Přejít na obsah
Plavidla.cz

Elektromotor jako záložní motor na motorový člun


bayliner

Doporučené příspěvky

Dobrý den,

potřeboval bych poradit ohledně výběru elektromotoru pro můj motorový člun. Chtěl bych si zakoupit elektromotor, který by sloužil jako záložní motor na mojí lodi v případě poruchy hlavního motoru. Motorový člun váží cca 1250 Kg (norské výroby - Windy). Potřebuju vybrat takový typ motoru nebo doporučit výkon motoru tak, aby v případě potřeby byl tento elektromotor schopen dopravit loď do přístavu (nejvíce pár kilometrů) a loď byla stále manevrovatelná. Děkuji za vaše rady a doporučení.


Pozn.: Motor musí být silný natolik, aby dokázal tlačit loď i při zvýšeném proudu řeky. (jezdíme blízko zdymadel)


Díky


S pozdravem Hrdlička

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud neuvažuješ o motorech na 24V,tak není šance utlačit loď tvých rozměrů proti proudu.Používám Minnkotta 55lbs na lodi 7 metrů váha asi 1500kg a jde jen o schopnost manévrování při plavbě po proudu.Pokud klekne motor,tak se potřebuji na řece dostat ke břehu na rozumném kotvišti a potom zavolám SOS o motor náhradní,který mi někdo doveze na místo.Ovšem i motory na 24V třeba Torqeedo ti loď neutáhnou proti proudu na moře už nejsou vůbec vhodné.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja sem o elektrice uvazoval na my lodi, vaha kolem 250kg, ale nejak si nejsem jistej. O 24V moc neuvazuju, takze tech 55lb je maximum predpokladam. Potreboval bych to nekde testnout. Nejde mi ani tak o zalohu jako o moznost "plavit" se na mensich rybnikach. Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 4 weeks later...

V poslednich dnech se mi v hlave vyklubala vtirava myslenka. Napadlo mne ze vlastne muj stary 2T Johnson 25HP zbytecne doma zahali, a mohl bych ho teda zbavit spalovaciho motoru na nacpat do nej elektromotor. Kryt je dost velikej, takze by se tam mohl dat i silnejsi motor. Mam ovsem ponekud dilema s vyberem motoru.


Pripada v uvahu neco jako 800W az 2.5kW, predpokladam ze by to chtelo aspon 2000rpm. Vzhledem k vaze baterek bych rad zustal na 24VDC. Zkousel jste nekdo neco takovyho vyrobit doma?


Rad bych se s cenou motoru vesel tak nejak do ceny "normalniho" 12V privesaku. Od OMC prichazi v uvahu asi jenom 1HP motor, jedinej je DC, ale zda se mi to slaby. (Ledaze bych namontoval dva?)

Upraveno uživatelem viky_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V poslednich dnech se mi v hlave vyklubala vtirava myslenka. Napadlo mne ze vlastne muj stary 2T Johnson 25HP zbytecne doma zahali, a mohl bych ho teda zbavit spalovaciho motoru na nacpat do nej elektromotor. Kryt je dost velikej, takze by se tam mohl dat i silnejsi motor. Mam ovsem ponekud dilema s vyberem motoru.

 

Pripada v uvahu neco jako 800W az 2.5kW, predpokladam ze by to chtelo aspon 2000rpm. Vzhledem k vaze baterek bych rad zustal na 24VDC. Zkousel jste nekdo neco takovyho vyrobit doma?

 

Rad bych se s cenou motoru vesel tak nejak do ceny "normalniho" 12V privesaku. Od OMC prichazi v uvahu asi jenom 1HP motor, jedinej je DC, ale zda se mi to slaby. (Ledaze bych namontoval dva?)

V lidové tvořivosti se obvykle používá motor z vyřazeného elektrického vysokozdvižného vozíku nebo dynamo z náklaďáku.

 

To splňuje nízkou, téměř nulovou cenu, ale je to horší s velikostí a váhou.

