Přejít na obsah
Plavidla.cz

Břehová přípojka


Mič

Doporučené příspěvky

Prosim o radu jak funguje brehová pripojka. Chtel bych ji instalovat do lodi z duvodu: dobíjení baterie, TV, Lednice, nabijeni mobilů atd. Nejakou instalacní sadu se mi nedaří najít. Predstavoval bych si to tak, ze po pripojení proste vse automaticky pojede na břehovku, ale je to vubec mozne? Jednoducha vec jako si na brehovku pouze napojit nabijecku baterii a jet na baterii asi nepujde že? V plnem vytizeni tzn soucasně zapnuta lednička, tv, dva nabijené mobily a nabijení aku potrebuji cca 10-15ah a to do baterky nabijeckou asi pustit nemuzu ne?? Sory za asi blbé elektro vyjadřeni ale popisuji dle svých vědomostí no ...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Musel by jsi jedině roztahat zvlášť rozvod na 220, jako to je ve většině novějších lodi.

Ja když zapojim kabel, tak se pustí automaticky nabijecka na baterky, lednice se přepne na 220, sepne bojler, funguji klasické zásuvky atd atd.. TV nemám, buď se koupu, griluju nebo sedím v hospodě :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to me prave zajímá. Jak se to vse prepne?? Na to tam musi byt nejak bazmek, který to zarídí ne? Vim ze to tak funguje, znam to z plachetnice jen se mi nedaří zjistit jak. Kazdopadně me by stacil i system nabijecky. Mam vse na 12v tak pokud existuje takova nabijecka, která zazasobí aktualní potrebu a dovede i nabijet tak mi to stačí. Dam za tu nabijecku i klidně hodně peněz :) ale nevím jak vybrat.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Profi řešení hledej v elektro pro karavany. Bude to drahé a podle mne pro Tvojí loď zbytečné.


Já bych to osobně řešil regulátorem pro solár s potřebným výkonem a zdrojem 220V s výstupem třeba 20V 20A.

Můžeš na jeden regulátor pak dát i soláry. Když si vybereš s funkcí MPPT, tak zvýšíš účinnost při nízkém osvětlení.


Třeba tenhle:

https://www.aliexpress.com/item/1005001967080814.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5e165cb0IFWZck&algo_pvid=14ae7872-a69d-4174-b4bd-e5b67dc38fd4&algo_exp_id=14ae7872-a69d-4174-b4bd-e5b67dc38fd4-32&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000018260348239%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21USD%2131.47%2122.97%21%21%21%21%21%402100bdde16660113816072650e704c%2112000018260348239%21sea&curPageLogUid=7KPdcn8vXMyY


Zdroj by byl přenosný a v lodi by tak nebyl pevný rozvod na 220V (nepotřebuješ revize).

Třeba tento:

https://www.aliexpress.com/item/1005003061466413.html?spm=a2g0o.detail.1000014.4.e6f61ea5u7oabD&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40050.281175.0&scm_id=1007.40050.281175.0&scm-url=1007.40050.281175.0&pvid=60d93b19-a4f1-429b-9026-b8cf7009d3a3&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.281175.0,pvid:60d93b19-a4f1-429b-9026-b8cf7009d3a3,tpp_buckets:668%232846%238116%232002&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000024084540453%22%2C%22sceneId%22%3A%2230050%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21USD%2144.67%2129.04%21%21%21%21%21%402103239f16660118157421376e1a98%2112000024084540453%21rec


Záleží na tom kolikrát za rok se na přípojku dostaneš. Pokud několikrát, tak mi vše víc připadá zbytečný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já to s tím solárním regulátorem myslel tak, že on je schopný se postarat o nabíjení baterky v širokém rozsahu vstupních napětí a výstupních proudů. Lze na něj připojit více zdrojů stejnosměrného napětí a on si s tím poradí.

Mám to takto řešené v menším měřítku u rádia v garáži. Rádio má v sobě olověný aku 12V 3,4Ah. Na střeše mám malinkatý solár, který přes solární regulátor nabíjí ten aku. Tohle udržovací nabíjení kompenzuje spotřebu rádia ve vypnutém stavu (paměti) a dokáže aku i velmi pomalu dobíjet. Když ale vyhrávám častěji, nebo víc nahlas, tak se aku brzy vybije. Proto tam mám paralelně nastálo připojený do vstupu regulátoru zdroj 20V 2A, který je napojený na světlo v dílně. Když přijdu do dílny a rozsvítím, regulátor má v tu chvíli k dispozici těch 20V 2A a je schopný dobíjet aku i když je rádio zapnuté hodně nahlas.


V lodi pak mám taky solární regulátor a protože nemám stálé místo pro umístění solárů, připojuji na něj podle možností jeden až 3 panely různých velikostí. Mám na vstupu regulátoru rozbočku na více konektorů. Můžu tam připojit a jakýkoli další zdroj s přiměřeným napětím a výkonem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlasím. Překvapila mne i ta cena při max proudu 20A. Koupit karavan zástrčku, udělat si prodlužku, v lodi někde konektor pro připojení nabíječky, aby se pokaždé nemuselo lézt k baterce a je to vyřešené.


