Přejít na obsah
Plavidla.cz

Elektroloď na solárny pohon


Laco

Doporučené příspěvky

Zdravím všetkých priaznivcov elektropohonu.


Keďže som tu nový, pripájam niekoľko informácií z môjho projektu a zároveň potrebujem poradiť, prípadne nasmerovať na správne stránky kde sa dočítam ako vybrať vhodnú vrtuľu.

Pred pár dňami som dokončil elektoroloď - pre zaujímavosť pridávam aj niekoľko údajov:

trup - sklolaminát, dĺžka 4m, šírka 1.4m, cca. 4 osoby - zakúpené z Číny

zabudovaný motor - 48V/0.8kW

batéria - LiFePo4, 48V/3.7kWh

solárny panel - 1ks 360W

elektronika - Victron MPPT nabíjač, Cerbo GX + display, DC/DC menič, GPS tracker, 48V/26A controller........


Skúsenosti z plavby: všetko funguje ako má, problém je pri vyššej rýchlosti. Do 6 - 7 km/h rýchlosti je to OK, vrátane spotreby, pri plnom plyne a maximálnej spotrebe (2-násobnej), sa rýchlosť zvýši len nepatrne, cca. na 8 km/h a zároveň je cítiť aj počuť ako nepravidelne zaberá vrtuľa, akoby sem tam zabrala naprázdno. Vrtuľa je pôvodná, vyrobená veľmi nahrubo a ktovie s akým stúpaním.....

Potrebujem poradiť ako vybrať správnu vrtuľu, prípadne nasmerovať na správne stránky.


Ďakujem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle mne ten velký nárůst spotřeby při rychlosti nad 7 km/h signalizuje blížící se hranici jízdy ve výtlaku. Pokud vrtule nesaje vzduch, což bys určitě poznal, tak možná vznikají nějaké víry pod trupem a ty způsobují nepravidelnost v chodu motoru. Lepší vrtulí možná dokážeš nepatrně lépe přeměnit výkon motoru v tah, ale nečekal bych významnou změnu rychlosti. Prostě se 4 metrovou lodí jet v čistém výtlaku 10km/h nelze. Potřebuješ delší loď. :-)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bylo by zajimavy se podivat na tvar trupu. Odkaz by nebyl?


Jinak pro ilustraci, mne lod dlouha 4.3m pluje maximalni rychlosti 12km/h při vykonu cca 3-3.5kW, s 0.8kW necekej ani tech 10km/h, takze jsi pravdepodobne ted na zcela realnych hodnotach. Samozrejme, lepsi vrtule ti dokaze zvýšit efektivitu pohonu, ale spis nez vyssi rychlost bych od toho cekal vetsi dojezd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lubor dik za reakciu. S daným výkonom a váhou lode som ani nepredpokladal že bude jazdiť v sklze, ale pohľad na vyhotovenie vrtule mi dáva nádej že sa s tým ešte niečo dá urobiť. Pri rýchlosti nad 5 - 6 km/h počuť zvuky, ako keby vrtuľa nasávala vzduch, naviac cítiť že s ňou cuká, takže predpokladám, že už nie je zďaleka efektívna. Potrebujem poradiť, ako vybrať vrtuľu do novej sezóny - rozmery, stúpanie... vo vzťahu k motoru - otáčky, výkon.

Tie víry pod trupom, čo spomínaš, z akého dôvodu môžu vznikať, prípadne dajú sa eliminovať?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Posielam foto vrtule a kormidla - pôvodný stav. Kormidlo aj s podperou som už vymenil za nerezové, vrtuľa pôvodná. Keď ne to teraz pozerám, nemôžu vznikať tie víry za loďou, vrtuľa vyzerá byť utopená za kýlom. Môžno by pomohla väčšia vrtuľa a nižšie otáčky.

lod-vrtula.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Keď ne to teraz pozerám, nemôžu vznikať tie víry za loďou, vrtuľa vyzerá byť utopená za kýlom. Môžno by pomohla väčšia vrtuľa a nižšie otáčky.

