Přejít na obsah
Plavidla.cz

Jaký motor?


JirkaXt

Doporučené příspěvky

Zdravím,

jsem začátečník a chci si pořídit motorový člun tak cca 6m s malou kajutkou. Nevím, jaký mám chtít motor 3, 4.3, nebo 5 litrů obsah.

Nechci žádnou závodní mašinu, spíš cesťák. Ale taky bych nechtěl loď do skluzu dostávat přes celou zátoku. Jaký je rozdíl ve spotřebě?

Stálé obsazení tak kolem 4 - 5 lidí. Myslíte, že je dobré koupit člun r.v. 1997? Není to už moc staré? Sice vypadá opravdu udržovaně.

Děkuji za názory.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

 

já osobně mám 7 m loď, rok výrovy cca 1963, motor VOLVO Penta AQ110/200C (110 HP, obsah je to B18 - 1.78L)

Dle mě je to na cestování akorát, motor mám vyladěný, takže i přes svůj věk myslím spolehlivý -

Ve dvou lidech skluz v poho.

Jinak spotřeba 1800 otáček a klidná výtlačná plavba = cca 4 - 4,7 L/h , plný plyn = cca 25-30 L/h

Pro např. Slapy a výš se stejně v sezóně moc rychle jezdit nedá. Záleží na tom, co od toho majoritně chceš.

Ale vzal bych v potaz základní hlediska - kde budu kotvit, je tam přístupné opalivo?, jak chci nejčastěji jezdit? (skluz/výtlak), lyžování?, přespávání pro kolik lidí?, ... a další a další

Každopádně přeju dobrou volbu a doporučuji nakupovat za čárou, ne u nás.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

koupit člun r.v. 1997? Není to už moc staré?

Stare by mozna bylo auto z roku 1997, ale u lodi je to skoro mladice :). Ale ne. U lodi zalezi jeste vic na tom, jak se k ni predchozi majitel choval. Ja mam lod z roku 1995 a predchozi majitel si ji hodne hledel, takze lod vypada jako nova. Nicmene, kdyz jsem ji shanel, tak jsem hodne lodi skouknul osobne a treba mnohem mladsi lod, byla v uplna zubozenem stavu. Bylo videt, ze to majiteli krome sem tam nejakeho projeti nic nerikalo a podle toho to taky vypadalo.

Jinak co se motoru tyce, tak zalezi jak zde jiz bylo zmineno v jake lokalite a k cemu to budes pouzivat. Pokud protezujes klidnou vytlacnou plavbu, tak ti bohate staci 3-litr. Pokud chces za tim lyzovat, jezdit delsi vzdalenosti ve skluzu tak samozrejme cim vetsi motor, tim lepsi. Pokud sezenes 5-litr s MPI, tak budes mit spotrebu mensi nez treba klasiku 4.3 litr s karbecem ale na ochote motoru hybat s lodi to bude hodne znat.

Upraveno uživatelem tomas80
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jsem začátečník a chci si pořídit motorový člun tak cca 6m s malou kajutkou. Nevím, jaký mám chtít motor 3, 4.3, nebo 5 litrů obsah.

Pokud chceš něco v této velikosti tak ti bohatě stačí 4,3 , a jak zde již bylo řečeno velmi záleží na tom co od toho budeš chtít. Pokud budete na lodi ve čtyřech tak s 3 litrem bez posunováni lidí sem a tam (myslím na příď a zpět) je dostat se do skluzu trochu problém. 4,3 si s tím poradí daleko lépe a 5 litr je až moc. Ve dvou lidech ti na vše stačí 3l a nesežere tě to ani při svižné jízdě. Je to docela dilema ale jak říká "tomas80" dost záleží na předchozím majiteli - některé starší lodě jsou jak ze škatulky a ještě ke všemu supr vybavené.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

děkuji za reakce, moje představa o využití je 3 týdny v HR, bylo by dobře kdybych utáhl lyžaře, potom 2 týdny u nás ve výtlaku. Moc se mi líbí právě ta lodička r.v. 97, ale bojím se, že její třílitrový mercuiser bude málo na moře kde bych chtěl obeplout pár ostrovů a vůbec asi jezdit ve skluzu. Na palubě budou většinou čtyři. S tím stářím jste mě potěšili.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro predstavu. Predchozi clun jsem mel 5 metrovej klasickej otevrenej tedy lehkej i s motorem tusim 800-900kg. Zavesak dvoutakt 100HP. Pri obsazeni 5-ti lidma uz to slo do skluzu docela dlouho . Tedko mam 7,5m clun, vaha cca 2,5t, motor 180kW a pri obsazeni 6-ti lidma a plnou nadrzi uz je to na hrane a nez se vykope z vody, tak je to beh na dlouhou trat. Jelikoz kdyz vemu v uvahu to, ze ty budes mit cca 6m kajutovku, tak to bude o neco tezsi nez moje predchozi lod a s vykonem 99 kW mam obavy, ze pri obsazeni tolika lidmi uz s tim budes mit honku. Nerikam, ze to do skluzu nedostanes, ale budes muset dicky nekoho nahnat na spici. Upraveno uživatelem tomas80
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro predstavu. Predchozi clun jsem mel 5 metrovej klasickej otevrenej tedy lehkej i s motorem tusim 800-900kg. Zavesak dvoutakt 100HP. Pri obsazeni 5-ti lidma uz to slo do skluzu docela dlouho . Tedko mam 7,5m clun, vaha cca 2,5t, motor 180kW a pri obsazeni 6-ti lidma a plnou nadrzi uz je to na hrane a nez se vykope z vody, tak je to beh na dlouhou trat. Jelikoz kdyz vemu v uvahu to, ze ty budes mit cca 6m kajutovku, tak to bude o neco tezsi nez moje predchozi lod a s vykonem 99 kW mam obavy, ze pri obsazeni tolika lidmi uz s tim budes mit honku. Nerikam, ze to do skluzu nedostanes, ale budes muset dicky nekoho nahnat na spici.

