprosto bezobslužné - samy se spojí, samy odpojí, samy se dobíjejí. Takže žádný ruční přepínač. Nevýhodou je, že se sekundární baterie nadá použít sólo pro start motoru, aniž bych je neprohodil.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

At uz bude mit jakoukoliv dobijeci automatiku, tak muze ten prepinac prece pouzit na to, aby rekl starteru odkud brat proud, ne? Jestli je to na 350A, tak to musi vydrzet. Standardne by ho mel prepnutej na startovaci baterku a kdyby nahodou mel problem, muze startovat na druhou nebo obe propojit.


Mimochodem, pokud ma altik s externim regulatorem, tak se to da udelat trema diodama - dvema rozdelovat nabijeni do baterek a tou treti osidit regulator, aby altik daval vetsi napeti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro Jahoďáka : pošli mi schema na email a nějaký popis - typ toho relé. Předem moc děkuji, mrknu na to, přepínač je sice jednoduchý proces ale přeci jen bych rád něco zkusil.

Jen by mě zajímalo jak to funguje když třeba po delší době startuješ delší dobu, např. můj případ když přijdu k lodi po 14 dnech tak nechytne hned napoprvé ale chvilku trvá než se to rozběhne, není to pro to relé nějak nebezpečné že by třeba odešlo?? Jak jsem již naznačil elektrika není moje hobby tak bych nerad nadělal vice škody než užitku :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja bych to casovy rele tam nedaval. Jsou i lepsi metody jak to udelat.

 

Obvody startovani a dobijeni je mozny celkem efektivne oddelit.

 

Edit: Tak jsem si trochu maloval. Hodne jsem to zjednodusil, vynechavam regulaci dobijeni u altiku (G) a vynechavam ovladani starteru (M). Zjednodusil jsem znacku prepinace jenom na 3 polohy, ale to asi nevadi. Upozornuju, ze tohle je jenom moje predstava, jak to muze bejt napojeny, aniz bych kdy v praxi videl pripojeni dvou baterek v lodi.

 

http://skoda.panda.cz/upload/Viky_UPLOAD/dobijeni.gif

 

Verze A si myslim ze je asi original.

 

Verze B je nejjednodussi uprava - spotrebice (pojistkova skrinka) jsou napojeny jenom na jednu baterku. Dobijeni bude fungovat jakz takz pro obe baterky, ale baterka, ktera je pripojena pro startovani bude nabijena vyrazne lip, ta druha bude pres diodu nabijena spatne nebo taky skoro vubec (jenom udrzovani nabiti na treba 30% kapacity). Plny nabijeni obou baterek se zajisti prepnutim prepinace do polohy pro obe baterky, V poloze OFF se dobiji stejne jako ve verzi C, ale nestartuje to.

 

Verze C je oddeleny nabijeni a startovani. Prepinac oblivnuje jenom odkud se bere proud ke starteru, ale baterky se vzdy nabijeji obe stejne pres diody. Pokud neni upraveny regulator, nabiji to baterky trochu hur nez normalne, ale melo by to chodit. Zalezi na tom, jak moc je mozny vsechno predratovat, je toho trochu vic.

