Přejít na obsah
Plavidla.cz

Je to osmoza laminatu?


ondra

Doporučené příspěvky

Jo, to bude osmóza. Až to budeš brousit, tak ti z toho poteče voda. Leda že by to stálo mnoho let někde v suchu, tak nemusí voda vytejkat. V tom případě ale bude i tak laminát hodně narušenej. Takže vybrousit trohu do hloubky a ze stran do stracena. Pak se ty důlky vyplněj několika vrstvami plátna a pryskyřice. Záplaty uděláš tak, že vespod bude nejmenší a pak každá další bude o kus větší. Nesměj ti ale přesáhnout okraje toho vybroušeného důlku. Na poslední vrstvu připlácneš fólii a případně vytlačíš vzduch, pokud tam nějakej zbyl. Fólii pěkně vypneš, aby jsi tam neměl žádné varhánky a hrboly. Po úplném vytvrdnutí fólii strhneš a pokud se ti to povede, tak budeš mít úplně hladkej a rovnej povrch, kterej už nebudeš muset ani brousit.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

funglovky lodě mají 2,7-3,8%vlhkosti v laminátu,15-20% má oprava ještě smysl,nad 20% už je konečná...


v první řadě bych tedy změřil % osmotické zasažení laminátu,následně podle změřeného zasažení odstranil gelcoat z antifoulingované části trupu,případně i odbrousil poškozený laminát,nechal pořádně vyschnout,znovu přeměřil,pak přelaminoval,vybrousil,opět zatmelil ,znovu vybrousil, naválel epoxydový základ VC Tar2 v několika vrstvách + antifouling,pak by to snad mělo mít šanci chvilku vydržet,dílčí opravy samotných puchýřků budou bez změření a celkové opravy pravděpodobně jen na chvilku a mohl by to být jen nekonečný příběh...


lodní servis si za takovouto opravu klidně naúčtuje u 23"lodě cca 0,5mil Kč,dělat to svépomocí by asi šlo,ale osobně si to nedovedu představit,byla by to nekonečná dřina minimálně na jednu celou sezonu...


další možností je se na to vyprdnout,ale pak loď během sezony na vodě klidně ztěžkne na několikanásobek původní váhy,zasažená část se více zanoří do vody a nezřídka je pak v lodi vše mokré včetně přikrývek,loď se začne kroutit,že nejdou zavřít žádná dvířka,atd.,což už jsem také na českých vodách viděl...


osmoza je strašákem laminátových lodí stejně jako je koroze u aut a dle slov jednoho celkem zkušeného majitele půjčovny lodí ze Slapů jsou k osmoze nejnáchylnější obecně novější lodě s tenkou ošizenou laminací a podle něj nejhůře jsou na tom levné lodě polské,kdy není vyjímkou osmotický stav už po 6-10 sezonách,osobní zkušennost však s osmozou naštěstí nemám,měřil jsem trup měřákem osmozy na cca 240 místech těsně před nákupem lodě v Anglii s nejhorším výsledkem 4,2% kolem zrcadla,jinak zbytek trupu byl méně než 3,5% vlhkosti v laminátu,tedy trup byl celkově v zánovním stavu a díky preventivnímu kompletnímu odstranění původních nátěrů a novému naválení epoxydového základu VC Tar2 ve 4 vrstvách i pravidelným opravám odřenin a novým náterům AF je v tomto stavu i nadále,ale jednou to přijít může,jenže toho se snad s mojí péčí o loď nedožiju...

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

do Anglie jsem tehdy jel se zapůjčeným profesionálním přístrojem na měření osmozy z lodního servisu,což byla modrá krabička kontaktně měřící hodnoty,stačilo ji jen přiložit k suchému povrchu a ihned odečetla vlhkost v laminaci,dříve si údajně tuto službu od zmíněného servisu najímala i SPS při TK lodí,dnes už to pravděpodobně kvůli nákladům nevyžadují,měření bylo i přes AF poměrně přesné,stejné hodnoty tato krabička ukázala i po sundání všech vrstev...její pořizovací cena byla tuším 10tis Kč,někde v lodní speciálce by určitě věděli o co jde,v Anglii jim však trochu spadla čelist,když jsem to vyndal,znali to moc dobře a měli pocit,že tady v ČR žijeme na stromech a chodíme na hajzlík někam do kukuřice a nejvíc mě dostal prodejce,který s mě ptal jak je Brno daleko od Moskvy,tváří se jako sádroví pstruzi a sami mají v hlavě hokej,neznají ani základy zeměpisu,stejně tomu bylo letos v NL,kdy obsluha komory také nevěděla kde je ČR a můžou si s Anglánama podat ruce...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předpokládám, že to bude normální měřič vlhkosti materiálu?

 

https://www.conrad.cz/merice-vlhkosti-stavebnich-materialu.c0601114

tento měřič vlhkosti mám doma,je dobrý na měření vlhkosti dřeva do krbu,koupil jsem ho kdysi v Lídlu za pár stokorun,ten profi zapůjčený z lodního servisu nemá trny,pouze kontaktní sondy,ale ve výsledku by měly fungovat na stejném principu oba podobně,zkusím ho přiložit k lodi a napíšu výsledek

Upraveno uživatelem zdenek2013
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bouličky plné vody mám též, ale naštěstí jen na laku. A to jen na té vrchní vrstvě. Vzhledem ke stáří tohoto 5m laminátového člunu (1995) bych chtěl nechat udělat kompletní opravu laku spodní části, neb je sem tam nějaký šrám...

Kdepak to v okolí Prahy dobře dělají?

Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...