Díky, to jsi mě nepotěšil. Okukoval jsem inzeráty hodně lodí se prodává s motorem 99kw. Jestli se prodávají proto, že jsou ty motory slabé nebo jsou rozšířené pro nižší spotřebu nevím. Mám v tom pěkný hokej. Loď co jsem si byl okouknout je z roku 97 a je v perfektním stavu jen motůrek pouze 99kw. Asi budu chtít zkušební plavku v osazení alespoň 4-5 lidí.

Ještě by mě zajímalo jaký vliv má propeller na celkový výkon lodě – není to podobné jako u auta gumy – přenos výkonu? Nebo třebas menší propeller – loď půjde rychleji do skluzu – pojede pomaleji a obráceně velký propeller - špatně do skluzu ale cestovní otáčky motoru budou nižší. Nebo taky známé pravidlo obsah ničím nenahradíš. Kdyby se mi ta loď nelíbila bylo by to jednodušší.

 

Udržovaná loď 5,7metru, malá kajutka jen na nocování pro 2, loď bez poškození, rok 97, motor 99kw, včetně dvouosáku, cena kolem 310tisíc je to v pohodě nebo hledat venku?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že ta debata je trochu o ničem - těch faktorů je ve hře poměrně dost. Já třeba mám teď loď 5,5m, váha s výbavou na měsíc pobytu vč. paliva je okolo 1400kg + dvě osoby a s motorem 90 koníků (závěs, dvoutakt) je to ve skluzu na to tata. Je fakt, že stačí přibrat tři silnější lidi a dynamika jde do kytek. Na druhou stranu jsem proti výše uvedeným se spotřebou trochu jinde a tiše závidím. Protože nelyžuji a jezdím delší cesty tak ji nepočítám na hodiny ale na km, kde to na 100 km to bere 65 litrů. A to se fakt snažím o optimální režim jízdy.

Nejlepší je loď kupovat na vodě a tudíž by vyzkoušení bylo asi to jediné správné a nejjednoduší řešení. Tam uvidíš hned, zda Ti konkrétní loď a motor vyhovuje. Myslím, že nějaká univerzální rada na tohle nejde použít, snad jen kdybys uvedl typ a někdo měl s tou samou lodí osobní zkušenost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

šest lidí na palubě 6-ti metrového člunu, to je trochu moc. Budete tam jak sardinky v plechovce. A také jsem ještě neviděl, že by 5 lidí na palubě tahalo lyžaře, max. 2-3. Já mám Fourwinns kajutu také cca6m, motor turbodiesel Nisan 2,7. Do skluzu jde v pohodě, ale nedovedu si představit, že by tam bylo více lidí než my dva a přitroublej pes, kterého na palubu musím nosit. Jinak, možná že se pletu, ale na moři to půjde do skluzu lépe než na sladké vodě.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak napsal "Karel" , na moři jde loď do skuzu rychelji - přeci jenom je ta voda kapku hustší a "lépe se to od ní odpichuje" . Propeler má na plavbu rozhodující vliv ale to již zde bylo propíráno v jíných tématech. JirkoXt hoď sem odkaz na loďku (pokud je někde na netu) ať ti můžem zkusit poradit - třeba je to něco co tady někdo již má vyzkoušené. Je v tom opravdu hodně proměných které na to mají vliv. Jezdím ve skluzu s šesti lidmi i se svým 120hp 2,5l , ale je to alchymie to do toho skluzu dostat a co se týče v tomto režimu spotřeby radši to ani nechci vědět.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jirka XT- Musím taky něco napsat.Všeobecně vzato je těch cca 135 HP s 3,0 L benzínovým motorem pro 6 metrovou lod,obsazenou 6 lidmi doopravdy málo, ale dá se to zamozřejmně naladit propelerem,ale musíš počítat s tím,že maximálka bude sotva 50km/hod a to při max povolených otáčkách,tj 4600 - 4800,dle typu motoru.Pokud ale pojedete jen 2 osoby.poté musíš hlídat otáčky,jinak motor přetočíš! Mám různé rozměry propelerů,pokud budeš chtít a lod koupíš,mužeš se se mnou spojit,mohu je vzít s sebou a vybrat pro tebe ten nejvhodnější.

