Přejít na obsah
Plavidla.cz

Propeller PROPULSE


Anachy

Doporučené příspěvky

Točilo to 5500 dneska 5200 já jsem doufal jak už to bylo tady popsáno že když dám větší stoupání tak zmenším otáčky konkrétně při té rychlosti 40 km že spadnou tak na 3600 a ono nic, tuto výměnu jsem provedl na doporučení mechanika.Když s tím byl na vodě tak řekl že motor zbytečně vytáčím. Jura
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 72
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Ahoj Juro , neradil ti mechanik z Marine sport ? tam jsou tací specialisté . Mercury má maximální výkon okolo 5000-6000 tis otáček . Pokud snížíš na 3600 máš rázem poloviční motor . Já mám 60 Hp je to podobný . Máš prostě špatnou vrtuli . Větší stoupání ještě nic neznamená . Vše je o typu lodi váze a podobně . Doporučuji vrátit tam co tam bylo . Můj motor je nejekonomičtější cca při 5000 otáčkách . +- . Loni jsem dal taky vrtuli s větším stoupáním a bylo to úplně stejný jako u tebe . Tak jí ted mám jako záložní .
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem laboroval s motorem Honda 50HP mezi originál hliníkovou vrtulí se stoupáním 13" a hliníkovou Michigan se stoupáním 15". Změna jízdy byla výraznější, nežli by odpovídalo změně stoupání, vysvětluju si to výrazně jiným tvarem (plochou) lopatek. V mém případě jsem s těžší vrtulí přišel o cca 4km/h na maximálce (původně 50km/h), snížila se dynamika, ale získal jsem stejný rozsah cestovních rychlostí při otáčkách o cca 300 až 400 nižších. Chtěl jsem tedy totéž co ty a povedlo se. S původní vrtulí motor na max točil 6 tis, s tou těžší pak 5.500ot. Ta těžší vrtule měla o nějakou osminu palce menší průměr.

Po přechodu na motor 100Hp s vrtulí originál hliníková Honda 19" jsem se dostal na maximálku 67km/h při necelých 6 tis. ot, ale při 40km/h to točilo cca 4 tis., což se mi nelíbilo. Výměnou za nerez se stoupáním 21" (o 1/4 palce menší průměr) došlo opět k výraznější změně, nežli by odpovídalo změně stoupání. Maximálka klesla na 63, ale při 3.800 otáčkách už to jede 45km/h, což je krásná, tichá a očekávám že i ekonomická jízda. Maximálně se motor roztočí na 5 tis. ale rychlosti nad 50 už moc nepotřebuju a těch 50 to jede při 4.200 otáčkách, což je úžasný. Faktem je, že se 100HP je moje loď už omotorovaná velmi velkoryse a tak si můžu dovolit takovýhle režim.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S vrtuli jsem na Yamaha 60 HP take hodne laboroval. Obecne vyrobci doporucuji, aby motor na lodi s prumernou zatezi bylo mozno vytocit do udavaneho rozpeti, coz byva nejcasteji 5 - 6 tis. Neni to proto, aby bylo mozno vyuzit maxima ot, ale proto, aby motor mel spravnou zatez, tz. aby nebyl zbytecne pretezovan anebo pretacen, ani jedno mu nesvedci. Prilis velke stoupani tak casto ani neznamena vyssi rychlost pri stejne poloze skrtici klapky. Zkousel jsem 4 vrtule a nejlepsiho pomeru rychlost / spotreba / pruznost dosahl s tou, s niz vytocim max 5600 / z rozpeti 5 - 6 tis/. Nelze ale univerzalne doporucit parametry, protoze kazda lod ma jine hydrodynamicke vlastnosti a vahu.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 year later...
Ahoj, jako nechci se bejt nějakej neuctivej, ale než tu popsat stohy stránek o dohadech, co se asi stane, protože nikdo neznáme tvou loď, její váhu, tvar dna, náklad atp. který ve finále budou stejně jen prachsprostý dohady a doměnky tak jak píše Bootcentrum, nasaď a sám uvidíš výsledek. Hlavně máš výhodu, že poznáš rozdíl oproti stávající vrtuli. Jo, kdybys tu vrtuli neměl tak se dá ještě spekulovat co asi kdyby asi ale jak jsem psal, bude to jen jedna paní povídala. Pokud ji máš, nasaď a porovnej..
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pánové vracím se k problému propelleru mercury 50 mám tam 10 3/8 x13 a ted jsem našel 11,10 x13 co se záměnou stane.Dík za rady Jura