 

 

Petr

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Toto bych zavrhnul.Těžko postavíš něco s větší účinností než je fabrická výroba.Na jachtingu je o tom docela rozsáhlá debata,tady myslím také.Nejvýhodnější je bezkomutátorový motor,který krmíš střídavinou.Motor sice vyjde levně,ale ta omáčka okolo je docela drahá.Musíš počítat se ztrátami v převodech.Nejlepší je motor přímo ve vodě.Ten tvůj Johnson mě ale zajímá jako celek.Kolik stojí?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 1 year later...
Na můj motorák jsem zkoušel elektromotor 1,2 kW 12V a dosáhl jsem rychlosti cca 4 km/hod na stojací vodě (měřeno GPS v mobilu - značně nepřesná) ale jinak pohoda, v budoucnu dám na střechu FV panely a trakční baterie + přidám ješte jeden motor, pak by to měla být pohoda. Kolik váží lod nevím, má cca 5,5 m x 2,0 m a tlačí rozumě motor Johnson 30 Hp. Na ten elektromotor je krásný klid. Se už těšm na příštíí sezonu.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 years later...
Tak ja to mam jiny, mne tu lezi kompletni motor s blbejma loziskama na klikovce. Moznosti jsou dve, obe znamenaji investici.

 

A vody se zakazem spalovacich motoru jsou sice pro mne okrajova zalezitost, ale stve mne ten kraval.

Já bych Ti poradil,ale musíš hodně a hodně šetřit.Tohle by Ti prďelo na kocábce- Torgeedo Cruise 4,0.Známej ho má na Lipně a je to paráda.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už jsem se na to chtěl zeptat dřív. Seš si jistej tou spotřebou 0,5l/h? Tohle většinou baští elektrocentrály při běhu na prázdno. Já mam teda úplně obyčejnou mrchu za pár šupů (asi 750W), ale při zatížení si to vezme tušim kolem litru za h.


V práci jsme používali špičkový 3,0kW Hondy. Honilo to běžný ruční nářadí. Něco málo přivrtat, uříznout apod. Ta centrála snad nikdy neběžela na víc, jak 50% výkonu. :D I tak 15l nádrž spolehlivě za těch 4 - 5 hodin vycucla.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ubrat na vykonu jsem chtel kvuli chlazeni, vzduchem chlazeny BLDC motory jsou dost levny, ale schovanej v motorovym deklu urcite nebude chlazenej nijak zvlast dobre ani pri nucenym chazeni. O elektrice nahodou vim docela dost, takze mi je i jasny, ze vykon takhle klesne tak na 2.5kW, ale to moc nevadi, s 5HP benzinakem jezdivam na tretinu plynu, coz bude pravdepodobne pod 1kW.


Tech 230kg mi prijde docela malo na 20kW pohon, jakou mas kapacitu baterii?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tohle mě MOC zajímá!! Gratuluju, že jsi to dotáhl do zdárného konce!!

Na odměrnej válec se vykašli. Pro běžný potřeby stačí hrubej odhad. Při plavbě na těch cca 1,5kW výkonu motru jsi měl puštěnou centrálu, kterou jsi dobíjel baterie a motor si asi tahal z baterií že? Měřil jsi i proud, který jde z nabíječek do baterií?


Prolezl jsem údaje většiny lepších výrobců centrál. Uvádějí spotřebu od 0,45 - 0,75l/kVA. To by cca mělo odpovídat... možná o trochu víc. Kolem 3/4 - 1l/h. I tak je to ale úžasný.

Jsou to asi reálný hodnoty. Já taky (jak Viky) provozuju pětikoňku tak na 1/3 - 1/2 plynu. Taky jsem odhadoval, že z něj taham tak 1,5 kW se spotřebou někde do litru za h.


U mě jde spíš o to, že bych potřeboval silnější motor, ale jaksi se mi tam nejspíš nevejde. :D Nemam žádnou výkonovou rezervu. šachtu jsem si dělal sám a udělal jsem jí přesně na tu pětikoňku. Něco bych ještě dohonil vrtulí s menším stoupáním, ale pořád by to občas znamenalo hnát motor na plnej knedlík a to mu asi nebude moc svědčit.


P.S.

Jen tak mimochodem.... Zjistil jsem letos v chorvatsku, že když z motoru sundam kryt, tak běží výrazně (fakt výrazně) líp. Poslechově má zdravější zvuk, nedusí se a jde do vyšších otáček. Je to rozdíl asi jako kdybych s krytem jezdil sitič. Je to znát i na svíčce. Po jízdě bez krytu už neni černá.

Koukal jsem, že v krytu neni žádnej otvor pro nasávání vzduchu. Kolem krytu je gumový těsnění a ve spodku taky nejsou žádný otvory. Takže pro sání zbývá jen netěsnost gumového krytu a asi o milimetr větší otvory pro odkalovací hadičky z karbecu. Nechci tu plevelit vlákno, tak jestli bude chuť k tomu něco poznamenat, tak dejte vědět přes SZ a já založim vlákno ve spalovacích motorech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...