Přejít na obsah
Plavidla.cz

Rozměr vrtule


nach32

Doporučené příspěvky

  • Odpovědi 56
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Nejlepší přispěvatelé v tomto tématu

Omlouvam se za naruseni tematu, ale zda se mi vhodne.


Da se sehnat jina vrtule na Parsun F5BMS (pasuje Yamaha?)?


Mam original 7.5"x7" na lodicce (Romana/Mystraly/Seemaster 430) o vytlaku v zatezi bezne kolem 500kg a zda se mi, ze motor se zbytecne dusi, kdyz chci trochu zabrat, tak mi ten jednovalec triska s celou lodi, tak jsem premejslel jestli by nebylo lepsi ho nechat jet v mensi zatezi a vyssich otackach. Docela jsem uvazoval zkusit vrtuli z F2.6BMS (7.25"x6"). Ma to smysl zkouset?


Diky, V.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vrtule se docela resili na jachtingu. Pokud ma stoupani 7palcu, to je 17.5cm pri 2500ot/min(5000/2) je to 17.5*2500*60(hodina)/100000(cm na km) - optimalne 26.5km/h - 20% na skluz, takze rekneme 21km/h. Na vytlak nasich malych lodi by to chtelo stoupani polovicni, cca 4ku, ale kde ho sebrat netusim.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dopocital jsem se k podobnymu vysledku.


Tech 7" stoupani neni tak spatny, ve vytlaku to zere docela malo, ale je problem, kdyz clovek potrebuje trochu zabrat s plnou lodi, tak je motor zda se slusne podtocenej, nejede to a dela to hroznej kraval. Chtel bych mit sanci tu lod trochu "postavit na zadni", kdyz specham.


Trochu "lehci prevod" by to urcite sneslo. 7.25"x4" je na netu k videni pro 2HP Yamahy, ale ma to jiny uchyceni a je to dvoulist.


Jeste mne ceka zmerit si GPS rychlost v ruznejch rezimech a aspon podle zvuku z videa zmerit otacky motoru, podle toho se rozhodnu jestli zkusim koupit vrtuli od F2.6BMS. Koukal jsem na Yamahu 2.5HP v Avaryachtu a vypadalo to ze vrtule by na 5HP Parsuna pasovala bez problemu, vypada skoro stejne a matku ma uplne stejnou.

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, Chtěl bych výměnou vrtule zvýšit maximální rychlost. V současné době mi to ve dvou lidech jede ve skluzu max. 42km/h při 3000t. Motor mám 2,7Tdi 92kw. Dnes jsem mluvil s jedním člověkem který mi říkal na člun naložím 5-7 lidí a pokud ho nedostanu do skluzu nemá cenu vrtuli měnit.

Je na tom něco pravdy? Díky Karel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 years later...
Uměl by mi někdo vysvětlit, v čem je rozdíl, když výrobce dodává volitelně na můj motor vrtuli 7 nebo 8"(stoupání je v obou případech shodné)? Výhledově mě bude čekat koupit novou vrtuli a zajímalo by mě, jestli má cenu případně uvažovat nad změnou průměru a co by se změnilo.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslim, ze ses trosinku spletl, protoze mit na 4HP motor vrtuli s prumerem 8" je dost divny. Mnohem pravdepodobnejsi by bylo, kdyby byla vrtule kolem 7 az 7.5" a stoupani mela jiny. Hodne zalezi na prevodech a prubehu tocivyho momentu. (Jakej je to typ?)