Podle mne bude změna nevýznamná, pokud by se jednalo o stejný typ vrtule. Pak větší průměr udělá větší plochu listů, ta může zajistit lepší přenos výkonu v nižších a středních otáčkách. Ve vysokých otáčkách už zase větší plocha může způsobit vetší ztráty a tak se ta výhoda ve vysokých otáčkách ztratí.

Pokud stávající 10 3/8 x13 neumožňuje pracovat motoru ve správném režimu, či nevyhovuje požadovanému režimu jízdy, pak změna na 11,10 x13 může přinést i mírné zlepšení, i zhoršení. Záleží na tom, jaký režim stávající vrtule umožňuje.

Pokud by větší vrtule byla jiného typu či výrobce, pak bude změna výraznější a opět se nedá předem říci jestli směrem k něčemu lepšímu či horšímu. Záleží na tom, jaký je aktuální stav a jaké jsou požadavky na změny.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lubore uvažuji o větším průměru z důvodu o lepší přenos výkonu v nižších a středních otáčkách.Při stávajícím propelleru rychlost 40km/ot.4200 ale jak příjdou vlny a snížím otáčky tak se motor dost trápí . Mám člun Hille supersport 4,5m váha s motorem 520kg.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak tomu nerozumím. Pokud dáš vrtuli s větší plochou listů, ta bude schopná při stejných otáčkách přenést větší výkon, respektive ho pro dosažení stejných otáček bude potřebovat. Pokud se motor se stávající vrtulí trápí, pak mu při těchto otáčkách schází výkon a těžší vrtulí se to ještě zhorší.

Pro režim "vlny" bys tedy potřeboval vrtuli s menším stoupáním.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koukal jsem na historii.

Píšeš, že s vrtulí stoupání 13 to točí 5.500 ot a jede 64.

S vrtulí stoupání 15 to točí 5.200 a jede 50. Ptal se proč to tak je.

Je to proto, že k pohybu potřebuje loď výkon motoru. čím rychleji chceš jet, tím větší výkon potřebuješ. Z motoru vytočeného do otáček při kterých má maximální výkon dostaneš maximální výkon. Z motoru vytočeného na nižší otáčky získáš nižší výkon.

Vrtuli s větším stoupáním už motor neutáhne a neroztočí se do potřebných otáček, takže loď dosáhne menší rychlosti, schází výkon (otáčky) motoru.


Nechápu za čím se pídíš! 5.500ot a rychlost 64km/h jsou velmi pěkné hodnoty. To svědčí o dobrém sladění lodě, motoru a vrtule.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Píšeš:

.....Při stávajícím propelleru rychlost 40km/ot.4200 ale jak příjdou vlny a snížím otáčky tak se motor dost trápí .....

Co myslíš tím trápením. Že nemá dostatečnou dynamiku pro rychlé změny rychlosti potřebné pro jízdu na vlnách? Že Tě vlna snadno zbrzdí a ty musíš přidávat hodně plynu, abys jí přepral?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pak ale uvažuješ špatným směrem. Potřebuješ vrtuli, která při rychlosti vhodné pro jízdu na vlnách umožní roztočit motor do vyšších otáček a brát z něj tím větší výkon. Takže vrtuli s menším stoupáním. Zvýší se tím ale otáčky motoru i ve všech ostatních režimech.

Nech to tak jak to je, je to dobré.

Ještě mi nesedí ta rychlost 64km/h při 5.500 ot a stoupání 13 palců. To je snad víc, nežli teoretická rychlost. Jaký převodový poměr má noha?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco je špatně. Teoretická rychlost vrtule stoupání 13 palců je při převodovém poměru 1,83:1 59,5km/h

Nemůže to jet 64

Při 4.200 ot je pak teoretická rychlost 45,5km/h. Pokud to jede 40, tak je vrtule v tomhle režimu až neuvěřitelně účinná.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...