Samozrejme, ten kyl dela před vrtuli totalni bordel. Vetsi vrtule by asi pomoct mohla, otáčky mas podle stoupani, takze to chce trochu vic ladit, ale mozna bych nejdriv uvazoval o posunuti vrtule smerem dozadu, aby nebyla tak blizko za tim hroznym kylem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jo, ten konec kýlu je úplně blbej.

 

Taky to tak vidím. Možná by se dalo přišroubovat na "zrcadlo" kýlu nějaké desky (klapky), které by kýl prodloužily a zúžily jeho odtokovou hranu. Pokud by to pomohlo, dal by se pak udělat odmontovatelný nástavec z laminátu, který by skryl domeček hřídele.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když jsem testoval 3m gumák s motorem cca 150W, tak to jelo asi 5 až 6km. Vrtule totální hrůza, tři listy upravené kleštěma. Člun 5m s 2,5K motorem max cca 8km, s 9,8K 11km.

Z toho jsem usoudil, že lod do 5m pojede do asi tak 6 až 8km skoro s každým pohonem. Pak začínají působit další okolnosti a potřeba výkonu rapidně roste.

Jak píše Viky řeš dojezd a ne rychlost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ďakujem všetkým za reakcie, som elektrikár a nie lodiar, takže mi to pomohlo. Po sezóne urobím aerodynamické zmeny pred vrtuľou, tú posuniem maximálne dozadu čo dovolí kormidlo a tiež skúsim inú vrtuľu.

Tento čln je ako experiment, rýchlosť 6 km/h mi úplne stačí, a vydrží to cca. 4 - 5 hodín pri rýchlosti 6-7km/h, a pokiaľ idem len na solár (asi 200w), tak za slnečného počasia asi 3 km/h.

Úpravami chcem dosiahnuť vyššiu efektivitu, proste je cítiť aj počuť, že v tejto konfigurácii to má rezervy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ďakujem všetkým za reakcie, som elektrikár a nie lodiar, takže mi to pomohlo. Po sezóne urobím hydrodynamické zmeny pred vrtuľou, tú posuniem maximálne dozadu čo dovolí kormidlo a tiež skúsim inú vrtuľu.

Tento čln je ako experiment, rýchlosť 6 km/h mi úplne stačí, a vydrží to cca. 4 - 5 hodín pri rýchlosti 6-7km/h, a pokiaľ idem len na solár (asi 200w), tak za slnečného počasia asi 3 km/h.

Úpravami chcem dosiahnuť vyššiu efektivitu, proste je cítiť aj počuť, že v tejto konfigurácii to má rezervy.

Pridávam aj foto ako čln vyzeral pred položením na vodu. Pokiaľ bude záujem, môžem pridať aj foto elektroniky, panelu.....

IMG-20200908-161342.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Do 6 - 7 km/h rýchlosti je to OK, vrátane spotreby, pri plnom plyne a maximálnej spotrebe (2-násobnej), sa rýchlosť zvýši len nepatrne, cca. na 8 km/h

 

U 4m lodě je těch zhruba 8km/h mezní rychlost pro plavbu ve výtlaku, potom už se začíná dostávat do přechodového režimu, kdy se rychlost zvyšuje už jen nepatrně při potřebě stále vyššího výkonu (výkon se spotřebovává na tvorbu stále větší vlny). Je to dané délkou trupu, dostatečně výkonný motor pak může vlnu překonat a loď dostat do kluzu (ve tvém případě tak s motorem 15-20HP). U elektra tedy nemá smysl se snažit dostat přes 8km/h. Samozřejmě proudnicové zakončení kýlu pomůže k efektivitě, ale maximání rychost nezvýší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Keď som dobre pochopil, tak stúpanie vrtule je dané otáčkami a predpokladanou rýchlosťou. Otáčky motora si zmerám, rýchlosť mi vyhovuje aj 8 - 10 km/h. Po sezóne upravím koniec kýlu, vrtuľu posuniem ďalej. predpokladám, že sa značne zvýši účinnosť pohonu.

Môžete ma nasmerovať na vlákno kde sa dopátram k týmto údajom - stúpanie vrtule, veľkosť a počet listov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...