Fury Zveřejněno 28. Duben 2021 Sdílet Zveřejněno 28. Duben 2021 (upraveno) Máte někdo zkušenost kde vzít teplou vodu z motoru Mercuiser (4,3) pro výměník - ohřev pitné vody? Teoreticky na termostatickém rozvaděči bych dal koncovku místo zátky. Naproti teplotního čidla. Tam teče teplá voda z motoru. To bych zapojil hadičkou do výměníku. Z výměníku hadicí zpět do sání cirkulačního čerpadla. Podle schématu jsem pochopil že bych mohl využít sání by-pass hose, které nemám zapojené. Čili oddělám zátku a našroubuju koncovku: Výměník bych použil totopřes výměník pak za jízdy cirkulovat vodu pro sprchu. V motoru je cca 50°C, takže by to mohlo ohřát vodu na 40°C. Aby mi ženské při sprchování nezmrzly. Je má úvaha správná?Jak to máte řešené? Upraveno 28. Duben 2021 uživatelem Fury Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ondra Odesláno 28. Duben 2021 Sdílet Odesláno 28. Duben 2021 Zrovna to taky řeším, ale na 3 válcovém Volvo Penta dieselu MD17. Koupil jsem stejný výměník. Chtěl bych ho připojit za termostat, kde se běžně připojuje vnitřní okruh chlazení a následně jde voda do výfuku. (já mám model bez něj). Teď si kladu otázku, aby ten výměník zvládnul pobrat ten tlak a množství vody z impeleru při maximálních otáčkách. Třeba Webasto má na sobě navíc termostatický směšovací ventil, aby se člověk neopařil. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lubor Odesláno 28. Duben 2021 Sdílet Odesláno 28. Duben 2021 Já mám motor přívěsný, takže teplou vodu si z něj těžko vyvedu. Taky bych měl rád možnost vodu o pár stupňů ohřát. Pořídil jsem topnou spirálu 12V, 2x300W. Už jí mám namontovanou v nádrži s vodou. Pak mám připravené relé 100A, jistič 80A, dráty tlusté jako malíček a kabelová oka. Taky el. obvod, který dovolí sepnout relé jen když poběží motor a na baterce bude dostatečné napětí. Alternátor má 85A. Tak jsem moc zvědavý co zničím, až to namontuju a spustím. :-)))Teoreticky by tam mělo týct 50A a těch 40l vody to ohřát za hodinu asi o 16 stupňů, jestli jsem počítal dobře. Otázkou je co na to ten alternátor. Sice asi dokáže dát nárazově až 85A, ale dávat 50A hodinu mi přijde drsný? Asi začnu pokusama s připojením jedné spirály 300W. To by bylo 25A, to by mohl dát. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
david Odesláno 28. Duben 2021 Sdílet Odesláno 28. Duben 2021 Takže cca padesát kiláků na šestnáct stupňů/40l. To se teda najezdíš. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Lubor Odesláno 28. Duben 2021 Sdílet Odesláno 28. Duben 2021 Tak je to trochu úchylný, ale na druhou stranu když jsme byli naposledy na jaře v HR, tak tam by to vycházelo. U benzínky jsme během dne natankovali vodu, pak určitě minimálně hodinu jeli někam dál. Kdyby se za tu hoďku voda ohřála z 14 stupňů na 30, tak by to večerní sprchování bylo mnohem příjemnější. :-) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
david Odesláno 28. Duben 2021 Sdílet Odesláno 28. Duben 2021 Udělat mezipřírubu na víko termostatu a máš teplou už na volnoběh. Něco nechat téct do nohy a většinu na sprchu. Nebo z kontrolky chlazení, pokud je před termostatem. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