Ještě poznámka pro Miče. Dneska jsou nabíječky inteligentní a když mají v popisu že jsou pro aku od 45 do 200Ah, tak to tak je. I malá baterka 45Ah snese v počátku nabíjení proud 20A a nabíječka ohlídá potřebné snižování proudu jak se baterka plní (stejně funguje i ten solární regulátor). Třeba můj lodní motor má taky nějakou inteligentní regulaci alternátoru a po nastartování pere do baterky i přes 50A. Takže nakonec já ty soláry ani moc nepoužívám, protože když jsme na vodě, tak denně jezdíme a baterka se mi tak z 60% na 90% dobije za hodinu.


Potíž s inteligentní nabíječkou v případě připojení a současném zapnutí spotřebičů může nastat tím, že nabíječka si průběžně kontroluje napětí akumulátoru a pokud se toto skokově změní (zapne se, nebo vypne spotřebič s větším odběrem ve chvíli, kdy si nabíječka kontroluje napěti na aku), může to vyhodnotit jako poruchu a vypnout se.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě pro zajímavost k tématu energie na lodi.

Pře 2 lety jsem si pořídil toto:

https://www.aliexpress.com/item/4000093982725.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.25e98472f3LHi6&algo_pvid=072d0915-8dfe-4b26-b5c1-1c107cd89749&algo_exp_id=072d0915-8dfe-4b26-b5c1-1c107cd89749-17&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2210000015686474549%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21USD%2135.44%2130.12%21%21%2110.96%21%21%402100bdd016660939970621119e7336%2110000015686474549%21sea&curPageLogUid=YMJsBgdXd6hY


Funguje to výborně. Ukazuje to okamžité proudy do a z baterky, nabití aku v % (zadá se kapacita aku) i Ah, napětí aku. Dokáže to správně změřit proudy od miliampér až po desítky ampér. Instalace jednoduchá, jen se mezi minus pól baterky a hlavní přívod uzemnění zapojí odpor snímače a protáhne kabely do palubky.


Krásně to ukáže i malé proudy z baterky a odhalí škodiče, který dokážou u odstavené lodě za pár týdnů zdecimovat baterku. Třeba zapomenutá USB nabíječka v zásuvce 12V, nebo vypnuté rádio s paměťma.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chlapy moc diky za podněty a vzdelaní :) ja jen doplnim především pro Lubora, ktery je zasvěcen. Lod uz je doma nová, tedy stará ale jiná, proste to musim zkusit s tou kajutou :) proto to řeším. Na lodi jsou již nainstalované 2 břehové zasuvky s kabelama do prostoru k baterkam, ale nejsou zapojené. Takze o starost méně s instalací zasuvky. Solar panel chci kazdopadne taky, takze rozhodně je na miste brehovka kterou ze solarem budu moct zkombinovat. Vse tady studuji a chapu tedy dobre ze existuje regulator, ktery pripojim i na 230V a on bude slouzit jako nabijecka? Nebo lepší nabijecka i regulator. Mam trosku nedůvěru v tu Čínu, radsi bych koupil neco tady s nejakym schvalením. Na zahradě mam sice komplet sadu solaru z ciny a funguje super uz 4 roky ale na te lodi nechci moc delat pokusy.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli existuje regulátor k baterce, který umí zpracovat jak vstup ze solárů, tak i 220V nevím. Předpokládám ale že ano. U karavanů je to základní potřeba mít možnost nabíjet z auta přes zásuvku tažného zařízení, ze solárů a z 220V v kempu, tak bych se divil, kdyby to někdo nesloučil do jednoho zařízení. Hledal bych u elektro pro karavany Troufám si tvrdit, že to bude pěkná darda když jenom booster pro zlepšení nabíjení karavanu za jízdy z auta stojí přes 3 tisíce.


Jestli máš v lodi 2 břehové zásuvky, tak je to ten případ, kdy musíš před technickou lodě nechat udělat elektro revizi, jinak neprojdeš.


Některým čínským výrobkům z oblasti elektro docela věřím. Člověk nesmí ale věřit jejich deklarovaným parametrům a je nutné kupovat vše vícekrát předimenzované.

Takže pokud budu chtít na lodi mít solární panel s výkonem 200W, který dokáže do 12V aku dát proud až 14A, tak bych rozhodně nekupoval regulátor na 20A, ale třeba na 50.


Mám v provozu 4 čínský solární regulátory. Jeden mi nabíjí to rádio v garáži, jeden aku pro naviják a samohyb v přívěsu, třetí baterku v lodi když je zaparkovaná doma a čtvrtý baterku v lodi, když vystavím soláry na výletě. Všechny vypadají jako hračky, ale všechny uspokojivě fungují, přičemž 2 jsou venku jen pod přístřeškem už třetí rok a pořád fungují. Na displejích je krásně vidět jak s baterkou zacházejí. Dělají to správně.