4HP motor by jako hodne teoreticky mohl malinkej clunek s jednou osobou do skluzu dostat, ale jak to bude 2 a vic lidi, tak je to bez sance. Ja mam lodku tezkou, takze jsem nakonec dal vrtuli z 2.5HP motoru a spokojenost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, když je vrtule označená např. jako 7,8x7 , tak první číslo je průměr a druhé stoupání. Průměr vrtule je stejný. Jak bys tam dal třeba o dva palce větší průměr? Vždyť je tam třeba antikavitační deska vždyť by se ti to tam ani nevešlo. Ten motor jsem také měl. Teď mám např. Tohatsu 15Hp (což je zrovna výrobce těchto malých motorů Mercury) a k tomu mám tři z pěti na trhu nabízených šroubů a všechny se liší pouze stoupáním.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
Zajímalo by mě jaký je rozdíl v použití čtyřlisté vrtule namisto původní třílisté o stejném rozměru. Abych byl konkrétní, mám Suzuki 25 RL na čtyřmetrovém Ribu, původní vrtule 10x1/4 - 15"byla moc "těžká" tak jsem koupil 12" a 13". Obě jsou dobré, pomalejší dávám když jezdím ve čtyřech. Objevil jsem v tomto rozměru čtyřlistou od Solasu a tak laicky myslím, že by to mohlo být tak nějak víc "do tahu". Nebo se mýlím? Možná je to u tak malého výkonu zanedbatelné a vyhozený prachy. Má někdo zkušenost?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

čtyřlistá vrtule má měkký chod , záběr od spoda , málo vibrací a zátak v nižších otáčkách. Je to vykoupeno lehce nižší maximální rychlostí . Každopádně na ryby , pomalé jízdě a úspoře paliva je jedinečná .Pokud to chci pálit s lehkým člunem ( v poměru na výkon motoru) tak je zase lepší třílistá . No a moje zkušenost .. pokud je ve vodě bordel . tak čtyřlistá je daleko lepší
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 month later...
Tak s vrtulema je to věda, zrovna včera jsem zkoušel další dvě, Anachy byl se mnou, normál mám třílist 15/19, zkoušel jsem už novej třílist 15/17, starší 4list 14,5/18, to je mimochodem doporučenej šroub pro můj 3L motor s nohou Alpha One a starší 3list 14,5/21, se všemi kromě mé běžné 15/19 mi lod drnčí a jede hůř, do skluzu jde nejlépe s původní 15/19 cca nastejno jako se 4listem 14,5/18, ale 4 list jede jen 52km/h, 3list 15/19 jede 56km/h a ostatní jsou horší jak ve skluzu, tak v nejvyšší rychlosti a navíc všechny divně rezonují, s mým 3listem 15/19 jede člun čistě, klidně a rychle, takže na to kašlu a nechám si ho. I na výtlak je nejlepší, na 1200 ot/m jede 9-10km/h, takže paráda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo mohu potvrdit co píše Jirka ohledně propelerů. Docela jsem čekal větší rozdíl mezi 15/19 třílistem a 14,5/18 čtyřlistem - myslel jsem že záběr do skluzu bude daleko lepší a co se týče rychlosti tak je jasném že bude pomalejší.

Já teď budu zkoušet ten "nazrzlej" pětilist 14/21. zatím jsem měl možnost otestovat jej jen krátce a s prázdnou lodí. Do cca 3500ot/m se chová podobně jako ten čtyřlist 14,5/18 ale potom je znát rozdíl. Dokonce jsem dostal motor na cca 4200 ot/min a to celkem bez problémů - víc už bych ani nechtěl Také mi přijde chod motoru daleko klidnější - rozdílná zkušenost oproti Jirkovi. Teď jen musím vyzkoušet při větším zatížení. Jen je problém při špatně vytrimované noze to to nechce ale vůbec zatáčet do směru proti otáčení propelleru při vyšší rychlosti - odpor jako kráva :) .

Mám tu k dispozici ten třílist 14,5/21 kdyby někdo chtěl testnout - je to již starší kousek s futrem na 15 drážkovou hřídel klasika Alpha one . U mě na lodi jej nedostanu do otáček - nebo spíš mám maximum jen 3800 ot/min. Ono by to asi mohlo stačit ale i do skluzu to jde evidentně hůře - jediné pozitivum je vyšší rychlost při malých otáčkách.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...