Dále v nemalé míře záleží na tvaru dna,jeho V-úhlu,délce vodorysky a váze lodě.Předpokládám,že se jedná o lod typu Bayliner 20.. z r.97a to za 300 tisíc s 3 litrem bych jí teda určitě nebral.

Já osobně bych 6m lod s 3litrem nebral.pokud nebudu jezdit jen výtlak!


Bootcentrum

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Karel - s tím mořem se nijak nepleteš. Nejsem si zcela jist, jestli je to i tím "odpichováním", jak píše Anachy, ale rozdíl v "odlehčení" lodi je dost velký. Při průměrné salinitě mořské vody 3,5% (a Jadran má tuším ještě více) to dělá u našich lodí rozdíl nějakých 50kg - hezky se to pozná na ponoru. Odtoky na zádi mám proti sladké vodě o pěkný kousek výš.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta loď je stavba(profi) takže nebudou žádné zkušenosti.

Stabilně budu jezdit ve čtyřech v šesti jen vyjímečně. Požádám o zkušební plavbu a bude jasno.

Na moři bych sebou chtěl vozit záložní motor. Myslíte, že by mohl stačit motůrek s výkonem 3hp,

je podstatně lehčí než 5hp. Jde o to aby loď v případě poruchy odstrčil od břehu nebo naopak pomalu přistrkal do maríny.


To Karel: Lyžaře v plném obsazení bych netahal to je jasný, Nisan 2.7 to je nějaká přestavba? Spotřeba bude asi dost dobrá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně tam byl benzín 4,3(darmožrout), teď je tam motor z Terrana, spotřeba je opravdu minimální. Rychlost max 45km/h, měřeno GPS. Nevím jestli je to výkonem motoru, nebo vrtulí která je původní. Možná bych se tímto obrátil na Bootcentrum s nabídkou vrtule otestovat na vodě. Kotvím na Orlíku, bylo by to možné?
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně tam byl benzín 4,3(darmožrout), teď je tam motor z Terrana, spotřeba je opravdu minimální. Rychlost max 45km/h, měřeno GPS. Nevím jestli je to výkonem motoru, nebo vrtulí která je původní. Možná bych se tímto obrátil na Bootcentrum s nabídkou vrtule otestovat na vodě. Kotvím na Orlíku, bylo by to možné?

Ahoj...co to je ,,spotřeba je minimální? a kolik točí motor při těch 45ti ?dík z odpověď

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bohužel jsem neměl minulou sezonu funkční otáčkoměr, ale na tuto sezonu ho již mít budu. Přesnou spotřebu jsem také ještě neměřil, ale po cestě orlík hráz - otava kam to jen šlo a zpět jsem do nádrže doléval necelých 20l nafty. Pokud budeš mít zájem, tak jak se dostanu na vodu moho vše zjistit.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Karel - na Jistec a zpět je to nějakých 80km, což je tedy při necelé dvacítce 20l/100km, možná trochu přes. Nemám důvod to nijak zpochybňovat, ale ta spotřeba je jen o málo vyšší, než mám u dieselu při výtlačné plavbě u plachetnice. Až budeš na vodě (to už by nemělo dlouho trvat), musíme se sejít a hodit o tom řeč.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to taurus: Kolik ti bere dieseláček v plachetnici na hodinu provozu??


to JirkaXt: oni se ty 99kW motory hodně nabízejí, protože jsou ještě do limitu VMP 100, tedy bez praktickejch zkoušek, nad 100kW už mzusíš dělat praktický a to se každému nechce, i když je to brnkačka.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to JirkaXt: oni se ty 99kW motory hodně nabízejí, protože jsou ještě do limitu VMP 100, tedy bez praktickejch zkoušek, nad 100kW už mzusíš dělat praktický a to se každému nechce, i když je to brnkačka.

Aha, tak to je jasný, ale taky mi neseplo, že mám jen VMP do 100kw, navíc mám platný chorvatský papíry, ale nevím jestli je u nás uznávaj. No budu hledat člun s 4.3L motorem. Nemáte nějaký osvědčený server kde se dá dobře koupit.

Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Charlie - je to tříválec Jehla a na zvětšeném Skipperu s váhou něco přes 5 tun to vychází pod 1,5 l/hod. Já ty hodinové spotřeby moc nemiluju, zajímá mě za kolik se jak daleko dostanu. Jedu-li asi 9km/hod, tak je to na 100 km přibližně 15 litrů. O trochu se můžu plést, topení mám ze stejné nádrže, ale tak nějak to bude.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na moři bych sebou chtěl vozit záložní motor. Myslíte, že by mohl stačit motůrek s výkonem 3hp,

je podstatně lehčí než 5hp.

Myslim si, ze na tve lodi by to melo stacit. Samozrejme to nebude nic extra, ale na to dostrkani urcite. Na druhou stranu, kdyz chytnes vlny, tak by samozrejme byl lepsi aspon ten 5-ti konak. Ale jak pises je to o vaze a te trojky bych se nebal.

Ja mam 3,3HP a docela s tim hejbe. Hlavne je to prcek, takze kdyz s im pak manipuluju na gumak, tak to neni zadnej souboj :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...