Přejít na obsah
Plavidla.cz

Rozměr vrtule


nach32

Doporučené příspěvky

Jo a ještě jsem zkoušel nerez 5list 14/21, pokud se nepletu a to bylo taky na nic, stejný jako s tím 4listem 14,5/18, člun drnčel a jel hůř, navíc si ty vícelistý vrtule při větším vytrimování a v zatáčce mnohem snáze hrábnou.

Ba naopak , při větším vytrimovani si hrábnou mnohem mnohem pozdeji.A jejich chod je vždy klidnější.

Upraveno uživatelem viita
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 56
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Jo a ještě jsem zkoušel nerez 5list 14/21, pokud se nepletu a to bylo taky na nic, stejný jako s tím 4listem 14,5/18, člun drnčel a jel hůř, navíc si ty vícelistý vrtule při větším vytrimování a v zatáčce mnohem snáze hrábnou.

Ba naopak , při větším vytrimovani si hrábnou mnohem mnohem pozdeji.A jejich chod je vždy klidnější.

Tak vidíš a není to vždy pravda, Anachy byl se mnou na lodi, když jsme to zkoušeli a vrtule je v naprostém pořádku, skončila na jeho Dragu a chodí jak víno. Hrabala již při středním vytrimování a v prudší zatáčce hned hrábla

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo a ještě jsem zkoušel nerez 5list 14/21, pokud se nepletu a to bylo taky na nic, stejný jako s tím 4listem 14,5/18, člun drnčel a jel hůř, navíc si ty vícelistý vrtule při větším vytrimování a v zatáčce mnohem snáze hrábnou.

Ba naopak , při větším vytrimovani si hrábnou mnohem mnohem pozdeji.A jejich chod je vždy klidnější.

Tak vidíš a není to vždy pravda, Anachy byl se mnou na lodi, když jsme to zkoušeli a vrtule je v naprostém pořádku, skončila na jeho Dragu a chodí jak víno. Hrabala již při středním vytrimování a v prudší zatáčce hned hrábla

Ano, vždy se může stát cokoli, ale myslím že tohle bude výjimka, záleží na typu propelleru, tvaru listu,jeho rake , tvaru dna lodě , ale to co říkam bude platit v drtivé většině případů, uz jsem tu to dost popsal v jiném vláknu , no holt to chce zkoušet a zkouset , takyse jinak bude chovat hliník a nerez , já jsem určite u čtyřlistu za nerez , hliník bude kvůli tloušťce listu vždy v nevýhodě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zrovna dneska jsem hledal tohle vlákno. :)

 

Mam na lodi motor Honda BF5A s vrtulí 7-7/8 x 6-3/4. Převodový poměr je 2,08:1. Počítám správně, že je ta vrtule stavěná na teoretickou rychlost cca 28 km/h? Skluz samozřejmě v tuto chvíli zanedbávám. Já mám na plný plyn rychlost 9 km/h. Motor ale reaguje max. do 2/3 - 3/4 plynu. Pak už se jen dusí, takže je vrtule nejspíš moc "lehká".

Měl bych tedy hledat vrtuli se stoupáním někde kolem 3-1/3, nebo 3-1/2?

Dá se vůbec taková vrtule sehnat? Napadá někoho kde? Prolezl jsem internet, ale na tyhle malý motory se toho moc nedělá.

Našel jsem např. tohle: http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|311|2349117|2349126&id=181001

To je ale na 2 - 2,3hp motůrek a podle fotky se mi zdá, že to je na jinou hřídel.

 

Někde jsem i četl, že je ta vrtule stejná na hromadu jiných motorů. Může mi to někdo potvrddit, nebo mě vyvést z omylu?

 

Dík za radu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No na 5Hp žádný zázraky nehledej., Občas tady někdo vypráví že to dostane do skluzu ,, ale po shlédnutí videí se gumák hrabe trochu rychleji,ale o skluzu se nedá mluvit . Rychlost 28Km/h je úplná blbost . Ve skluzu jsem 5hp viděl to jo , ale loď Okoun , co má 50 kg i s podlážkou , úplně ploché dno a ten chlap na to sedel přesně uprostřed.Rychlost 9Km je ok , a víc to pojede jenom po proudu horské řeky . Sám mám Yamahu 5hp a vím o čem mluvím. Jsou to jen mixéry na šlehačku a užiteční pomocníci ale nehledej tam nějakej sport , skluz rychlost .
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ja měl /resp 4 :-) / od hondy na gumáku Honda Honwave 250 , tj 2,5 m d. do skluzu jsem to dostal na moři , v podstatě vždy , ale pouze sám a nebyl jsem uprostřed ale musel jsem se naplazit skoro na předek a pínu jsem držel 2 prsty , jak to bylo v kluzu tak jsem se už pak mohl pozunout zpět víc dozaději... nevím kolik to uhánělo ale trochu bych tady KBfoto.. oponoval , ale jen u té rychlosti . :-) neměl jsem tam žádný měřák ale podle mne to 30 mazalo skoro určitě ..myslím že je to jen odhad ale dost střízlivý , pokusím se nahrát fotku ... nicméně měl jsem to skutečně jen jako byboat u té mé kdysi první Visty Fourwinns..
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ja ti rozumim.. ale ve skluzu to bylo !!! :-)

to vím jistě..

ty rychlosti maš pravdu že je to hodne relativní..a voda stříkala všude to je pravda ta 2,5 má tu příd do kulata.. :-(


jen jsem chtěl říci že do skluzu se to dá dát..

nic vic..