halis.nb Odesláno 29. Duben 2021 Sdílet Odesláno 29. Duben 2021 Dělal jsem to taky,Fury,tvá úvaha je správná,teplou vezmeš místo zátky u termostatu a zpátečku napojíš místo zátky na vodním čerpadle.Mám udělanou spirálu do 60l nádrže na vodu a je to super.Hadičníky jsem koupil ve sportmarine. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Fury Odesláno 29. Duben 2021 Autor Sdílet Odesláno 29. Duben 2021 (upraveno) Zrovna to taky řeším, ale na 3 válcovém Volvo Penta dieselu MD17. Koupil jsem stejný výměník. Chtěl bych ho připojit za termostat, kde se běžně připojuje vnitřní okruh chlazení a následně jde voda do výfuku. (já mám model bez něj). Teď si kladu otázku, aby ten výměník zvládnul pobrat ten tlak a množství vody z impeleru při maximálních otáčkách. Třeba Webasto má na sobě navíc termostatický směšovací ventil, aby se člověk neopařil. No tímto řešením si nejsem jist. Vzhledem ke schématům a velikosti potrubí, dodržením průtoků.Neznám Volvo Pentu, ale spoustu dílů mají shodných. Aspoň podle katalogů náhradních dílů.Mě vede do výfuku potrubí průměru asi 50 mm, což je dimenzované na nějaký průtok. Vsadit tam malou hadičku 10mm by byl průtok přiškrcen. Pak by to výfuk nemuselo dobře chladit = průser. Dát to odbočkou a pak vrátit do potrubí je taky špatně. Voda teče cestou nejmenšího odporu. Tedy tím laufem a určitě nepoteče přes výměník. Asi by se mělo využít cirkulačního čerpadla. Penta jej má stejné jak Mercruiser:Vrtule čerpadla má evidentně dva vstupy. Jeden hlavní ten velkého průměru, a jeden zaslepený malý. otáčení vrtule čerpadla by mělo sát oba vstupy. Tím by se zabezpečil pohyb tekutiny přes výměník. Jinak jsem vygooglil set pro Pentu:https://www.ebay.co.uk/itm/273222374436Podle obrázku nevyužívají sání cirkulačního čerpadla, ale vsadí T kus do sacího potrubí.Kam dávají ten druhý malý vstup nevím. Na Mercruisera jsem našel tento set:https://www.mercruiserparts.com/806837a2-heater-kit-waterDle koncovek asi využívají právě zaslepený vstup do cirkulačního čerpadla. Upraveno 29. Duben 2021 uživatelem Fury Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Anachy Odesláno 29. Duben 2021 Sdílet Odesláno 29. Duben 2021 Já mám motor přívěsný, takže teplou vodu si z něj těžko vyvedu. Taky bych měl rád možnost vodu o pár stupňů ohřát. Pořídil jsem topnou spirálu 12V, 2x300W. Už jí mám namontovanou v nádrži s vodou. Pak mám připravené relé 100A, jistič 80A, dráty tlusté jako malíček a kabelová oka. Taky el. obvod, který dovolí sepnout relé jen když poběží motor a na baterce bude dostatečné napětí. Alternátor má 85A. Tak jsem moc zvědavý co zničím, až to namontuju a spustím. :-)))Teoreticky by tam mělo týct 50A a těch 40l vody to ohřát za hodinu asi o 16 stupňů, jestli jsem počítal dobře. Otázkou je co na to ten alternátor. Sice asi dokáže dát nárazově až 85A, ale dávat 50A hodinu mi přijde drsný? Asi začnu pokusama s připojením jedné spirály 300W. To by bylo 25A, to by mohl dát. Udělal jsem něco podobného, nechtělo se mi zasahovat do cirkulace motoru a tak jsem pořídil 10l boiler na ohřev vody osadil jsem jej 200 W spirálou ale ne na 12 ale na 24V , stejně tam mám měnič kvůli topení které je taky na 24V. za boilerem na teplou mám směšovač a míchám to do studené vody ze zásobníku, na umytí nádobí a osprchování večer to bohatě stačí. Vodu v zásobníku ohřívám na 55 st. a míchám na cca 35-37 st. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.