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím všechny zde na foru. Jsem tu nováčkem, nicméně ohledně dobíjení dvou baterií jsem se naběhal dost.Mám na lodi dvě baterky a dobíjení mi funguje už druhou sezonu a naprosto spolehlivě. Trochu jsem se inspiroval na těchto stránkách: http://electronic-servis.ic.cz/produkty-elektronika.html kde je i modul vhodný pro dobíjení dvou baterií. Trochu jsem vyzvídal a když jsem zjistil, že jako spínací prvek používají relé - bylo řešení na světě. Použil jsem automatický spínač světel u auta který reaguje na napětí . Vyměnil jsem relé za silnější a je hotovo. Teď mi to funguje tak, že když zapnu klíček - nic se neděje a okruhy obou baterií jsou oddělené. Jakmile motor naskočí a napětí stoupne nad 13,5V (dá se nastavit) okruhy se propojí a dobíjejí se obě baterie. Pokud by napětí kleslo pod hranici která se dá rovněž nastavit - okruhy se opět rozpojí. Při vypnutí klíčku se taky okruhy rozpojí. Je to vcelku jednoduché a zatím naprosto spolehlivé už druhý rok. Nebudu se tu asi pouštět do úvah o stejných bateriích zapojených k sobě a podobně - toho se na forech probralo už dost. Každou baterii mám odpojitelnou bateriákem a každý okruh má svůj voltmetr. Na nich je vidět jak to funguje. Měřil jsem i proud který prochází relátkem a není to tak kritické pokud není druhá baterka příliž vybitá. Dalo by se to i spočítat z rozdílů napětí. Hlavní baterii mám jen na motor a věci nutné k plavbě, zbytek jako lednice, rádio, gps, vnitřní osvětlení a všechny ostatní ptákoviny co na lodi mám běží z druhé baterky. Celá ta sranda mě nevyšla na víc jak 500,- Je to bezobslužné a svým způsobem i blbuvzdorné. šlo by to možná ještě vylepšit o nějaký obvod pro omezení proudu, ale pro mě je to zatím zbytečné. Mám tam i obvod proti hlubokému vybití druhé baterie, takže nějaké extrémní proudové šoky se nedějou.

Uf - to jsem se teda rozepsal

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...

Hoj všem,


při zazimování lodi a přesunu baterek jsem provedl automaticky kontrolu dobíjení a stavu baterií. Musím konstatovat stav baterií obou na 12,51 V u obou stejně. Tedy s uspokojením mohu konstatovat že můj systém pracuje na 100 %. A jak znovu říkám - bezobslužné, funkční.

Pro dvoubateráky doporučuji.

:-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 months later...

Měl bych dotaz k zapojení baterií na lodi. Koupil pětimetrovový starší laminát s motorem Yamaha 40 HP a trošku mi dělá starosti zapojení baterie a odpojovače. V současné době mám na lodi jednu baterku, která je napřímo zapojená na motor a přes odpojovač je jen zapojené ostatní el. vybavení lodi ( světla atd.). Tím pádem motor jde nastartovat i s odpojeným odpojovačem, což si myslím , že asi není správně a navíc mi to pořád mírně vybíjí baterku, takže při delším stání cca jeden měsíc již nenastartuji.

Poraďte jak má být správně baterie, odpojovač a motor zapojený. Do budoucna bych chtěl raději dvě baterie, stačilo by mi, aby šli mezi sebou přepínat jen odpojovačem a potřebuji poradit, který typ odpojovače koupit ( nemám vůbec představu jak velký proud jím při startu prochází).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,


toto jsme tady myslím výše již probírali. Odpojovač je řešen jak kde, obvykle odpojuje "-" kontakt od kostry, tedy musí být předřazen před jakékoliv spotřebiče vč. motoru. Po přiopojení jde primárně ke startéru odkud mohou být další větve k dalším spotřebičům.

Každopádně pokud máš na lodi spotřebiče, které často používáš i mimo chod motoru, doporučuji 2 baterie. 1 jem pro motor, druhá pro spotřebiče.

Zde se vyrábí odpojovače připravené pro 2 baterie s ručním odpojováním a připojováním baterií v různé "kombinaci".

Sám jsem si toto vyřešil aby se mi toto dělo automaticky, tedy k primárnímu - standadnímu okruhu baterie jsem paralelně připojil druhou baterii - mínus na trvdo a plus se připojuje časovým relém po 5 sekundách po nastartování motoru, po chcípnutí motoru se druhá baterie sama odpojí, takže když jí vybiju (rádiem, lednicí a pod.) primární okruh zůstává nedotčen a je stále v kondici pro start motoru (mám tedy zabudovaný)

V případě zájmu mohu poslat samodomo schema.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...