Zkus si ujasnit jaké zdroje energie při provozování lodě budeš mít k dispozici a jak často. Jaké spotřebiče a po jakou dobu potřebuješ uživit. Kolik jsi do toho ochotný investovat a jaký komfort používání požaduješ. Pak z toho vyjde nějaké individuální řešení. Obecné řešení (sada) podle mne není.


Úplně na začátku ses ptal, jestli správně dimenzovaná nabíječka pokryje spotřebu spotřebičů 15A. Ano, když má potřebný výkon. Ona prostě do baterky začne pouštět víc proudu až do svého maxima. Muselo by se to ale vyzkoušet v provozu, protože nabíječka může při neočekávaném kolísání napětí hodit chybu. Mně to třeba dělá menší nabíječka když s ní dobíjím baterku v lodi, kde je zapnutá lednice. Když k tomu přijdu druhý den, na nabíječce svítí chyba nabíjení, ale baterka je zpravidla téměř nabitá. Takže to kolabuje zřejmě až při konci nabíjení, které je ale pro kondici baterky taky důležité. Opět bych se nedivil, kdyby karavany měly nějaké speciální nabíječky tomu odolné. Proto jsem doporučoval ten solární regulátor, protože stojí pár korun a vím o něm, že nemá žádný problém dobíjet baterku, která je zatížená spotřebiči. S tím se u něj přímo počítá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Zdravim po delsi době :) Lubore pořídil jsem Faeton 730 rv. 02. Videl jsem nekolik lodí a nakonec zvitezila lod s komplet ochozem i kdyz na úkor menší kajuty. Kdyby nekoho zajimali postrehy asi založím nove vlakno. Každopádně stale řeším břehovku. Vsechny rady jsem zkousel uvezt do praxe a tady je výsledek: regulator se vstupem na 220v "neexistuje" jeste je snaha sehnat se vstupem na 12-40V DC, ale zatim také neuspešně. Takze aktualně vede asi jednoduše nabíječka s dostatecnym vykonem. Chytre nabijecky maji ale pro muj ucel tento problém: jakmile dobije baterku vypne se! Pri naslednem poklesu napeti pousti do baterky pouze tzv. udrzovací proud v radu mA coz mi nestaci. V praxi to bude vypadat tak, ze pri zapnute lednici s relativne malym odberem mi nabijecka stihne aku dobit, pak dobijeni vypne a do rana mam baterii vybitou lednicí :). V karavanovych shopech se mi take nedaří nic najit. Asi dira na trhu!!! Takze vymyslet, patent a je to doma :) 😀😃🙂
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jeste tedy popíšu jak jsem si to vymyslel jako laik na prvni rok. Proste koupim nabijecku na 10A ted v lidlu za 990,- https://www.lidl.cz/p/ultimate-speed-nabijecka-autobaterii-uldg-10-a1/p100356349 muzete mi ji nekdo zkouknout?


Udelam si na lodi normal zasuvku na 230V a musim pamatovat na to, ze pokud budu na břehovce a budu chtit lednici nechat bežet pres noc, proste ji prepojim primo na 230V. Ostatni spotrebice jako TV, svetla a dobijení mobilů pojede na aku, ty se ale vzdy na noc vypinají takze by aku mela byt rano ok a za provozu spotrebiců by spotrebu mela pokryt 10A nabijecka. Nebo v tom je taky díra??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrý den, pánové.

Jsem tu nový :) tak se trošičku pokusím osvětlit problematiku nabíječek. Pro začátek se podívejte na Facebúk - sekce Karlova karavanová akademie. Něco jsem tam vysmolil. Před lety jsme založil na www.caravan24.cz sekci Karlova akademie tam by se taky dalo něco pohledat.

Můj lodní nick je Abbé ale na karavanech a Facebůku vystupuju jménem: Karel Prokop, jako Abbé mě tam nikdo nezná, to je vodácká přezdívka.

Mič: určitě nekupuj nabíječku z Lidlu. Koupíš Victron (případně navrhnu a dodám). Probereme případně po SZ, nebo po telefonu.

Lubor: myslíš, že bys měl někdy náladu - udělit mi krátkou audienci u Tvý lodě ? Mám menší polskou SIL 540 se Suzuki 90 dovezenou před 2 týdny a Ty tam máš super řešení elektrických trimů a já o tom vážně přemýšlím. Taky potřebuju dát záložku YAM 10 PS (mám doma) a zjistit osazení vč. klapek - trochu se bojím že se mi tam obojí nevejde. kdybys na mě našel chvilku byl bych moc rád. Jsem z CL přijedu kdykoli. Mám to k tobě hodinu.

Pánové,

fšem pjeknej den a v případě dotazů s elektrikou se pokusím býti nápomocen.

Abbé (Karel Prokop)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...Lubor: myslíš, že bys měl někdy náladu - udělit mi krátkou audienci u Tvý lodě ?

Abbé (Karel Prokop)

 

Rád Tě přivítám a ukážu co mám. Kór teď, kdy se s lodí nedá dělat nic jinýho, nežli si o ní povídat. :)

Loď mám pod přístřeškěm a mám tam i světlo, takže klidně i ve všední den později odpoledne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Vytvořit...