a nejde mi sem zase sakra vložit ty fotky toho gumáku.. asi něco dělám špatně

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hele, k tomu skluzu na malým gumáku, někdy to hodně překvapí a hrozně moc záleží na typu gumáku, s Marinerem 4T 5HP jsem se svou váhou 110kg dostal do kluzu Yamahu 360cm, podle GPS rychlost 25km/h, co byl na skluz neuvěřitelnej člun, tak starej SEVYLOR 290cm, ten mě dostal ko skluzu s 2T Yamahou Malta, 3,5HP, rychlost byla 22km/h a stejnej SEVYLOR po cca 100m dostal s 5HP TOHATSU ve 4T do kluzu kamaráda s manželkou, oba dohromady 160kg a jeli 23km/h, takže to jde i s 5HP, ale to si Bohouši s našima manekýnskýma figurama moc neužijeme :D

Co se týče vrtule na malým motoru, mám zkušenost s vrtulí na 4HP Yamaze, kterou jsem měl jako záložák, tak s normální vrtulí se motor nevytočil a rychlost byla max. 7km/h, s tlačnou jel jako víno, točil až do maxima, žral o půl litru na hodinu méně a jel 9km/h, takže znát to bylo, na gumáku nezkoušeno, ale může k tomu dojít, tu vrtuli jsem si nechal a a tu 3,5HP MALTU mám pořád

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koukam, jak se to tu rozjelo. :) Bohužel ne tim správnym směrem.

Neni skluz, jako skluz. Všem vám to asociovalo malej gumák s pohublym klučinou, kterej to tlačí očima, aby se dostal alespoň do přechodu.

Mě ale nejde o skluz lodě. To je v případě mojí plachetnice samozřejmě nesmysl. Psal jsem, že zanedbávám skluz propelleru. :)


To o co mi jde je, že mam moc rychlou vrtuli. V praxi to dopadá tak, že vytočim motor odhadem max. na 2/3 otáček. To znamená, že mě nehoní 5hp, ale cca 3,5hp. To samý platí o vrtuli. S tak nevhodnym stoupáním dramaticky klesá její účinnost a v reálu je to právě jen ten kafemlejnek co čeří vodu.


Souhlasim s tim, co už tu někde někdo psal. Právě u těchto malých motorů záleží nejvíc na správné konfiguraci.

Napadá někoho, kde by se dala sehnat vrtule se stoupáním kolem 3-1/2 palečka?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky s trochou do mlýna. Měl jsem gumák 260 s nafukovacím kýlem, Mercury 4Hp 2T a skluz se konal ale pouze s jednouz osobou (tenkrát asi 80kg). Přesně jak píše Davis, musel jsem vlézt až dopředu a když se to vyhrabalo na vodu, sedl jsem normálně a stačilo sotva púl plynu. Rychlost jsem neměřil, ale určitě to bylo dost přes dvacítku, protože při náhlé změně směru to bylo dost divoký.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mam na lodi motor Honda BF5A s vrtulí 7-7/8 x 6-3/4. Převodový poměr je 2,08:1. Počítám správně, že je ta vrtule stavěná na teoretickou rychlost cca 28 km/h? Skluz samozřejmě v tuto chvíli zanedbávám. Já mám na plný plyn rychlost 9 km/h. Motor ale reaguje max. do 2/3 - 3/4 plynu. Pak už se jen dusí, takže je vrtule nejspíš moc "lehká".

Měl bych tedy hledat vrtuli se stoupáním někde kolem 3-1/3, nebo 3-1/2?

Dík za radu.

a "Neni skluz, jako skluz. Všem vám to asociovalo malej gumák s pohublym klučinou, kterej to tlačí očima, aby se dostal alespoň do přechodu.

Mě ale nejde o skluz lodě. To je v případě mojí plachetnice samozřejmě nesmysl. Psal jsem, že zanedbávám skluz propelleru."

 

 

 

opradvu není skluz jako skluz, u propeleru se tomu říká "prokluz" a u lodě "kluz", protože loď nesklouzává, ale klouže

 

pokud motor nevytočíš, je vrtule těžká, ne lehká

 

ať počítám jak počítám, ze stoupání vrtule, co si napsal, mi vychází rychlost úplně jiná - daleko vyšší. nemáš v čísle překlep??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdendo. S výpočtem jses seknul. Mne to vyšlo s mírným prokluzem na 19,2 km/h. Neznám přesně otáčky 5 HP, tak jsem dal 4200. Jak psal David, je těžká, proto nepustí motor do max. otáček. člun už víc asi neodlehčíš. Zmenšit stoupání vrtule je správná cesta. Zkusit stoupání 6-1/2, nebo 1/4.

samoliter.

Upraveno uživatelem samoliter
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Názvosloví jsem četl tady v nějakym návodu, ale určitě jsem to blbě pochopil. To co píšete vy dává větší smysl.

Počítal jsem takto: 6-3/4 jsou cca 0,17m na jednu otáčku za minutu. Maximální otáčky jsou 5500, ale doporučené 5000, převodový poměr 2:1. Takže to by bylo 425m/min, tedy 25,5 km/h. Prokluz jsem původně nepočítal, ale při cca 20% a jsme na cca 20km/h. Původně jsem to počítal na maximální otáčky. I tak jsem se koukam původně trochu seknul.


Když bych chtěl propeller na max. rychlost 12-14km/h, tak by to tedy bylo kolik? 3-1/3 - 3-2/3? V tom jsem se snad nespletl. Mam dneska nějak vygumováno.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...