Přejít na obsah
Plavidla.cz

Elektromotor jako záložní motor na motorový člun


bayliner

Doporučené příspěvky

Diky moc za vycerpavajici info.


Ohledne vodníka vs vzduchem chlazenej - docela mne zaujaly outrunnery k leteckym modelum, mají nizky pracovni otáčky a dobrej tocivej moment. Ty vodou chlazeny mají hrozne vysoky otáčky, to se mi nelibi.


Ten outrunner by se prakticky dal schovat do nohy, takze by ten dekl na motor mohl klidne schovat i regulator a mozna i nejaky mensi baterky. Precejen ten 25HP motor je docela velkej.


Kdybych to delal vodou chlazeny, slo by to asi taky, ale musel bych tam nechat impeler, coz se mi moc nechce.


Ale tohle všechno jsou jenom úvahy, lezi mi to v hlave uz delší dobu, ale taky se mi muze stat, ze místo toho motor opravim a budou se dal palit fosilni paliva. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdybych to delal vodou chlazeny, slo by to asi taky, ale musel bych tam nechat impeler, coz se mi moc nechce.

 

)

nemusel bys. chladit potřebuješ jen ve výkonu, tak by asi stačilo jen náporový chlazení - 15mm trubička ohnutá proti vrtuli

 

impeller sežere moc výkonu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

impeller,určitě to elektromotor trochu brzdí,nedokážu však odhadnout v procentech tuto zátěž ,či zkrácení dojezdu,

 

nech to uležet,časem se ti nejlepší řešení samo ukáže ,aspoň budeš mít o čem přemýšlet či co dělat přes zimu...

pro představu - 600W vrtačka má s impellerem dost velký starosti

Upraveno uživatelem david
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No.... ten impeler sezere nejen vykon ale i bahno. ;)

nevím jak u chlazení el. motoru, ale u výměníku voda / voda s bahnem není problém, vypláchne se. Trubičky průměr cca 4mm. Na větší sajrajt se instaluje cedník.

Upraveno uživatelem david
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moje obliba v navstevach slepých ramen Labe a další podobne lokality, vcetne planovane reky Sazavy, jednoznacne hovori proti vodnimu chlazeni. Když uz bych se dal do vyroby takhle speciálního motoru, musí odpovídat mym potrebam po všech strankach, jinak nemá cenu do toho investovat cas a peníze.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nepletu se, kdyz predpokladam, ze BLDC motor bude mit účinnost kolem 85%?


To by při potřebách myho plavidla znamenalo odchladit za normálních okolnosti kolem 100-200W, coz nemusi byt uplne nemozny zvladnout vzduchem. Aby se mel motor dobře, videl bych to na nezavislej vetrak rizenej PWM podle teplotního cidla na motoru, aby to dochlazovalo když se zastavi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sice chápu, ze u 20kW pohonu tyhle problémy jsou zasadni, ale to ještě neznamena, ze to samy musim podstoupit u systému s 5x mensim vykonem.


Ten systém bych vybavil minimalne zdvojenymi cidly, ty se daji uplne v pohode namontovat primo na motor. Nevidim důvod pouzivat bimetalovej spinac, vypinace na ovladani a podobny blbiny, nehlede na to, ze tim se PWM regulace udelat neda. Nejsem zavisly na tom, co koupim za elektroniku, klidne si ji sam navrhnu a vyrobim, zivi mne to.

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

:) Urcite pomohly, kazda diskuze a kazda prakticka informace je prinosem. BLDC regulator urcite koupim, ale takova ta bizuterie kolem není zadnej problém. Ještě porad jsem se do toho nepustil a u mne to je dycky na dlouho, ale pomalu si to rovnam v hlave, vono to prijde. ;)


Preju hodne příjemných elektrických kilometru!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 weeks later...

Mě jenom pořád nejde do hlavy, kde se vezme ta úspora paliva při plavbě na elektřinu.

Když spalovákem honim generátor a generítor mi honí elektromotor, tak se přece nejedná o nic víc, než elektrický hřídel. Tohle řešení má svý ztráty... otázka pro znalejší... lze tyto ztráty porovnat se ztrátami v převodech?

Samozřejmě je tu věc, kdy motor generátoru běží v optimálních otáčkách, tedy nejvyšší účinnost. Jaký rozdíl v účinnosti to ale je v praxi? Kdyby to bylo tak geniální, tak proč se to dávno nepoužívá v autech? Třeba v autech by se ušeřila převodovka, která má s lodní vratkou asi nesrovnatelně větší ztráty. Taky by zmizela spojka, řadící páka atd. Taky by se dala líp rozložit váha v autech. Značně by se navíc zjednodušilo ovládání auta, údržba, maximální krouťák od nulových otáček atd. atd.

Kde jsou ty negativa?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi vaha ne?


Treba v lokomotivach se to pouziva. :)


Edit: Jeste jsi vynechal fakt, ze pri pouziti baterii i pomerne maly kapacity se u auta da pouzit vyssi spickovej vykon, nez ma spalovaci motor a zaroven se da brzdit rekuperaci.


Ovsem u lodi to neni tak jednoduchy, protoze tam ten vykon potrebujes trvale.

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Domnívám se, že v lokomotivách se to používá hlavně proto, že neexistuje spojka, která by dokázala ustát krouťák a výkon motoru v lokomotivě. :)


Nicméně jak tu tak čtu ty čísla o spotřebách, tak mi to vychází, že elektropohon by měl mít cca 8x menší spotřebu proti benzíňáku..... hmmm to by takovej pohon v autě znamenal, že by to bralo ani ne litr na sto. To pak ať to auto váží klidně o 300 kg víc ne? :D

Někde bude zakopanej pes. a tim nemyslim, že by ten pes běhal v kruhu a honil tu loď. :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...